Zwemmen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:59

gaat toch ernstig kriebelen hier, maar mijzelf kennende is gewoon recreatief baantjes trekken hier geen optie omdat ik dan geirriteerd raak en mijn zelfdiscipline kwijtraak..

heb daarom gelijk maar even de koe bij de hoorns gevat en een mailtje gestuurd naar de afdeling Masterzwemmen.. kijken wat die trainingen inhouden en of dat wat voor mij is.

niveaus zijn daar van compleet beginner tot wedstrijdniveau, zou toch moeten lukken om daar ergens een herstart te maken zou je denken.. voor 3x per week trainen vragen ze ook niet eens zo idioot veel per maand.. volgens mij in ieder geval goedkoper dan iedere keer toegang tot het zwembad betalen lol
------

voor geïnsteresseerden in Masterszwemmen (dus actief zwemmen voor volwassenen)
ik heb inmiddels al een reactie gehad..
nu is dat wel de meest actieve clubs met een Masterafdeling die er is.. dus het niveau ligt wellicht iets 'steviger' dan elders..

maar voor mensen die het willen ontvangen ik heb inmiddels op verzoek een trainingschema van een van de trainingen van afgelopen week ontvangen die voor herinstromers/licht gevorderden is bedoeld. grijns ik betwijfel of ik de hele training volhoud lol.. maar dat is in ieder geval weer eens wat anders dan het 'opgeven'

ik denk dat ik in november een keer ga proeftrainen om te zien of het wat voor mij is.

Hutcherson

Re: Zwemmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:54

Ik ben sinds een week of 2/3 aan het banenzwemmen.
Puur voor conditie, strakker lichaam en behoud van mijn beenspieren(kan momenteel niet paardrijden en ben bang dat mijn spieren tever afzakken :P)..
Ik zwem nu nog 1 avond per week (1 - 1,5 uur)..
en wil dit uitbreiden tot 2 of 3 keer per week.
Ik zwem met microfins om de spieren in mijn benen te trainen, nou je voelt ze gewoon gloeien in het water.
Echter ben ik vorige week niet zo slim geweest en vond het zo leuk om met die dingen te zwemmen dat ik gewoon 1,5 uur mt die dingen aan heb getraind hahaha. oeps. volgende dag had ik daar spijt van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:19

Zijn dan van die "flippertjes" RoyceMack? Kan je er wat meer over vertellen? Waarom doe je het?

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:05

Ik wil echt een monovin hebben, schijn je heel snel mee te kunnen zwemmen :))

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:36

zwemmen jullie ook met badmuts? ik zit er nog over te twijvelen, ziet er vaak meteen zo profesioneel uit (en dat ben ik absoluut niet :P 35sec over 25m :o ) of al snel ouwetruttig, als je een retromuts hebt :P

maar ben na het zwemmen meer tijd bezig met mijn haar een beetje droog krijgen als met de rest van m'n lichaam incl aankleden....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:44

Nee, geen badmuts. Dat ben ik zelf al ha ha

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:07

Ik zwem wel met zo'n muts. Heb redelijk lang haar en anders zit dat continu in de weg.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:21

Ik heb ook lang haar, vind het juist heerlijk om het los te laten bij het zwemmen :) Dus ik gebruik gaan badmuts :P

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:29

Ik doe mijn haar in een hoge knot zodat zo min mogelijk chloorbij mijn haar kan. Ook douche ik even voor ik het zwemnbad in ga zodat mijn haar even kan verzadigen met gewoon water, had gelezen dat er dan minder chloorwater in je haar trekt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:36

shampyX9 schreef:
Ik wil echt een monovin hebben, schijn je heel snel mee te kunnen zwemmen :))

je kunt er ook heel snel mee richting de bodem verdwijnen als je de techniek niet beheerst en/of je geen conditie hebt lol.. je kunt niet even snel gaan peddelen of watertrappen als je 'moe' bent of verzuurd lol..

even serieus.. monofin is leuk, maar dan moet je eigenlijk ook lid worden van een club die daarmee zwemt, je bent er namelijk niet welkom mee tijdens reguliere uren in een zwembad.. niet alleen neem je een volle baanbreedte in ongeveer.. die dingen zijn ook behoorlijk scherp als je even te dicht langs iemand gaat en net 'wappppppper neer' doet langs zijn armen/heup/benen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:42

even een update over mijn informatie die ik had opgevraagd..

lol, werd gelijk geinformeerd dat er op 6 december een wedstrijd was en in mei het nkm

heb daar maar even op teruggemaild dat 6 december toch wat een beetje heel snel was, omdat ik pas in de week na 15 november zou kunnen beginnen (dat is dus grofweg zo'n 15 trainingen voor de wedstrijd).

en of je je voor het nkm niet zou moeten kwalificeren.. dat kwalificeren houdt dus alleen in dat je een officieel gemeten tijd moet hebben (dat zou dus op 6 december kunnen pfff pruttel) en alleen bij overweldigende aanmeldingen gaat men sluiten boven bepaalde inschrijftijden..

grijnss dus jawel, ik zou zomaar kunnen meedoen aan een nk lol..

maar toch.. aangezien het de enige voor de hand liggende meetmomenten zijn, misschien dat ik het toch maar even moet overwegen om twee 1-daagse startkaarten aan te schaffen voor die dagen lol..

zou toch jammer zijn als ik in mei toch zou willen meedoen maar geen officiele tijd zou hebben..
enige issue is.. op 6 december ben ik volgens mij nog niet verder gevorderd dan
100 meter net niet verzuipen..

wellicht zijn er nog anderen die met mij de uitdaging aan willen gaan..
om te gaan Masterzwemmen en in mei mee te doen aan het NKM..
al is het maar gewoon voor de lol.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:49

Ik val trouwens echt geen gram af he met zwemmen :( eet nu gezond en niet te veel tussen de 1200 en 1500 calorieen en geen gram. Vielen jullie wel af met zwemmen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:54

Gabbe schreef:
Ik val trouwens echt geen gram af he met zwemmen :( eet nu gezond en niet te veel tussen de 1200 en 1500 calorieen en geen gram. Vielen jullie wel af met zwemmen?

je traint ongemerkt al je spieren.. dus hoogstwaarschijnlijk neemt je vetmassa af en je spiermassa toe..

ik was 1.63m en 63 kg toen ik op mijn 12e stopte met wedstrijdzwemmen en was toen redelijk goed afgetraind, nauwelijks vet te vinden op mijn lijf.. aldus mijn bmi zou dat naar overgewicht neigen lol..

als je echter ook niet in spiermassa toeneemt, dan zou ik iets intensiever gaan zwemmen ;)

beste is je omvang meten en gewoon af en toe een foto'tje maken van jezelf in badpak als je het doet om af te vallen.. aan de weegschaal (tenzij je echt tonnetje rond was met veel te veel kilo's extra) zul je wellicht niet heel veel merken.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:56

Alles word wel strakker dat merk ik wel ;) zwem nu 3 a 4x per week 60 min in een aardig tempo.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:19

Ik had jaren geleden een site gevonden met een prettig schema om het zwemmen op te bouwen en nu blijkt die site niet meer te bestaan, jammer.

Niet dat ik hem vandaag nodig had, met de spierpijn van het weekend heb ik niet meer kunnen doen dan wat baantjes mee zwemmen met het rustige tempo dat vooral wordt aangehouden door de anderen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:24

Ik vind het ook lastig opbouwen. Doe nu iedere week 5 min er bij, wil dan bij de laatste keer in de week 5 min langer kunnen :). Ik ga sochtends zwemmen maar die oudjes gaan erg sloom. Ik slalom nu om ze heen :p

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:40

ik kan wel helpen met een opbouwschema, maar ook om steeds wat 'anders' te verzinnen om te doen, zodat je het niet 'zat' wordt..

pm staat ervoor open

als je aangeeft hoe je basis conditie is, welke slagen je wel beheerst, welke minder en welke niet.

en als je het al weet, dan ook in hoeverre je 'stevig door' kunt zwemmen.. je kunt dat uitproberen door een stukje op 70% van je max te zwemmen (dat is eigenlijk rustig zwemmen, ietsjes vlotter dan opwarmen/cooldown), hoe je je voelt als je het op 80% doet en of je kunt 'sprinten' (90-95%) en hoelang je dat volhoud tot je verzuurd of dat je armen/benen te zwaar worden.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:52

Ik ga ook met zwemmen beginnen! Ben van plan om 2x per week te gaan, ene keer baantjes trekken en andere keer aquafitness. Ik ben echt teveel aangekomen en 'gewoon' sporten in een sportschool trekt me niet zo.
Ik sta ook wel open voor een opbouwschema elenaMM77!
Basis conditie is 0 :D En ik beheers schoolslag, en borstcrawl een beetje, rugcrawl beter :D

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:01

Ik ben ook wel benieuwd naar dat schema!
Hebben jullie tips voor borstcrawl? Ik heb dan na een half baantje het idee dat ik te weinig adem voor de bewegingen die ik moet doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:49

Shaar schreef:
Ik ga ook met zwemmen beginnen! Ben van plan om 2x per week te gaan, ene keer baantjes trekken en andere keer aquafitness. Ik ben echt teveel aangekomen en 'gewoon' sporten in een sportschool trekt me niet zo.
Ik sta ook wel open voor een opbouwschema elenaMM77!
Basis conditie is 0 :D En ik beheers schoolslag, en borstcrawl een beetje, rugcrawl beter :D

als je een uur zwemt (even vanuit gaande).
dan zou een training doen alsvolgt

inzwemmen: 1x50 meter slag naar keuze (sk) 1x 50 borst, 1 x 50 rug (inzwemmen is gewoon rustig aan, geen noemenswaardige snelheid).

kern

4x 100 meter schoolslag (als dat je sterkste slag van dit moment is) op 75%, de laatste halve baan (25 meter bad) 'sprinten' op 90 %. Ben je al iets 'sterker' dan dit, sprint dan de laatste 25 meter in zijn geheel. Splittijd 3.5 minuut (splittijd houdt in dat je iedere 'tijd' je volgende 100 meter inzet).. Dus 100 meter school + rust = 3.5 minuut.. is je rust korter dan 15 seconden hierdoor.. houd dan een split aan van 4 minuten.. houdt je meer dan 30 seconden over, zet je split dan op 3min20.

100 meter zwemmen slag naar keuze, om even bij te komen (niet sneller dan 70%)

kern 2
4x 150 meter bc (borstcrawl).. 1e 50 bc armen, 2e 50 bc benen, 3e 50 borstcrawl goed letten op je techniek laatste 10-15 meter afsprinten. geen splittijd, 20 seconden rust na iedere set.

4x 150 rc (rugcrawl) idem aan hierboven..

uitzwemmen
200 meter slag naar keuze (idem aan inzwemmen geen noemenswaardige snelheid)

totale afstand 1950 meter

----

dit is een voorbeeld van een training waarbij je je conditie verbetert, tijd hebt om voldoende aan je techniek te denken en toch ook al iets aan je 'kracht' tijdens het zwemmen werkt.

als je op wilt bouwen kun je het beste een afstand nemen tussen de 1700 en 2000 meter voor een uurtje..

de meeste afstanden zul je gebruiken om conditie op te bouwen, dus minimum 70% max 80%.
vergeet niet tenminste een paar keer goed diep te gaan tijdens zo'n uur door bijvoorbeeld het laatste stukje van een oefening te sprinten.. of als je wat sterker wordt, juist andersom eerst een sprintje (let op, daarna doorzwemmen is echt vermoeiend, dus dat in het begin allen doen bij setjes van 25 meter waarbij je dan de eerste 10-15 sprint en daarna rustig doorzwemt met een split van 40 seconden of zo).

naast je opbouw van conditie is het verstandig om een klein portie van het uur te gebruiken voor het technische gedeelte.. dus keerpunten oefenen (vanaf 12-15 meter aanzwemmen, krachtig keerpunt, slag(en) erna en uitdrijven), of juist de starts (krachtige start + eerste slagen en dan rustig doorzwemmen naar de andere kant). om stabiele ligging en controle op borstcrawl te krijgen kun je oneven ademen (dus 1:3 slagen, of zelfs als je wat meer uithoudingsvermogen krijgt 1:5).. je leert dan je hoofd te draaien in het water zonder je schouder/heup teveel mee te nemen, hierdoor krijg je een stabielere ligging op den duur (zelf een hekel aan oneven lol)..

--

na een week of twee kun je eens een eerste staigerhoun doen.. dat is een piramide snelheidsspel..
1x 200 op 70 procent
2x 100 op 80 procent
4 x 50 op 85 procent
8 x 25 op 90 procent
4 x 50 op 85 procent
2x 100 op 80 procent
1x 200 op 70 procent

dit is dan ook gelijk je hele kern van 1 training daarbuiten alleen in en uitzwemmen (inzwemmen 200+1400+200 is 1800 meter).. als je zo'n training relatief goed aankan dan wordt het tijd om te kijken naar een uitbreiding van de training waardoor je afstand per uur zo rond de 2200 meter uitkomt

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:14

Als ik dat trainingschema zie, dan is mijn eerste gedachte: ziet er goed uit!

Tweede gedachte: dat gaat bij ons in het zwembad qua drukte niet lukken. In elk geval niet op de tijden dat ik zwem.

Nu zwem ik sowieso alleen schoolslag, deels omdat ik met mijn bril op zwem en dus niet echt met mijn hoofd onder water kan. Zonder bril zie ik echter mijn omgeving niet goed :+ . En deels omdat mijn schouders wat losjes in de kom zitten en ik met name met borstcrawl de koppen door de kommen voel gaan en dat mag niet van de fysio.

Dankzij een knieblessure sowieso een paar weken niet kunnen zwemmen, maar sinds afgelopen maandag weer rustig aan bezig.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:06

Ik kwam ook deze tegen, http://www.aquafit4you.nl/page/meermeters.html
Het lastige is dat mijn zwembad geen goede klok heeft, er hangt alleen een gewone wandklok aan een kant, waarvan ik niet eens weet of die een secondewijzer heeft. Ik kan hem zonder bril sowieso alleen aan het ene uiteinde van het bad goed zien.
Het is ook een heel simpel zwembad, een 25 meter bad met 4 banen en een klein ondiep instructiebadje. Maar het is ook wel voordelig, 3,20 voor een los kaartje. Dus om nou voor dingen als een klok ruim een euro meer te betalen bij het andere zwembad in mijn woonplaats. Bovendien vind ik de tijden bij dit zwembad fijner.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:59

Ik ben gisteren ook voor het eerst wezen banen trekken, maar jeetje wat was het inderdaad druk. Ben eigenlijk continu bezig geweest om mensen niet te trappen of te ontwijken. Hier kost het ook maar 3 euro, prima te doen dus, maar misschien ga ik toch maar eens ietsje eerder op de avond zwemmen en dan maar iets duurder... Met deze drukte vond ik het erg vervelend inderdaad.

Bedankt voor het schema! Ziet er inderdaad goed uit!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:26

Ik zwem om zeven uur smorgens. Dan is t wel vol, maar niet echt druk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:15

Manou schreef:
Ik kwam ook deze tegen, http://www.aquafit4you.nl/page/meermeters.html
Het lastige is dat mijn zwembad geen goede klok heeft, er hangt alleen een gewone wandklok aan een kant, waarvan ik niet eens weet of die een secondewijzer heeft. Ik kan hem zonder bril sowieso alleen aan het ene uiteinde van het bad goed zien.
Het is ook een heel simpel zwembad, een 25 meter bad met 4 banen en een klein ondiep instructiebadje. Maar het is ook wel voordelig, 3,20 voor een los kaartje. Dus om nou voor dingen als een klok ruim een euro meer te betalen bij het andere zwembad in mijn woonplaats. Bovendien vind ik de tijden bij dit zwembad fijner.

die is inderdaad ook wel handig, vooral als je het uithoudingsvermogen nog mist om rustig door te kunnen zwemmen. Bij de 'trainingen' in schema's waarbij je met snelheden wisselt en dergelijken, wordt er eigenlijk vanuit gegaan dat je eigenlijk niet hoeft te 'hangen' om bij te komen.. niet dat je persee onbeperkt zou kunnen doorzwemmen, maar wel dat de 'afstand' als je 'geen tempo' zou zwemmen eigenlijk geen beperkend issue is. zeg maar net als met wandelen, zolang je maar je ene voet rustig voor je andere blijft zetten zou je eigenlijk oneindig lang door kunnen gaan (met zwemmen overigens niet, dan verzuip je natuurlijk wel een keer).

overigens, ik zal voordeliger uitkomen..

Contributie

1x trainen per week 14,95 per maand
2-3x trainen per week 20,35 per maand
4 of meer x per week 24,85 per maand

als je vier maal per maand zou trainen (voordeligste dus).. zit je rond de 18 keer zwemmen.. is minder dan 1.5 euro per keer :P

eenmalige inschrijfkosten zijn 12,50 euro..

-----

als je naar de kosten kijkt, kun je altijd beter lid worden van een plaatselijke zwemclub met Mastersdivisie.. de kosten voor trainingen zijn zeer gering in vergelijk met de kosten van kaartjes voor het zwembad..

ik raad mensen wel altijd aan om een Mastersdivisie te zoeken bij een zwemvereniging die een gedegen 'normale' wedstrijdpositie heeft.. immers je wilt wel dat er zorg aan de trainingen wordt gegeven en ook dat je er eventueel toch wat leert. Het normale wedstrijdcircuit zal altijd de prioriteit hebben bij een zwemvereniging en bij de 'kleintjes' zal er misschien niet eens een apparte Masters'staf' aanwezig zijn (dan wordt het dus een ondergeschoven kindje).