Psychische klachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:29

Arabesk schreef:
ADD en ADHD zijn uitvindingen van de farmaceutische industrie!

Zeggen de meeste mensen die er niks mee te maken hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:15

Don_Zhivago schreef:
Arabesk schreef:

Zeggen de meeste mensen die er niks mee te maken hebben.

Elke dag ;-)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:38

Arabesk schreef:
Dat vond ik eerst ook zweverig geneuzel, maar heb mn mening bijgesteld ;-)
[...]

Serieus? Dus een rijtje vrij algemene persoonskenmerken mag een aandoening/stoornis heten omdat 'men' dat bedacht heeft en jij meent eraan te lijden, maar een ander rijtje persoonskenmerken mag geen stoornis heten omdat een psychiater het bedacht heeft? Ik geef direct toe, en dat blijkt ook uit onderzoek, dat de diagnose AD(H)D steeds sneller wordt gegeven maar dat doet niets af aan het bestaan van de stoornis an sich. Net als met HSP: er zullen mensen zijn die écht in extreme mate last hebben van de symptomen, maar er zullen ook héél erg veel mensen zijn die zichzelf HSP toedichten terwijl het allemaal reuze meevalt.

Mindypony

Re: Psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 15:48

Vanmorgen bij de arbo arts geweest,het liep bijna een uur uit :( en ik kreeg een enorme angstaanval,ik wist niet meer waar ik het zoeken moest,mijn vingers tintelden heel erg,mijn lippen tintelde en ik had geen controle meer over mezelf,mijn hart ging extreem tekeer,ik moest gaan lopen want ik viel echt bijna flauw,vreselijk was het...
Ik ben maar gaan lopen door de gangen,water gehaald en was echt heel erg duizelig,zwart voor me ogen.
Ben maar een sigaret gaan roken,dat hielp zelfs niet meer,het beste wat ik kon gaan doen was ergens gaan liggen,maar toen kwam de arbo ineens,ze zei''rook maar rustig je sigaret op en kom zo maar,ik heb de sigaret meteen weggedaan en achter haar aangegaan.
Eenmaal binnen had ik het niet meer,ik had het benauwd,zag zwart voor me ogen en begon te huilen.
Ik heb alles aan haar verteld(in zoverre ik het kon,onthouden is momenteel een hel voor mij)en ze is meteen hulp gaan regelen bij vitaalpunt in Amsterdam,ik moet daar over 2 weken komen en dan krijg ik een intake gesprek,godzijdank!
Ze zij dat ik zo niet kon werken,wat een enorme opluchting....
Ben al wankelend weggegaan en auto gaan rijden(dat was echt eng,ik was zo duizelig)
Daarna moest ik mijn zorgmanager nog bellen,was ook heel eng om te doen,heb verteld dat het echt niet gaat dat ik vreselijke angstaanvallen heb en dat ik zo niet kan werken,hij zei nog''maar kan je dan niet met iemand meelopen in het huis die kleine klusjes doet? nee dat kan ik echt niet....
Nu afwachten want over 2 weken krijg ik een intake,nu ga ik proberen te ontspannen en hoop dat ik snel hulp krijg. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:54

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:09

Meid, zie!!
Je kon het wel!! Ondanks dat het niet makkelijk was, maar je hebt het gedaan!
En ik zei toch, dat je ook best veel aan je arbo-arts kan hebben!!! Echt super dat ze dat voor je geregeld heeft!
Nu je baas nog even dimmen, als het goed is heeft je arbo arts ook overleg met je baas, en anders kan je het aan de arbo altijd vragen of die jouw baas wil toelichten van het hoe en waarom je even niet kunt werken...Als het goed is, moet je over paar weken wel weer naar de Arbo en tzt wordt dan wel een schema gemaakt van hoe je weer kunt reintegreren! NU niet druk om maken!!

Nu aan je therapie gaan werken, juiste medicatie erbij, juiste onderzoekjes kwa bloed erbij, goed en gezond gaan eten, dan ben je al een heel eind op de goede weg om er weer bovenop te krabbelen!!

Komt allemaal goed, al zal het waarschijnlijk wel een poosje duren, maar zoiets heeft tijd en therapie nodig!!

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 14:23

Ik ben nu weer even wat verder en ben inmiddels op gesprek geweest bij mijn zorgmanager,ik was vreselijk zenuwachtig.
Gelukkig liep het goed af,en kan ik in de schoonmaak gaan reiintegreren,even rustig aan doen.
Maar als nou bv echt niet meer terug kan in de zorg en ik ga bv in de schoonmaak werken word dan het loon door wia aangevuld wat ik verlies? hoe zit dat precies?
Ik zit nu in het 2e spoor traject trouwens.
of kan ik bv nog in de zorg gaan werken maar dan minder? en word dat dan aangevuld door wia?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:31

Ik zou daar nog niet eens mee bezig zijn; je bent toch niet 2 jaar al arbeidsongeschikt? Beetje positief blijven hoor!

Maar goed, antwoord is; ligt eraan in hoeverre je arbeidsongeschikt bent.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 14:35

Ik denk dat ik dat dan nog te horen krijg van de arbeidsdeskundige,heb een gesprek gehad.
Ik ga het 2e ziektejaar in,wel gewerkt enzo,maar ze hebben me voor 5%ziek staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:36

Mindypony schreef:
Ik ben nu weer even wat verder en ben inmiddels op gesprek geweest bij mijn zorgmanager,ik was vreselijk zenuwachtig.
Gelukkig liep het goed af,en kan ik in de schoonmaak gaan reiintegreren,even rustig aan doen.
Maar als nou bv echt niet meer terug kan in de zorg en ik ga bv in de schoonmaak werken word dan het loon door wia aangevuld wat ik verlies? hoe zit dat precies?
Ik zit nu in het 2e spoor traject trouwens.
of kan ik bv nog in de zorg gaan werken maar dan minder? en word dat dan aangevuld door wia?

Nee, je wordt voor een bepaald gedeelte afgekeurd (na 2 jaar ziek te zijn) voor alle werk.
Als er bepaald wordt dat jij nog voor 75% heel licht werk kan doen, dan krijg je geen WIA.
Voor de wia moet je al minimaal 2 jaar voor minimaal 65% niet hebben kunnen werken.

Als jij bv 2 jaar 90% hebt gewerkt krijg je geen wia.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-05-14 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:36

Mindypony schreef:
Ik denk dat ik dat dan nog te horen krijg van de arbeidsdeskundige,heb een gesprek gehad.
Ik ga het 2e ziektejaar in,wel gewerkt enzo,maar ze hebben me voor 5%ziek staan.

Dan krijg je geen WIA, daarvoor moet je 2 jaar voor minimaal 35% ziek zijn gemeld.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-05-14 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:38

Voor de wia moet je echt minimaal voor 35 procent arbeidsongeschikt zijn.

Ben je hersteld na 2 jaar, maar kun je de zorg niet meer in maar wel de huishouding? Dan krijg je ook een ander contract en betaald naar het werk in de huishouding of mogen je gewoon ontslaan als er geen passende functie is voor je.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-05-14 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:39

vuurneon schreef:
Voor de wia moet je echt minimaal voor 35 procent arbeidsongeschikt zijn.

Oeps je hebt gelijk... andersom dan dat ik zeg :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:29

Mindypony schreef:

Eh, hoezo sta je voor 5% ziek....? Ik zou toch denken dat je momenteel niet kunt werken.... (Lijkt me dus 100%)
En sowieso kan dat voor jou nadelig uitpakken.

Misschien heeft het zin om met de vakbond te gaan praten.

Ik gun je alle opluchting van de wereld, maar het is kolder dat een arts zou bepalen of jij wel of niet kan werken.
JIJ bent degene die dat bepaalt!

(In het ergste geval zijn jullie het niet eens. Dan is er een conflict, waar je wellicht niet op zit te wachten, maar via bemiddeling van een andere arts kan het gebeuren dat de arboarts zijn mening bij moet stellen. Zo zijn de regels en niet andersom. Jouw mening geeft de doorslag, niet die van de arts.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:42

Janneke2 schreef:
Mindypony schreef:

Eh, hoezo sta je voor 5% ziek....? Ik zou toch denken dat je momenteel niet kunt werken.... (Lijkt me dus 100%)
En sowieso kan dat voor jou nadelig uitpakken.

Misschien heeft het zin om met de vakbond te gaan praten.

Ik gun je alle opluchting van de wereld, maar het is kolder dat een arts zou bepalen of jij wel of niet kan werken.
JIJ bent degene die dat bepaalt!

(In het ergste geval zijn jullie het niet eens. Dan is er een conflict, waar je wellicht niet op zit te wachten, maar via bemiddeling van een andere arts kan het gebeuren dat de arboarts zijn mening bij moet stellen. Zo zijn de regels en niet andersom. Jouw mening geeft de doorslag, niet die van de arts.)

Gelukkig is dat in de meeste gevallen niet zo.
Want dan zou je heel makkelijk jezelf kunnen laten afkeuren (nee, sorry ik kan echt niet werken hoor).
De artsen bepalen nog steeds of je wel of niet kan werken (en wat voor soort werk je nog kan doen) en voor hoeveel procent

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:35

Eh......
1)....wat een invalshoek! "Gelukkig is dat niet zo, want ik zie al die profiteurs al komen...!" De waarheid is dat mensen over het algemeen gewoon het liefst werken, hoor.
2) En het spijt me voor je, maar de arbo arts bepaalt dus niet dat iemand moet werken of mag thuis blijven. (Hij /zij kan iets anders vinden dan jijzelf, dan is er een conflict en zijn er regels,
die er dus heus in voorzien dat er niet geprofiteerd wordt,
.....zijn er regels voor het aanpakken van het conflict tussen werknemer en arbo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:47

Janneke2 schreef:
Eh......
1)....wat een invalshoek! "Gelukkig is dat niet zo, want ik zie al die profiteurs al komen...!" De waarheid is dat mensen over het algemeen gewoon het liefst werken, hoor.
2) En het spijt me voor je, maar de arbo arts bepaalt dus niet dat iemand moet werken of mag thuis blijven. (Hij /zij kan iets anders vinden dan jijzelf, dan is er een conflict en zijn er regels,
die er dus heus in voorzien dat er niet geprofiteerd wordt,
.....zijn er regels voor het aanpakken van het conflict tussen werknemer en arbo.

Wel dus, je kan evt er wel een procedure starten als je er niet mee eens bent, maar je eigen mening staat niet boven die van de Arbo-arts.

Hier nog duidelijker uitgelegd:
http://www.intermediair.nl/carriere/sal ... -je-werken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:56

Brainless schreef:
je eigen mening staat niet boven die van de Arbo-arts.
......alsof je toestemming nodig hebt om je ziek te melden....!

Back on topic: Mindpony, ik ben erg blij voor je dat je arbo arts het met je eens was!
Dat geeft lucht en daar ben je hard aan toe.
Maar let alsjeblieft op je rechten: de arboarts wordt tenslotte door je baas betaald en is dus (itt je huisarts) niet onafhankelijk, maar er op gericht om jou weer zo snel als mogelijk lijkt aan het werk te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-05-14 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:59

Janneke2 schreef:
Brainless schreef:

Back on topic: mindpony, ik ben erg blij voor je dat je arbo arts het met je eens was!

Als je nog betaald wil worden wel ja.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:02

Janneke2 schreef:
Brainless schreef:

Back on topic: mindpony, ik ben erg blij voor je dat je arbo arts het met je eens was!
Dat geeft lucht en daar ben je hard aan toe.
Maar let alsjeblieft op je rechten: de arboarts wordt tenslotte door je baas betaald en is dus (itt je huisarts) niet onafhankelijk, maar er op gericht om jou weer zo snel als mogelijk lijkt aan het werk te krijgen.

Lees dit nogmaals rustig door en reageer dan nog een x.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:06

Bizzybijtje schreef:

Als je nog betaald wil worden wel ja.[/quote]
......zullen we een topic openen over de rechten van werknemers, volgens
- de wet (jij bepaalt of je kan werken) en
- volgens de werkgevers (bewijzen! Ik betaal niet als ik het er niet mee eens ben!)
?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:10

Janneke2 schreef:
......zullen we een topic openen over de rechten van werknemers, volgens
- de wet (jij bepaalt of je kan werken) en
- volgens de werkgevers (bewijzen! Ik betaal niet als ik het er niet mee eens ben!)
?

Nee het UWV bepaald uiteindelijk of je kan werken of niet.

TS zit "pas" een jaar met ziekte te tobben bij deze werkgever en gaat nu haar 2de jaar in.
De laatste periode is ze volledig aan het werk en voor 5% ziek.
TS heeft al meerdere topics geopend met de vraag hoe het zit en hoe je in de WIA kan komen.
De WIA geldt evt pas na 2 jaar ziekte en je moet die 2 jaar minimaal voor 35% ziek zijn geweest.
TS komt dus (ook na dit jaar ziek zijn) niet in aanmerking voor de WIA.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:12

Brainless schreef:
Lees dit nogmaals rustig door en reageer dan nog een x.
[/quote]
1) hoezo: rustig doorlezen?
2) waarom kies je voor zo'n rare link? Dit is geen overheidssite oid. "Weet hoe het zit".
Dit is een krantenartikel waarin beschreven wordt hoe het iemand is vergaan die geen deskundig advies inwon, stomme dingen deed en er dus niet best vanaf kwam.
Het verband met Mindpony ontgaat mij volledig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:15

Janneke ik zou graag een discussie met je starten maar uit eerdere ervaringen op Bokt is het mij duidelijk dat je toch bij je standpunt blijft. Daarnaast heb ik letterlijk vandaag een compleet college gehad over ziekteverzuim en Poortwachter etc. dus ik hoop dat mijn docenten (die stuk voor stuk prima juristen zijn) weten waar ze het over hebben.

EDIT: Het lijkt me overigens het fijnst voor de TS als we gewoon ontopic kunnen blijven.

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:19

wat jij beschijft in je eerst bericht klinkt mij bekend in de oren.
ik heb precies hetzelfde, ik heb Autisme, daar heb je verschillende graties is. gelukkig heb ik het niet erg maar genoeg om er last van te hebben en begeleid wonen te hebben. ook zit ik nu in een begeleid traject om werk te zoeken en wordt ik getest op wat ik aankan.