Lizzle schreef:Bedankt voor het advies! Ik heb meteen het een en ander besteld (een of ander power pakket voor b12 en vitamine D 2500 IU tabletjes).
Wauw!
Geweldig!
Heel veel succes!
Ik ben benieuwd of je in de loop der tijd ook wat gaat merken.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hannanas schreef:Miepmiept schreef:Had 27 na een zomer. Volgens hem zat ik onder aan de grens van 'Goed'. Misschien toch nog maar eens laten checken...
Na de zomer 27?
Sunneva schreef:Ik moet over een paar dagen weer bloedprikken om te checken maar ik heb altijd een vit.B en vit.D tekort gehad. Ik vind het alleen zeer moeilijk om de juiste dosis te nemen. Het schijnt dat bij een te hoge dosis vit.B je ook klachten kunt krijgen en bij een te lage blijven de huidige klachten vanzelfsprekend aan. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Miepmiept schreef:Had 27 na een zomer. Volgens hem zat ik onder aan de grens van 'Goed'. Misschien toch nog maar eens laten checken...
Citaat:Na de zomer 27?
Citaat:....de laatste jaren is er een soort revolutie in het beoordelen van deze getallen. Vroeger gold dit idd als acceptabel, nu als een fiks tekort wat op den duur je gestel aantast.
Miepmiept schreef:Ja geloof dat ik nu ook wel wat klachten kan plaatsen... Dinsdag moet ik toevallig naar een andere arts, even overleggen of het misschien handig is om nog eens te checken.
De arts die me heeft laten prikken op Vit D maakte er geen punt van. Wat laag, maar op zich nog goed. Dus maakte ik er ook geen punt van... maar nu lees ik hier en het prikken is al een anderhalf jaar geleden...
Ben bekend met depressie, maar deze vermoeidheid is anders.
Miepmiept schreef:Citaat:Na de zomer 27?Citaat:....de laatste jaren is er een soort revolutie in het beoordelen van deze getallen. Vroeger gold dit idd als acceptabel, nu als een fiks tekort wat op den duur je gestel aantast.
![]()
Het is anderhalf jaar geleden. Misschien was hij nog niet bekend met het 'nieuwe', het was een psychiater. Hij heeft het specifiek laten controleren omdat veel mensen met depressie een tekort hebben aan Vit D.
ogidni schreef:Sunneva schreef:Ik moet over een paar dagen weer bloedprikken om te checken maar ik heb altijd een vit.B en vit.D tekort gehad. Ik vind het alleen zeer moeilijk om de juiste dosis te nemen. Het schijnt dat bij een te hoge dosis vit.B je ook klachten kunt krijgen en bij een te lage blijven de huidige klachten vanzelfsprekend aan. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Vit B is wateroplosbaar en kan je absoluut geen overschot van opbouwen en dus ook geen klachten van hebben bij een hoge dosering, eigenlijk net als vit C.Miepmiept schreef:Had 27 na een zomer. Volgens hem zat ik onder aan de grens van 'Goed'. Misschien toch nog maar eens laten checken...
Voor de Vit D zijn een paar jaar geleden de normaalwaardes flink opgeschroeft, alleen wordt er bij heel veel huisartsen nog altijd met de oude normaalwaardes gewerkt. Mijn huisarts werkte met een ondergrens van 50 terwijl het lab als advies een ondergrens van 80 geeft.
Let op want bij ieder lab hebben ze weer andere normaal waardes, het ligt er maar net aan welke aparatuur ze gebruiken. Als je bij de huisarts een uitdraai van je bloedwaardes vraagt staan daar ook de normaalwaardes van het lab op.
betadine schreef:Ik zit zo aan 50000IU per week en het wordt toch opgeslagen dacht ik dus ik denk niet dat het veel uitmaakt als je ze 1-2 dagen niet neemt.
En Silly voel je al iets ?
Janneke2 schreef:....de laatste jaren is er een soort revolutie in het beoordelen van deze getallen. Vroeger gold dit idd als acceptabel, nu als een fiks tekort wat op den duur je gestel aantast.
Janneke2 schreef:Eh - wateroplosbaar of niet: je kunt te veel van de vitamines van het B complex hebben, dat geeft klachten.
(Al is dat zeldzaam: het is nuttig spul.)
Silly1972 schreef:Ik moet volgende week weer bloedprikken dus ik ben benieuwd.
Vitamine B 12 kan je inderdaad niet teveel nemen, maar vraag me af hoe dat met D3 is