Vitamine D tekort, wie nog meer ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:55

Lizzle schreef:
Bedankt voor het advies! Ik heb meteen het een en ander besteld (een of ander power pakket voor b12 en vitamine D 2500 IU tabletjes).

Wauw!
Geweldig!

Heel veel succes!
Ik ben benieuwd of je in de loop der tijd ook wat gaat merken.

betadine

Re: Vitamine D tekort, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:23

Hier ondertussen de vitamine D goed ontvangen en beginnen nemen.
10000IU/dag , niet in het weekend.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:35

Ik heb ze ook binnen, hoezo doe jij het niet in het weekend?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 10:40

Ik zit zo aan 50000IU per week en het wordt toch opgeslagen dacht ik dus ik denk niet dat het veel uitmaakt als je ze 1-2 dagen niet neemt.
En Silly voel je al iets ? :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:12

Vijftigduizend IE per week is plm vijf maal de ondrrhoudsdosering, dus dan hoor je idd het tekort in te lopen.
En je lever kan het idd opslaan, maar bij een tekort denk ik niet dat dat echt gebeurt - het is nodig.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:52

Had 27 na een zomer. Volgens hem zat ik onder aan de grens van 'Goed'. Misschien toch nog maar eens laten checken...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:04

Miepmiept schreef:
Had 27 na een zomer. Volgens hem zat ik onder aan de grens van 'Goed'. Misschien toch nog maar eens laten checken...

Na de zomer 27? :=

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:34

Ja geloof dat ik nu ook wel wat klachten kan plaatsen... Dinsdag moet ik toevallig naar een andere arts, even overleggen of het misschien handig is om nog eens te checken.

De arts die me heeft laten prikken op Vit D maakte er geen punt van. Wat laag, maar op zich nog goed. Dus maakte ik er ook geen punt van... maar nu lees ik hier en het prikken is al een anderhalf jaar geleden...

Ben bekend met depressie, maar deze vermoeidheid is anders.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:38

Ik moet over een paar dagen weer bloedprikken om te checken maar ik heb altijd een vit.B en vit.D tekort gehad. Ik vind het alleen zeer moeilijk om de juiste dosis te nemen. Het schijnt dat bij een te hoge dosis vit.B je ook klachten kunt krijgen en bij een te lage blijven de huidige klachten vanzelfsprekend aan. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:52

Hannanas schreef:
Miepmiept schreef:

....de laatste jaren is er een soort revolutie in het beoordelen van deze getallen. Vroeger gold dit idd als acceptabel, nu als een fiks tekort wat op den duur je gestel aantast.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:02

Sunneva schreef:
Ik moet over een paar dagen weer bloedprikken om te checken maar ik heb altijd een vit.B en vit.D tekort gehad. Ik vind het alleen zeer moeilijk om de juiste dosis te nemen. Het schijnt dat bij een te hoge dosis vit.B je ook klachten kunt krijgen en bij een te lage blijven de huidige klachten vanzelfsprekend aan. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Vit B is wateroplosbaar en kan je absoluut geen overschot van opbouwen en dus ook geen klachten van hebben bij een hoge dosering, eigenlijk net als vit C.

Miepmiept schreef:

Voor de Vit D zijn een paar jaar geleden de normaalwaardes flink opgeschroeft, alleen wordt er bij heel veel huisartsen nog altijd met de oude normaalwaardes gewerkt. Mijn huisarts werkte met een ondergrens van 50 terwijl het lab als advies een ondergrens van 80 geeft.
Let op want bij ieder lab hebben ze weer andere normaal waardes, het ligt er maar net aan welke aparatuur ze gebruiken. Als je bij de huisarts een uitdraai van je bloedwaardes vraagt staan daar ook de normaalwaardes van het lab op.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:04

Citaat:

Citaat:
....de laatste jaren is er een soort revolutie in het beoordelen van deze getallen. Vroeger gold dit idd als acceptabel, nu als een fiks tekort wat op den duur je gestel aantast.

-O-

Het is anderhalf jaar geleden. Misschien was hij nog niet bekend met het 'nieuwe', het was een psychiater. Hij heeft het specifiek laten controleren omdat veel mensen met depressie een tekort hebben aan Vit D.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:24

Eh - wateroplosbaar of niet: je kunt te veel van de vitamines van het B complex hebben, dat geeft klachten.
(Al is dat zeldzaam: het is nuttig spul.)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:39

Miepmiept schreef:
Ja geloof dat ik nu ook wel wat klachten kan plaatsen... Dinsdag moet ik toevallig naar een andere arts, even overleggen of het misschien handig is om nog eens te checken.

De arts die me heeft laten prikken op Vit D maakte er geen punt van. Wat laag, maar op zich nog goed. Dus maakte ik er ook geen punt van... maar nu lees ik hier en het prikken is al een anderhalf jaar geleden...

Ben bekend met depressie, maar deze vermoeidheid is anders.

Dan weet je nu wat je te doen staat!
Zeker als je bekend bent met depressieve klachten.

Hup naar de arts!
En wat ze ook zeggen.. Aan de fikse hoeveelheden via iherb!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:41

Miepmiept schreef:
Citaat:

Citaat:

-O-

Het is anderhalf jaar geleden. Misschien was hij nog niet bekend met het 'nieuwe', het was een psychiater. Hij heeft het specifiek laten controleren omdat veel mensen met depressie een tekort hebben aan Vit D.

Mwa nog genoeg artsen die 20- 50 prima vinden hoor tegenwoordig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:41

ogidni schreef:
Sunneva schreef:

Vit B is wateroplosbaar en kan je absoluut geen overschot van opbouwen en dus ook geen klachten van hebben bij een hoge dosering, eigenlijk net als vit C.

Miepmiept schreef:

Voor de Vit D zijn een paar jaar geleden de normaalwaardes flink opgeschroeft, alleen wordt er bij heel veel huisartsen nog altijd met de oude normaalwaardes gewerkt. Mijn huisarts werkte met een ondergrens van 50 terwijl het lab als advies een ondergrens van 80 geeft.
Let op want bij ieder lab hebben ze weer andere normaal waardes, het ligt er maar net aan welke aparatuur ze gebruiken. Als je bij de huisarts een uitdraai van je bloedwaardes vraagt staan daar ook de normaalwaardes van het lab op.

Je moet zeer zeker wel op passen met B6!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:43

betadine schreef:
Ik zit zo aan 50000IU per week en het wordt toch opgeslagen dacht ik dus ik denk niet dat het veel uitmaakt als je ze 1-2 dagen niet neemt.
En Silly voel je al iets ? :=

Nog niet heel veel, ik hou het wel wat langer vol als ik bv slecht geslapen heb, ben wel nog steeds de hele dag moe, maar stort niet geheel in.
Ik heb nu 5 weken geleden een boost van 50.000 gehad en donderdag 25.000, daarom begin ik over een week pas met die pillen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:44

Janneke2 schreef:

Daar ben ik zeker bekend mee.
Maar genoeg artsen nog niet.
Mijn reumatoloog bijvoorbeeld wilt het niet eens testen, vind het onzin.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:46

Janneke2 schreef:
Eh - wateroplosbaar of niet: je kunt te veel van de vitamines van het B complex hebben, dat geeft klachten.
(Al is dat zeldzaam: het is nuttig spul.)

Sorry ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoel eigenlijk: van Vit B12 kan je geen overschot hebben. B complex is een heel ander verhaal inderdaad.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:47

Bedankt!!

Dinsdag moet ik weer naar de psychiater, terug mijn oude dus een andere en ga het dan bespreken of het verstandig is opnieuw bloedonderzoek te doen. Anders bel ik daarna direct de huisarts. Zou toch wat zijn dat door een stomme vitamine de helft van de ellende zou oplossen...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:48

Ik moet volgende week weer bloedprikken dus ik ben benieuwd.

Vitamine B 12 kan je inderdaad niet teveel nemen, maar vraag me af hoe dat met D3 is

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:52

Hannanas schreef:
Je moet zeer zeker wel op passen met B6!

Als ik het over Vit B heb dan heb ik het eigenlijk over B12. Maar dat komt niet over via een toetsenbord :o . Zal proberen duidelijker te zijn. Maar ik bedoel dus echt Vit B12. B6 is inderdaad een heel ander verhaal.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:55

Silly1972 schreef:
Ik moet volgende week weer bloedprikken dus ik ben benieuwd.

Vitamine B 12 kan je inderdaad niet teveel nemen, maar vraag me af hoe dat met D3 is

Met D3 kan je wel teveel nemen omdat het een vetoplosbare vitamine (eigenlijk is het een pre hormoon) is. Alleen dan moet je wel extreme hoeveelheden slikken. Ik geloof dat het boven de 250 toxisch wordt. Bij mijn lab zijn de aanbevolen normaal waardes van 80 to 220. Hoe dat bij een ander lab is weet ik dus niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:10

Citaat:

Voor alle B vitaminen geldt een bovengrens en ook voor D3.

Maar voor de meeste mensen is het "niet te doen" om er overheen te gaan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:22

Oké dus met 10.000 ie p.d Zal je er niet zo snel teveel slikken neem ik aan