Verstandskies laten weg snijden, ik durf het gewoon niet..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:20

Gewoon uitleggen dat je angst hebt, kan je tandarts dat niet bevestigen? Ik weet niet waar je woont maar bij het ACDA (amsterdam) helpen ze ook angstpatienten en kun je doormiddel van lachgas "weggemaakt" worden, zodat de ingreep voor jou in heel heftig overkomt.
Het is niet leuk maar je moet, de pijn gaat iedere keer terugkomen en wanneer ze verwijdert moeten worden als je een ontsteking hebt ben je verder van huis. Gewoon een afspraak maken, iemand meenemen en echt de stap even maken. Zorg voor ijs(coolpack) in de diepvriezer en makkelijk eetbaar voedsel en leuke films om naar te kijken.
Ik weet waar ik over spreek heb twee keer echt ellende gehad bij het verwijderen maar na een week was het weer klaar en ik tip top. Heel veel succes.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:38

2bizzy schreef:
Ik moet dus ook maar ben zo bang dat ik echt niet durf. Weet iemand of het onder narcose mogelijk is? Voor de napijn ben ik absoluut niet bang maar kom niet in de buurt met een naald

http://www.azh-tandheelkunde.nl/
hun zitten in Schoonebeek

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:58

Weet iemand of antibiotica ook met ranja mag? Ik moet het namelijk oplossen in water en dat is enorm vies.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Verstandskies laten weg snijden, ik durf het gewoon niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:58

Bel degene die het verstrekt heeft.. dat is degene die hier een eenduidig antwoord op kan geven.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:59

Petrichor schreef:
Weet iemand of antibiotica ook met ranja mag? Ik moet het namelijk oplossen in water en dat is enorm vies.

Meestal wel hoor! Zolang je maar alles opdrinkt.
De pijnstillers die ik kreeg na mijn verstandskiezen trekken, deed ik in een glas appelsap. Zag er heel goor uit, maar smaakte een stuk beter ;)
Laatst bijgewerkt door Selina op 25-04-14 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:59

Dat mag wel, maar het helpt niets helaas, blijft gewoon vies.
Waarom heb je een poeder?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:07

Ik kan je vertellen dat de pijn wel overgaat. Even.. Daarna komt het erger terug. En erger. En erger. 9x heb ik met een dikke kaak gelopen voor ik uiteindelijk ging. Want ja, ik ben ook zo'n angsthaas als het om de tandarts gaat....

En weet je? Het is me 100% meegevallen. Je krijgt een spuit, voel je bijna niet want kaakchirurgen doen niet anders. Vervolgens wordt het eruit gehaald en 5 min later sta je weer buiten te denken... Was ik hier nou zo bang voor?

Dus, gewoon gaan. Het valt heel erg mee. Het is meer het idee dan wat er werkelijk gebeurd en je voelt er echt helemaal niets van. En je bent van je pijn af, blijvend.

Succes!!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:08

Sweetgirl1 schreef:
Ik had 2 horizontale verstandskiezen in mijn onderkaak. Rechts boven was niet door en die hebben ze er ook uitgehaald. Ik vond alleen de prikken vervelend maar verder vindt ik het meevallen.

Ik had ze ook horizontaal liggen en ze lagen ook nog eens boven op de zenuwen gedrukt, en ik heb ze zowel links als rechtsonder tegelijkertijd laten verwijderen. Dit was bij mij mogelijk omdat de kaakchirurg mijn collega was en ze soms wel een uitzondering willen maken.
Ik ben een paar dagen een hamster geweest, kaakkramp en al gehad.. Het laten verwijderen was het probleem niet, als je het echt eng vind moet je vragen tijdens je intakegesprek of je Dormicum pillen mag hebben.
Dat zijn pilletjes die je dan moet innemen een half uur voor je onder het mes gaat, en geloof me: je ligt daarna zonder zenuwen en spanning in de stoel te lachen. :j
Ik was ondanks ik wel wat gewend was (zat zelf in de tandheelkunde) zelf ook verschrikkelijk zenuwachtig, omdat verdovingen bij mij vaak niet werken en daarom wilde ik ook graag dormicum tabletten.
De verdoving die de kaakchirurg mag toedienen is echter anders dan die van een tandarts (hij heeft meerdere soorten), dus deze werkte wel. Ik ben nu dus van de kiezen af, en daarmee ook van de steeds terugkomende ontstekingen.
Als ik het nog eens moest doen dan roep ik wel om een dormicum tabletje, omdat je daardoor heel relaxed word en alles niet zo erg meekrijgt. Maar op die manier zou ik het zo opnieuw doen, zonder twijfel! :j

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:10

Petrichor schreef:

Ze zeggen liever niet, maar los het op in een heel klein glaasje water (zoveel erger is de smaak niet dan in een groot glas water), slik het in 1 keer weg en drink daarna direct een ander glas met bv. ranja leeg.
Ze zeggen dat ze het liever niet hebben, maar op die manier heeft het bij mij ook gewerkt. :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 14:11

Je mag ze ook gewoon slikken maar ze zijn enorm groot.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:13

Het is mij ook erg meegevallen. Ik had er maar drie en alles weg laten halen. Ze waren nog niet eens doorgekomen dus ze zijn er echt uitgesneden. Je merkt er niks van qua pijn. Het enige wat ik erg vervelend vond was het gevoel als ze de kies loswrikken. De echt pijn kwam pas erna. Maar met een goede pijnstilling was daar ook wel door te komen. Succes!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:16

Petrichor schreef:
Je mag ze ook gewoon slikken maar ze zijn enorm groot.

Ik heb ze ook gehad, zowel de tabletvorm die je niet mag oplossen als die dispers.
Ze zijn inderdaad groot en vies, maar je kan ze anders in kleine stukjes breken en dan proberen ze toch in te nemen en dan maar met liters ranja er achteraan.
En geloof me, je hebt liever de dispers dan de gewone tabletvorm.. die gewone tabletten zijn nog groter en die moet je in 1 keer wegslikken.. en ja die zijn nog smeriger.
Maar ik zou het wel doen, het komt echt wel goed :j

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:16

Hier ook een angsthaas, maar volgende week vrijdag gaan eindelijk mijn verstandskiezen er alledrie uit. Heb gekozen voor een korte narcose. Scheelt mij een boel stress :D

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:20

Je kan trouwens ook kiezen voor een roesje, dat moet je dan ook zelf betalen (+/- 160 euro). Maar dat is dan goedkoper dan een narcose, daarin vallen de meeste mensen ook echt in slaap en krijg je na het verwijderen ook gewoon tijd om 'uit te slapen'.
Is volgens mij een soort lachgassedatie.
Maar persoonlijk denk ik dat je voldoende hebt aan dormicum tabletten.
Vraag gewoon tijdens je intake naar de mogelijkheden. :j

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:28

Ik moest in 2 keer, alles moest er uit ivm een kaakoperatie later.
Eerst hebben ze links boven en onder gedaan en wat later rechts. (In 1 keer kan niet ivm de verdoving oid, dan kun je je tong inslikken?)

Je krijgt een goede verdoving en imo zijn die prikken voor de verdoving het ergst. (Maar goed ik hou sowieso niet van prikken in wat voor vorm dan ook :+) Dat ze die dingen eruit halen doet geen pijn, voelt hooguit wat vervelend, maar zeker niet pijnlijk. En bij mij zat er ook nog een in met 5 wortels := daar waren ze een stuk langer mee bezig, maar heb geen pijn gevoeld.

Naderhand krijg je pijnstillers mee naar huis. Je zal wel wat pijn hebben naderhand, maar dat is goed te doen met de pijnstillers. Bij mij duurde het ongeveer een week (beide keren) dat de zwelling en alles weer wat weg was.

Verder heb ik ook een ENORME hekel aan tandartsbezoeken, maar doe mij dan maar 10x de kaakchirurg en die verstandskiezen eruit halen :+ (Behalve die rotprikken dan!)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 14:49

Ik hoop nog steeds dat mijn antibioticakuurtje zo goed werkt dat morgen alle pijn opeens weg is. :+

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:58

Ik durfde het ook niet en stelde het al meer dan een vijf jaar uit. Tussendoor twee pijnlijke ontstekingen gehad waarvoor ik antibioticakuren kreeg, maar dat was alleen een tijdelijke oplossing. Een paar maanden geleden heb ik alle verstandskiezen tegelijk laten wegsnijden onder narcose, anders had ik het niet gedurfd. Alle verstandskiezen lagen zo gekanteld dat het sowieso het nodige breekwerk zou worden, heb er absoluut geen spijt van dat het onder narcose is gebeurd *\o/* . Daarna nog twee weken afgezien met een dikke opgezwollen toet, maar dat had ik er wel over. Ben blij dat die ondingen er uit zijn.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:59

Petrichor schreef:
Ik hoop nog steeds dat mijn antibioticakuurtje zo goed werkt dat morgen alle pijn opeens weg is. :+

Dan is het even weg en ben je binnen een paar maanden/jaar alsnog de pineut. Ik spreek helaas uit ervaring :')

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:00

lees mijn topic van toentertijd eens door :)

[MW] Ervaringen met kaakchirurg?

Ik was ook helemaal hysterisch, heb zelfs kalmeringspilletjes gehad, maar ook ik heb 't overleefd :+
viel me uiteindelijk 100% mee. Verdoving voel je heel even, maar daarna is het ook zo gebeurd.
Gekraak enzo heb ik ook niet echt gehoord, ze bewegen 'm gewoon net zo lang heen en weer tot ie los is haha en als je een fatsoenlijke chirurg hebt doet ie dat gewoon rustig :P
En niet zoals de tandarts die gaat lopen rossen omdat ie 'm met 3x wrikken los wil hebben :P

Echt ik ga 10000x liever naar de kaakchirurg dan naar de tandarts

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 16:06

Nou toch nog een sprankeltje hoop voor mij.. :+

Mijn moeder zei dat ze ooit het zelfde heeft gehad als mij en daar voor ook antibiotica heeft gekregen. Toen ze klaar was met de antibiotica was de pijn weg en heeft daarom de verstandskies nooit laten verwijderen. Nu minimaal 20 jaar later heeft ze nog steeds haar verstandskiezen en geen pijn.

Zoekt naar een uitweg, wat is angst toch verschikkelijk.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:29

Petrichor schreef:
Nou toch nog een sprankeltje hoop voor mij.. :+

Mijn moeder zei dat ze ooit het zelfde heeft gehad als mij en daar voor ook antibiotica heeft gekregen. Toen ze klaar was met de antibiotica was de pijn weg en heeft daarom de verstandskies nooit laten verwijderen. Nu minimaal 20 jaar later heeft ze nog steeds haar verstandskiezen en geen pijn.

Zoekt naar een uitweg, wat is angst toch verschikkelijk.

Je geeft zelf al aan dat het bij jou niet de eerste keer is dat je er last van hebt. En wat denk je wat voor druk het geeft op de rest van je tanden? En ook bij je moeder wilt het niet per definitie zeggen dat ze er nooit meer last van zal krijgen, verstandkiezen zijn vreemde vervelende kiezen in de mond. Sommige mensen hebben ze niet eens of niet allemaal. Maar je kan ze soms gewoon beter kwijt zijn dan rijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:31

Ik heb er al 3 uit :) , 1 keer 1 , en de andere keer 2 viel reuze mee :j Goed koelen en zakjes pijnstilling dan overleef je het wel :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 18:43

Ik had het eerst rechts die is wel vanzelf over gegaan. Nu is het de linkerkant dat houd wat langer aan.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:47

Ik ben net bang voor het bloeden erna... En misschien ook het trekken een beetje. Stel het ook steeds uit, tandarts zei dat mijn tanden scheef zullen gaan groeien als ik ze niet laat weghalen maar ik wil niet ;(

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:51

Ik had er eentje welke aan het scheef groeien was.
Probleem daarvan is (volgens de tand chirurg) dar het je kiezen gaat beschadigen en er een kans is dat die slecht gaan worden (buiten het scheef trekken van de andere kiezen)

Bloeden viel hier mee, ze hebben hier de wonden gelaserd oid zodat het sneller heelt.