3 katten, en dan blijk je allergisch, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:54

Amandavd schreef:
Ik realiseer mij net dat ik ook altijd op blote voeten loop in huis, misschien voortaan toch maar sokken aan doen?

Ik denk niet dat dat zo veel uitmaakt hoor meis.. zoveel stof of haren blijft er niet aan je voeten hangen en misschien juist wel weer aan je sokken ;-)

Amandavd

Re: 3 katten, en dan blijk je allergisch, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:57

Nog bedankt voor alle reacties! Inmiddels een update. Ik gebruik nu nog steeds de neusspray maar ben aan het afbouwen. Verder neem ik tabletjes, van die blauw 1 x per dag, en ik ben al bijna 2 weken nies vrij. We stofzuigen of elke dag of om de dag. Verder worden de nieuwe regels goed nageleefd.

Ook ben ik dus bij de dokter geweest en bleek dat ik veel allergischer ben voor huisstofmijt dan voor onze poezels!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:00

Amanda schreef:
Ik heb zelf ook 3 katten en ben allergisch volgens de bloedtest. Wat ik merk dat ik in de loop der jaren wel een soort resistentie voor mijn eigen katten opbouw. Van andere katten heb ik veel meer last.

Verder: goed voeren. Een gezonde vacht levert voor jou ook minder problemen op. Ik voer ze nu KVV en dat verschil is goed te merken. Vooral wanneer ik bij katten ben die eten op Whiskas niveau krijgen.
Stofzuigen is altijd goed, al ben ik er vurij laks in :o
Luchten, kamers katvrij houden, geen vloerbedekking maar laminaat, plavuizen of iets anders glads en antihistamine aan je huisarts vragen (ik heb zelf Desloratadine, voorheen Aerius) en eventueel neusspray voor noodgevallen.

Whiskas is ook rommel :n mijn kat kreeg er altijd slappe poep van :(

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:01

Amandavd schreef:
Nog bedankt voor alle reacties! Inmiddels een update. Ik gebruik nu nog steeds de neusspray maar ben aan het afbouwen. Verder neem ik tabletjes, van die blauw 1 x per dag, en ik ben al bijna 2 weken nies vrij. We stofzuigen of elke dag of om de dag. Verder worden de nieuwe regels goed nageleefd.

Ook ben ik dus bij de dokter geweest en bleek dat ik veel allergischer ben voor huisstofmijt dan voor onze poezels!

Fijn dat het nu goed gaat :j poezels blij, jij blij :) huisstofmijt... :n ik ben allergisch voor paarden, denk ik :'(

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:06

ik zou echt gewoon elke dag je huis gaan stofzuigen en veel ramen open zetten dat scheelt echt al een heel stuk. maar je zou je katten toch ook af en toe buiten kunnen laten , vinden ze zelf ook leuk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:10

zillionke schreef:
ik zou echt gewoon elke dag je huis gaan stofzuigen en veel ramen open zetten dat scheelt echt al een heel stuk. maar je zou je katten toch ook af en toe buiten kunnen laten , vinden ze zelf ook leuk.

Gaat hier absoluut niet gebeuren. Mijn katten mogen niet naar buiten. Punt.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:16

Anti-IgE therapie.
Ik ben voor mijn profielwerkstuk in het Maasstadziekenhuis geweest en de laborant waarmee we een dag mee liepen had hetzelfde verhaal als jij.
Hij vertelde dat hij eerst verschrikkelijk verkouden werd van de katten, maar dat hij na de therapie nergens meer last van had.

Anti-IgE kan de klachten niet genezen, maar wel sterk verminderen.

Ik zou het wel goed overleggen met je huisarts, want ik kan dit nu wel roepen, maar na het maken van een profielwerkstuk over dit onderwerp ben ik natuurlijk nog geen allergoloog.
Maar misschien helpt het een eindje in de goede richting?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:54

Koop een stofzuiger met HEPA filter, dit werkt super tegen huisstofmijt. Verder elke dag stofzuigen, wekelijks bed verschonen en wassen op minimaal 60 graden, katten bepaalde delen van het huis ontzeggen.
Er schijnt ook een injectie te zijn via de HA welke de symptomen tegen gaat en je jezelf beter voelt. het verhelpt de kwaal niet overigens.
Ik ken ook mensen die slikken histamine tabletjes (dus bijv. allerfree of semprex) en die hebben hier veel baat bij. Zo mijn partner ook, welke ook allergisch reageerd op onze 2 huiskatten en hond. Dieren weg doen was voor ons ook geen optie.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:55

Hier ook allergisch voor mijn katten, nooit geweten. Ik wilde ze niet buiten hebben op straat dus mijn vriend heeft de tuin afgezet. Sinds ze buiten komen is het minder met de allergie. Ik heb hooikoorts pilletjes van de lidl, ooit als tip gekregen. Werkt als een trein!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:00

Ik ben vreselijk allergisch voor katten. Ik krijg jeuk, mijn ogen worden dik en gaan tranen en mijn keel gaat dusdanig opzwellen dat ik geen lucht meer krijg en dus gewoon bijna stik. Daar helpt helemaal niets aan, geen stofzuiger, geen tabletjes en zelfs geen dure medicatie kuren van de huisarts.

Ik zag eerder in het topic iemand suggereren dat je met een katten allergie best katten kunt hebben maar soms gaat dat gewoon écht niet.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:08

He wat supervervelend! Mijn vriend is ook allergisch, meer voor huisstofmijt dan voor katten, maar toch. Ook ik heb er 3 rondlopen. Hij slikt ook cetrizine, maar let op, cetrizine remt de reactie van je eigen lichaam, want dat is wat het is, een overdreven reactie van je eigen weerstand. Op den duur als je écht een kattenallergie hebt, kan je asmatisch worden heb ik begrepen van zijn vader die arts is. Bij ons komen ze dan ook niet op de slaapkamer, en zijn ze gelukkig heel veel buiten. Bij een nascholing kattengedrag heb ik geleerd dat stress het afgeven van allergenen verergerd, dus de katten zo stressvrij mogelijk houden is ook voor jou goed. Verder zitten de allergenen ook in de urine en ontlasting, dus misschien kan je vriend sowieso de kattenbakken verschonen?

Om allergenen te verminderen ben ik Cleanse gaan gebruiken, en ik moet zeggen dat ik wel echt merk als ik het een tijdje niet gebruik. Met name voor de was waar je veel met je gezicht in zit (dekbed, handdoeken) gebruik ik het veel. En we hebben geen stoffen banken, maar leren banken, leren eetkamer stoelen, houten vloer etc zodat en de huisstofmijt weinig kans heeft, maar ook de kattenharen niet zo blijven plakken.
Let niet op de verpakking, die is echt niet NL proof....dat heb ik de fabrikant ook al laten weten :)

http://www.petalcleanse.com/

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 18:10

Ja ik heb voor 14 mei een longfunctie test staan, om te kijken of er iets van astma bij zit. Nu ik er achter ben gekomen dat het echt de huisstofmijt is waar ik veel gevoeliger voor ben dan voor de katten, ga ik mij ook iets meer daar op richten.

Bedankt voor alle tups weer!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:13

Hier een astmapatient met allergieen, ook poezen.
Hier lopen er 3. We hebben lederen banken en plavuizen door het hele huis. Dagelijks
stofzuigen met een stofzuiger met hepafilter. Dieren mogen bij mij alleen beneden komen, verder overal de deuren dicht, heb beddengoed wat helpt bij de astma, katten erop is niet zo handig:P. Ik heb de katten nu wel buiten maar alleen achter het huis ( had een voliere waar ze in gingen toen ze niet los kwamen).

Hier gaat het verder prima. Soms niesbuien en vaak snotterig en verkouden maar dat heb ik al mijn hele leven. Dat is het probleem niet. Ik heb allergietabletjes die ik in de zomer bijna niet neem omdat de dieren veel buiten zijn en ik zelf ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:49

Koop wel een stofzuiger met een hoog hepafilter; die zijn er in gradaties namelijk. Nat afnemen is ook ideaal :)

Enne wil je nog verder gaan; Google vooral eens op huis saneren :)
(Mijn arme moeder had daarna nachtmerries van de verpleegkundige die langs kwam voor advies :') 'en dat moet weg, en dat moet weg en dat is ook niet goed _O- )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:53

Amandavd schreef:

DAT is goed nieuws, dan gaan de hoezen voor je matrassen, kussens en dekbed nog meer helpen dan je dacht! Goed bezig!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:02

Ik moet zeggen dat het nu al stukken beter gaat, nies of hoest nauwelijks meer. Zo fijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:07

Amandavd schreef:
Ik moet zeggen dat het nu al stukken beter gaat, nies of hoest nauwelijks meer. Zo fijn.

Wat fijn joh dat het al zoveel beter gaat!
Maar, ik zou echt een recept halen van je huisarts voor die hoezen, dat maakt nog zoveel extra's uit. Dan kun je misschien met nog minder medicijnen toe.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:08

Ja ga ik ook zeker doen zodra we iets meer te besteden hebben. Doe het nu met 1 tabletje per dag, dus het gaat nog. Maar ga er echt voor kijken!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 10:51

Korte update: Het gaat hier op en af, soms dagen goed, soms dagen dat ik de neusspray er bij moet pakken.