Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiomiamigo

Re: Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 06:58

Ik weet niet waarom je aan je ogen geopereed word, maar mijn dochter is 8 jaar geleden aan haar ogen geopereerd (was scheel) en mocht niet overgeven (vanwege de extra druk die op de ogen komt te staan bij overgeven), dus ze deden er alles aan zodat ze niet ging overgeven!!

Heel veel succes!!!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:37

Ts
Ik ben inmiddels ook al verschillende keren onder narcose geweest en ik kan je vertellen, het gene waar je als laatst aan denkt is garantie tot het dromen over dat onderwerp hahaha

Ik probeer het in slaap vallen steeds bewust mee te maken, is toch elke keer een domper als ik wakker wordt :+

Zelf heb ik ook enorme emetofobie, bij mn laatste operatie ben ik in paniek mn bed uitgerend (nog net mn infuuszak kunnen pakken) op de voorbereidingskamer, toen de dame naast haar over dr nek ging. (Dit gebeurd op de SEH en daar ben ik helaas iets te vaak geweest, ik kijk nu eerst rustig om het hoekje en als ik emmers of witte mensen zie, ga ik pertinent al niet naar binben....)

En toch, nu al een keer of 5 onder narcose geweest en nog nooit de angst gehad omdat ik misselijk was!

Gaat echt goed komen :)

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:26

Iris82 schreef:
Waarom geven xe niet standaard Propofol?

Verschillende redenen, dampnarcose (waarbij je wel met propofol in slaap gaat, maar de narcose verder gaat met damp) kan ook veel voordelen hebben. Het verwijd de luchtwegen bijvoorbeeld, dus bij mensen met astma en ander longproblematiek werkt dit beter. Propofol heeft een groter effect op je bloeddruk (daling) dus bij mensen met slecht hart oid kan je ook beter damp gebruiken en zo zijn er nog meer voors en tegens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:28

Ik ben heel erg misselijk geweest na een operatie, de keer erop hebben ze daar rekening mee gehouden en was ik niet misselijk. Probeer na de operatie zoveel mogelijk vers water te drinken, echt liters al meteen de zelfde dag.....

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:37

Ik ben vorig jaar ook geopereerd. Ik was wel misselijk maar dat had er mee te maken dat ik een hoofd operatie heb gehad (schedel is los geweest aan de achterkant ivm operatie aan/bij mijn hersenstam).
Ik heb medicatie gehad (zetpillen) tegen de misselijkheid en dat hielp bij mij erg goed.

In ieder geval heel veel sterkte en alvast een voorspoedig herstel gewenst!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:45

Hier ook nog een geruststellende post, ik ben zo'n 4 jaar geleden geopereerd en ging ook super! Toen ik wakker werd zagen ze met een echo apparaat dat mijn blaas vol zat (merkte er zelf niets van, maar goed) en ik vond het belachelijk om liggend te plassen. Tot ik omhoog kwam om te zitten, held dat ik ben. Werd een beetje misselijk, de dame van de uitslaap kamer zag dat, spoot wat in en het was echt direct weg!

Toen ik de narcose in ging, moest ik een beetje afgeleid worden, want ik ben dus echt enorm bang voor naalden. De dame kwam er snel achter dat ik paarden had, dus tot het moment dat ik wegzakte was ik met haar honderd uit aan het praten over de knollies. Weet ook niet waar het verhaal gestopt is, maar ben dus gaan slapen met de paarden in gedachte. Dat was prettig!

Maarreh, die optie van Proba is ook wellicht een goede als ik jouw post lees haha :=

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:33

Wat ik vaak voorbij zie komen is als je bijkomt rustig te blijven liggen. En lekker proberen te slapen. Dus dat ga ik maar eerst eens proberen te doen!
En ook ga ik me maar even voornemen om aan een leuke gedachte te denken zodra ze me het narcose middel inspuiten.. Nu nog even wat bedenken :P

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:52

Ach Naamloos ...de verpleging etc die hadden je wel aan de praat .
Tenminste dat was mijn ervaring .
Weet nog dat de anesthesist vroeg waar ik woonde ..."In Duitsland " .
Hij zei ..oohh lekker biertje drinken ..." Nee ben meer van de whiskey"
En toen had ik het gevoel whiskey gedronken te hebben := , wilde nog van alles vertellen
en weg was ik :Z ..
Was voor mij ook de eerste narcose ....

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:21

Pff ik moet 28 mei onder algehele anesthesie en het is een dagopname dus mag erna gelijk naar huis.
ben echt heel erg benieuwt hoe het gaat lopen, aangezien het een operatie is van meerdere uren...
van de ene kant zie ik er echt tegen op maar van de andere kant ook weer niet. Weet nog niet echt hoe ik me erbij moet voelen.
zijn er meer mensen die met dagopname regeling onder algehele anesthesie zijn geweest?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:24

Ik ben ook wel met dagopname onder narcose geweest, op zich geen probleem. Wanneer je goed wakker bent, gegeten en gedronken en geplast hebt ben je klaar om naar huis te gaan

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:37

Dit hadden ze gezegd, maar lees hier veel over duizeligheid, ben dan bang dat ik nog een dag moet blijven of te snel naar huis word gestuurd.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:46

Als je niet ok bent, is het toch gewoon beter dat je daar blijft? Niet stressen en gewoon afwachten ;) Ze laten je pas naar huis gaan als ze zeker weten dat alles ok is en als er nog enige twijfel is, dan houden ze je nog een nachtje daar maar zelfs dat ga je dan niet erg vinden ;) Je bent waarschijnlijk dan toch nog heel moe en aan het slapen

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:14

Toen ik mijn rug gebroken had, was ik naar mijn gevoel ook te vroeg weggestuurd. Daarom dat ik hierover twijfel.
Ik hoop dat het gewoon allemaal goed gaat, en ze mij naar huis sturen als dit mogelijk is.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:48

Whaa toch weer even een stressmomentje hoor!
Mn zwager en zijn zus zijn afgelopen dinsdag beide geopereerd.. Mn zwager heeft zijn nier aan zijn zusje afgestaan _/-\o_ Dus het is wel een heftigere operatie dan wat ik krijg..
Ze zijn ongeveer 3uur onder zeil geweest, maar ze hebben beide ontzettend veel last gehad van de narcose. Het zusje heeft echt vaak moeten overgeven, en hij heel duizelig en (waarschijnlijk door de morfine spuiten) 3x moeten overgeven.
Beide hebben ze gister nog de hele dag overgegeven.. Terwijl dus dinsdag de operatie was..

Zou dit komen door de narcose? Of toch door de morfinespuiten en evt. gas wat ze in de buik spuiten?

(Excuses voor degene die me overdreven vinden reageren)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:50

spotterick schreef:
Pff ik moet 28 mei onder algehele anesthesie en het is een dagopname dus mag erna gelijk naar huis.
ben echt heel erg benieuwt hoe het gaat lopen, aangezien het een operatie is van meerdere uren...
van de ene kant zie ik er echt tegen op maar van de andere kant ook weer niet. Weet nog niet echt hoe ik me erbij moet voelen.
zijn er meer mensen die met dagopname regeling onder algehele anesthesie zijn geweest?

Ik krijg ook algehele narcose en ook een dagopname. Dus ook ik moet gelijk weer naar huis (Waar ik overigens blij van ben!)
Maar mijn operatie duurt waarschijnlijk een uur.. Dus wel een stukje korter dan die van jou.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:53

Nee hoor, niet overdreven. Wat vervelend dat dit nou juist bij jou in de directe omgeving moet gebeuren. Toch zou ik me vasthouden aan het commentaar van de bokker met haar zoon die ook aan zijn oog was geopereerd, ze gaan er wrs alles aan doen in het ziekenhuis dat jij niet gaat overgeven omdat die extra druk op jouw oog niet goed is. Hier worden de duimen gedraaid dat alles goed gaat komen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:00

Jij krijgt niet standaard morfine overigens. :)
Alleen als je heel hard roept dat je heel veel pijn hebt. Maar eerst proberen ze gewoon paracetamol.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:17

Vorig jaar geopereerd en heel misselijk geweest van de narcose en de thee die ik kreeg toen ik bij was, kregen
ze net zo hard weer terug :D

Nu een kleine twee weken terug weer geopereerd en vooraf aangegeven dat ik zo beroerd ben geweest
van de narcose vorig jaar. Ze hebben me dit keer wat tegen de misselijkheid gegeven via het infuus en geen last gehad van misselijkheid. Waar ik vorig jaar 2 dagen na de operatie nauwelijks iets wilde eten, zat ik nu dezelfde middag en avond alweer te genieten van de maaltijden :)

Dus gewoon goed aangeven dan kunnen ze er alles aan doen om te zorgen dat je weinig tot geen last van de narcose zult hebben.

Succes met je operatie!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:24

Ik heb meerdere zwaardere operaties ondergaan en was ook heel bang voor misselijkheid, maar nergens last van gehad . gewoon lekker blijven liggen :')
Eerste keer was ik zo stoned als een garnaal door alle morfine _O- Ik riep dat het plafond grappige sterretjes had en heb tot diep in de nacht mensen de meest debiele smsjes gestuurd :') de verpleegsters wisten niet wat ze met me aan moesten en hebben me op een gegeven moment maar gewoon laten brabbelen :')

Tweede keer was minder grappig, had erg veel pijn en kreeg een morfine pompje. Daar werd ik een beetje duizelig van maar niets geen misselijkheid.

Ik mocht trouwens allebei de keren kiezen of ik een kalmerend pilletje wilde of niet. Ik denk dat dat wel helpt :j Anti-misselijkheidspul kreeg ik standaard geloof ik.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:29

Hier nog zo'n held!!

Ik denk dat de misselijkheid bij je zwager ook veel te maken heeft met de morfine.

Het is al zoveel gezegd, maar het maakt écht het verschil hoe je wakker wordt, hoe je er in gegaan bent!!

Probeer aan dit topic te denken en als je geluk hebt, tref je leuke mensen en ben je weg voor je er erg in hebt!
Als je heel nerveus de narcose in gaat, is er een grote kans op naar wakker worden en misselijk zijn.

Kun je niet een aantal dagen van te voren beginnen met druppels van bijvoorbeeld bach rescue of passiflora van VSM?? Deze hebben voor mij echt een rustgevende werking!

Ik heb toen ik op kamer kwam (ook een dagopname) een kan ijswater gekregen. Wat was dat lekker!! (bleek dat ik zo'n slang in m'n keel had gehad tijdens de ingreep. Pijn had ik niet, maar ik kon niet praten :+ )

Dit was de eerste keer in m'n leven dat ik onder narcose geweest ben en heb er werkelijk geen momentje last van gehad!! (had daarna het gevoel dat ik nog nooit zo vast geslapen had en was een soort van teleurgesteld dat ze me niet nog even lieten liggen... }> )

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:29

Ik ben 3x onder narcose geweest en alle 3 de keren helemaal niet misselijk. Sterker, zodra ik op zaal kwam, wilde ik eten en drinken (lekker zwarte koffie :9k ). Zelfs de laatste keer met veel pijnstilling nergens last van gehad. Wel houd ik mij streng aan het tijdstip waarvan hun zeggen dat je nuchter moet blijven, liever iets te lang als iets te kort.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:50

Weer bedankt voor de geruststellende woorden! :)
Dit topic doet me echt goed haha.
Maandag over 2 weekjes is het zover.. Ben tot nu toe nog niet zenuwachtig, alleen die verhalen van mn zwager en zus komt het niet ten goede haha.
Maar elke dag zonder zenuwen is er weer 1!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:00

De operatie van je zwager en zijn zusje zijn echt grote buikoperaties, daarbij komt misselijkheid veel vaker voor. Dat is veel meer gerelateerd aan de aard van de operatie en de benodigde pijnstilling dan aan de narcose.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:01

gomir schreef:
De operatie van je zwager en zijn zusje zijn echt grote buikoperaties, daarbij komt misselijkheid veel vaker voor. Dat is veel meer gerelateerd aan de aard van de operatie en de benodigde pijnstilling dan aan de narcose.

Dankjewel!!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:07

Ik ben echt benieuwt hoe ik er door kom, gelukkig geen angst voor overgeven en dat soort dingen niet prettig Maarja.
maar in december lag ik in het ziekenhuis en langs mij was iemand die was geopereerd en morfine mocht spuiten, maar daardoor heel misselijk werd, maar dit is ook typisch iets voor morfine. Anders was ze niet misselijk geworden waarschijnlijk.

bij mij moet er een cyste uit van 12 cm de diameter dan. Dusja is ook geen kleine operatie. Maarja wat eruit moet moet eruit XD