Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:41

Rond mijn 16e een beugel gehad bij de tandarts, zo'n 2 jaar. Nu ook alweer zo'n 2 en een halfjaar een beugel omdat het weer was gaan verschuiven, ik weer bij de tandarts. Deze wou het een halfjaar terug eruit halen, maar ik was nog absoluut niet tevreden. Dus ben naar 2 verschillende orthodontisten geweest voor een second opinion. Beide zeiden dat het niet goed was geplakt en dat je het zo (alleen een bovenbeugel) echt niet recht zou krijgen.

Goed bij 1 van die orthodontisen ben ik nu verder in behandeling, ik moet alle 4 mijn verstandskiezen nu laten verwijderen (had mijn tandarts niets van gezegd dat dat nodig was, maar mijn ortho heeft mij besproken met de kaakchirurg). Vervolgens moet er zowel boven als onder weer plaatjes komen, gaat er bovenlangs mijn gehemelte een metalendraad die mijn kiezen uiteen drukt en moet ik na zo'n anderhalf jaar beugelen (nu er dus nog bij!) m'n onderkaak laten breken en verlengen omdat deze te klein is waardoor mijn kiezen niet goed op elkaar vallen.

Ondertussen ben ik trouwens 24.

En ik had eigenlijk 10 jaar geleden naar de orthodntist moeten gaan ipv de tandarts, die is namelijk níet opgeleid om beugels te plaatsen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:58

Moos99 schreef:
Miss_Caroo schreef:
Ik wil ook een beugel omdat de laatste jaren mijn ene voortand meer naar voren is gekomen. Nu staan ze niet meer gelijk. Van ver zie je niks maar als je dichtbij staat en je let er op wel. En het wordt ook steeds erger..
Tandarts adviseerde me om of naar de ortho te gaan, of het bij hem laten doen. Bij hem ben je wel 500 tot 1000 euro goedkoper uit. Maarja, ik weet niet of hij er echt verstand van heeft. Het gebeurt gewoon in de tandarts praktijk dan. Hij is ook de enige die het kan doen.
En ik ben 19, bijna 20...

Ik wist niet dat ze bij de tandarts beugels plaatste? of op wat voor manier zou hij het willen doen dan?

Ja nja toevallig bij mijn tandarts. Ik had toevallig een afspraak bij hem, het is niet mijn eigen tandarts. Ik vroeg er info over en hij zei dat hij dit ook kan doen in de praktijk. Of natuurlijk gewon bij de ortho. Ik weet nog niet wat ik wil. Ik wil die beugel wel maar de kosten houden me tegen. Moet volgens mij ook eerst foto's maken van mijn mond. Het is al een poosje terug dat ik het heb aangekaart...
Wel zou ik de beugel een half jaar tot een jaar moeten dragen. Dat is op zich nog te doen.

Maartje1990

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:24

miss_caroo: Als je een beugel laat plaatsen, doe dit dan NIET bij een tandarts, zoals in mijn post hierboven die zijn hier níet voor opgeleid! Een orthodontist heeft na een 6 jarige opleiding tot tandarts nog een 4 jarige opleiding als orthodontist gevolg. Een tandarts heeft hooguit een cursus van een week of 2 gehad. Niet te vergelijken dus! Laat jij je paard zadelmak maken door iemand die niet 2 weken heeft leren paardrijden? Denk het niet hea? Beugel dus ook niet laten plaatsen door iemand die dit níet kan.

Ik heb daardoor 4 en een half jaar kosten gehad, waar ik helemaal níets aan heb gehad.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 15:31

Ff een vraagje tussendoor. Ik kan mijn kiezen niet op elkaar doen omdat ik dan met mijn boventand tegen mijn onderste slotje kom, het blokkeert. Ik kan nu dus niet eten. Ze geeft aan dat dit weer snel bij trekt. Wat is snel? Ik kan niet kauwen als ik mijn kiezen niet op elkaar kan doen :|

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:18

Maartje1990 schreef:
miss_caroo: Als je een beugel laat plaatsen, doe dit dan NIET bij een tandarts, zoals in mijn post hierboven die zijn hier níet voor opgeleid! Een orthodontist heeft na een 6 jarige opleiding tot tandarts nog een 4 jarige opleiding als orthodontist gevolg. Een tandarts heeft hooguit een cursus van een week of 2 gehad. Niet te vergelijken dus! Laat jij je paard zadelmak maken door iemand die niet 2 weken heeft leren paardrijden? Denk het niet hea? Beugel dus ook niet laten plaatsen door iemand die dit níet kan.

Ik heb daardoor 4 en een half jaar kosten gehad, waar ik helemaal níets aan heb gehad.

Een tandarts kan best je beugel aanmeten, een ortodontist weet net zo min wat de gevolgen zijn van een beugel die kan ook niet in de toekomst kijken. Het verschil zit em vaak in de declaraties. Een orthodontist kan voor de gedeclareerde codes meer vragen dan een tandarts en betaal jij als patiënt dus meer.

En in welke praktijk zit een orthodontist nog zelf te priegelen of laat hij het 9 van de 10 keer door een assistente doen?

Ga op je gevoel af, als je tandarts het zelf kan laat een begroting maken en doe dat ook bij de orthodontist en laat hem ook een oordeel vellen of het echt nodig is en of jij het nodig vind. Persoonlijk vind ik niets charmanter dan een eigenwijze tand of een weggedraaide hoektand. Het maakt je persoonlijk! Maar dat is alleen maar mijn mening ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:57

Moos99 schreef:
Ff een vraagje tussendoor. Ik kan mijn kiezen niet op elkaar doen omdat ik dan met mijn boventand tegen mijn onderste slotje kom, het blokkeert. Ik kan nu dus niet eten. Ze geeft aan dat dit weer snel bij trekt. Wat is snel? Ik kan niet kauwen als ik mijn kiezen niet op elkaar kan doen :|

ik heb hiervoor 2 haken achter zijn voortanden gekregen. Zodat ik wel kan sluiten, maar niet op de slotjes bijt. Was erg wennen in het begin. Nu ben ik er wel blij mee. Alleen blijft ook hier weer eten achter zitten.
ik heb de beugel ook bij een tandarts en dan het Amerikaanse systeem. Mijn ervaring met een oudewetse ortho is juist niet zo best. Daardoor heb ik weer een beugel nu. Men weet gewoon niet altijd wat de krachten doen. En door de nieuwe technieken heb ik in m'n tandarts meer vertrouwen dna iemand anders

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:44

Moos99 schreef:

Zacht eten of soep gaat altijd wel. Maar ik heb dat ook wel eens gehad maar kon gewoon eten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:49

Ik heb (voor de 2e keer) een beugel genomen toen ik 21 was. Duurde 6 maanden geloof ik.
Ik ben nu 24 en ben super blij dat ik het heb gedaan.

Mijn tanden zijn terug scheef gaan groeien toen de beugel
er voor het eerst uitging, was toen 16. De 2e keer moest ik alles zelf betalen, was een dure
grap maar ik ben zeer tevreden. Heb alles laten vastzetten met spalken boven en onder
zodat het niet weer terug scheef groeit. Ik heb er nooit pijn van gehad.

Succes ! Het is het waard.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:32

Ik ben 37 en ik heb sinds een half jaar een beugel na jaren van willen maar niet durven en geen geld er voor hebben. Gelukkig helpt mijn vriend me met de financien want naast de normale kosten voor de beugel heb ik ook extra kosten voor de mondhygiëniste omdat mijn gebit door de verkeerde stand verwaarloosd was. Het niet kunnen en willen praten over mijn gebit voor de beugel herken ik ook wel. Nu kan ik dat wel. Een half jaar geleden is mijn bovenbeugel geplaatst en vorige maand de onderbeugel (boven heeft meer tijd nodig). De eerste week na het plaatsen is ellende maar daarna past je mond zich aan en nu merk ik er weinig van. Alleen vaker poetsen en raggen maar dat wil je wel want er blijft nog wel eens wat ik hangen. Chips eten in het openbaar is bijvoorbeeld not done.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:44

Bij mij wordt het gelukkig gewoon gedekt door de verzekering :)
Volgende week moet ik weer langs, als het goed is mag hij er bijna uit. Sneller dan verwacht gelukkig!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:54

Fred_Kroket schreef:
Maartje1990 schreef:

Een tandarts kan best je beugel aanmeten, een ortodontist weet net zo min wat de gevolgen zijn van een beugel
die kan ook niet in de toekomst kijken. Het verschil zit em vaak in de declaraties. Een orthodontist kan voor de gedeclareerde codes meer vragen dan een tandarts en betaal jij als patiënt dus meer.

En in welke praktijk zit een orthodontist nog zelf te priegelen of laat hij het 9 van de 10 keer door een assistente doen?

Ga op je gevoel af, als je tandarts het zelf kan laat een begroting maken en doe dat ook bij de orthodontist en laat hem ook een oordeel vellen of het echt nodig is en of jij het nodig vind. Persoonlijk vind ik niets charmanter dan een eigenwijze tand of een weggedraaide hoektand. Het maakt je persoonlijk! Maar dat is alleen maar mijn mening ;)

Wat een onzin, een orthodontist heeft 4 jaar een studie gevolgd alleen maar over hoe een beugel gebitsstanden etc. beïnvloed. Ga mij dan niet wijsmaken dat hij/zij geen flauw idee heeft in hoeverre dit een gebit veranderd. Natuurlijk wel. De tandarts daarentegen heeft NIET die studie gevolgd, sure hij kan er best 1 plaatsen, maar de vraag is of het dan goed is gedaan. Ik kan ook een hoefijzer onder een hoef slaan, maar dan is het nog niet goed gedaan.

En ja, in ieder beroep zitten er mensen die hun vak niet goed verstaan, zo heb je slechte docenten, slechte tandartsen, slechte instructeurs en ook slechte orthodontisten. Veranderd echter niets aan het feit dat een orthodontist iets doet waar hij voor is opgeleid en een tandarts (bij het plaatsen van een beugel) niet.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:25

Ff een baal moment hoor. Wat heb ik toch een pijn nu. De combinatie van mijn getrokken kies en onder beugel is echt niet fijn. Ik heb zo een pijn dat ik constant pijnstillers neem, en eigenlijk nergens zin in heb. Ook eet ik alleen vloeibare dingen en heb ik dus veel honger. Over een week krijg ik mijn boven beugel en begint het feestje dus opnieuw...ik ben de komende 2 weken nog wel on de pannen in ieder geval. Baal er nu toch echt ff heel erg van maar weer dat het beter wordt! Wie mooi wilt zijn.... :D

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:42

Haha lekker motiverend! Hopen dat de pijn bij jou snel minder wordt. Ik moet nog 1.5 week wachten, nog maar even lekker genieten van het eten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:44

mirriejj schreef:
Haha lekker motiverend! Hopen dat de pijn bij jou snel minder wordt. Ik moet nog 1.5 week wachten, nog maar even lekker genieten van het eten.

Ik denk dat het bij mij echt de combi is. Ik kan me wel herinneren dat ik een paar dagen moeilijk kon eten vroeger met een beugel, maar dat ik zoveel pijn had :( echt niet! Dus je zal vast niet zoveel pijn hebben als ik! :)

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:47

Ook ik heb op latere leeftijd (begin 30) een beugel gehad. Achteraf ben ik enorm blij dat ik uiteindelijk de stap heb genomen. De anderhalf jaar zijn zo voorbij. Ik heb er heel lang tegen aan gehikt en heb nu alleen nog maar spijt dat ik het niet veeeel eerder heb gedaan.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:51

Fiffill schreef:
Volgende week moet ik weer langs, als het goed is mag hij er bijna uit. Sneller dan verwacht gelukkig!

Waar ben jij verzekerd als ik vragen mag? Of heb jij een medische reden waardoor het verzekerd is?

Ik wil graag een beugel, vooral voor een wat gedraaide hoektand en spleet tussen mn voortanden. Maar de kosten van zo'n grap.. -O-

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:53

Tenshi schreef:
Fiffill schreef:

Waar ben jij verzekerd als ik vragen mag? Of heb jij een medische reden waardoor het verzekerd is?

Ik wil graag een beugel, vooral voor een wat gedraaide hoektand en spleet tussen mn voortanden. Maar de kosten van zo'n grap.. -O-

Het kan ook verzekerd worden als je kunt aantonen dat je er psychisch heel veel last van hebt zei mijn tandarts. Maar dit is niet zomaar even geregeld dus besloot maar gewoon via de reguliere weg te gaan :+

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:19

Moos99 schreef:
mirriejj schreef:

Ik denk dat het bij mij echt de combi is. Ik kan me wel herinneren dat ik een paar dagen moeilijk kon eten vroeger met een beugel, maar dat ik zoveel pijn had :( echt niet! Dus je zal vast niet zoveel pijn hebben als ik! :)

Bij mij gaat er dus ook een tand uit, dus ik vrees het ergste.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:24

Tenshi schreef:
Fiffill schreef:

Aangezien ik een aandoening heb waardoor ik geen tot weinig glazuur heb op mijn kiezen (aangeboren) heb ik een duur pakket gekozen, de ortho valt gewoon onder tandarts bij mij en daarvoor heb ik per jaar een vast bedrag wat gedekt is (500 euro) en daarna wordt het 70%. Aangezien ik mijn beugel sinds oktober heb en ik hem 6-8 maanden moet dragen viel het gelukkig in 2 jaar.
Nu dus hopen dat er dit jaar niks gebeurd met mijn gebit wat een klap geld kost :P

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:25

Ik ben geen 18+ maar heb wel sinds een week een plaatjes beugel.

ik heb de eerste 3 dagen spaghetti gegeten maar ik had ze klein genoeg gesneden zodat ik het in 1 x kon doorslikken. dat stilde echt mijn honger!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:28

mirriejj schreef:
Moos99 schreef:

Bij mij gaat er dus ook een tand uit, dus ik vrees het ergste.

Bij mij waren er vier kiezen uit de eerste keer, viel erg mee dus een tand zal ook geen ramp zijn lijkt me al zal het per persoon verschillen :)
Meestal is het de eerste 3 dagen lastiger eten, ik doe niet aan vloeibaar voedsel of pijnstillers, ik eet gewoon voorzichtig en echt harde dingen zoals stokbrood laat ik staan. Niks afbijten met je tanden en gewoon voorzichtig kauwen.

Ook ik heb het idee dat het vroeger minder pijn deed dan nu (terwijl er nu niks getrokken is) maar mijn huidige ortho is ook wel van het aanpakken dus die neemt redelijk grote stappen, ik vind dat zelf niet erg want dan is het eerder klaar. En die paar dagen ongemak per maand overleef je ook wel weer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:44

Tegen mij is gezegd dat als je ouder bent de kiezen en tanden wat steviger zijn verankerd en dat het dan vaak pijnlijker is. Bij mij was het na vervangen van een draad 5 dagen pijnlijk en daarna weer ok.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 09:21

Bij mij is het ondertussen wat rustiger. Ik heb van een vriendin bruis ibuprofen gekregen, deze helpen echt heel goed! Ik moet wel zeggen dat ik me heel beroerd heb gevoelt de afgelopen dagen. Nu is mijn neus ook nog verstopt, heb ik keelijn en mijn oren zitten dicht. En dan een wat opgezwollen wang, een pijnlijke mond, ik zie er niet geweldig uit! :+

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:49

Ja dat idee had ik dus ook.... vroeger minder pijn dan nu...
Dag voordat mijn beugel werd geplaatst had ik nog een kopstoot gehad van paardlief. Dan heb je al een dik hoofd en dan ook dat ijzerwerk erbij wat verschrikkelijk zeer doet aan je tanden en wang. :x
Veel succes!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:53

Mijn stiefmoeder is 43 en heeft sinds een paar maanden een beugel, ze heeft gekozen voor witte blokjes zodat het iets minder opvalt. Ze had eerst alleen boven en inmiddels heeft ze ook onder erbij!