Help! Gaatje in mijn kies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:40

Alwiene schreef:
Sizzle schreef:
Bij mij valt er af en toe een vulling uit, maar dat ligt meer aan de kwaliteit (of gebrek eraan) van mijn gebit. Vulling vervangen gaat trouwens helemaal snel.

Het klopt niet dat je in je onderkaak altijd met een verdoofde mond loopt. Er zijn nieuwe verdovingen op de markt die echt enkel op de tand werken. Het kan wel zijn dat nog niet elke tandarts dat heeft of gebruikt, het is ook iets duurder.
Ik vind die echt ideaal.

Heb je daar toevallig een bron van? Ik heb me namelijk altijd laten vertellen dat dat technisch onmogelijk is dat plaatselijk verdoven onder vanwege de manier hoe de zenuwen daar lopen.

Toevallig hoorde ik mijn moeder daar vorige week over, schijnt een nieuwe methode te zijn en haar tandarts gebruikt deze sinds kort. Bij deze verdoving krijg je wel meerdere kleine prikjes ipv een. Maar volgens mijn moeder is deze ook vrijwel direct na het vullen uitgewerkt.

Ik zal je mijn ervaring van 2 weken geleden besparen :o Had namelijk 2 gaatjes in mn wortel vlak bij een zenuw. Ik laat ook altijd verdoven tenzij het zo'n klein oppervlakkig gaatje is, maar dat heb ik nog maar 1x gehad. Vind de prikjes even vervelend maar soms voel ik er ook bijna niks van. Alleen die in je gehemelte zijn naar, maar tegen de tijd dat je denkt oliebol, is het al weer klaar.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:43

Ik had mijn eerste gaatje tot nu toe ook op om mijn 25-ste.
Ik ben overigens zelf gaan kijken toen ik het vermoeden had,met een dubbelzijdig make-up spiegeltje.
Ik zag duidelijk een blauwgrijs plekje in mijn kies _O-

Ben zelf als de dood voor injectienaalden als die helemaal mijn lijf in gaan. Deze dus bij de tandarts niet. Voor mijn gaatje had ik al mijn verstandskiezen al laten trekken en daar was ook niks aan. Ik heb het hier dus ook over mij heen laten komen en ook hier was er niks aan.
Laatst bijgewerkt door Lous op 23-03-14 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:45

Is het boren echt zo naar of valt dit mee met een verdoving?
Het geluid is vervelend. Boren zelf niet. Voel je niks van!
Doet de verdovingsprik zeer?
Ja, ik vond van wel.
Welke soort vulling heb jij gekozen en waarom?
Ik heb allemaal witte vullingen. Omdat het mooier is en ijzeren ook niet ideaal zijn.
Wat zijn de gevolgen van een vulling?
Dat je moet opletten dat ie niet afbreekt. Bij mij was er laatst een stukje afgebroken.

Voor de rest valt het reuze mee.
Alleen de prik is vervelend.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:06

Ik laat me nooit verdoven voor een gaatje. Ik krijg het mega koud van de verdoving.
Vorig jaar kreeg ik een nieuwe tandarts en zij vond mij heel dapper dat ik geen verdoving wilde. Tja, als ik er niet lekker van wordt is de keuze snel gemaakt.

Monnie_

Re: Help! Gaatje in mijn kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:11

Ik studeer zelf tandheelkunde.

Gewoon voor composiet vullingen gaan.
Anesthesie is eigen keuze. Meer mensen die het niet doen dan wel. Ligt ook aan waar het gaatje zit natuurlijk en hoe diep t is. Kan ik vanaf hier niet zeggen.

Als een vulling goed gelegd is zijn er geen gevolgen, hij hoort perfect aan te sluiten zodat er geen voedselimpactie is en jij gewoon goed kan reinigen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 10:08

Nogmaals bedankt voor alle bijgekomen reacties. Hartstikke fijn!
Ik ben vanmorgen bij de tandarts geweest en er zit inderdaad een gaatje op de plek waar ik dit vermoedde.
Op drie andere plekken zat een zwart stipje dus hier gaat ook wat aan gedaan worden.
Voor de rest vond de tandarts mijn gebit er goed uitzien.
1 april staat mijn afspraak gepland voor het vullen. dus ik moet nog een week geduld hebben voor er wat aan wordt gedaan. Spannend!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 01:07

Jolien87 schreef:
Wauw wat een boel reacties, fijn zeg!
Ik lees verschillende ervaringen over het wel of niet laten verdoven, hoewel ik het idee heb dat de meerderheid de voorkeur biedt aan boren zonder verdoving. Als ik het goed begrijp hangt dit dus ook af van hoe groot het gaatje is, dus hoe onprettig het boren is. Ik denk dus dat dit iets is wat met de tandarts te overleggen valt nadat hij de boel heeft gecheckt.
Het "fijne" is dat ik net een paar weken geleden ben verhuisd naar Almere dus ik zal ook naar een nieuwe tandarts moeten. Ik heb er al wel eentje uitgekozen, maar het is dus iemand die ik nog niet ken. Ik hoop maar dat het niet één of andere "tandenslachter" is. ;)

Wat ik overigens bedoelde met de vraag over de gevolgen van een vulling: word je nog beperkt in het eten van bepaalde dingen? Dus bijvoorbeeld zuur eten, of plakkerig eten. Of ga je op een gegeven moment niks meer merken van een vulling?
En moet een vulling ook weleens vervangen worden of is dit niet gebruikelijk?

Nee je moet alles kunnen eten gaat gewoon goed wit kan minder sterk zijn als zilver en vermijd noga want oude vullingen blijven erin zitten, heb ik ervaren en dat was eenhele grote

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:55

Ik heb mijn gaatjes ook zonder verdoving gedaan. Ik vind de spuit voor verdoving veel enger :o

Ik vond het een drukkend gevoel, maar pijnloos. Viel mij alles mee!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:05

Het moet toch gebeuren.Ga je niet dan moet over 10 jaar je gebit verbouwd worden.Vind het zelf ook eng hoor,nog een schooltandarts trauma.Maar als je zit,gaat het wel hoor.Mijn vorige tandarts had een zoek Wally poster op het plafond hangen.Dat hielp echt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 11:59

Britta31 schreef:
Het moet toch gebeuren.Ga je niet dan moet over 10 jaar je gebit verbouwd worden.Vind het zelf ook eng hoor,nog een schooltandarts trauma.Maar als je zit,gaat het wel hoor.Mijn vorige tandarts had een zoek Wally poster op het plafond hangen.Dat hielp echt.

Mijn tandarts heeft een 'zoek de 10 verschillen plaat' en aangezien ik er afgelopen week voor het eerst ben geweest heb ik nog een hoop verschillen te zoeken. Dus hopelijk leidt dat een beetje af. ;)
Ik vind het niet zozeer eng, maar ik weet gewoon niet zo goed hoe alles voelt.
Ik heb best een hoge pijngrens, maar de ene pijn is de andere niet. En het moet inderdaad gebeuren. Ik kijk er wel naar uit om geen last meer te hebben van het gaatje.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:23

Ik heb ook een hoge pijngrens maar niet met boren. Geen geboor zonder verdoving bij mij. Daarnaast kan ik totaal niet tegen het geluid waardoor ik ook niet kan ontspannen. Ga met je nagels over een schoolbord geen probleem maar zet de boormachine aan en ik verkramp. Vreselijk!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 21:11

Ik zit er ook aan te denken om verdoving te nemen puur omdat ik niet weet hoe het boren gaat. En ik ben bang dat ik daardoor een onverwachte beweging maakt als het ineens zeer doet. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:29

Je kan ook altijd zonder verdoving beginnen en als het onprettig wordt kunnen ze je alsnog verdoven..

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:54

ik heb ook eerst zonder verdoving gedaan maar mijn tanden reageren erg gevoelig waardoor ik altijd wegtrok. Dan maar verdovingsspuiten in. Dan was het beter. Daar voel ik niets van boren. Alleen bij 1 tand moeten ze 3 keer verdoven. Die was overgevoelig (te veel zenuwen in tand).

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:54

Morgen is het zover en ik begin het nu toch wel spannend te vinden.
Puur omdat ik niet weet hoe het gaat.
Natuurlijk heb ik wel een ervaringen gelezen mede dankzij jullie berichtjes maar ik zal het toch zelf moeten voelen. Of juist niet ;)
Hoe dan ook, het moet gebeuren en mijn gebit zal er alleen maar op vooruit gaan.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:25

Je bent niet de enige die morgen naar de tandarts moet, ik mag ook namelijk. En alhoewel het alleen maar voor controle is, ben ik toch bang. Maar dat is normaal bij mij. Als er geboord moet worden of een gaatje gevuld moet worden kies ik zelf wel altijd voor een verdoving aangezien ik bang ben dat ik anders nooit meer naar de tandarts ga :o

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 08:01

Succes!
Maar waar ben je precies bang voor? Heb je ooit een minder fijne ervaring gehad?
Ik vind het nu wel spannend worden maar over een paar uur ben ik eindelijk van dat stomme gaatje af.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:07

Veel sterkte,verstand op nul en gaan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:12

Thanks Britta.

Het is helemaal gelukt. Vandaag is alleen het gaatje rechtsonder gevuld, dat was de grootste en ook degene waarvan ik al vermoede dat die er zat.
Ik heb toch gekozen voor een verdoving uit angst dat ik bij een naar gevoel tijdens het boren mijn hoofd zou wegtrekken.
De verdoving prikte een beetje, maar meer dan dat was het ook niet. Het boren voelde ik helemaal niets van, ook geen zeurend of vervelend gevoel dus al met al viel het 100% mee.
Tussendoor gewoon gezellig gekletst met de tandarts en na een half uur stond ik weer buiten.
22 april ga ik voor de twee gaatjes linksboven. *D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 15:20

Question
De verdoving is nu bijna uitgewerkt, alleen mijn onderlip voelt nog erg tintelig aan.
Echter, ik voel ook een soort van kramp in mijn kaakgewricht. Is dit normaal?

En zit er qua gevoel een verschil in verdoving in de boven- en onderkaak?
Ik ben nu in mijn onderkaak verdoofd maar 22 april moet er een gaatje boven worden gevuld. Voelt dit anders aan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:24

Soms voel je een drukkend gevoel in je kaak rond de gevulde tand. Dat is gewoon van de injecties en vullen en is na enkele uren weg. Kramp in je kaakgewricht is waarschijnlijk van het mond open houden.
Hoe je op de verdoving reageert is niet voor iedereen gelijk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-04-14 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:25

Gisteren helaas zelf het een en ander moeten laten vullen. De verdoving boven voelde ik niet eens, had niet eens door dat ik al geprikt was. Kan het alleen niet vergelijken met onder, maar boven kan niet erger zijn.

Was het gaatje erg achterin? Dan is die kramp niet raar, waarschijnlijk heb je je mond behoorlijk ver open moeten houden zodat hij er bij kon.

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:26

Ben gister nog geweest voor een gaatje.
Liggen huilen omdat ik zo bang was voor de verdoving. Viel reuze mee!
En voelde er met boren niks van. Twee weken geleden zonder verdoving gedaan omdat ik zo bang was maar volgende keer toch verdoving want je krijgt telkens een pijnscheut/hele gevoelige kies.
Dat is niet zo fijn!
Alleen vandaag nog op 1 plekje van de verdoving die een beetje gevoelig is met kauwen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 15:40

Het was rechts, degene naast de verstandskies dus mijn mond moest inderdaad aardig ver open.
Kan het zijn dat ik de kramp nu pas voel doordat de verdoving is uitgewerkt?

Ik merkte helemaal niets van het boren, ook geen trilling. Maar de tandarts zei dat ik dit waarschijnlijk wel meer ging voelen in de bovenkaak.

Edit
Ik lees van heel veel mensen dat ze meerdere prikken hebben gehad voor de verdoving, maar ik heb er maar eentje gehad.
Verschilt dit per tandarts?

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:45

Jolien87 schreef:
Het was rechts, degene naast de verstandskies dus mijn mond moest inderdaad aardig ver open.
Kan het zijn dat ik de kramp nu pas voel doordat de verdoving is uitgewerkt?

Ik merkte helemaal niets van het boren, ook geen trilling. Maar de tandarts zei dat ik dit waarschijnlijk wel meer ging voelen in de bovenkaak.

Edit
Ik lees van heel veel mensen dat ze meerdere prikken hebben gehad voor de verdoving, maar ik heb er maar eentje gehad.
Verschilt dit per tandarts?

Dat ligt aan de plaats van de kies, mn vader is tandarts en vroeg het me ook af na het vullen van een paar gaatjes waarom dat verschillend is.. Daarom dus :+

Daarnaast komt die kramp doordat er vaak nog best wel wat druk wordt uitgeoefend op die kies maar dat voel je op dat moment natuurlijk (gelukkig) niet. Ik heb er de laatste keer nog een paar uur last van gehad en daarna was het gelukkig over!