Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

pmarena schreef:Hopelijk ga je hiermee goede stappen zetten, want het is wel een vervelend probleem natuurlijk als ze van zulke simpele situaties zo overstuur raakt
Ik kan me best voorstellen dat je als meiske van 5 bang wordt om wat tegen volwassenen te zeggen, dat klinkt gewoon heel simpel als faalangst...
Het is ook niet niks, vaak is het toch al zo dat volwassenen nogal raar doen tegen kleine kinderen, op een verjaardag ofzo draait ineens alles om dat kind zodra het binnenkomt, en dan wordt er blijkbaar van je verwacht dat je iets entertainends doet ofzo
Als je dan bovendien nog groot bent voor je leeftijd waardoor je ouder lijkt dan je bent en ze nog wat hogere verwachtingen van je hebben, en je hebt al een paar keer meegemaakt dat je echt als kind wordt behandeld en dat men gaat lachen om wat je zegt en doet, dan is het als je heel gevoelig en vrij wijs bent niets meer dan logisch dat je het niet prettig vindt om wat te zeggen... je verwacht immers dat het niet goed genoeg is en dat men er op een voor jou onprettige manier op gaat reageren![]()
Dan gaat de onbevangenheid er ook wel een beetje af, zeker als je pienter bent want dan ga je veels te veel erover nadenken en dan gaat het al helemaal niet meer "vanzelf".... ook als je pas 5 bent
Daar kan je eigenlijk alleen overheen komen door goede ervaringen: volwassenen die er geen druk op zetten, waarbij je hoeft te voldoen aan een bepaalde verwachting, en die op een fijne manier reageren als je wat zegt en bij wie je gewoon mag zijn wie je bent
Daar zijn vast wel speciale "trainingen" voor toch zeker, om erg verlegen / faalangstige kinderen uit hun schulp te laten komen en te leren dat het veilig is om zich te uiten?
Alleen jammer dat je in de gewone buitenwereld altijd wel te maken kan krijgen met iemand die stom reageert en je daarmee een beetje op je ziel trapt...dat is toch ook iets waar je aan moet wennen dat dat nu eenmaal voorkomt

en heeft hele leuke vriendjes. Zijn emoties durft hij op school (nog)niet goed te laten zien, maar dat belemmerd hem niet. Hij doet goed mee en vindt het mega leuk. Joolien schreef:Ach arme meid, en voor jou lijkt dat me ook heel moeilijk. Il zou dat idd gewoon tegen mensen zeggen. Zulke driftbuien vind ik niet niks voor.
) met van alles en nog wat om te voldoen aan wensen en verwachtingen van anderen, m.n. volwassenen. Dat is niet direct verkeerd, het kan een goede stimulans zijn.
Supervixen schreef:Ik wist niet dat er zoiets bestond als selectief mutisme, ik ga hier zeker meer over lezen!
Kuggur schreef:Supervixen schreef:Ik wist niet dat er zoiets bestond als selectief mutisme, ik ga hier zeker meer over lezen!
Ik ook niet, en niets in wat ik er over lees geeft me een duidelijke indicatie dat het ook daadwerkelijk "bestaat".
Het lijkt veel op een diagnose voor kinderen die aan de meer verlegen kant van het spectrum zitten.
Ik vraag me af of het zo´n goede ontwikkeling is alle wat ongewonere/extremere karaktereigenschappen als pathologie in te schalen, en met "professionele hulp" te gaan behandelen.
Joolien schreef:Maar bij TS haar dochter lijkt het me redelijk onbegonnen om daar zelf mee te gaan puzzelen, denk je niet?
Kuggur schreef:Joolien schreef:Maar bij TS haar dochter lijkt het me redelijk onbegonnen om daar zelf mee te gaan puzzelen, denk je niet?
Ik kan en wil niet over de dochter van de TS oordelen.
Maar mijn eigen zoontje (nu 6) was op die leeftijd niet minder verlegen, en spreekt ook nu nog geen volwassenen aan die hij niet heel goed kent (en vele die hij wel goed kent ook niet). Zijn verlegenheid is niet minder dan die beschreven wordt door de TS
Therapie zou niet bij me opkomen.
Je kunt het "puzzelen" noemen, ik noem het opvoeden, en ja dat doen we zelf.