Yoga

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:09

Leuk Judith! Ontspannings yoga zal mer richting hatha zitten denk ik, dat gaat allemaal erg rustig aan en houd je ook de houdingen langer vast.

Op m'n hielen zitten kan ik ook niet goed hoor! Heeft met m'n stijve heupen te maken ben ik bang...
Ik heb een paar jaar geleden een ontsteking gehad in mijn evenwichtsorgaan, daar schuif ik mijn evenwichtsproblemen maar op af :+.
Gewoon dooroefenen.

Qua ontspanning, probeer je eens op je ademhaling te focussen en tel dan elke ademhaling to je bij 50 bent, en dan weer terug naar 0. Dan leer je vanzelf niet te frummelen of aan andere dingen te denken, want dan moet je weer opnieuw beginnen.
Ik kwam in het begin vaak tot 5 en raakte dan de tel al kwijt, inmiddels tot 35 ongeveer :S.

Wat is Mudra Breghje?
Ik probeer ook altijd iedereen aan het yoga'en te krijgen hoor! Moeder en zusje moeten er ook aan geloven wanneer ik weer in NL op vakantie ben. Ze zijn zo onder de indruk van mijn vooruitgang, maar geloven niet dat zij dat ook kunnen: echt wel!

Judith_H

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:15

Zag net die link hier voorbij komen in een ander bericht en denk inderdaad dat het richting hatha zit :j .. Je houd de houdingen ook wat langer vast inderdaad en het is vrij rustig ( wat ik nu nog wel prettig vind :=)...

Ik krijg zo'n pijn in mijn bovenbenen en wreef van mijn voeten, als ik op mijn hielen zit, buiten het feit dat ik mijn hielen niet eens raak met mijn kont... Dan ben ik of alweer omgevallen of mijn benen doen al zeer...

Ik heb een verslechterde motoriek, vandaar het weinige tot geen evenwicht := , juist daarom vind ik dit wel goed voor mij...

Ga eens proberen te tellen, misschien helpt dat wel inderdaad. Hoop dat ik tot 5 ga komen :)) ...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:16

Afbeelding Kehdra dit is de Mudra zoals ik hem ken. Wij beginnen met onze armen voor ons, gestrekt, en dan wat later naar achter en omhoog.

Hatha gaat idd lekker op t gemakkie meestal, tenzij de lerares t in haar hoofd krijgt en ons afbeuld met allemaal Held houdingen en zonnegroet enzo. Maar dat heeft ze gelukkig niet altijd.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:17

Heb net de eerste les van die challenge gevolgd. Vond hem erg fijn! Ze legt alles goed uit en heeft er een fijn en rustig tempo in zitten.

Die yogamat van Bol.com is inderdaad heel interessant. Let alleen wel op: deze is maar 160 cm, dus als je lang bent (zoals ik, bijna 180 cm), dan kun je beter verder kijken, want de meeste matten zijn ongeveer 180 cm. Ik heb deze, maar vind hem wel redelijk glad: http://www.bol.com/nl/p/bremshey-yogama ... 022236437/

Voor mij is yoga ook vaak een ramp hoor. Ik kan mijn tenen niet aanraken met gestrekte benen, downfacing dog en hurk oefeningen komen mijn hakken niet op de grond en ga zo maar door. Maar... mijn lichaam voelt wel steeds fijner aan in die 5 maanden dat ik nu aan yoga doe, dus die dingen komen vanzelf.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:19

haha, ik kreeg dus vorige week meteen de zonnegroet, wist niet wat mij overkwam :o , alles eerst zo rustig en kalmpjes en toen opeens 5x de zonnegroet op hoog tempo er achteraan...

Die mudra :wow: ....

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:21

Breghje schreef:
(…)
xIrlijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hatha_yoga dit is een wat statische manier van yoga waarin je in de houding je ademhaling richt en op concentreert. We voelen ook altijd even na wat de houding voor je heeft gedaan en het állerleukste blijft toch echt de laatste 10-15 minuten dat we heeeerlijk ontspannen op ons matje liggen!! :)F

Bedankt voor de link! Wij eindigen ook altijd met 5 minuten met ontspannen op je matje liggen. Laatst scheen de zon precies op mijn gezicht, heeeerlijk inderdaad!

Ik heb voor mezelf de deal gesteld dat ik een goede yogamat mag kopen als ik de 30 day challenge haal :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:29

beetje een childpose ( https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... VCsEI7c49I )die mudra maar dan met verbonden handen? als ik google op mudra kom ik allerlei handhoudingen tegen... Lijkt me wel lekker eigenlijk, ik stop het vanavond in m'n sessie!

mijn tenen aanraken staand lukt hier makkelijk, maar ik oefen al ongeveer 6 maanden nu. Ik doe nu vaak gorilla pose, je knokkels op de grond naast je voeten leggen, of juist m'n kuiten vast pakken zodat ik m'n rug nog wat extra kan stretchen.

Leuke meid he die van de challenge?!

Savasana die 10 minuten aan het einde, heb ik geleerd is een soort van downloaden voor je lichaam. Je lichaam slaat dan alle informatie van je sessie op :). Toen ik daar zo over begon te denken kon ik mezelf ook makkelijker dwingen stil te zijn (lichamelijk maar ook in m'n hoofd :) )

Sunsalutations heb je volgens mij in alle yoga vormen :p. Er zijn ook twee variaties van, eentje mét en een zonder de hero pose.
Ik doe vaak in de ochtend 3 setjes om wakker te worden :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:34

Misschien dat ik die 30 dagen challenge ook maar eens ga doen, ik vind het heerlijk en tijd heb ik er in de regel wel voor.

xIrlijn graag gedaan.

Kehdra idd, hij heeft er veel van weg idd van die childposes. Tegenwoordig tillen we als we in de pose zijn van het plaatje, de armen ook nog zover mogelijk op.

Vorig jaar kwam ik met mijn vingers halverwege mijn scheenbeen _O- _O- _O- en nu kom ik met mijn vingers op de grond. Dit jaar is mijn challenge met platte handen op de grond, mijn hamstrings en kuitspieren zijn ook heel kort...alleen paardrijden is nie goe nie voor de rekkkk en strekkkk van je spieren hihihi.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:39

hmmmm, ik moet nog even m'n eten laten zakken en dan ga ik een uurtje yoga'en, neem dan die mudra mee :).

Paardrijden is niet goed voor de rek- en strek, maar de rek- en strek wel voor paardrijden :D

Als je wat stijf bent in het je tenen aan raken, ga dan staan, ga dubbel, en houd dan tegenovergestelde ellebogen vast. Goed blijven doorademen, en bij de uitademing alles ontspannen en alles laten hangen (nog steeds je ellebogen vast). Op die manier komt er minder druk in je benen, en rek je je rug/schouders wat meer :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:39

Zo ben nog even lekker aan het nastomen van de bikram yoga. Blijft een haat/liefde verhouding. :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:59

Ik denk dat ik dit weekend begin met die 30 dagen, ik heb nu geen matje op kot -O- Dus het zou het bed of de vloer zijn en die lijken me beiden niet zo geschikt :D

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:39

Heb de 1e dag van de yoga challenge binnengekregen.
Ziet er goed uit, dit lijkt me wel wat!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:55

Wat leuk, een topic! Ik meld me ook. Ben een week geleden begonnen als nieuweling aan de 30 days challenge, maar moet zeggen dat ik de ab-work outs erg zwaar vind! Wilde het bijna opgeven, maar ga toch maar door. :)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:10

Ik meld me ook!
Ik doe sinds 2 jaar zo'n 2 keer per week yoga, ben begonnen met bodybalance (combinatie tai chi, pilates, (power)yoga en meditatie), en nu sinds kort ook vinyasa yoga, die is wel pittig!
Wij hebben gister voor het eerst de hoofdstand geoefend met hulp van de yogalerares, dat is wel erg gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:24

kehdra schreef:
Écht je vind hem fijn? ik heb sowieso een hekel aan hip openers :+. Ik doe ze altijd maar braaf, maar zweef nog een flink eind boven de grond.
Misschien word frog-pose wel mijn asana van de maand binnenkort dan :+.

Uhuh ik kan echt best lang zo liggen :D Heerlijk!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:06

LZP -> MW

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:12

kehdra schreef:
hmmmm, ik moet nog even m'n eten laten zakken en dan ga ik een uurtje yoga'en, neem dan die mudra mee :).

Paardrijden is niet goed voor de rek- en strek, maar de rek- en strek wel voor paardrijden :D

Als je wat stijf bent in het je tenen aan raken, ga dan staan, ga dubbel, en houd dan tegenovergestelde ellebogen vast. Goed blijven doorademen, en bij de uitademing alles ontspannen en alles laten hangen (nog steeds je ellebogen vast). Op die manier komt er minder druk in je benen, en rek je je rug/schouders wat meer :j

Rek en strek is heeeel goed voor paardrijden! Ik doe ook zumba, maakt je heupen lekker los en ik merk dat dat ook heel fijn is met paardrijden. O en fitness doe ik ook nog, meer conditie en wat meer spierkracht kweken, dat was ik kwijt gezien ik niet meer hoef te mesten en alleen nog maar hoef te rijden.

Dat dikgedrukte krijg ik geen beeld van... net van alles geprobeerd, zag er vast heel grappig uit, maar heb je er een plaatje van? Houd ik dan met mijn handen mijn ellebogen vast, of zet ik mijn ellebogen vast? :o?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:34

Volgens mij is het dat je armen kruist voor je en dus met je rechterhand je linker elleboog vast pakt en andersom. Gewoon met je armen gebogen. Tenminste, zo doen wij hem af te toe tijdens de les. Mocht het niet zo zijn, dan hoor ik het graag!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 14:54

11AFotograaf schreef:
Volgens mij is het dat je armen kruist voor je en dus met je rechterhand je linker elleboog vast pakt en andersom. Gewoon met je armen gebogen. Tenminste, zo doen wij hem af te toe tijdens de les. Mocht het niet zo zijn, dan hoor ik het graag!

Jup, precies zo! Ik vind dat altijd erg fijn.

Gister die Mudra van Breghje geprobeerd... Op een of andere manier leun ik te hard op m'n hoofd en doet het dan zeer in m'n nek... Ik zal er later nog eens naar googlen :P

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:12

Ik wacht nog braaf op mn 1e mailtje.. :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:14

kehdra schreef:
11AFotograaf schreef:

Jup, precies zo! Ik vind dat altijd erg fijn.

Gister die Mudra van Breghje geprobeerd... Op een of andere manier leun ik te hard op m'n hoofd en doet het dan zeer in m'n nek... Ik zal er later nog eens naar googlen :P

Het is de bedoeling dat je eerst op je knieën gaat zitten, dan naar voren leunt en je hoofd op je kin of voorhoofd laat leunen. Niet hard op steunen, dus je blijft je gewicht op je benen houden. Dan je armen naar voren brengen en los laten op elke uitademing. Evt je armen nog naar achter en omhoog brengen.

En nu snap ik het wel wbt het vasthouden, ga het straks eens opnieuw proberen, thanks. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:25

Ik heb ook nog geen mailtje gekregen! Jammer, ik had vanavond wel een poging willen doen eigenlijk.
Dan maar hardlopen op mn nieuwe schoenen :D

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:27

Ik heb vanmorgen al een mail gekregen, en ik heb gisteravond mezelf ingeschreven ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:42

:)* Hij zat in mijn spamfolder

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:14

Bij mij is hij ook vanmiddag (in de spamfolder) aangekomen :) Vanavond dag 1! Die oefening met gekruiste armen pak ik dan ook meteen mee. Afgelopen twee weken geen les gehad vanwege tentamens en vakantie, en dat merk je wel zeg! Mijn vingertopjes zweven weer boven de grond, verdorie -O-