En nu moet het uit zijn met dat gepush!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:51

Als jij een keuzersnede hebt gehad, op de ic hebt gelegen, opgenomen geweest etc, dan is daar toch sowieso niets natuurlijks meer aan? Als je dan vervolgens ook nog slechte begeleiding krijgt is het toch logisch dat je overstapt op flesvoeding? De omstandigheden zijn er dan toch naar om over te stappen? Dat vind ik iets anders dan er bij voorbaat al niet aan beginnen. Ik zeg toch ook niet dat 98 van de vrouwen bv moet geven?

Muntdrop, klopt, de maatschappij is er daar helaas niet (meer) naar. Dat komt ook doordat kv-fabrikanten pretenderen dat fv net zo goed is als bv. Mensen vinden het niet meer zo belangrijk.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:54

Nadir schreef:
Als jij een keuzersnede hebt gehad, op de ic hebt gelegen, opgenomen geweest etc, dan is daar toch sowieso niets natuurlijks meer aan? Als je dan vervolgens ook nog slechte begeleiding krijgt is het toch logisch dat je overstapt op flesvoeding? De omstandigheden zijn er dan toch naar om over te stappen? Dat vind ik iets anders dan er bij voorbaat al niet aan beginnen. Ik zeg toch ook niet dat 98 van de vrouwen bv moet geven?

Muntdrop, klopt, de maatschappij is er daar helaas niet (meer) naar. Dat komt ook doordat kv-fabrikanten pretenderen dat fv net zo goed is als bv. Mensen vinden het niet meer zo belangrijk.

Een vriendin vertelde mij dat haar moeder een kennis heeft die borstvoeding doneert. Dat is op zich ook wel mooi, maar helaas niet op grote schaal toepasbaar.

Maaarrrr, de wetenschap staat niet stil. Misschien is flesvoeding over 50 jaar zelfs wel beter dan borstvoeding :+

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:55

Ik denk dat Nadir bedoeld dat 'te weinig voeding in je melk hebben' een veel gebruikte term was toen kunstvoeding opkwam. er werd toen beweerd dat kb beter was.
er is maar een klein percentage dat daadwerkelijk te weinig voeding heeft. en dan is kv erg fijn.
vaak lukt de bv niet door slechte begeleiding of te weinig doorzettingsvermogen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:57

Citaat:
Ga lekker een ander vertellen dat ze liegen met je antroposofische gezeik. Accepteer dat een lichaam soms niet volmaakt is.

Nou nou, beetje minder mag wel!

Dus jij wil beweren dat van de 80% vrouwen die beginnen ongeveer de helft geen bv kan geven omdat ze geen melk hebben. Foutje van de natuur. Houd eens op zeg, dat geloof je toch zelf niet??

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:57

ik heb wel eens getwijfeld om bv te doneren. maar ik kan niet zo goed kolven.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:58

blokje schreef:
Ik denk dat Nadir bedoeld dat 'te weinig voeding in je melk hebben' een veel gebruikte term was toen kunstvoeding opkwam. er werd toen beweerd dat kb beter was.
er is maar een klein percentage dat daadwerkelijk te weinig voeding heeft. en dan is kv erg fijn.
vaak lukt de bv niet door slechte begeleiding of te weinig doorzettingsvermogen.

Waar ik me aan stoor is dat er eigenlijk wordt gezegd dat het niet waar was terwijl er toen testresultaten op tafel lagen die duidelijk aangaven dat er onvoldoende voeding in zat. Vind het een beetje raar dat zij zegt dat de dokters toen een fabeltje zouden hebben verteld.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:58

Wat weten sommigen hier het toch goed, ik denk dat je iedereen beter in haar waarde kunt laten.
Soms kan je ook niets beginnen met doorzettingsvermogen als je kind ligt te verhongeren!! Dan is fv toch echt een heel stuk gezonder.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:59

Nadir schreef:
Citaat:
Ga lekker een ander vertellen dat ze liegen met je antroposofische gezeik. Accepteer dat een lichaam soms niet volmaakt is.

Nou nou, beetje minder mag wel!

Dus jij wil beweren dat van de 80% vrouwen die beginnen ongeveer de helft geen bv kan geven omdat ze geen melk hebben. Foutje van de natuur. Houd eens op zeg, dat geloof je toch zelf niet??

Geloof jij jezelf nou maar dat ieder lichaam gelijk en goed is. Verder zoek je het maar uit.
Laatst bijgewerkt door ilaan op 02-03-14 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:59

Muntdrop, dat is idd hartstikke mooi en fijn dat dat er is.
Ik geloof niet dat dat laatste gaat gebeuren, in bv zitten namelijk ook antistoffen en dat kan nooit in kv gestopt worden.

Blokje, dat bedoel ik idd, dank je.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:00

zoals Nadir al zegt 2% van de vrouwen heeft geen goede bv.
dat is bewezen ;)
en jou mams kan daar bij horen ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:00

Ik vind dat als je fv geeft je aan niemand maar dan ook aan niemand verantwoording schuldig bent. Ik heb twee gezonde volwassen dochters, grootgebracht met de fles en dat niet omdat ik geen bv had maar gewoon omdat ik de fles wilde geven. Mijn dochter heeft wel bv gegeven, ruim anderhalf jaar omdat zij dat wilde, ik krijg zeer de griebels van mensen die hun overtuiging op willen dringen aan een ander.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:01

Ik geloof geen drol van die 2% eerlijk gezegd. Vraag me ook af hoe je dat onderzoekt aangezien je dat niet kunt testen bij vrouwen die fv geven. In iedergeval is het waarschijnlijk geen realistische 2% want als je 20 uur per dag moet voeden dan is dat theoretisch succesvol maar dat hou je echt niet vol.
Ik wilde wel bv geven, had top begeleiding in het zh. Ik mocht zelf proberen maar ook continue bellen voor hulp bij het aanleggen door een deskundige. Mijn kraamhulp is ook gediplomeerd lactatie deskundige (heb ik daar op uitgezocht). Toch is het niet gelukt. Kindje kan goed aanhappen en zuigen maar valt na iedere slok in slaap. Ze werd enkel met wat suikerwater voor uitdrogen behoedt, maar toe ze steeds langer ging slapen (steeds meer dan 6 uur aan 1 stuk op dag 3) en met geen enkele mogenlijkheid wakker te krijgen was hebben we er een fles al slapend in moeten proppen. Ik heb een week lang iedere 3 uur een wekker gezet en de baby in slaap gedwongen te drinken. Daarna werd ze wel zelf wakker maar viel accuut weer weg na 1 teug aan de borst. Ik ben dus over op fv maar wel met 50:50 afgekolfd vs kunstvoeding. Ik heb nu een tevreden kind dat zelden huilt en een super slaap-eet ritme heeft.
Ik heb gelukkig aan alle kanten juist begrip gehad :)

Een vriendin van mij had precies hetzelfde overigens. Zij was echter zelf dusdanig gefoccused op die bv dat ze 6 maanden lang het huis niet verlaten heeft en dag en nacht iedere keer weer geprobeert heeft aan te leggen, dan het overige afkolven en met een extra moeilijke zuigfles voeden (ivm zuigverwarring). Iedere voeding kostte haar 1,5 uur en daarvan had ze er 9 op een dag. Zelfs haar eigen moeder verklaarde hasr voor gek.
Ze zag er slecht uit met dikke blauwe kringen onder de ogen .......
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-03-14 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:04

Nadir schreef:
Muntdrop, dat is idd hartstikke mooi en fijn dat dat er is.
Ik geloof niet dat dat laatste gaat gebeuren, in bv zitten namelijk ook antistoffen en dat kan nooit in kv gestopt worden.

Blokje, dat bedoel ik idd, dank je.

Joh dan hebben ze gewoon 'echte' melkklieren in een reageer buisje.

Ik denk zelf dat je ook niet helemaal realistisch bent. Zoals je zelf al zegt, er is te weinig goede begeleiding. En tenzij we goede begeleiders in reageer buisjes gaan kweken denk ik niet dat het veel beter gaat worden. Dan zie ik toch liever een kind met flessenvoeding op een gezond gewicht en een gelukkige moeder, dan een uitgeputte moeder en een hongerig kind.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:05

maar wij bv moeders mogen dat niet.

terwijl TS dus wel anti bv mag zijn?
nou ja dat ze de zk en zusters vind pushen.
en ja vaak is het ziekenhuis beleid niet oke. mama's die bv willen geven worden slecht geholpen. kv mama's voelen misschien ongewenste druk.

persoonlijk vind ik dat een zorginstellingen/zk/verloskundige/gyn het beste moet adviseren = Borstvoeding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:06

ikke schreef:
Jemig, gaan we weer van voren af aan beginnen?

Dames, het is heel simpel: in de basis is borstvoeding het beste.
Echter, aangezien de natuur niet perfect is en soms fouten maakt; prijs je gelukkig dat er alternatieven zijn en gebruik, weloverwogen, de mogelijkheden van deze tijd.

Wie denkt wie dan ook hier te zijn dat ie voor een ander denkt te kunnen bepalen wat goed is......

Ik ben het helemaal eens met je post.

En TS, ik snap niet dat je deze discussie waar je zelf zo genoeg van hebt weer aanzwengelt.

Ik heb drie kinderen bv gegeven, ook met kloven en bloedende tepels in het begin, omdat ik het graag wou en ik ben blij dat het gelukt is omdat ik het echt het beste vind voor het kind, maar als ik net als iemand in dit topic gewoon geen melk uit mijn borsten had gekregen had ik er wellicht ook helemaal anders in gestaan. Ik vind het wel jammer om te lezen dat moeders afhaken om redenen waarvan ik denk dat ze met GOEDE begeleiding opgelost hadden kunnen worden, maar then again: ik heb de fles niet geprobeerd (ok, na 1 jaar wel) dus wie weet had ik in het andere geval hier de fles gepromoot.
Ik zou wel voorstander zijn van standaard bij elke vrouw een lactatiedeskundige, die kan helpen met de bv maar ook tijdig de streep trekt/de fles pakt als het niet blijkt te lukken en dan helpt met het verwerken van eventuele schuldgevoelens die de kraamtijd kunnen bederven.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:06

ilaan schreef:
Nadir schreef:
Nou dan zal ik de knuppel maar in het hoenderhok gooien... Ik vind namelijk dat er hier in NL veeeeeeel meer gepusht moet worden om borstvoeding te geven. Er wordt nu veel te snel naar kunstvoeding gegrepen omdat we zogenaamd een 'keuze' hebben. Maar kv en bv zijn geen gelijken. Ik vind dat de keuze er niet eens zou moeten zijn, vrouwen moeten betere begeleiding krijgen zodat de bv gewoon slaagt. Maar 2% van de vrouwen kan geen bv geven, omdat ze vaak iets aan hun borsten hebben laten doen zoals een verkleining of vergroting.

De natuur heeft het zo bedoeld, ik kan niet begrijpen dat je er bewust voor kiest om het niet te doen. Veel vrouwen die het wel proberen en er uiteindelijk niet in slagen de bv goed te laten lopen vind ik een ander verhaal, dat is gewoon de schuld van de slechte begeleiding van de 'profs'. (Zoals bijv hierboven bij Storm)

Waarom zou het beter zijn? Ik ben een normaal functionerend mens zonder geestelijke of lichamelijke aandoeningen. Ik ben 100% gezond. Was als baby net een michelin poppetje. En raad eens? Ik kreeg flesvoeding. Omdat mijn moeder geen voedingsstoffen in d'r eigen melk had zitten. En dat kwam niet door operaties. Had ik dan maar dood moeten gaan? Omdat dat vroeger ook gebeurde?

Men, sommige mensen....

Dus zonder borstvoeding worden kinderen ook groot, gezond en sterk. Waarom zou je dan geen keuze hebben als dat ook kan?
Ben erg benieuwd waarom jij vind dat vrouwen maar met bloedende tepels ed borstvoeding moeten geven. Lijkt me nogal krom.

Wie zegt dat het goed was dat je zo dik was als een michelinpoppetje?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:08

Iedereen moet vrij zijn in de keuze. Goede hulp en begeleiding is belangrijk.
Dat moedermelk beter is zal wel kunnen wezen.
Mijn zoontje als prematuur heeft 3weken borstvoeding gehad na alleen maar huilen ben ik overgestapt naar kv en hij is uitgegroeid tot een gezonde jongen van nu 6 jaar.

Mijn dochtertje heeft ruim 8 maanden borstvoeding gehad en heeft astma. Zij is nu 2,5.

Ik zeg niet wat goed of slecht is.
Een gefrustreerde moeder en huilend kind dat is pas ongezond.
En kwa binding met het kindje kan dat met flesvoeding ook heel intiem gegeven worden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:10

Sizzle, ik zou eens moeten opoeken hoe ze dat onderzocht hebben, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

muntdrop schreef:
Dan zie ik toch liever een kind met flessenvoeding op een gezond gewicht en een gelukkige moeder, dan een uitgeputte moeder en een hongerig kind.

Uiteraard, ik ook! Er zijn zoals een paar x gezegd omstandigheden waarbij het niet kan/lukt en dan moet je ook zeker niet ten onder gaan omdat je perse bv wil geven. Ik zeg alleen, dat er wat mij betreft over het algemeen wel meer gepusht mag worden om bv te geven. En ja, er moet betere begeleiding komen etc etc.

Net zoals jij Sizzle, wat ik uit jouw verhaal opmaak heb je er alles aan gedaan om het te latn slagen. Als je er nu tevreden mee bent is het toch helemaal prima? Ik 'oordeel' met mijn 'antroposofisch gezeik' alleen over mensen die er überhaupt niet aan beginnen, dat begrijp ik gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Nadir op 02-03-14 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:10

ik heb met de oudste ook enorm lopen tobben. geboren woog hij 4429 na bijna 4 weken continu huilen woog hij 3760. maar het lag toch echt aan mij. ik voeden hem niet goed. na hulp en extra zk begeleiding was meneer snel op geboorte gewicht en heb ik nog lang mogen voeden.

maar het borstvoeding V/S flesvoeding gebeuren zal altijd blijven gok ik.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:12

Nadir schreef:
Sizzle, ik zou eens moeten opoeken hoe ze dat onderzocht hebben, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

muntdrop schreef:
Dan zie ik toch liever een kind met flessenvoeding op een gezond gewicht en een gelukkige moeder, dan een uitgeputte moeder en een hongerig kind.

Uiteraard, ik ook! Er zijn zoals een paar x gezegd omstandigheden waarbij het niet kan/lukt en dan moet je ook zeker niet ten onder gaan omdat je perse bv wil geven. Ik zeg alleen, dat er wat mij betreft over het algemeen wel meer gepusht mag worden om bv te geven. En ja, er moet betere begeleiding komen etc etc.

Net zoals jij Sizzle, wat ik uit nouw verhaal opmaak heb je er alles aan gedaan om het te latn slagen. Als je er nu tevreden mee bent is het toch helemaal prima? Ik 'oordeel' met mijn 'antroposofisch gezeik' alleen over mensen die er überhaupt niet aan beginnen, dat begrijp ik gewoon niet.

Je bedoelt het vast niet zo, maar bij 'pushen' krijg ik toch een nare bijsmaak en zie ik dus een gefrustreerde moeder met een uitgehongerd kind voor me.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:13

blokje schreef:
en ja vaak is het ziekenhuis beleid niet oke. mama's die bv willen geven worden slecht geholpen.

Precies, om er dan maar iets persoonlijks in te gooien; als ik na mijn keizersnede niet zelf alles op alles had gezet om bv te kunnen geven dan was het ook niet gelukt. Het ziekenhuis opperde echt niet om te gaan kolven hoor, zij deden niks uit hunzelf om mij te helpen. Het was maar goed dat ik mij er vooraf in verdiept had en met mijn iPhone op bv.com zat te lezen. Na een paar keer vragen stond er eindelijk een lk aan mijn bed, die ook nog eens verkeerde adviezen gaf. :roll:
Laatst bijgewerkt door Nadir op 02-03-14 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:14

Ik had nu al een diëtiste die perse wil dat ik bv ga geven, ben niet eens zwanger! :+ de campagne begint al vroeg :')

is moedermelk in de regel beter dan flesvoeding? Ja. Maar is moedermelk noodzakelijk om een kind ook groot te krijgen? Nee.

Hoera voor de keuzes en de eerste die mij gaat pushen als ik ooit ben bevallen om wel bv te geven als ii het niet wil, mag het fijn zelf doen :+

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:14

bloederige tepels en kloven hardnekkig spruw ik ken het. en het doet idd verschrikkelijk veel pijn.
brr gelukkig bij de 2e alleen een klein kloofje gehad. wel weer 2 maand spruw maar daar ben ik erg gevoelig voor. nu al dik 3 maand spruw vrij :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:15

F_Orumster schreef:
ilaan schreef:

Waarom zou het beter zijn? Ik ben een normaal functionerend mens zonder geestelijke of lichamelijke aandoeningen. Ik ben 100% gezond. Was als baby net een michelin poppetje. En raad eens? Ik kreeg flesvoeding. Omdat mijn moeder geen voedingsstoffen in d'r eigen melk had zitten. En dat kwam niet door operaties. Had ik dan maar dood moeten gaan? Omdat dat vroeger ook gebeurde?

Men, sommige mensen....

Dus zonder borstvoeding worden kinderen ook groot, gezond en sterk. Waarom zou je dan geen keuze hebben als dat ook kan?
Ben erg benieuwd waarom jij vind dat vrouwen maar met bloedende tepels ed borstvoeding moeten geven. Lijkt me nogal krom.

Wie zegt dat het goed was dat je zo dik was als een michelinpoppetje?

De dokter. Alle baby's uit ons gezin waren dikkerds haha. Ook degene die borstvoeding kregen. Het ging er ook zo weer af toen ik begon te rollen ed. Dus wat actiever werd.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:16

Nadir, bij mijn eerste kwam ik uit het ziekenhuis (1 nacht gelegen) met stukke borsten. bij de 2e werd de vrouw naast mij zo verkeerd voorgelicht. jammer...