NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:17

Magrathea schreef:
Ik snap niet hoe gezond leven blijkbaar voor sommigen niet in verband gebracht kan worden met genieten van het leven :Y)

Haha beste opmerking ever. Zo zie ik het ook. Ik ben niet te dik maar mijn broodjes beleggen met Philadelphia bieslook, pesto en kipfilet is een ware traktatie ten op zichte van een plakje ham of een beetje appelmoes. En dat is gewoon genieten. Wat volgens mij belangrijk is, is om alles met mate te doen.

Ik kan zelf zeker niet eten wat ik maar wil. Ik moet vanaf jongs af aan al opletten met eten omdat ik anders dik word. Gelukkig zorgde mijn moeder er altijd voor dat er niet veel vreterijen in huis waren. Die was nooit zo van inkopen op voorraad :') nu woon ik nog steeds thuis maar kan ik wel meer beslissen wat ik zelf eet. Gaat me best goed af maar behalve het fietsen naar mijn werk (10 minuutjes) sport ik niet, dat staat nog op mijn to-do :')

Hoe veel je precies moet eten kun je niet op internet vinden vind ik. Dat moet je gewoon uittesten denk ik door je wekelijks te wegen. Wordt je zwaarder eet je blijkbaar te veel of heb je te weinig bewogen.

Mona2008

Re: NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:29

Bij een gezonde levensstijl hoort gezonde voeding, maar in hoevere let jij op gezonde voeding?
Let je er dan ook op dat je geen voedsel binnen krijgt met GMO ?
Ook onze `gezonde` voeding zit vol met gif, waar je nog meer problemen van krijgt.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 08:10

Hier kan ik nou zo kwaad om worden!! gezanik over dat mensen die te zwaar zijn te veel kosten voor de gezondheidszorg....datzelfde geld voor bejaarden en zieken....
Laten ze verdorie maar eens gaan snijden in die hele dikke toplaag die boven de zorg e.d. hangt!
want daar gaat het grootste gedeelte van de betaalde premie's naar toe.
Maar nee, we gaan wijzen naar mensen die in ogen van anderen ongezond leven.....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 08:28

Ik heb hetzelfde syndroom als mijn mini, ik word 'dik' van lucht. Ik ben absoluut te zwaar maar leef gezond, het enige wat ik niet doe is regelmatig eten en daar gaat het bij mij grandioos fout. Als ik vrij heb eet ik ontbijt, moet ik werken eet ik vaak een hele dag niks en 's avonds alleen het avondeten.

Veel dingen die ongezond zijn vind ik ook niet lekker en eet ik dus niet, mijn vriend daarentegen vreet zich daar dood aan en komt geen gram aan, maar ik ben ervan overtuigd dat karma nog wel om het hoekje komt kijken. :j

Ik vind het niet netjes om alle 'dikke' mensen over een kam te scheren, want ik heb overgewicht maar ben wel gelukkig met mezelf, heb geen minderwaardigheid complex, het interesseert me niet als mensen naar me kijken of over me praten en ik vind het ook geen probleem om me uit te moeten kleden in een ziekenhuis, dokter of waar dan ook. Ik schaam me dan ook niet voor mijn lichaam, ook niet voor mijn vriend. Die helpt er wel aan mee overigens, dat zelfvertrouwen, dagelijks krijg ik te horen wat voor lekker ding hij mij vind en hij blij hij met me is. Dat is ook wel fijn, als je iemand hebt die je dagelijks de grond in boort als je overgewicht hebt dan kan ik me voorstellen dat je totaal geen zelfvertrouwen hebt en denkt dat een dieet de enige optie is.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 08:42

Ik heb behoorlijk overgewicht (1.75m en 115kg.), sport 2x in de week maar vind het vaak moeilijk om 'gezond' avondeten te koken.
Het is niet zo dat ik hele dagen ongezond eet, maar ik weet van mezelf dat het beter kan wat me soms wel eens frustreert.
Ik heb en enorme hekel aan mijn overgewicht maar of die avondmaaltijden nou echt het enige probleem van het overgewicht is weet ik echt niet.
Ik heb ook een eetstoornis (gehad?) Binge eating disorder waarbij ik in het verleden heel veel at. Nu heb ik hier minder last van, mede omdat ik meer werk en dus minder tijd heb voor eetbuien. Maar ook omdat ik therapie heb gehad en van 4-5 eetbuien in de week naar 2 in de maand ben gegaan. Hier kan ik opzich wel mee leven.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 08:46

Ik weeg 75 kilo, maar ben 1.78 lang. Ik zit dus op een goed gewicht. Ik ben een liefhebber van snoep, maar om die trek naar iets lekkers te stillen, moet ik regelmatig eten. Dat vind ik best wel lastig, omdat ik mezelf moet 'dwingen' iets te eten terwijl ik eigenlijk geen honger heb. Toch werkt dit erg goed en eet ik met het avondeten kleine porties en ik heb minder trek ik snoep. De volgende stap is om meer te drinken en om wat regelmatiger te sporten. Streefgewicht is 68 kg.

Ik denk dat er veel te veel naar gewicht gekeken wordt en te weinig naar het vetpercentage. Een bodybuilder weegt volgens het BMI vast ook te zwaar, maar heeft weinig vet op zijn/haar lichaam. Zo kan iemand met een gezond gewicht een te hoog vetpercentage hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:01

woofie schreef:
Hier kan ik nou zo kwaad om worden!! gezanik over dat mensen die te zwaar zijn te veel kosten voor de gezondheidszorg....datzelfde geld voor bejaarden en zieken....
Laten ze verdorie maar eens gaan snijden in die hele dikke toplaag die boven de zorg e.d. hangt!
want daar gaat het grootste gedeelte van de betaalde premie's naar toe.
Maar nee, we gaan wijzen naar mensen die in ogen van anderen ongezond leven.....

ben ik met je eens....er is trouwens een onderzoek geweest en daar uit bleek dat mensen met iets overgewicht zelfs gezonder zijn.En dan heb ik het niet over 25/30 kilo maar een kilo of 10. ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:01

Ja waarschijnlijk zijn de meeste mensen te zwaar....maar wat is te zwaar?
Denk dat je zelf tevreden moet zijn met jezelf, dat is het belangrijkste.
Gezond eten....oops dan moet je echt zelf je eten verbouwen. Want in het "geplastificeerde" fruit enz van tegenwoordig heb ik ook weinig vertrouwen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:13

Iemand die zich gezond en prettig voelt in een [iets] te dik/zwaar lijf,moet zich niet druk maken.Gewoon houden zo,als je er totaal geen last van hebt.Het zou saai zijn als er alleen maar slanke mensen rond lopen.En ach,als ik kijk naar overgewicht in Amerika? dat zijn pas mensen met overgewicht,die zijn dus echt niet gezond.maar die zijn dan ook meer dan 100 kilo te zwaar.
Dus mensen die 'te dik' zijn,geniet gewoon van je dik zijn,zolang je je prettig voelt en gezond bent.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:20

Grappig om dit en de verschillen te eten. Hier in Australie (of de plek waar ik woon dan) zijn mensen dun! Hun remedie? Niet eten. We waren een keer met het olympische team uit eten waar een paar ruiters ook zeiden, ben je te dik en niet graatmager? Dan wil je het werk in de paarden vast niet. 1 ruiter was zelfs zo erg, die zei tegen zijn grooms als ze een nieuw meisje moesten ophalen; als ze te dik is of onder de tattoo's zit laat je haar maar staan hoor. Dit werd uiteraard met een knipoog verteld, maar niemand in de professionele sport en alles eromheen is daar dik. Dus waar hier in Nederland iemand gezond wordt genoemd, of hollands vol, ben je daar al 'te dik'.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:25

Ik denk dat ieder zelf moet weten wat ie doet als ie zich daar oprecht gelukkig mee voelt. Wel vind ik dat je rekening dient te houden met je omgeving. Als je echt ernstig te dik bent en je gezondheid eraan gaat waardoor mensen zich zorgen maken, vind ik het egoïstisch als je niks veranderd en kan ik me ook niet voorstellen dat je er zelf tevreden over bent.

De oorzaken zijn denk ik verschillend. Waarom Nederlands over het algemeen te dik zijn komt o.a. door de welvaart. Loop een supermarkt in en bijna de helft van de producten die er liggen zijn ongezond en dikmakers. Maar ook in zogenaamde gezonde producten zitten vaak nog dikmakers en ongezonde troep in.
Voor een deel is het ook gemakszucht, want ja ff naar de Mac Donalds gaan is sneller en zelfs goedkoper dan dat je je eigen gezonde maaltijd maakt. En het is verslavend, vet, suiker. Daar kan ik over mee praten, maar ik heb het 'geluk' dat wat ik ook eet er niet dik van wordt, maar dit wisselt uiteraard per persoon. De ene heeft een snelle stofwisseling en de ander een langzaam. Het is dus ook genetisch bepaald. Daarom zie je vaak dat in families of veel dikke mensen of veel dunne mensen zijn. Dit zal misschien ook een combi zijn met erfelijk aangelegd en levensstijl.

Sommige mensen komen van het minste al aan, en het lijkt me ook erg vervelend als je dan nog op je vingers getikt worden, terwijl ik bijv kan eten wat ik wil, niet aankom en er dus ook niks gezegd wordt; sterker nog, vaak wordt gezegd: ach dat kan jij wel hebben. Tja dan word je ook niet echt gemotiveerd gezonder te eten, nadeel is alleen dat het bij mij vanbinnen er wel aangaat..... Ook al zie je dat van buiten niet.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:30

Dus omdat ik meer dan 75 kg weeg zou het niet leuk zijn "na" (ooit van naar gehoord?) mijn vriend toe? Rot toch op zeg.
Ik ben 1.80, weeg ongeveer 80 kilo, rij 2x per week paard, doe 2x per weeh Sh'bam en 2x per week BodyPump in de sportschool. Op woensdag fiets ik naar de sportschool toe en doe 2 lessen achter elkaar, waarmee ik dus al 3 uur in beweging ben. Daarnaast eet ik gezond. Vlees van een goede slager, eieren en vaak ook groente en fruit van de boer.

Maar nee klopt, mijn vriend vind mij echt superstom, want ik weeg meer dan 75 kilo. :roll:

Sorry hoor TS, maar ga lekker je OP nog eens heel goed nalezen en bedenken hoeveel mensen je hiermee kwetst.
Ja mij ook, want ik ben vroeger vreselijk gepest met mijn lijf en kan hier zó kwaad om worden! Nee, boven de 75 kilo ben je te dik! En dat is oneerlijk voor je vriend! Ga toch wegwezen *telt tot 10*

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:30

Mijn moeder heeft overgewicht.
Als wij een x bij de mac zitten of een ijsje eten.
Of ze schept als eerst elder op wordt ze altijd raar aan gekeken.
Of als ze een trap op loopt, een 500meter moet afleggen.
En als ze dan helemaal stuk staat snappen mensen het nooit. Wordt dan echt altijd met zo scheef gezicht aangekeken van tjah moet je maar gezond leven.

Ze heeft een x voor een dokter alles laten testen omdat ze niet goed zou zijn. Ze zou suikerziekte hebben en de cholesterol zou niet goed zijn enz. Alles was goed dokter kon niets meer zeggen.

Maar wat mensen niet zien is dat ze een goedaardige tumor heeft in der hoofd waar door ze het niet red om te sporten en te wandelen enz. Waar ze zo gruwelijk van baalt. Maar dus wel door de samenleving gigantisch in de nek aan gekeken wordt.

Hier door ben ik in die jaren weer heel onzekere geworden van ben ik misschien ook te dik en mag ik dit wel eten alleen een stuk chocolade eten in het openbaar kan ik niet net zo als een broodje of iets anders.

Dit word jammer genoeg heel vaak vergeten. Want er zijn er meer dan je denkt die er weinig tot niets aan kunnen doen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:32

Ryomieko schreef:
muntdrop schreef:
Een beetje off topic maar wow wat zitten hier veel lange mensen zeg :o kom ik met mijn 1.62 :')

Je bent niet de enige, ben 2 cm kleiner dan jou :')

Nederlander zit toch in de top vijf langste mensen.
Dan zijn jullie geen echte NL-'ers :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:33

Ik blijf er ook bij dat het voor alle mensen met overgewicht fout is gegaan in de combinatie van gezond eten en bewegen. Dit uitgezonderd voor de mensen met een medische aandoening.

Of mensen eten te weinig, of sporten te weinig of eten juist teveel. Die balans is zo ontzettend belangrijk.

De grens aan kg die ts stelt, slaat natuurlijk nergens op, maar ik begrijp wat ze er mee bedoelt.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:37

Moet zeggen dat ik het behoorlijk schokkend vind hoe sommige mensen leven. Even een snel voorbeeldje van iemand van mijn school, die familie eet elke dag alleen maar friettent of vlees. Groenten eten ze zelden. Veel gerechten had ze zelfs nog nooit op omdat er groente in zat. Tja, je moet het zelf weten maar ik ben blij dat ik een gezond gewicht en levensstijl heb. Als het door ziekte komt kan ik het nog begrijpen mits ze wel gezond leven. Bij sommige mensen is het ook de bouw maar dan kun je alsnog wel gezond leven. Het is deels ook je eigen keuze maar overgewicht is een serieus probleem tegenwoordig.

Ik ben trouwens 1,73 en weeg 64.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:40

Tulandro schreef:
Ik blijf er ook bij dat het voor alle mensen met overgewicht fout is gegaan in de combinatie van gezond eten en bewegen. Dit uitgezonderd voor de mensen met een medische aandoening.

Of mensen eten te weinig, of sporten te weinig of eten juist teveel. Die balans is zo ontzettend belangrijk.

De grens aan kg die ts stelt, slaat natuurlijk nergens op, maar ik begrijp wat ze er mee bedoelt.

dus jij kijkt ook gewoon alle dikke mensen met een scheef oog na als ze bij de mac zitten enz?
want je kunt ze niet onderscheiden hoor de mensen met een aandoening of die door eten te dik zijn

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:41

Oppervlakkigheid ten top :') Een grens aangeven die nergens op slaat.... (Ik wilde zelfs nog flauw vragen of iemand nu een schouderklopje wil omdat ze onder de 75 kilo zitten :') Sluit dan maar aan in de rij...)

Gewicht en gezondheid hebben wel degelijk wat met elkaar te maken. Maar ik ken ook iemand, (wel een man dan) die echt een laag vetpercentage heeft, fanatiek sport en alles en die man weegt ook over de 100 kilo, maar dat is puur spier... Volgens mijn BMI zou hij te zwaar zijn, maar hij heeft een super goede conditie... (Spier is zwaarder dan vet)

Dus ik snap nooit zo dat mensen zich daar zo op focussen :S Bij gezond zijn, zit zo veel meer dan alleen het gewicht... (Slecht voorbeeld, geen persoonlijke aanval: Iemand met een gezond BMI die rookt, is die "beter" dan iemand met een te hoog BMI?)

De link tussen gezondheid en levensstijl vind ik dan weer beter. En zelfs dan heb je nog verschillen omdat ieder lichaam anders is...

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:55

Het is inderdaad krom om mensen op hun omvang te veroordelen. Je weet nooit wat er achter speelt zoals bij de moeder met een tumor. Net als Mirgino ben ik ook al wat ouder. Op mijn 32e woog ik met 1.68 m maar 57 kilo maar werd door mijn ex als te dik bestempeld en geloofde dat ook nog! Toen reed ik 6x per week paard en snoepte maar bleef slank. Daarna kwam kind nr 1 en groeide ik 12 kilo (en paard moest weg van de ex). Na kind nr 2 weer 4 kilo erbij en na kind nr 3 nog 4 kilo. Doordat ik altijd bij mijn kinderen ben (man is boer) kan ik niet naar een sportschool gaan. Probeer in de kamer wat te zumbadansen maar dat schiet ook niet op met kinderen die de tv inpikken en al het werk wat moet gebeuren in huis en voor mijn bedrijf. Daarnaast heb ik na de 1e een langzame schildklier gekregen waar ik medicijnen voor krijg. Maar de combinatie 3 jonge kids (met bijbehorende buik waarvan je, lekker kwetsend, vraag gevraagd wordt of je zwanger bent, NEE!) en geen tijd om te sporten, maakt me superverdrietig want ik zou dolgraag minstens 10 kilo afvallen, maar weet niet hoe ik dat moet bereiken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:57

Wat is gezond leven?
Als je alleen kijkt naar eten en bewegen, dan gaat dat voor mij al niet op. Bewegen doe ik altijd, mijn spieren zijn door mijn aandoening altijd in beweging, altijd gespannen. Dus zelfs als ik stil zit :Y) ik snoep niet, ik eet geen junkfood. Maar eet ik 2x daags 2 sneetjes brood en 's avonds een half bordje prakkie, dan kom ik meestal aan.

Slapen is een heel belangrijk deel van gezond leven. Te weinig slapen resulteert in te veel van het ene hormoon en te weinig van het andere hormoon. Dat ene hormoon slaat alles, ALLES, direct op als vet. Ik slaap slecht, heel slecht. Dus ik kom makkelijk aan en val nauwelijks af, hoeveel ik ook doe en hoe weinig ik ook eet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:58

Citaat:
En waarom is merendeels van Nederland te zwaar?

Omdat ze 'lekker' voedsel verkiezen boven hun gezondheid (en dus ook uiterlijk) ...
En dat snap ik dus niet ...

(en die conclusie trek ik omdat vier van mijn vrienden, mijn moeder en mijn tante zo doen).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:02

"Lekker" is heel subjectief ;) Ik eet liever groente dan wat anders... En natuurlijk eet iedereen wel eens junkfood, met mate moet dat ook kunnen...

Gezondheid en uiterlijk is ook weer een losse link in mijn ogen ;) Vooral omdat uiterlijk heel subjectief is... (De ene is pro-ana, de andere vindt dat een vrouw een buikje moet hebben en rondingen, weer een ander vind "heel vol" mooi :'))

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:04

Magrathea schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik ben 1.80 (178,5 :roll: ) en ik was met 74/75 kilo echt te dik.
Zelf zou ik 64 willen wegen. :)
Zit nu al op -5 vanaf 75 dus.

Pardon? :wow: Ik ben 1.83 en als ik 70 zou wegen zou je mij omver kunnen blazen. Het BMI moet je voor grotere lengtes echt met een korrel zout nemen hoor, zeker als vrouw. Dan heb je namelijk sowieso al meer vet.

64 is niet zo'n raar streven hoor. Ik ben zelf 1.81m en weeg 58 kg. Ben gewoon slank en niet extreem dun.

Anoniem

Ik ben zelf heel slank en mijn collega's ook. Hoezo merendeel van nl's te dik.
Truuk, is veel sporten en beweging.
Ben zelf ook erg blij.

leestmee

Ik ben ook te zwaar. Dat komt onder andere door medicatie.
Ik ontbijt niet das verkeerd.
Ik fiets veel. Minstens 10 tot 15 km per dag soms meer ( gister was het 25 km)
Lunch is 2 boterhammen met beleg. Geen zoet.
Avondeten heb ik noodgedwongen mijn portie gehalveerd.
Snoep en troep heb ik geen geld voor dus doe ik niet aan.
Dus zoveel en verkeerd eet ik niet.

Ik vind het dus ook erg jammer als je mij zou tegenkomen en mij veroordeeld als zijnde vette vreetzak.
Iets wat ik dus niet ben.