Knie uit de kom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:52

Ik had je een knal verkocht als je zo boven me zou hangen, met de pijn die ik toen ondervond. :')

Duidelijk Rindin, dankjewel! Vanuit het ziekenhuis is me toen niet duidelijk verteld hoe en wat, of ik heb het niet goed opgepakt. Voor mij was het meer van belang dat ik zo snel mogelijk weer ter been was.
Beetje jammer genoeg niet gelukt.. heeft me mijn opleiding gekost.

Ik heb nu geen last meer maar wel van de fysio nadrukkelijk het verzoek gekregen om alles goed in de gaten te houden, zeker met sporten als skiën.
Ik met m'n 1,58m wilde te paard stappen (1,75m). Lukte normaal prima, ben vrij lenig, maar m'n voet bleef staan en m'n knieschijf lag zowat op de grond. Paard rustig weg laten stappen, m'n been proberen recht te krijgen en toen is knieschijf teruggesprongen.
Dit was de tweede keer dat hij uit de kom is geraakt waarschijnlijk. 2 jaar van tevoren is het nog een keer gebeurd, echter hebben ze toen geen foto's gemaakt en dus een verkeerde diagnose gesteld. Toen het de tweede keer gebeurde zagen ze een botsplinter op de foto's, maar men kon niet zeggen of het van deze keer was of van de vorige keer. Wel konden ze zien dat er de vorige keer ook een luxatie had plaatsgevonden.

Nu ik het er weer over heb, weet ik niet zeker of er wat met mijn banden is geweest indertijd. Zal uit pure nieuwsgierigheid van de week de dokter eens bellen, wil nu wel weten wat er precies mis was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:53

Jongen lag ehm niet echt meer op deze planeet op de grond door de pijn, maar ik moest er sowieso aan zitten hoor :D moest helpen met terug zetten :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-02-14 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Re: Knie uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:54

Jij hebt gewoon een kniefetish. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:54

Sssssst, liever enge knieën dan voeten :')

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:55

Als er alleen foto's zijn gemaakt, dan weten de artsen ook niet of er iets met je banden is geweest.

Heb je nu ook geen klachten als bijvoorbeeld instabiliteit?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:59

Oh nee hoor, het gaat nu aardig goed met m'n knie! (over m'n enkels maar niet gesproken, ik ben nu eenmaal gammel. :') )
Ben alleen nu ineens enorm nieuwsgierig naar hoe het allemaal zat, heb ook veel oefeningen gehad om het allemaal stabiel te krijgen. (die met dat trappetje, balanceren, anyway, jij werkt er denk ik dagelijks mee :)) )

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:00

Prima oefeningen, en als je vaker gewrichten hebt die (sub)luxeren heel verstandig om te blijven doen... Ook bij zwabberend enkels ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:01

Bedankt voor de info, Rindin! Is me een hoop duidelijk geworden. Waar Bokt niet allemaal goed voor is. :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:02

+:)+ Geen dank!

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 18:07

Nu dat ik de reacties door ga, heb ik denk ik dus een 'sub-luxatie'.
Nogmaals bedankt voor de genen die tips hebben gegeven. :)
@Rindin: Moet ik nu voor een aantal dingetjes zeer goed uitkijken? Hoe lang zal een herstel duren met een sub-luxatie?
En misschien een dommie vraag, maar wanneer is het weer verstandig om op het paard te kunnen klimmen? :) :=

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:00

Over het algemeen ben je met 4-6 weken al een heel eind, mits er niets bijzonders gebeurt. Je moet goed zorgen dat de boel niet stijf wordt en dat je weer "normaal" gaat lopen.
Je knieschijf is niet zomaar ge(sub)luxeerd, er zal wel wat extra ruimte op je banden zitten. In dat geval is het altijd verstandig oefeningen te doen om je spieren sterk te krijgen, die kunnen de functie van de banden prima overnemen. Ik zou hiervoor contact opnemen met een fysio die je kan helpen om oefeningen voor thuis te bedenken.

Ik kan natuurlijk niet bepalen hoe ernstig je knie eraan toe is, maar als het idd alleen een subluxatie was en alles zit nu gewoon weer op z'n plek (en er is niks stuk), dan kun je wel redelijk snel weer op het paard, hoor. Weekje of 2?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:26

Hier iemand die hypermobiel is en regelmatig een patella luxatie gehad heeft en 2x geopereerd is

Wil alleen even zeggen dat een knie geen kom heeft zoals een schouder en bekken en dus ook niet ''uit de kom'' kan

Zoals aangeven idd overleggen met de fysio die weet hoe erg het is en wat je het beste kunt doen

Mijn fysio was enorm blij dat ik deed paardrijden dit is namelijk erg goed om de banden sterker te maken en het te kunnen voorkomen...
Verder zwemmen en fietsen (wat betreft zwemmen ben ik daar wat huiverig voor, want als het onder water gebeurt heb je een groot probleem)

Ik mag zelf veel niet meer door mijn regelmatig terug kerende Luxatie's
Hoop dat je het niet meer mee hoeft te maken

Bij mij springen de schijven niet vanzelf terug en kan hem zelf terug slaan, weet niet of dit normaal ook kan of dat het is omdat ik HM ben...
Overigens gaat dit uit reflex zo van ''fiets wat is dit nu weer ik lig op de grond (kijk naar knie) gatverdamme niet weer bam'' en sla hem terug

Als ik niet in het gips zat zat ik er vaak snel weer op mits ik niet kon lopen en dergelijken natuurlijk
Ik heb er nog regelmatig last van met joggen/rennen en fietsen dit kan ik niet langer dan een half uur dan begint de pijn bij een uur is het niet meer te verdragen bij 1,5 uur kan ik weken niet meer lopen zonder pijn
Gelukkig heb ik er met paardrijden helemaal geen last van enkel met veel lichtrijden (wat ik dus ook niet doe) en met springen gelukkig vind ik springen niet leuk
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 26-02-14 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:29

"Uit de kom gaan" is een lekenterm voor een luxatie dus ook een knieschijf (of patella als je het zo nauw wil nemen :') ) kan "uit de kom".

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:53

Rindin schreef:
Over het algemeen ben je met 4-6 weken al een heel eind, mits er niets bijzonders gebeurt. Je moet goed zorgen dat de boel niet stijf wordt en dat je weer "normaal" gaat lopen.
Je knieschijf is niet zomaar ge(sub)luxeerd, er zal wel wat extra ruimte op je banden zitten. In dat geval is het altijd verstandig oefeningen te doen om je spieren sterk te krijgen, die kunnen de functie van de banden prima overnemen. Ik zou hiervoor contact opnemen met een fysio die je kan helpen om oefeningen voor thuis te bedenken.

Ik kan natuurlijk niet bepalen hoe ernstig je knie eraan toe is, maar als het idd alleen een subluxatie was en alles zit nu gewoon weer op z'n plek (en er is niks stuk), dan kun je wel redelijk snel weer op het paard, hoor. Weekje of 2?

Okey bedankt !! :) Volgens de foto's en doctor zit alles weer op zijn plek(en blijkbaar is alles nog heel). Ik doe zelf al kleine oefeningetjes, door bijv. als ik zit, dat ik mijn been continu omhoog en weer omlaag doe(uit eigen kracht). En af en toe terwijl ik de krukken aan de hand heb, er wat gewicht op te doen, en kleine stapjes te nemen.

@Gentlegiant: haha, "gatverdamme niet weer bam" :+ het klink alsof je dat pijnloos doet. _O- :=