Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
caro29 schreef:Ik had juist dat mtx bij mij niet werkte en Embrel juist wel. Bijzonder toch altijd hoe verschillend een mens erop kan reageren.
Het zou hier gaan om het onderdrukken van enventuele resistentie tegen Infliximab.... dus om iets 'eventueels' op te vangen, ben ik gewoon gelijk maar hondsberoerd
caro29 schreef:Mijn reumatoloog had het erover dat er een nieuw middel was maar ik weet helaas de naam niet meer. Ik heb mij er ook niet in verdiept. Over 3 weken moet ik weer op audiëntie bij haar en kan het dan wel even vragen wat het was.
Verplaatste ik de injectie naar mijn buik lag ik krom van de 'harde buiken' en verschrikkelijke kramp... Ik denk dat mijn lichaam me wil vertellen dat het MTX niet zo leuk vind
karuna schreef:Ik heb veel last van vermoeidheid maar sinds ik volledig ben afgekeurd gaat het wel ietsje beter. Ik ben destijds van 40 uur, via 32, 24, 20, 16, 8 en 4 uur per week naar volledig dus wao gegaan. Het werken en de reis kostten zoveel energie dat ik niets meer overhad om te leven, eten, weerstand op te bouwen enz. De vermoeidheid komt deels door ms, en deels destijds door chronische pijn als gevolg van posttraumatische dystrofie.
Uiteindelijk zijn de uwv in combinatie van mijn baas destijds, de bedrijfsarts en de keuringsarts verantwoordelijk geweest voor het minderen en uiteindelijk volledig stoppen met werken. Ik zelf dacht het gaat wel terwijl leven toen bestond uit werken eten slapen en ziek zijn. Dat gaat dus echt niet.
Kijk eens wat je kunt veranderen aan je leefpatroon wat betreft de balans tussen werken, studie en prive. Kun je daar iets in schuiven, uren afstoten, extra hulp bijvragen. Misschien een heftige keuze maar als je daarmee je kwaliteit van leven kunt opschroeven misschien beter en gezonder dat grijpen naar extra medicatie.
karuna schreef:Gezien je leeftijd zou je misschien wel in aanmerking kunnen komen voor wajong. Daarmee mag je werken als je kunt, dat gaat dat wel af van wat je krijgt van de wajong maar levert zekerheid op. En er is een leven bij 100 % afkeur. Zeker de nieuwe variant, daarbij mag je wel werken mits het niet ten koste gaat van je gezondheid. De oude versie waar ik nog onder val sluit werk volledig uit, zelfs vrijwilligerswerk mag niet.
De studie is een verplicht iets vanuit de gemeente? Of kun je die op een lager tempo verder afmaken zodat je meer rust krijgt?
Ik zou toch eens teruggaan naar de gemeente, uvw een uitkering stoppen terwijl je 60 % bent afgekeurd mag niet eens dacht ik. Alleen percentages lager dan 25 of 15 % (ben niet helemaal zeker van de huidige percentages) dan mogen ze de uitkering stopzetten.
Op deze manier sloop je je lichaam en kun je met wat pech dadelijk niks meer.

Sassol schreef:Het is natuurlijk ook een balans vinden tussen mentale lamheid en fysieke vermoeidheid. Doe je niks, ben je moe + lam. Doe je wel wat ben je moe + vermoeid, maar voel je je mentaal wel iets beter.
Of klopt dat niet wat ik zeg?
Lijkt het er dan toch op dat de ontsteking de boosdoener was? (Aangezien je zegt dat het nu beter gaat en de ontsteking ook minder wordt?)
Momenteel is dat een nieuw konijnenhok + ren en het verplaatsen en opknappen van het kippenhok + ren. Maarja, leek me wel leuk om dat als een soort log bij te houden.
)
Gelukkig kan ik zeggen dat de vermoeidheid niet meer toeneemt. Het neemt ook niet af, maarja....