Vader te dik, wilt niet afvallen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Vader te dik, wilt niet afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:55

Graag ontopic. Ik wil graag tips over hoe ik mijn vader zou kunnen overhalen om af te vallen en een gezindere leefstijl te kiezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:56

Ik heb ook zo een vader gehad.. ja idd gehad... Want inmiddels is hij overleden.. en de oorzaak heeft zeker ook met zijn ongezonde leefstijl te maken. Zwaar hart patient maar zijn sjaggie was hem alles en gezond eten? Ho maar. Een roze koek of een stroop wafel volstond. Voor hemzelf koken heeftie ook nooit gedaan. Zelfs in het ziekenhuis (waar hij ook werkte) kreeg hij het tijdens zijn opname, voor elkaar om te mogen roken op plekken waar niemand anders dat ooit mocht maar niemand kon hem wat maken. Ik heb hele gesprekken met hem gevoerd en mijn ongerustheid geuit maar hij kon er niets mee.. ja hij vond het jammer voor mij, dat ik me zo voelde maar hij zou het nimmer voor iemand veranderen. Te trots en te eigenwijs. En ja, dat heeft mij pijn gedaan.. Zijn houding ten opzichte naar anderen ( en zelf doktoren), als het over zijn levenstijl ging.. is een herinnering aan hem, die ik liever niet heb.. Gelukkig heb ik ook prachtig mooie andere herinneringen aan hem hoor. Maar ergens blijft het steken, dat het hem niets intresseerde, als hij dood zou gaan aan de gevolgen van zijn slechte leefgewoontes. Zoals hij zelf zei "daar krijg ik toch niets meer van mee, als ik dood ben" mijn vader was een gouden man maar simpel in zijn redeneringen en zijn gedachten over de dood/dood gaan. Dusja ik snap TS wel... Ze maakt zich zorgen en wilt haar vader nog lang bij zich houden. Daarom wil zij hem ook behoeden en wijzen op zijn slechte levensstijl. Maar uit ervaring weet ik, dat als iemand het niet écht zelf wilt of wilt inzien, je op je kop kan gaan staan maar ze toch blijven leven op de manier zoals ze doen, die hun bevalt.
Is hun ook goed recht het is immers hun lijf, hun leven maaaaaar dat neemt niet weg, dat ts zich daardoor misschien wel gekwets of zelfs in de steek gelaten voelt..

Wat je nog kan proberen TS, is om hem een brief te schrijven. Die dringen vaak wat beter door en dan heeft hij ook niet de kans, om je te onderbreken. Of gelijk zijn koppigheid in de strijd te gooien.
Ik hoop dat je vader er iets mee gaat doen. Sterkte ermee!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-14 01:02, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:56

Mirjam_x schreef:
Tsja de ogen zijn helaas moeilijk te openen..

Heeft ook niets met ogen openen te maken, daar is het te complex voor. Echt. Want ze weten dondersgoed wat de gevolgen zijn en dat ze teveel eten; die broek zit echt wel strakker. Maar ja, toch dat doelloos snaaien.

Goede tip voor je vader; vroeg slapen. Dan kan ie niet eten. Mijn vader snaait namelijk heel wat minder als hij op tijd slaapt :')
Gaat hij ook naar een gespreksgroep of therapeut vanwege de ziekte van je moeder? Misschien is dat nog iets om erover te hebben; een klankbord zonder dat er mensen bij zitten die emotioneel bij hem betrokken zijn.

En ts, denk ook vooral goed aan jezelf. Probeer het ook losser te laten in je hoofd.

Share :(:) heel naar, nog sterkte met het verlies.

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:12

Hoi,

Jij vroeg tips, de enige die ik kan vertellen wat helpt is het volgende, Hem alles lekker zelf laten doen.
Ik weet niet hoe dik jou vader is ?

Maar die gene die ik ken was modder vet 240 kg, uiteindelijk heeft zijn dochter van toen 9 jaar gezegt, pa doe het zelf maar, hij kon niet meer bukken om zijn schoenen vast te doen en ja toen viel eigenlijk het kwartje dit kan zo niet langer. Hij weegt nu 98 kg en heeft dit in 5 jaar tijd bereikt.

Kan ook zijn dat je vader een stress eter is, weet ik ook niet, maar hij moet het zelf willen.
Ook al willen jullie het graag, hij is de gene die het probleem moet zien.

succes er mee /3

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 06:25

Maartje zoals ik al vroeg,
Wie haalt bij jullie het eten in huis?
En dan doel ik op de chips en lekkernijen.

Want zolang jullie het niet halen,
Kost het al meer moeite.
( naar de winkel en/of frietkraam gaan )

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 06:48

Als hij niet wil kan je er niets aan doen. M'n oom is ook zo, heeft jaren voor enorme ruzies gezorgd binnen het gezin. Nu laat iedereen het voor wat het is, inmiddels is hij 71, maar denk dat het zeker 30 jaar de grootste ruziebron in die familie is geweest.

Als m'n tante niets in huis haalde reed hij vanuit zijn werk eerst langs de snackbar.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 07:10

Leef je zelf gezond? Ik merk dat sinds ik fanatiek (elke dag naast paardrijden) in de sportschool te vinden ben, ik mijn ouders hierin meetrek. Zelfde geldt voor eten en snoepen. Ik kook graag gezond en kook dus ook bijna elke avond thuis en dit vinden mijn ouders erg leuk. Ik kook meestal 2 soorten groenten en vlees (voor mezelf vega) . En als aardappelvervanger soms zoete aardappel. Bij opscheppen doe ik altijd halve porties omdat het bij ons inmiddels gewoonte is twee keer op te scheppen. Snoepen doe ik niet maar ik zet s'avonds voor de TV vaak een grote bak gesneden fruit en bakjes/vorkjes ernaast en dan heb je toch het snaai gevoel.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 07:33

Maak ipv een cake een lekkere fruitsalade, die kan hij ook als toetje eten ;)
Laat hem zien en proeven dat gezond ook heel erg lekker kan zijn.
Probeer verder niet meer dan nodig te maken, dat voorkomt een extra keer opscheppen.
Succes ts !
Ik hoop dat je vader er uiteindelijk een gezondere levensstijl op na gaat houden. :j

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 07:39

Moet je eens bij je vrienden uitproberen, iedere keer dat ze iets eten zeggen hoe slecht het is, wedden dat je er geen vrienden aan overhoud ...

Mijn moeder wilt ook niet afvallen, okée, prima, moet ze alleen niet tegen mij gaan zeuren over haar breedte.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 07:53

Pffff ik zou niet blij zijn met zo'n bemoeizuchtige dochter.
Afvallen is iets waar je zelf klaar voor moet zijn en niet omdat je kinderen het je opleggen omdat ze er steeds zo over zitten te zeuren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:44

Waarom wil jij niet horen dat je vader de keuze mag maken om jou pijn te doen? Hij mág dat. Dat is naar, en oneerlijk, en pijnlijk. Maar het mag. Hij moet niks. Jij vindt misschien van wel maar hij ziet dat blijkbaar anders. Jouw insteek moet niet zijn hoe je hem aan zijn 'verplichting' kan laten voldoen, maar hoe je hem kan bereiken. En dat doe je niet door gelijk te beginnen over eten. Praten jullie wel met elkaar over andere dingen? Echte gesprekken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:51

Je zegt dat je vader vooral het laatste jaar, met de ziekte van je moeder, veel is aangekomen. Waarschijnlijk komt dit ook door machteloosheid, frustratie omdat hij dus niet kan voorkomen dat je moeder binnen afzienbare tijd zal overlijden. Ik weet dat het hard zal klinken maar misschien is een confrontatie hiermee wel een optie. Schrijf hem een brief over hoe je je voelt. Laat het woord" moeten" achterwege maar beschrijf je eigen verdriet over je moeder en ook over je vader, dat jij machteloos toe moet zien hoe beide ouders op deze manier er over een poos niet meer zullen zijn. Dat je toekomstige kinderen geen opa en oma zullen hebben en dat jij niet je beide ouders kunt missen, één is al erg genoeg.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:53

Is het niet een idee om met zn allen gezond te gaan eten? Dat maakt het een stuk makkelijker en je hebt steun aan elkaar. Misschien dat je m daarmee helpt. Hoewel hij dan wel eerst in moet zien dat het nodig is....

Misschien is de tip van de huisarts wel een goede. De huisarts staat er wat verder vanaf. Wie weet wat hij/zij te weeg kan brengen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:56

Maartje1990 schreef:
Ik vraag hier voor tips hoe ik hem zo ver krijg dat hij zal gaan afvallen, niet om hem te dwingen. Dus ik snap zulke reacties daarom niet en maken mij daarnaast erg kwaad omdat de huidige keuzes die hij maakt óns leven beïnvloed en nog drastisch zal beïnvloeden als hij zo doorgaat en dat zal dan niet alleen ten koste gaan van hemzelf, maar ook ons. Daarom, tips van hoe ik hem zo ver zou kunnen krijgen om af te gaan vallen. Waarbij het dus zíjn keus zal zijn. Immers kiest hij daar dan zelf voor.

@ Astaloca: niet van mij...

Je kunt hem idd niet dwingen.. Wat je wel zou kunnen proberen is zelf het goede voorbeeld geven? Zelf veel groentes in huis halen en gaan sporten? En hem dan veel meevragen!! Kan erg aanstekelijk werken en het is gezellig!

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:58

Maartje, het is misschien stom dat ik het zeg, maar ik denk dat het eetpatroon van je vader in een rechte lijn te verbinden is aan de situatie met je moeder. Ik denk dat je hem hierin wat meer los moet laten.

Ik snap dat jullie je zorgen maken maar ik denk dat het veel belangrijker is om voor nu te genieten van de tijd met je moeder dan je boos of druk te maken om de 'voor nu kleine dingen' zoals je vader die teveel eet. Ik denk dat je stiekem blij moet zijn. Je zegt de dupe te zijn, maar in plaats van vreetkicks had je vader ook last kunnen hebben van woedeaanvallen of iets dergelijks.

Ik denk dat het handig is om eens met de hele familie om tafel te gaan zitten en het bespreekbaar te maken, maar maak er een niet al te groot issue van. Geniet van het leven wijffie. Kijk niet naar de stomme kleine dingen die het allemaal zo ingewikkeld maken.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:59

Mijn vader leeft ook vreselijk ongezond. Hij eet de hele dag niets. Alleen chips, nootjes en drop. En dan avondeten.
Drinken doet 'ie ook bijna niet, alleen 's avonds veel bier (en soms whisky). Daarnaast rookt 'ie ook als een ketter en heeft COPD. Hij luistert ook naar niemand :')

Ik heb niet echt tips, maar wil je wel sterkte wensen. Lastig, die eigenwijze vaders.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:04

Wat ik uit jouw posts lees is dat hij vooral veel is gaan eten sinds jouw moeder ziek ik. Ik denk ook dat daar de grootste oorzaak ligt. Stress-gerelateerd eten. Eten is fijn, eten is kalmerend, als je je naar voelt krijg je als kind vaak iets lekkers of wordt je verwend met snoep om je beter te voelen.

Ik zou met hem praten en hem uitleggen dat je het al zo verschrikkelijk moeilijk vindt om straks geen moeder meer te hebben, dat je niet ook nog zonder vader wilt komen te staan.

Veroordeel hem niet, dit soort tijden zijn voor iedereen moeilijk en daarnaast is hij natuurlijk een volwassen man, die zelf mag bepalen wat hij doet. Maar als jullie hem duidelijk maken dat je hem heel erg nodig hebt en dat het niet hoort bij alle vervelende opmerkingen die hij van jullie in de pubertijd vast veel te veel heeft gehad, zal hij er vast over gaan nadenken. Veracht niet dat hij meteen positief reageert, mensen hebben tijd nodig.

Hij weet het zelf trouwens heus wel, kan alleen zichzelf niet stoppen. En dat is ook te begrijpen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:08

Schrijf hem een brief. Focus daarop op je gevoel. Dat je bang bent om hem kwijt re raken. Dat je wil dat hij er nog is als je gaat trouwen etc.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:09

Als iemand niet WIL afvallen, dan zal hij ook niet afvallen.

Wellicht is je vader een emotie eter. En hoe meer je hem er op wijst, hoe meer hij gaat eten. Neem maar van mij aan dat jouw ongerustheid wordt ervaren als aanval en dat dit stimuleert tot meer eten.

Sommige mensen hebben een eetverslaving omdat er een onderliggend probleem is.

Ik weet er heel veel van omdat ik ook een emotie eter ben. Ik ben 20 kilo afgevallen in de afgelopen 9 maanden omdat ik psychologische hulp heb gekregen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:10

Maartje1990 schreef:
Graag ontopic. Ik wil graag tips over hoe ik mijn vader zou kunnen overhalen om af te vallen en een gezindere leefstijl te kiezen

Niet. Overhalen roept weerstand op, hij moet die keuze willen maken, en kennelijk wil hij dat niet.

Ik weet niet wie er kookt, maar als jij dat doet dan kan je echt gezonde dingen op tafel zetten, veel groenten, vis, bijvoorbeeld. Zodat hij ook de gezonde dingen binnen krijgt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:12

En als hele praktische tip: koop/gebruik kleinere borden voor het avondeten. Dan kun je je bord niet meer zo vol stapelen. Dat scheelt echt, is onderzoek naar gedaan.

Ik weet niet wie er kookt, maar misschien kun je aanbieden ook af en toe te koken als je dat niet al doet, en dan in ieder geval 'magere' maaltijden maken.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:21

Sommige reactie's.. sode ju ik kan me voorstellen dat TS daar een beetje pissed off van word. Ik vind het alleen maar ontzettend lief van haar dat ze zich zo zorgen maakt over gaar vader

TS ik denk niet dat jij je vader kan overhalen.. wel kan je naar je vader toeggaan en met hem en serieus gesprek te beginnen. Dat jij je erge zorgen maakt en dat jij hem graag wilt helpen bij het afvallen. En misschien ook wel meerdere mensen. Schrijf hem des noods een brief. Maar maak hem vooral goed duidelijk dat jij en je broertje flinke zorgen om hem maken. Dat is zover het enige wat je kan doen denk ik.

Succes!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:30

SindyKaya schreef:
Sommige reactie's.. sode ju ik kan me voorstellen dat TS daar een beetje pissed off van word. Ik vind het alleen maar ontzettend lief van haar dat ze zich zo zorgen maakt over gaar vader

TS ik denk niet dat jij je vader kan overhalen.. wel kan je naar je vader toeggaan en met hem en serieus gesprek te beginnen. Dat jij je erge zorgen maakt en dat jij hem graag wilt helpen bij het afvallen. En misschien ook wel meerdere mensen. Schrijf hem des noods een brief. Maar maak hem vooral goed duidelijk dat jij en je broertje flinke zorgen om hem maken. Dat is zover het enige wat je kan doen denk ik.

Succes!!

Dit, en meer niet.
De rest is heel lief bedoelt, maar heeft echt geen zin. HIJ moet dit gevecht aan willen gaan met de kilo's en zolang hij dat alleen doet omdat hij dat moet van jullie verliest hij die strijd, hoe graag jullie dat ook willen. Een ander die dit wil is gewoon niet genoeg motivatie.
Ik ben zelf dietist en werk in een verpleeghuis. Soms krijg ik verwijzingen voor overgewicht, maar dan ga ik naar een client toe die daar zelf niet om gevraagd heeft. In het meest gunstige geval zeggen ze wel dat ze er iets mee willen, maar binnen 2 dagen is die motivatie al weg. Pas als ze er zelf last van hebben, zelf problemen mee hebben, kun je iets bereiken.
Ga met hem in gesprek, vertel je zorgen. Haal hem geen werk uit handen (bijvoorbeeld veters strikken e.d.) maar laat hem tegen zijn beperking aanlopen. En daar houd je rol op, hoe vervelend ook.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:34

Mensen die zeggen 'hij moet niks' vind ik niet helemaal juist.

Als je er voor kiest kinderen te nemen is dat een wel overwogen besluit, en dat betekend dus ook dat je ervoor kies verantwoordelijkheid te nemen en voor ze te zorgen tot ze minstens 18 zijn. Als jullie allen weten dat je moeder binnenkort niet meer in leven zal zijn, komt alle verantwoordelijkheid dus op de vader neer. Als hij ervoor kiest om zich vol te eten met groot risico op vroeg sterven, dan faal je gewoon in die verantwoordelijkheid. Je laat ze dan gewoon in hun eentje achter. Hij is dan nog de enige ouder, de enige die voor de kinderen kan zorgen. Lijkt me dat dat toch al genoeg motivatie is.
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar zolang jullie onder de 18 zijn vind ik dat hij wel degelijk 'moet'. Voor je kinderen moet je kunnen zorgen, anders had je geen kinderen moeten nemen. Wat 'ie daarna doet is zijn eigen pakkie aan.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:36

Marit schreef:
Mensen die zeggen 'hij moet niks' vind ik niet helemaal juist.

Als je er voor kiest kinderen te nemen is dat een wel overwogen besluit, en dat betekend dus ook dat je ervoor kies verantwoordelijkheid te nemen en voor ze te zorgen tot ze minstens 18 zijn. Als jullie allen weten dat je moeder binnenkort niet meer in leven zal zijn, komt alle verantwoordelijkheid dus op de vader neer. Als hij ervoor kiest om zich vol te eten met groot risico op vroeg sterven, dan faal je gewoon in die verantwoordelijkheid. Je laat ze dan gewoon in hun eentje achter. Hij is dan nog de enige ouder, de enige die voor de kinderen kan zorgen. Lijkt me dat dat toch al genoeg motivatie is.
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar zolang jullie onder de 18 zijn vind ik dat hij wel degelijk 'moet'. Voor je kinderen moet je kunnen zorgen, anders had je geen kinderen moeten nemen. Wat 'ie daarna doet is zijn eigen pakkie aan.

Ts is 23