Meer mensen die bezig zijn met fobietraining?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:15

melody7 schreef:
Ik zit niet in therapie ervoor (wel voor andere dingen)(...)
Therapie ervoor doe ik niet omdat als er ook maar een héél klein beetje druk (voor mijn gevoel) op komt ik overal weer mee stop en niet meer vooruit ga/terug val, dus ik doe het maar 'gewoon' zelf...

Hoi Melody,
dat lijkt me ook een beperking: niet tegen druk kunnen.
Maar ik herken het ten voeten uit: angst zelf geeft al zo'n druk en daar moet zeer beslist niets meer bovenop.

En wat ik zo heerlijk vond aan emdr: alles kan in jouw tempo. Zo is het "normale" ritme: een minuut denken aan *monster* met een deel van je aandacht bij je therapeut en het lings- rechts- links werk;
dan rust, pauze en nabespreking;
dan weer met een deel van je aandacht naar het monster plus links- rechts - links;
etc. en het denken aan het monster duurt standaard zoiets als een minuut.
Maar het kan ook twee seconden zijn!
En jij bepaalt dit soort dingen!

Ik heb iets heel naars gedaan met een opzet van:
eerst een fijn, vertrouwen wekkend beeld plus links- rechts - links;
dan dus twee seconden met een deel van mijn aandacht ellende; weer helemaal ontspannen in het vertrouwen wekkende beeld
dan pauze en nabespreken.
En dan dus weer eerst het fijne beeld; twee seconden ellende, terug naar het fijne beeld en dan nabespreken.

En puur, strikt logisch duurt het dan iets langer- nu, dat zij dan maar zo. Beter *een rotbeeld* de nek omdraaien in vijf sessies, terwijl het van a tot z behapbaar is, dan over een grens heen gesmeten worden. (Daar kwamen mijn angsten nu juist van weg - dus dat moest zeer nadrukkelijk niet. )

melody7

Re: Meer mensen die bezig zijn met fobietraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:32

Ohh ik kan juist wel tegen druk, heel goed zelfs zolang het maar niet op die agorafobie is :+ (en voor mij voelt dus letterlijk alles als druk daarop, daarom geen hulp, ik heb zelfs pas vorig jaar tegen mijn ouders gezegd hoe erg het eigenlijk is := )

Dat is fijn dat dat zo goed werkt! :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:45

Hallo!
Ik heb een tijdje geleden ook een topic geopend over fobieën. Ik ben ook heel erg bang voor vlinders. Ik zou dolgraag eens met iemand naar een vlindertuin willen. Of misschien iemand hier? Die ook bang voor vlinders is?

Kunnen we een minimeeting houden haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:51

Maureen95 schreef:
Hallo!
Ik heb een tijdje geleden ook een topic geopend over fobieën. Ik ben ook heel erg bang voor vlinders. Ik zou dolgraag eens met iemand naar een vlindertuin willen. Of misschien iemand hier? Die ook bang voor vlinders is?

Kunnen we een minimeeting houden haha

Jep ik..
Maar ik ga ECHT niet naar een vlindertuin... }:0
In geen 100.000 jaar...
Dan zal ik echt eerst EMDR gaan volgen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:52

Knap dat je dat wilt doen! :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:56

Ik ben echt als de dood. Echt waar. Ik ben ook bang dat ik er geen eens indurf. Of dat ik flauwval. ( is al een keer gebeurd)

Iedereen vind het ook grappig. Zo ook mijn kamergenootjes. Toen hebben ze ook motten gevangen en op mij gegooit. Toen ben ik er alleen maar banger van geworden en toen ben ik ook flauwgevallen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:58

omg ik zie hier nu een advertentie van de ggzgroep: Angst behandeling _O-

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:00

Je kunt altijd op de 'drempel' nog terug, dan ben je er al in de buurt geweest, is een begin :)

Dat is gewoon flauw.. Maar ze zullen zich het wel niet voor kunnen stellen dat je daar bang voor bent ofzo, schijnt nogal moeilijk te zijn dat niet iedereen hetzelfde is..

Mwhaha, they're watching you _O-

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:02

melody7 schreef:
Je kunt altijd op de 'drempel' nog terug, dan ben je er al in de buurt geweest, is een begin :)

Dat is gewoon flauw.. Maar ze zullen zich het wel niet voor kunnen stellen dat je daar bang voor bent ofzo, schijnt nogal moeilijk te zijn dat niet iedereen hetzelfde is..

:')

Ja niemand neemt me serieus. Zelfs mn pleegmoeder niet. Maar het lastigste is dus dat ik nu alleen woon en dat ik dus niemand heb die even die vlinder weg wilt halen. Toen er dus laatst 1 in mn kamer zat heb ik in de woonkamer geslapen :o
Ik check ook elke dag mijn hele kamer af en durf zoiezo nooit mijn gordijnen aan te raken omdat ik bang ben dat ze tussen de gordijnen zitten :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:06

Maureen95 schreef:
melody7 schreef:

:')

Ja niemand neemt me serieus. Zelfs mn pleegmoeder niet. Maar het lastigste is dus dat ik nu alleen woon en dat ik dus niemand heb die even die vlinder weg wilt halen. Toen er dus laatst 1 in mn kamer zat heb ik in de woonkamer geslapen :o
Ik check ook elke dag mijn hele kamer af en durf zoiezo nooit mijn gordijnen aan te raken omdat ik bang ben dat ze tussen de gordijnen zitten :')

Ik denk dat dat met de meeste fobieën zo is.. tenminste bij mij begrijpt ook bijna niemand er wat van, en dat zijn dan grotendeels vriendinnen dus ik vertel het nu gewoon niemand meer, alleen m'n afdeelingsleider & mentor want anders moet ik mee op excursie's :=

Electrische vliegenmepper :Y) Dan zijn ze in een schok dood := Of durf je daarmee ook niet in de buurt te komen? Dan zou ik ook mooi op de bank gaan slapen :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:09

Maureen95 schreef:

Oh dat vind ik wel echt heel erg! Vooral ook dat van je kamergenootjes... :( Wat vreselijk onvolwassen... Zou ze terugpakken met spinnen en wespen als ik jou was!!! (er vanuitgaande dat je die net als ik ook niet eng vindt)

Gelukkig word ik wel serieus genomen. Zeker nadat ik ooit in een Tsjechisch restaurant in paniek raakte. Kon niet gaan gillen in een restaurant. Maar ik kroop weg tegen iemand aan, liep rood aan en werd daarna weer lijkbleek. Ik kreeg het koortsachtig warm en daarna weer ijzig koud.
Vanaf dat moment namen mijn ouders me serieus.
Op school ben ik eens weggereden toen ik 16 was _O- En daar hebben een aantal klasgenoten echt hun best mee gedaan om me te pesten. Maar dat lukte ze niet.

Eigenlijk is er nu ook niemand die mij niet serieus neemt. Neemt niet weg dat ze er om lachen, maar dat is natuurlijk hun goed recht!

Maar ik zou als ik jou was niet naar een vlindertuin gaan, omdat je de angst daar ook wel eens erger kan maken dan nodig is. Als je het wilt oplossen, zou ik voor hetzelfde gaan als Naamloos1 nu doet. Daar zie ik veel meer heil in!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:11

melody7 schreef:
Electrische vliegenmepper :Y) Dan zijn ze in een schok dood := Of durf je daarmee ook niet in de buurt te komen? Dan zou ik ook mooi op de bank gaan slapen :+

Ooooh nooo way dat ik daarmee in de buurt kom.
Heb er zelf ooit één keer in de stofzuiger gekregen. Maar de volgende keer slaap ik op de bank!

Gordijnen checken is ook erg herkenbaar _O- Ook in de winter, want ze kunnen zomaar uit gaatjes kruipen en naar het licht toe gaan...

Een paar jaar terug in de zomer werd ik om een uur of 6 wakker en moest ik heeeeeeeeeeeeel nodig plassen. Zat er een vlinder op de overloop. Dus ben ik kruipend over de overloop gegaan. _O-
En om half 10 werd ik weer wakker en moest ik ook vet nodig naar de wc, dus heb ik m'n moeder gebeld. Die op dat moment de hond aan het uitlaten was. Dus heb ik nog een half uur op bed gelegen. De vlinder was toen natuurlijk allang weg _O-

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:14

Hmm mij lijkt een stofzuiger dan weer enger :Y) Dat heb ik éen keer met een spin gedaan, daarna stond ik nog net niet te janken _O-

Ik heb trouwens ook wel eens dat ik snachts ineens echt héél erg bang word vanuit niets := een paar weken geleden kreeg ik zware pijnstillers (heb Lyme) en die maakten dat nog een stuk erger, het leek net of ik liep te hallucioneren ofzo := dus toen ben ik maar heel m'n kamer na gaan kijken of er nergens iets engs was :') en dat elke nacht >;) gelukkig heb ik nu ander spul, nu is het weer gewoon net zoals normaal, af en toe een keer :+

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:14

Janine1990 schreef:
melody7 schreef:

Gordijnen checken is ook erg herkenbaar _O- Ook in de winter, want ze kunnen zomaar uit gaatjes kruipen en naar het licht toe gaan...

Ooooooh hou op. :brr: :brr: :brr:

Met de stofzuiger alsjeblieft niet. Straks vliegtie eruit :7

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:07

Dat ken ik inderdaad ja, met de stofzuiger.
Ik was alleen thuis, zag een spin en raakte helemaal in paniek. Heb toen mijn moeder gebeld, die zegt: zuig hem op met de stofzuiger.
No way dat ik een beest ga opzuigen met de stofzuiger... Ik ben dan doodsbang dat hij eruit kruipt.

En mocht je naar de vlindertuin willen gaan, dan wil ik op zich wel mee hoor. Moet er toch ook overheen komen. Maar ik weet inderdaad niet of het voor iemand van wie de fobie zo erg is als die van jou slim is. Het kan namelijk heel goed helpen of je fobie wordt veel erger.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:09

Oh :')
Maar ik moet zeggen dat ik voor de dagvlinders minder bang ben dan voor de nachtvlinders. Ik weet niet hoe dat komt. Misschien omdat motten toch vaker in je kamer zitten dan gewone dagvlinders?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:17

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:18

Mag ik me melden? :)

Ik heb ook emetofobie. Ben daar nu twee keer voor in therapie geweest, de eerste keer was een aantal jaar bij een psycholoog en EMDR. Dat heeft me ontzettend geholpen maar toen ik twee jaar geleden even een dipje had, kwam mijn fobie weer opzetten dus toen ben ik voor de tweede keer naar de psycholoog gegaan. Sinds een half jaar ben ik daar mee klaar. Het heeft me wel geholpen, maar toch heb ik het idee dat alleen maar praten voor mij niet de oplossing is. Ik word nog steeds beperkt door mijn fobie.

Ik ben nu trouwens wel zelf bezig met exposure therapie, al vind ik het heel moeilijk om dat te doen.. Ik ontwijk het liever :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:25

Ik heb emetofobie gehad en heb anderhalf jaar cognitieve gedragstherapie gehad. Het gaat nu een stuk beter al moet ik daarbij zeggen dat ik 'het' al een tijd niet ben tegengekomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:25

melody7 schreef:
Ohh ik kan juist wel tegen druk, heel goed zelfs zolang het maar niet op die agorafobie is :+ (en voor mij voelt dus letterlijk alles als druk daarop, daarom geen hulp, ik heb zelfs pas vorig jaar tegen mijn ouders gezegd hoe erg het eigenlijk is := )

Dat is fijn dat dat zo goed werkt! :j

Ja, precies. Dat is ook zo """mal"" aan een fobie:
voor tienduizend dingen niet bang - maar
dat ene ding - dat is een *MONSTER* om "U" tegen te zeggen.....

Die angst zelf geeft druk en daar moet zeer beslist niets meer bovenop. Maar gelukkig is dat ook niet nodig, een fobie verdwijnt niet omdat de therapeut druk op jou zou uitoefenen.
(Nu ja, bij cognitieve therapie is dat wel wat ze doen - maar bij emdr niet.)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:40

Ik zou niet willen zeggen dat ik emetofobie heb, want wat ik daarvan begrijp is dat je bang bent om zelf over te geven. Dat heb ik dus heel erg niet, maar zodra ik alleen al dénk dat iemand in mijn buurt moet overgeven springt mijn lichaam in paniek stand, ga ik hyperventileren en ben ik het liefst zo snel mogelijk weg. Er heeft een keer achter mij in de bus iemand overgegeven, toen wilde ik echt direct de bus uit. Ook al was het de laatste en was de afstand naar huis niet meer te lopen. Ik móest er echt uit, direct, nu, onmiddelijk. Ben echt nog nooit zo erg in paniek geweest. Toen durfde ik ook echt een hele tijd niet meer met de bus, de trein of andere kleine ruimte waar kans was dat iemand gaat overgeven. Volle liften vermijd ik ook zeker. Alleen of met mensen die ik ken vind ik dan weer geen probleem. Met eten o.i.d heb ik er geen last van, het is echt puur en alleen bij andere mensen. Nu op het moment heb ik er gelukkig niet zoveel last van.

Overigens ben ik ook ongelooflijk bang voor putjes in het zwembad. Daar raak ik ook echt compleet van in paniek als ik er per ongeluk op ga staan.

Het beïnvloed mijn leven gelukkig niet zo heel erg. Ik reis gewoon netjes elke dag met de trein en de bus, ga gewoon naar concerten... maar toch is die angst er vaak wel.
Zwemmen doe ik eigenlijk nooit. En als ik ga vermijd ik de putjes.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:52

Volgens mij is dat ook emtofobie hoor :j Ik heb namelijk hetzelfde. En bang als ik zelf moet overgeven (of 't gevoel heb dat) en bang als er mensen om me heen ziek zijn.

Ik denk niet dat 't mijn leven echt beperkt. Hyperventilatie enzo heb ik nog nooit gehad. Wel zweten, hart dat sneller gaat kloppen enzo. In de trein denk ik wel bij ieder ritselend zakje dat er misschien iemand ziek is :') En als er mensen aangeven ziek te zijn, ben ik daar liever niet in de buurt. Ten eerste omdat ik zelf niet ziek wil worden en ten tweede omdat ik dus niet wil zien dat iemand overgeeft.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:50

Ik heb een fobie voor injecties. Klein probleempje dat ik geneeskunde wil gaan studeren, dus ik wil ook heel graag dat het verholpen word. Bij de gedachte aan het ooit moeten accepteren word ik al bang, zodra ik eraan denk dat ik ooit bloed moet prikken of geopereerd moet worden oid, ik ga er bijna van huilen. Als ik er met anderen over praat huil ik ook al binnen no-time, haha. Maarja ik wil dus heel graag dat het verholpen word, ik weet alleen niet echt waar ik moet zoeken en ik ben ook heel bang voor de behandeling (bijv als het word behandeld door confrontatie, blugh)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:12

Maureen95 schreef:
Oh :')
Maar ik moet zeggen dat ik voor de dagvlinders minder bang ben dan voor de nachtvlinders. Ik weet niet hoe dat komt. Misschien omdat motten toch vaker in je kamer zitten dan gewone dagvlinders?

Ik heb vaker dagvlinders op mijn kamer.
Maar ik maak verder geen onderscheid tussen die twee. Ze zijn beide vreeeeselijk :r

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:17

Hoe krijg jij dat voor elkaar :')

Ik heb ook katoenen gordijnen. Daarom heb ik echt van die vieze vette grote motten.

Oh ik weet nog echt een stom verhaal wat ik laatst meemaakte.

Het was savonds 10 uur en ik zat ik mn bed met mn laptop te bokken. ik heb een kleine kamer dus heb 1 grote lamp. Toen hoorde ik opeens onregelmatig getik en zag ik opeens een snelle schaduw. Was het een mot. Mn hart sloeg gelijk overuren en het zweet brak me uit. Dat heb ik zoiezo als ik die beesten zie. Toen ben ik in paniek onder mn dekens gaan liggen :')
Toen ben ik onder mn dekens opgestaan en als een spook naar de deur geslopen. Toen zag ik hem opeens op de grond liggen stuiptrekken en toen was die dood. In een gil achteruit gesprongen :')
Hij was dood. Dacht ik.
Ik ben toen gaan slapen. De volgende ochtend word ik wakker en zag ik hem op de muur zitten. Toen ben ik als een gek aan gaan kleden en was ik het hele weekend gelukkig weg. _O- Zo erg is het dus.