melody7 schreef:Ik zit niet in therapie ervoor (wel voor andere dingen)(...)
Therapie ervoor doe ik niet omdat als er ook maar een héél klein beetje druk (voor mijn gevoel) op komt ik overal weer mee stop en niet meer vooruit ga/terug val, dus ik doe het maar 'gewoon' zelf...
Hoi Melody,
dat lijkt me ook een beperking: niet tegen druk kunnen.
Maar ik herken het ten voeten uit: angst zelf geeft al zo'n druk en daar moet zeer beslist niets meer bovenop.
En wat ik zo heerlijk vond aan emdr: alles kan in jouw tempo. Zo is het "normale" ritme: een minuut denken aan *monster* met een deel van je aandacht bij je therapeut en het lings- rechts- links werk;
dan rust, pauze en nabespreking;
dan weer met een deel van je aandacht naar het monster plus links- rechts - links;
etc. en het denken aan het monster duurt standaard zoiets als een minuut.
Maar het kan ook twee seconden zijn!
En jij bepaalt dit soort dingen!
Ik heb iets heel naars gedaan met een opzet van:
eerst een fijn, vertrouwen wekkend beeld plus links- rechts - links;
dan dus twee seconden met een deel van mijn aandacht ellende; weer helemaal ontspannen in het vertrouwen wekkende beeld
dan pauze en nabespreken.
En dan dus weer eerst het fijne beeld; twee seconden ellende, terug naar het fijne beeld en dan nabespreken.
En puur, strikt logisch duurt het dan iets langer- nu, dat zij dan maar zo. Beter *een rotbeeld* de nek omdraaien in vijf sessies, terwijl het van a tot z behapbaar is, dan over een grens heen gesmeten worden. (Daar kwamen mijn angsten nu juist van weg - dus dat moest zeer nadrukkelijk niet. )
(en voor mij voelt dus letterlijk alles als druk daarop, daarom geen hulp, ik heb zelfs pas vorig jaar tegen mijn ouders gezegd hoe erg het eigenlijk is
)

Dan zijn ze in een schok dood
Wat vreselijk onvolwassen... Zou ze terugpakken met spinnen en wespen als ik jou was!!! (er vanuitgaande dat je die net als ik ook niet eng vindt)
gelukkig heb ik nu ander spul, nu is het weer gewoon net zoals normaal, af en toe een keer