Lastig in én uit bed komen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:26

Ja, heel herkenbaar! En dan 's morgens nog slaap hebben en toch 's avonds geen zin hebben om naar bed te gaan ... :+

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:35

Ik heb ook last van het probleem..

Afgelopen semester draaide ik lange dagen op school (in totaal 37u per week) dan val ik bijna in slaap tijdens het avondeten, heb dan altijd heel erg de neiging om op de bank te gaan liggen en te gaan slapen, maar daar heb ik geen tijd voor want daarna moet ik weer op de fiets springen om mijn paard te verzorgen/longeren/rijden etc. Dan kom ik afgepeigerd thuis, moet ik studeren....en gek genoeg, ga ik daarna nóg mijn bed niet in. Het is ongelooflijk, ik krijg mezelf gewoon niet m'n bed in.

Als ik er eenmaal in lig, vaak rond 12 uur, blijf ik nog te lang op mijn telefoon bezig en heb ik nog maar een paar uurtjes voordat ik eruit moet. En ja, ik verslaap me bijna iedere ochtend, snooze veeeel te lang (val op een gegeven moment weer in slaap) sta doodmoe op en dan begint het liedje weer van voren af aan. -O-

Zit al een hele poos te denken aan een Wakeuplight, maar ik ben zo bang dat het niet gaan werken op de 1 of andere manier. Maar ik lees hier dus wel positieve ervaringen?

Wel ''fijn'' om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem :') Kan me er overigens in herkennen dat 's avonds werken/huiswerk maken makkelijker lijkt te gaan.

Tijd voor ritme! *\o/* Maarja.. hoe begin je daarmee.. -O-

Edit: typo

itsmi

Re: Lastig in én uit bed komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:50

Wat ik wel fijn vind, en waar ik echt van kan genieten (Anderen verklaren mij voor gek) is als ik vrij ben, of een avonddienst heb, dat ik dan toch mijn wekker om 5.30u zet. een andere wekker zet ik dan om de tijd dat ik er wel echt uit wil. Als dan mijn "werk-wekker" afgaat, ga ik naar de wc, drink ik nog wat water en kan ik heerlijk terug mijn warme bedje in om nog lekker verder te kunnen slapen tot de volgende echte wekker gaat... Zo heerlijk is dat! ;)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 06:51

Ik ken het. Je gewoon niet aanstellen tegenover jezelf, als je verder gaat slapen heb je de kans dat je je over slaapt, je nog steeds even moe of meer moe bent dan ervoor, en tenslotte moet je toch ooit uit je bed komen en als je treuzelt heb je nog eens minder tijd ook. :')

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:27

Yasmijntje schreef:
@Iolanthe, ik hoor graag het resultaat:D

Vanmorgen ben ik op tijd opgestaan *\o/* Maar dat lukt me altijd de eerste keer als ik iets nieuws probeer, dus nu alleen volhouden :+

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:16

Iolanthe schreef:
Yasmijntje schreef:
@Iolanthe, ik hoor graag het resultaat:D

Als het goed is sluit ik binnen 6 minuten mijn laptop af :+ En ik laat weten hoe het opstaan me vergaan is. Alleen denk ik dat dat morgen wel zal lukken, aangezien ik 's middags een examen heb en dus in alle rust nog een aantal dingen wil herhalen :)

Oehh, spannend!
Ik hoop dat het goed ging!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:23

Haha, het ging best goed hoor :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 21:10

Haha het optijd opstaan gaat bij mij ook wel lukken morgen. Wordt om half 9 opgehaald voor mijn auto examen xD

Ik wilde wel dat ik elke ochtend met zo veel spanning uit mijn bed kon springen :+

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:49

Heb er ook last van, in de nacht heb ik altijd idee dat ik nog tienduizend dingen moet doen of er zijn nog leukere dingen
te doen dan al in mijn bed kruipen en gaan slapen. Meestal wordt het altijd iets van twee uur voordat ik ga slapen en
dan hopen dat ik in slaap val, de laatste paar dagen lig ik soms nog wakker om vier uur (omdat ik een aantal keren in
de Kerstvakantie pas om vier uur ging slapen...). En uit bed komen is ook een ramp, het is altijd zo lekker warm :')

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:06

Vjestagirl schreef:
Oh ja ik ook. En hoe langer ik het toesta, hoe meer mij ritme verschuift. Ga het liefste slapen rond een uur of 3 en word wakker rond een uur of 11. Klopt veel meer bij mij. Maar ja, dat kan niet altijd.

Hier hetzelfde :=

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:45

Ik heb net gelezen dat het eigenlijk het beste is om in de winter voor 8 uur op te staan, en 's ochtends buiten te komen omdat het ochtendlicht het sterkste licht is in de winter. Ik weet niet of ik het ga testen. Ik ben de laatste weken telkens pas om 9u30 of later op gestaan, maar langs de andere kant heb ik komende weken sowieso examens om 9u, dus moet ik dan wel voor 8 er uit. En dan zou ik beter daar nu al mee beginnen oefenen :P Ik denk dat het wel kan werken als ik dan ook daadwerkelijk niet lang nadat ik opgestaan ben naar buiten ga om frisse lucht te halen...

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:17

En wat maakt het dan uit of het ochtendlicht sterk is...? :P.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:19

Hoe bedoel je?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:22

Ik meld me ook! Ik wil elke keer wennen aan 23:00 naar bed, 8:00 er weer uit, maar het lukt maar niet. Het helpt ook niet mee dat ik 3 dagen in de week om 9:00 moet beginnen maar de overige 4 dagen kan uitslapen. Eigenlijk zou ik gewoon elke dag om 8 uur op moeten/willen staan maar ik heb daar zo'n hekel aan, ben echt een avondmens :P

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:38

Iolanthe schreef:
Hoe bedoel je?

''Ik heb net gelezen dat het eigenlijk het beste is om in de winter voor 8 uur op te staan, en 's ochtends buiten te komen omdat het ochtendlicht het sterkste licht is in de winter''

Waarvoor is dat ochtendlicht zo goed om voor 8 uur op te staan?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:20

Om energie op te doen om de dag vlot door te komen zonder moe te zijn ondanks dat je vroeger bent opgestaan ;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:24

Nou, eigenlijk ligt het net iets anders. Er zijn centra in je hersenen die je slaap/waak-ritme bepalen, en die staan in verbinding met een bepaald soort receptoren op je netvlies (in je ogen dus). Als die receptoren geprikkeld worden door 'voldoende' licht, dan sturen ze dat door richting de hersencentra die ervoor bedoeld zijn. Zo reguleren de hersenen jouw slaap/waak-ritme gebaseerd op de dag/nacht-cyclus van de wereld om je heen.

Nu is het zo dat 'gewoon' licht van een lamp vaak niet voldoende is, en dat verklaart ook waarom heel veel mensen het veel lastiger vinden om in de winter voor het licht is wakker te worden. Als je er nu voor zorgt dat je meteen buiten in het ochtendlicht gaat, dan zullen je hersenen dus doorkrijgen dat het inderdaad 'dag' is en dan zul je je dus wakkerder voelen. :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:07

Dat bedoelde ik dus ongeveer, omdat ik van 's morgens buiten lopen een actief gevoel krijg, en dan energie heb dus. Dankje voor de wetenschappelijke uitleg :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:09

Dacht ik al wel, maar ik dacht: voor diegenen die geïnteresseerd zijn nog even een aanvulling :+

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:09

Ja, hier ook last van. Lig meestal tot half 1 wakker en moeten er om 6 uur uit. Niet fijn. :n

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:18

Ja, daar heb ik ook heel erg last van :') Elke dag zeg ik tegen mezelf: nu ga ik een keer lekker op tijd naar bed! Want werkelijk, ik vind het heerlijk om lekker vroeg te gaan slapen. Maar ik kan me er toch elke keer weer niet toe zetten. Of ik nou vroeg eruit moet of lekker kan uitslapen.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:51

Hier nog iemand!
Ik ben helaas gewoon écht geen ochtend mens.. :(

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 07:55

Yep ik ben er ook zo een. Vannacht heb ik de klok van 2 uur nog gezien en de wekker ging weer om 5.30 uur. :z

Meestal slaap ik pas tussen 24.00 en 3.00 uur en geregeld moet ik er dus om 5.30 uur weer uit. Dan kan ik niet wachten totdat ik eindelijk mijn bed weer in kan. Zo gebeurd het dus ook regelmatig dat als ik 's avonds een film of serie in bed lig te kijken ik om 20.00 ofzo in slaap val en dan een half uurtje later wakker wordt met een bom energie. -O-

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 08:12

Nou ik heb er ook last van..
In slaap komen kan ik heeel goed maar het opstaan is altijd lastig! Het is koud buiten bed en ik ben altijd heel moe als ik wakker wordt..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:51

Heeft ook iemand de gouden tip hoe dit op te lossen ;)?
En dan vooral het opstaan..

Hier weinig moeite met naar bed gaan, lig vaak voor of rond 22.00 er wel in (ja heb veel slaap nodig). echter slaap ik vaak pas uren later. Ik heb ene gehorig huis, waardoor ik snel wakker word/blijf van geluiden. Maar om nu dagelijks te gaan wachten tot mijn buren in bed liggen (23.00/23.30 gemiddeld) Dan heb ik zelf echt te weinig slaap.

Nadeel is wel dat ik wanneer ik wel meteen in slaap val, na een uur dus vaak weer wakker word door geluiden en dan de komende uren echt onmogelijk in slaap val.

Mijn telefoon heb ik al tijden niet meer bij mijn bed liggen, dan blijf ik daarop rondneuzen. Ook geen tv meer op de slaapkamer. Slaapkamer is om te slapen ! (uitzonderingen daargelaten hihi)

Maar dit is nog allemaal niet zo een ramp, als ik echt moe ben slaap ik vanzelf wel een keer :P.

Waar mee het punt ligt: Eruit komen.. Ik kan het echt niet !!!(chronisch discipline gebrek?)
Eerst bleef ik 1,5 uur snoozen, dit heb ik er echt af proberen te krijgen en zet mijn wekken nu zo dat ik met 1 max 2 x snoozen er echt uit moet (half 7, vroeg genoeg lijkt me). Maar echt iedere ochtend is het zo een gevecht. Ik voel me vaak ook echt ziek van vermoeidheid...

Terwijl als ik er eenmaal uit ben het met een paar minuten oke is..