Zo bang...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:15

briitje schreef:
@ Hwn je snapt me verkeerd, bedoelde gewoon TopicStarter :P. Schreef t een beetje onhandig :+

Ik denk dat ze dat wel snapte. Maar je schrijft het op een manier dat je bang bent voor de topicstarter, ipv de tandarts. :D

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 20:52

Poiuytrewq schreef:
Ik vind een angsttandarts echt de grootste bullshit die er bestaat.

Ik ben ook geen naaldenliefhebber, heb vaak naalden gehad in mijn lichaam. Voor bloedprikken, piercings, maar ook in tandvlees en in mijn wangen. (Allebei de kant een kies eruit, wortelkanaalbehandeling, een gaatje). Het is niet lekker, maar pijn? Echt niet hoor, het is een klein prikje.
Laat maar eens een tietpiercing zetten. Dan weet je pas wat pijn is. (Dat was echt een 'eens en nooit meer' ervaring
:+

Hoezo nou weer bullshit? >;)
Ik snap heel goed dat mensen dat nodig hebben. Ik vind tandarts-angst/fobie nog niet eens zo heel gek vergeleken met anderen angsten/fobieën :+
Enneh, die piercing is jouw eigen keuze, die hoeven wij niet te maken ;)

Overigens ben ik echt niet iemand die dingen uitstelt als ze moeten gebeuren. Mijn angst voor wat er gebeurt als ik het steeds uitstel is nog veel erger :+

Morgen is het al.. het gaat echt te snel -O-
Als ik er alleen al aan denk gaat m'n hartslag omhoog en begin ik te zweten :x

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:56

Ik heb 1 keer een gaatje laten vullen en 2 melkkiezen eruit laten trekken. Bij het trekken van de kiezen kreeg ik een verdoving. De prik voelde ik niet, maar ookal had ik een verdoving, het trekken van de kiezen deed pijn. Het vullen van het gaatje deed veeeel minder pijn. Het was geeneens pijn, gewoon een naar gevoel maar pijn is anders. Dus het valt vast wel mee ;) succes morgen!

SayaJones

Re: Zo bang...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:00

Kriistellx, had je met vullen ook een verdoving of niet?

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:02

Just_Sannee schreef:
Kriistellx, had je met vullen ook een verdoving of niet?

Nee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:04

Toen ik klein was poetste ik mijn tanden niet goed, resultaat: 6 gaatjes.
Allemaal zonder verdovind, ik voelde er niet eens wat van.
Hier doet het dus geen pijn :D

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:05

Jeetje wat een verschillende meningen allemaal. Ik ben er echt nog niet uit wat ik morgen wil, met of zonder.
Ik ga morgen denk ik nog 10x dit topic doorlezen voor geruststellende berichten :')

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:12

Just_Sannee schreef:
Jeetje wat een verschillende meningen allemaal. Ik ben er echt nog niet uit wat ik morgen wil, met of zonder.
Ik ga morgen denk ik nog 10x dit topic doorlezen voor geruststellende berichten :')

Is het gaatje diep? Want hoe dieper het gaatje is, hoe dichter het bij je zenuw zit en hoe gevoeliger het is.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:34

Ik zou met verdoving doen, de prik voel je amper en daarna lig je een stuk meer ontspannen in de stoel!
ik ben afgelopen jaar 17x naar de tandarts geweest, 4 wortelkanaalbehandelingen, ontstekingen (antibiotica en de hele reut erbij) maar ook gewoon vullen, en ik zweer bij een verdoving!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:35

@just_sanne ik vind het aanstellerij. Een tandarts doet zijn best om jou gebit goed te verzorgen dus waarom zou je er bang voor zijn.. voor een prikje? Natuurlijk is het niet lekker, maar een angst ontwikkelen vind ik wel heel extreem

Slecht voor je gebit zorgen met alle gevolgen van dien, is ook een keuze ;).
Het ging me meer om de pijn van een naald, voor als je dat gedeelte niet snapte...

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 22:20

En ik vind het geen aanstellerij. Elk persoon is anders. De één vind spinnen eng, de ander de tandarts. Niets raars aan lijkt me.

Ik verzorg zeker mijn gebit niet slecht, totaal niet juist. Tsja, en toch moet ik een gaatje laten vullen, mijn eerste in 21 jaar.
En ja, ik ben doodsbang voor de naald in m'n tandvlees of waar ie dan ook komt.

Dan ben ik vast en zeker een aansteller, met nog wat bokkers hier in het topic, tsja.
Ik vraag om tips en ervaringen, niet om mensen aanstellers te gaan noemen, blijf dan lekker weg.

Sorry als ik wat overdreven reageer, maar op dit moment heb ik zulk soort berichten echt niet nodig.

Kristellx, volgens mij is het gaatje niet diep, heb er ook totaal geen last van.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:23

Hoi TS! Ik snap heel goed dat je bang kan zijn voor de tandarts hoor. Dat was ik vroeger namelijk ook. Toen had ik echter nog een onbehouwen dropl*l uit het jaar kruik als tandarts :')

Sinds een aantal jaar ben ik overgestapt naar een andere tandarts. Nog een jonge kerel, en een lekker ding :oo met cowboylaarzen (oke dit heeft totaal geen toegevoegde waarde aan het topic maar oke _O- )

Enniewee.. hij weet het ZO leuk te brengen. Echt, naar de tandarts gaan kan leuk zijn! Ik ga met plezier heen. Dus mijn tip, als de arts ZELF je niet bevalt, kijk eens om je heen of er misschien andere zijn waar je je wel fijn bij kunt voelen of waar goede ervaringen mee zijn. Het maakt namelijk enorm verschil. Ik zit nooit meer met zenuwen in de wachtkamer. Als ik een gaatje heb, krijg ik standaard de opmerking "Heb je weer teveel M&Ms gegeten ~~}> " naar m'n hoofd (ik heb al jaren een M&M verslaving, vandaar). Ik loop standaard met een big smile de deur uit.

Ontopic: mijn tip is, neem hoe dan ook verdoving. Het is idd niet leuk zo'n apparaat met een huge naald in je mond, maar het is beter dan de pijn voelen tijdens het boren. Nu hoeft het niet perse te gebeuren, maar als je het wel voelt wordt de angst voor de volgende keer alleen maar groter.
Zoals mijn tandarts het doet is wel heel prettig, hij plaatst de naald namelijk op zo'n manier dat hij niet in je gezichtsveld komt en je dus niet kunt zien wat er in je mond zit. Scheelt alles :)
Je voelt een prikje in je tandvlees, dat kan eventjes een vervelend gevoel zijn maar pijn doet het niet. Daarna voel je niks meer want de verdoving werkt meteen. Als hij gaat boren etc hoor je alleen maar een heleboel lawaai in je hoofd. Daarna smeren ze wat spulletjes in/op je kies en gaat er een lamp op (althans zo gaat het bij mij) en dan ben je alweer klaar.

Niks aan de hand dus, zo gepiept. Succes morgen!

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:23

Poiuytrewq schreef:
@just_sanne ik vind het aanstellerij. Een tandarts doet zijn best om jou gebit goed te verzorgen dus waarom zou je er bang voor zijn.. voor een prikje? Natuurlijk is het niet lekker, maar een angst ontwikkelen vind ik wel heel extreem

Het ging me meer om de pijn van een naald, voor als je dat gedeelte niet snapte...

Waarom je er bang voor moet zijn?! Omdat je misschien 2 keer een kaakoperatie gehad hebt, 1e x te weinig verdoofd dus 4x bij geprikt en anderhalf uur lopen prutsen! Prutsen!? Ja, Prutsen! 2 stukjes kaak er niet uitgehaald waardoor ik 2 maand op de hamsters van de AH leek, 12 kilo afgevallen was, bont en blauw in mn gezicht was, niet kon slapen en elke dag pijn had. 2e keer ongeveer het zelfde verhaal.

Ik ben doodsbang voor de tandarts.. maand van te voren slaap ik al slecht.. ik heb bij de 'normale' tandarts vaak anderhalf uur verkrampt van de hyperventilatie voordat een normale controle kon beginnen.

Tegenwoordig ga ik onder het lachgas of maak ik gebruik van het slaapmiddel Dormicom.
Omdat het anders niet te doen is.

Ik vind dat je wel meer medeleven mag tonen. De een is bang voor een prikje, de ander voor slangen en een ander durft niet op een ladder te staan. Allemaal reële angsten..

Voor TS, Je zou aan je tandarts iets van Dormicom kunnen vragen.. is een slaapmiddel die je een uur van te voren in moet nemen. Wordt je erg rustig van en je krijgt minder mee omdat je een beetje van de wereld bent..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:26

Ik ben vaste klant :+ Zit nu op 20 gaatjes.
De meeste deed ik zonder verdoving en ik vind dat zoveel fijner, je hebt ook niet dat je uren moet wachten tot de verdoving uitwerkt..
Voor de grotere gaatjes/kiezen trekken moest ik helaas wel verdoving. Ik neem dan iemand mee en knijp in diegene zn hand. Kan me niet schelen dat ik al 19 ben, ik ga niet zonder vriend + hand die ik kan vastknijpen.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:28

Ik heb 5 gaatjes laten vullen (sorry.. echt 5) zonder enige prikken in mn mond :P en ik voelde het wel, maar dan irritant gevoel, geen pijnlijk..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:30

Poiuytrewq schreef:

Ik vind mensen die bang zijn voor spinnen aanstellers.. Daarom moet niemand maar meer bang zijn voor spinnen?

TS ik herken je verhaal. Ik ben doodsbang voor naalden, en de tandarts. En nee, dat ligt echt niet aan die man, maar ik ga al huilen als ik hem in de supermarkt tegen kom.
Ik heb het al van jongs af aan. Heb ook bij speciale ziekenhuizen en angsttandartsen gelopen.
Ik heb de laatste keer een gaatje laten doen zonder verdoving. En ja.. Ik vond/vind verdovingen wel pijn doen, en ik combinatie met mijn angst voor naalden een drama. En nee mijn angst voor naalden is ook geen aanstellerij, maar pure paniek bij mij.

Ik zou proberen zonder verdoving en aangeven wanneer het pijn doet, dan toch (helaas) voor verdoving gaan

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:32

Ik heb zeer gevoelige tanden en van jongs af aan al veel tandproblemen.
Toen ik 3 was liep ik al met mijn mond halfvol kronen (van die zilverkleurige). Daarbij was ik als de dood voor de tandarts. Dit is heel lang zo gebleven, totdat de tandarts kwam te overlijden en ik een andere tandarts kreeg. Dat was een vriendelijke, kundige vrouw met humor. Geen gepruts, en altijd snel weer klaar. Overigens laat ik overal een verdoving voor zetten aangezien ik zeer gevoelig ben in mijn mond. Wortelkanaalbehandeling durven ze niet aan, dus dit zal ook wel zo blijven. Bij het vullen van een gaatje is het een prikje dat je bijna niet voelt. Ik vind de smaak vervelender als het prikje zelf :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:38

TS; heeft bij de tandarts de mondhygiëniste je gebit al wel een schoongemaakt?
Want dan kun je het als volgt vergelijken:
De spuit van het verdoven voelt ongeveer gelijk als de eerste aanzet van het schoonmaken van je tanden.

En als je tandarts zegt dat dit gaatje góed zonder verdoving kan, dan kun je er vanuit gaan dat het geheel mínder pijnlijk gaat zijn dan het schoonmaken van je gebit

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 22:47

xMendy, mijn tandarts is een ontzettend leuke jonge jongen :')

Punz, ik ben echt alleen nog maar op controle geweest bij de tandarts omdat mijn gebit over het algemeen erg goed is. Dus een mondhygieniste ben ik nog niet tegen gekomen.

Ik geef sowieso morgen aan dat ik echt doodsbang ben :')
Ook vraag ik of het uit te houden is zonder verdoving of iets in die richting. Ik zal hem in ieder geval denk ik even een goed interview geven. Daar gaan die 15 minuten die er voor uitgetrokken zijn, maak er maar een half uur van ~~}>

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:49

Kiezen trekken, gaatjes vullen, spuiten krijgen, niks aan.

Je snapt toch wel dat dat prikkie niks voorstelt? In tandvlees glijd het best lekker :))

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:57

TS: dan hoef je maar een ding te onthouden:

Wát je ook kiest.... het gaat érg meevallen morgen! :j :j

( en weetje: dit wordt nu gezegd door iemand die "vroeger" echt fobisch was voor de tandarts..Gelukkig weet ik inmiddels beter: angst voor de tandarts is echt niet nodig!)

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:02

Nee je moet geen angst hebben hoor, ik snap het wel had ik ook altijd. Maar voor je het weet is het al klaar. En als ik altijd er aan terug denk viel het altijd heel erg mee. Zelfs een wortelkanaal behandeling.
Men lijdt het meeste voor de angst die men heeft, zeggen ze altijd bij mij in het dorp.
Eigenlijk is dat ook wel zo.
Succes morgen, gaat je echt mee vallen :(:)

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:04

Ik ben iemand die zich echt kan bang maken voor spuiten, als in bloed prikken en dat soort toestanden, vreselijk. Maar een spuitje bij de tandarts voor een gaatje te laten vullen? Makkie.

Heb het al meerdere malen gehad, ik vind het te vergelijken met een nagel die even langs je tandvlees krast. Dat zal overigens voor ieder verschillend zijn, maar dat idee heb ik altijd :+

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 23:08

xSlvna schreef:
Kiezen trekken, gaatjes vullen, spuiten krijgen, niks aan.

Je snapt toch wel dat dat prikkie niks voorstelt? In tandvlees glijd het best lekker :))

OMG Dat klinkt zelfs eng! :')

Dank jullie voor de laatste paar berichten, die geven me aardig moed in de schoenen :D
Morgen maar een paar keer de berichten lezen die mij echt een steuntje in de rug geven en dan komt het vast goed!!
:D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:10

Ik begrijp je heel goed, ik ben ook bepaald niet op mijn dapperst bij de tandarts. Tot een x aantal jaar geleden altijd gaatjes laten vullen zonder verdoving (imho een hele irritante soort zenuwpijn idd) en het werd van kwaad tot erger, ik zag er steeds meer tegen op om te gaan.

Ik had ook altijd de angst in mijn hoofd dat de verdoving vreselijk zou zijn, maar na mijn eerste verdoving laat ik mooi niets meer zonder doen! :D Als het goed is kan je kaak eerst een beetje verdoofd worden met een of ander spulletje, en of het nou is omdat mijn tandarts heel goed kan prikken... ik voel werkelijk helemaal niets van een prik in mijn tandvlees / kaak (gehemelte weet ik niet, dat heb ik nog niet mee gemaakt). Voor mij was het echt zo dat ik me daar vreselijk onnodig druk om heb gemaakt. Ik kan niets beloven, maar het enige dat ik er van voel is een lichte aanraking, ik merk niet eens dat het een prik is.