lang wachten bij huisarts normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Re: lang wachten bij huisarts normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:06

Het verschilt bij ons echt per week hoe druk het is.
En maandag zit altijd vol omdat iedereen na het weekend dan naar de dokter gaat.

Als ik niet perse langs hoef te komen vraag ik of er telefonisch spreekuur is zoniet of de huisarts mij zelf even wilt bellen.

Weet niet of je goed en genoeg eet en of je genoeg bv ijzer binnen krijgt....Anders even een tussendoortje nemen of bv spinazie gaan eten.
Hoop dat je na dinsdag snel meer weet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:08

JJane schreef:
Bij mij duurt het ook altijd lang. Is het normaal? Ja Vind ik het normaal? nee. Ook vind ik het raar dat je maar een paar uurtjes per dag kan bellen voor een afspraak. Kom op zeg dat is toch niet meer van deze tijd.
Waarom kan ik bij mn veearts wel direct terecht en is die altijd bereikbaar en bij de huisarts niet?

Omdat er meer zieke mensen en hypochonders zijn dan dat er paarden zijn?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:11

Ik vind dat helemaal niet lang duren,das eigenlijk over 2 dagen al,weekend moet je nooit mee tellen.
Bij mijn H.A. duurt het soms 1 week voor je kan komen.Soms is het erg druk en soms weer niet.

Jou klachten lijken trouwens erg veel op een Lage Bloeddruk of een laag Suiker in je bloed.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:12

Er zijn toch ook meer huisartsen? Ik weet zeker dat er een aantal dingen bij de huisarts beter en makkelijker geregeld kunnen worden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:12

Gohya: een week wachten voor je naar de huisarts kan gaan? Dat vind ik echt niet normaal, tegen dan ben je erger ziek dan je was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:13

juval schreef:
ik kan meestal dezelfde dag terecht... alleen heeft mijn huisarts dan weer megalange wachttijden in de wachtkamer.. je bent gemiddeld een half uur later aan de beurt dan de afgesproken tijd.

Bij mij ook maar hij heeft mij ook uitgelegd waarom het vaak zo uitloopt. Ik heb er dan ook begrip voor en ben blij dat mijn huisarts de tijd voor je neemt en dat het niet lopende band werk is.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:15

Het ligt eraan, is het nodig dat ik of mijn kinderen dezelfde dag nog langs moeten komen dan maken ze tijd. Als het minder belangrijk is geven ze hulp per telefoon, met erna " als het verslechterd gelijk bellen en anders naar de huisartsenpost". Voor andere dingen moet ik een of twee weken wachten. Ik ben tevreden met mijn huisarts, heb wel eens een ander gehad en die ging toch echt te ver met niet afspraken maken terwijl het echt nodig was, had hem zijn baan kunnen kosten. Hij vroeg toen of we alsjeblieft niets wilde doorgeven omdat het zijn baan ging kosten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:16

chanel1985 schreef:
Gohya: een week wachten voor je naar de huisarts kan gaan? Dat vind ik echt niet normaal, tegen dan ben je erger ziek dan je was.

Nou weet je,als het ernstig is of spoed bij is,dan proppen ze je wel ergens tussen hoor.
Maar anders duurt het soms 1 week. Als ik mijn H.A. op huisbezoek vraag dan komt hij wel áltijd! en dat zie je tegenwoordig ook niet vaak meer.Vaak word je afgescheept met:neem maar een paracetamolletje of kom maar langs en maak maar een afspraak voor het spreekuur.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:17

TS, je voelt je al 2 weken niet goed...nu besluit je te bellen en verwacht je dat je binnen een dag geholpen kan worden? Als het echt spoed heeft, moet je dit duidelijk aangeven...ik denk echter ook dat hij denkt dat 2 dagen ook niet meer uitmaakt, bij de 2 weken dat je er al mee loopt. Huisartsen hebben het over het algemeen hartstikke druk (en nemen zelfs vaak geen nieuwe clienten meer aan). Je had zelf ook een week geleden kunnen bellen, dan was je al aan de beurt geweest. (niet dat ik je nu aanval op het feit dat je langer wacht, hoor..doe ik zelf ook altijd, maar wat ik dan weer niet snap is dat je dan boos/verongelijkt bent als je dan even moet wachten).

Overigens heb ik hier in DL een huisarts waar ik gewoon elke ochtend naar binnen kan lopen...heerlijk. Geen gedoe met afspraken maken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:19

Maar wat ik me dan afvraag, moet je het dan tot een spoedgeval laten komen om rapper een afspraak te krijgen, is toch de omgekeerde wereld?

Als je bv last hebt van hoesten, slijm, enz kan dat eerst een banale luchtweginfectie zijn, maar een week later kan dat wel naar een longontsteking gaan. Als je dokter dan in eerste instantie zegt, kom maar over een week want een kuchje of een hoestje is geen spoed, zit je wel met de gebakken peren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:21

Idd weekend zit er tussen dus zo gek is t niet.
Daarbij kan je niet verwachten dat als jij belt en verder niet verteld dat je er al lang mee loopt etc dat ze jou gelijk als eerste helpen, t is net na de feestdagen dus er zullen mee mensen zijn die ook naar de dokter moeten en ze kunnen niet zomaar zeggen ja kom maar als er gewoon geen tijd is..
Als je er echt zoveel last van hebt moet je ze opbellen en dit zeggen en desnoods ga je naar een huisartsenpost als t niet opschiet..
Om je vraag te beantwoorden ja t is normaal als je vrijdag belt dat je pas maandag of dinsdag terecht kan..

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:21

Netje schreef:
Ik kom zelf bijna nooit bij de huisarts, maar had laatst de 2e afspraak van die ochtend en toen waren ze al een half uur uitgelopen: te belachelijk voor woorden. Gewoon op tijd beginnen misschien en goed je afspraken plannen? Altijd smoesjes van dat het langer duurde met de vorige patiënt etc. Yeah right, na de 1e al een half uur achterstand. Nou, dat maak je mij niet wijs hoor.

Dit ligt toch echt grotendeels aan de patiënten hoor.. Dit is namelijk de reden dat assistentes vragen wat er aan de hand is, zodat ze er een bepaalde tijd voor kunnen inplannen. Vaak willen mensen dit niet tegen de assistentes zeggen of 'als ze er dan toch zijn' komt er een hele lijst me pijntjes boven waar de dokter eigenlijk geen tijd voor heeft, maarja wegsturen kan ook niet..
Het is heel dubbel, want je wilt dat de dokter de tijd voor je neemt om naar je te luisteren, maar daarentegen wil je ook niet te lang hoeven wachten..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:29

@IHN, zie jij ergens in de tekst staan dat ik verwacht dat ik binnen een dag geholpen moet worden??
Ik snap heus dat ze het allemaal zo druk hebben, maar als ik aangeef dat ik mij sinds gisteren avond zo onwijs beroerd voel, dan is het voor mij een domper dat ik tot dinsdag moet wachten. En zoals ik al zei, een telefonisch spreekuur had voor mij ook prima geweest!
Het is voor mij al de zoveelste keer dat áls ik een keer bel ik moet banketstaaf als brugman om snel een plekje te krijgen, en als ik het niet voor elkaar krijg ik dan rustig een paar dagen moet wachten. Ik bel niet als ik een pijnlijke grote teen of jeuk aan mn neus heb!

Toen ik in augustus een longontsteking met 40+ koorts had, wilde ze mij ook een dag of 2 later zien, ik moest het maar uitzieken. met enig aandringen en goed boos worden van mijn vriend omdat ik echt doodziek was, kon ik toch terecht en ben ik smiddags met spoed opgenomen in het ziekenhuis.
Dat ik 3 weken later op maandag belde met dezelfde symptomen, behalve koorts, kon ik donderdag terecht...... Ik verbaas mij gewoon over de wachttijd, maar ik heb nergens gezegd dat ik VERWACHT dezelfde dag aan de beurt te zijn

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:30

Patiënten komen serieus met lijstjes.
Die halen ze te voorschijn als ze 1 klacht besproken hebben.
Nu ik er toch ben...ik heb ook nog last van..
En dan hebben ze al gauw het idee dat ze maar10 min binnen zijn terwijl een half uur dichterbij komt.

In nl heeft de gemiddelde ha 2500 patiënten. Waarvan een heel groot deel steeds ouder wordt..
De oudere patiënt kost zoveel extra tijd..

Alleen nog maar in de ochtend kunnen bellen is idd niet meer van deze tijd.
Toch kost het beleid omzetten heel veel tijd en geld, daar kan je heel makkelijk over denken maar dan begrijp je duidelijk bedrijfsstructuren niet.
De plus-praktijk is in opkomst, maar, dit kost tijd en geld..en sommige artsen mn solisten kunnen dit niet zo makkelijk realiseren..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:32

ivy_power89 schreef:
@IHN, zie jij ergens in de tekst staan dat ik verwacht dat ik binnen een dag geholpen moet worden??
Ik snap heus dat ze het allemaal zo druk hebben, maar als ik aangeef dat ik mij sinds gisteren avond zo onwijs beroerd voel, dan is het voor mij een domper dat ik tot dinsdag moet wachten. En zoals ik al zei, een telefonisch spreekuur had voor mij ook prima geweest!
Het is voor mij al de zoveelste keer dat áls ik een keer bel ik moet banketstaaf als brugman om snel een plekje te krijgen, en als ik het niet voor elkaar krijg ik dan rustig een paar dagen moet wachten. Ik bel niet als ik een pijnlijke grote teen of jeuk aan mn neus heb!

Toen ik in augustus een longontsteking met 40+ koorts had, wilde ze mij ook een dag of 2 later zien, ik moest het maar uitzieken. met enig aandringen en goed boos worden van mijn vriend omdat ik echt doodziek was, kon ik toch terecht en ben ik smiddags met spoed opgenomen in het ziekenhuis.
Dat ik 3 weken later op maandag belde met dezelfde symptomen, behalve koorts, kon ik donderdag terecht...... Ik verbaas mij gewoon over de wachttijd, maar ik heb nergens gezegd dat ik VERWACHT dezelfde dag aan de beurt te zijn

Waarom bel je niet met de huisartsenpost/eerste hulp als je je zo ongelooflijk slecht voelt?

En jij belt misschien niet voor je grote teen of een jeukende neus... Maar veel mensen doen dat wel. Een kennis van mij is huisarts en hij vertelt wel eens over de aantallen hypochonders die hij in de praktijk krijgt. Ze gaan zelf symptomen op internet zoeken die wel aardig vergelijkbaar zijn met wat zij hebben en denken dan dat ze de zwaarste vorm van longkanker hebben, terwijl ze enkel een kriebelhoest hebben (slechts als voorbeeld, hé).

Maar dat soort mensen zijn er dus veel en slokken dus ook heel veel tijd op. Tijd die de huisarts maar één keer kan besteden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:34

Omdat de huisartsenpost alleen s'avonds te bereiken is, en de eerste hulp kom je niet zomaar binnen zonder verwijzing van de huisarts of als je per ambulance wordt binnen gebracht.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:34

Ja, en vanavond is het toch weer avond?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:35

Hier ligt het er zo aan bij welke huisarts je een afspraak hebt. Er zitten er hier 3. Als je een afspraak hebt bij de mannelijke HA kan je wel 10 minuten later er gaan zitten en dan nog moet je een half uur wachten.
Bij de vrouwelijke HA valt het meestal wel mee en bij de huisarts in opleiding kan je eigenlijk altijd op tijd naar binnen :+

Overigens kan je hier als je belt dat je echt heel beroerd ben wel dezelfde dag nog terecht.
Is het geen spoed is het meestal maximaal 3 dagen. Dat valt dus wel mee :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:36

Dus ze moet dan maar wachten op vanavond en dan bellen naar iets wat eigenlijk insé bedoeld is voor noodgevallen op momenten dat de huisarts niet meer zit?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:38

Een leuk boek daarover is "Is dat normaal, dokter?" van Steven van de Vijver. Hij is huisarts en geeft een goed kijkje in zijn praktijk.

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de post van San87 op de vorige pagina.

@ TS: ik denk dat ze je nog een paar dagen laten wachten JUIST omdat je hebt aangegeven je al 2 weken niet goed te voelen. Dat het gisteren wat erger is geworden, tja, dat kan. Maar vermoedelijk hebben ze aan de telefoon gedacht dat als je er al een paar weken mee rond loopt, die paar extra dagen ook nog wel kunnen. Edit: of dat een juiste afweging is kan ik natuurlijk niet zeggen, maar ik snap beide kanten van het verhaal.

Overigens moet ik ook vaak 2 tot 3 dagen wachten voordat ik geholpen wordt, maar dat vind ik prima. Heb één keer met spoed gebeld toen ik mijn arm had gebroken, en kon toen meteen (na een half uurtje wachten in de wachtkamer, er kwam een ernstigere zaak tussendoor) terecht. Normaal houd hij zich ook goed aan de tijd die je afspreekt, dus nee, voor mij absoluut geen klagen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:41

chanel1985 schreef:
Dus ze moet dan maar wachten op vanavond en dan bellen naar iets wat eigenlijk insé bedoeld is voor noodgevallen op momenten dat de huisarts niet meer zit?

Als je echt kotsberoerd bent zonder duidelijke oorzaak en dit niet beter wordt, waarom niet? Als haar huisarts geen noodzaak ziet, betekent niet dat een andere huisarts dit ook niet ziet. Bellen kan altijd. Het is niet dat TS last heeft van een ingegroeide teennagel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:42

Dan schuift de huisdokter die geen tijd heeft het eigenlijk door naar de dokters in de huisartsenwachtpost. En dan verschieten dat die ook overvol zitten.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:44

De feestdagen zijn net geweest en in het weekend zijn ze dicht, dus vind het dan niet schrikbarend dat je op dinsdag geplaatst bent.
Heeft t spoed dan plaatsen ze je vaak gewoon ertussen.
Als ik jou was zou ik nu bellen, dat het echt niet gaat, waarschijnlijk mag je dan alsnog terecht.
Helpen ze je niet vandaag, dan vanavond naar de huisartsenpost.
Denk je het nog wel ff uit te houden, aangezien je al een tijdje last hebt, zou ik lekker wachten tot dinsdag.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:47

Hier kan ik meestal de zelfde dag nog terecht of de dag erna (ook op vrijdag). Maar als er echt geen plek is en het is geen spoed dan kunnen er een aantal dagen tussen zitten. Maar 2 weken ergens mee lopen is vaak volgens hun geen spoed ook al ervaar je dat zelf anders.

_San87_ de HAP zal zeggen dat je eerst contact op moet nemen met je eigen HA. En als je dit hebt gedaan moet je gewoon naar je eigen HA (eigen ervaring).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:48

chanel1985 schreef:
Dan schuift de huisdokter die geen tijd heeft het eigenlijk door naar de dokters in de huisartsenwachtpost. En dan verschieten dat die ook overvol zitten.

Ik verschiet nergens over, hoor :?. Ik geef ts een tip, als ze niet wil wachten tot over het weekend omdat ze zich naar eigen zeggen zo slecht voelt, waarom dan wachten wanneer er ook een huisartsenpost is die haar wellicht over de telefoon verlichting kan bieden? Of wel noodzaak ziet en wil dat ze langs komt om geholpen te worden?

@PINK, dan heb jij een andere ervaring dan ik heb :).