Tienermoeders (vooroordelen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Re: Tienermoeders (vooroordelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:59

Een vriendin van mij was een tienermoeder. Zij was 17 toen zij van d'r dochtertje beviel. Ze zat toen in haar tweede jaar van haar 4 jarig durende opleiding. Ze heeft geluk gehad dat d'r ouders haar kindje wilden opvangen zodat zij d'r opleiding kon afmaken. Zij woonde op kamers. Ze zag d'r dochter alleen in het weekend. De vader van het kind wou er niks mee te maken hebben. Zij heeft nooit ergens over geklaagd. En ik zag de tienermoeders ook altijd als slettebakken. Maar die mening is totaal veranderd. Een ongelukje zit gewoon in een klein hoekje. En niet iedereen is voor abortus. :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:06

Mijn dochter was tienermoeder, ze is nu, haar oudste is bijna 12, nog bij haar toenmalige vriend en ze hebben er inmiddels een dochter bij. Ze is zwanger geraakt door de pil heen, was niet sletterig en dronk en rookte niet. Ze heeft haar opleiding afgemaakt en menig "volwassen" moeder kan een voorbeeld aan haar nemen. Ik heb niks gemerkt van vooroordelen, ze is altijd gesteund door familie en vrienden en zelfs buren.

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:12

1ding is zeker bij deze meiden. En ze hebben geen moord op hun geweten. Hoeveel andere tiener meiden kunnen dat zeggen?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:14

Mariaboz1982 schreef:
1ding is zeker bij deze meiden. En ze hebben geen moord op hun geweten. Hoeveel andere tiener meiden kunnen dat zeggen?

Uhm nog meer meiden.
Tenzij je abortus als moord beschouwd maar dat ik een hele andere discussie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:15

Mariaboz1982 schreef:

Velen en mag hopen dat tiener moeders ook niemand hebben vermoord :+
De gemiddelde tiener is niet zo moordlustig gelukkig, anders kun je ipv middelbare scholen alleen maar jeugd gevangenissen neerzetten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:19

Mariaboz1982 schreef:

Zoals quera al zegt, dat is een hele andere discussie en ik vind jouw opmerking vreselijk naar. Vandaar mijn tem.

On topic: de moeder van een jeugdvriendinnetje van mij was tienermoeder. Alle vooroordelen klopten helaas en uiteindelijk mocht ik daar niet meer over de vloer komen omdat je struikelde over de dildo's en ze nooit eten in huis had. We kregen dan een waterijsje voor tussen de middag. De vriendschap met het meisje is ook verwaterd, ze was dat we vroeger kind waren al veel met seks bezig en toen ik 14 was, heb ik de vriendschap verbroken. Ik vond haar, op z'n zachtst gezegd, enorm ranzig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:19

Heb er ook even over na zitten denken en het beeld wat ik zelf bij tienermoeders heb: Lage opleiding, niet al te lekkere thuissituaties, ze hebben zelf ook jonge moeders die (te) jong kinderen hebben gekregen, financieel krappe situatie, vriendje wat er meestal vandoor gaat, kortom…you get the picture ;) Heb ook een aantal van die MTV afleveringen gezien en daardoor volgens mij nog een vooroordeel erbij gekregen, nl: veel geruzie met vriendjes (als die überhaupt nog in beeld is). Ben me er ter dege van bewust dat dit allemaal vooroordelen zijn, ik ken persoonlijk nl. helemaal geen tienermoeders :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:20

Mariaboz1982 schreef:

ehhh????? :? :? :? :?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:23

Mariaboz1982 schreef:

naja!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:37

Ik ken 2 hele slimme tienermoeders. Een daarvan was voorheen wel een beetje een losbol (geen slet) maar is nu echt een supermom! Alleenstaand en werkend, maar alles doen met de kinderen, ze zien er altijd super uit.. En ze neemt ook nog tijd om af en toe eens op stap te gaan met vriendinnen enzo :) De andere was juist helemaal geen losbol maar een beetje terug getrokken. En dat is zo gebleven.

Wat me bij beide op viel is dat er tijdens de zwangerschap de roddels en negatieve praat je om de oren vlogen en toen de baby er eenmaal was vond iedereen het o zo lief en schattig en wilden ze hem allemaal even vast houden. :r Schijnheiligheid ten top.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:38

Moderatoropmerking:
Normaal is een huiswerktopic niet toegestaan, echterkomt hier een vrij interessante discussie uit voort, dus ik geef dit topic het voordeel vd twijfel. Ik vraag evhter wel om het netjes en respectvol te houden!

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:44

mijn vooroordeel is dat veel meiden de baby houden onder het mom van 'dan blijft hij (de papa) bij me'
of 'dan komt de relatie wel weer goed' enz.

Ik denk dat dit vooroordeel ook erg gebaseerd is op mtv teen mom.

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:55

vuurneon schreef:
Ik geloof niet in per ongeluk zwanger als iemand vrijwillig (!) seks heeft gehad. Dan had je de beentjes maar bij elkaar moeten houden :D Iedereen snapt dat van seks kindertjes kunnen komen en dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100 procent veilig is; behalve geheel onthouding. Dus ik vind het altijd wat naïef klinken 'per ongeluk'. T is gewoon een kwestie van kansen. Ongepland klinkt dan beter vind ik zelf.
Dus misschien is dat voor mij ook wel een vooroordeel; naïef. 'Het overkomt mij niet als ik seks heb'

Ook met voorbehoedsmiddelen is het niet 100% veilig. Wel 99% misschien, maar niet helemaal. Ken wel mensen die de pil gebruikten en alsnog zwanger werden. Kan altijd iets mis gaan. Per ongeluk zwanger worden kan dus wel :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:04

hannah2312 schreef:
vuurneon schreef:
Ik geloof niet in per ongeluk zwanger als iemand vrijwillig (!) seks heeft gehad. Dan had je de beentjes maar bij elkaar moeten houden :D Iedereen snapt dat van seks kindertjes kunnen komen en dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100 procent veilig is; behalve geheel onthouding. Dus ik vind het altijd wat naïef klinken 'per ongeluk'. T is gewoon een kwestie van kansen. Ongepland klinkt dan beter vind ik zelf.
Dus misschien is dat voor mij ook wel een vooroordeel; naïef. 'Het overkomt mij niet als ik seks heb'

Ook met voorbehoedsmiddelen is het niet 100% veilig. Wel 99% misschien, maar niet helemaal. Ken wel mensen die de pil gebruikten en alsnog zwanger werden. Kan altijd iets mis gaan. Per ongeluk zwanger worden kan dus wel :)

Dat zeg ik toch ook? Geen enkele anticonceptie is 100 procent veilig, of je moet gewoon geen seks hebben. Je hebt toch niet per ongeluk vrijwillige (!) seks? Ongepland zwanger kan wel, maar per ongeluk? Nee, dan heeft diegene gewoon niet goed opgelet bij biologie en de les voortplanting gemist. Zolang je seksueel actief bent, weet je dat het risico daar is. Ook als je anticonceptie gebruikt. En moeder natuur houdt niet altijd rekening met je eigen planning wat dat betref, dus ongepland vind ik beter passen dan per ongeluk. T is niet dat je struikelt en landt op een piemel :')

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:09

vuurneon schreef:
Dat zeg ik toch ook? Geen enkele anticonceptie is 100 procent veilig, of je moet gewoon geen seks hebben. Je hebt toch niet per ongeluk vrijwillige (!) seks? Ongepland zwanger kan wel, maar per ongeluk? Nee, dan heeft diegene gewoon niet goed opgelet bij biologie en de les voortplanting gemist. Zolang je seksueel actief bent, weet je dat het risico daar is. Ook als je anticonceptie gebruikt.

Sorry, dan begreep ik je verkeerd. Nu ik je snap ben ik het wel met je eens :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:11

kriistellx schreef:
Mijn nicht heeft op haar 18e ook een kind gekregen.

Is een volwassen persoon en dus geen tienermoeder. Dat ben je onder de 18 jaar.

De pil is nagenoeg voor 100% veilig. MITS je hem juist gebruikt.. En daar gaat het dus vaak gewoon mis. Maar dat is toch echt de schuld van de gebruiker en niet van de pil. Dwars door de pil heen zwanger worden, betekent dus in 99,9% van de gevallen dat hij niet juist is gebruikt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:16

Sammie schreef:
kriistellx schreef:

.

nee hoor; vrouwen die voor hun 20e een kind krijgen zijn tienermoeders. Tenminste... Ik zie dat de definitie nogal wisselt :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-01-14 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:16

Je bent vanaf je 18de toch echt volwassen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:17

Maar een tiener ben je tot je 20e.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:17

Sammie schreef:
kriistellx schreef:

De pil is nagenoeg voor 100% veilig. MITS je hem juist gebruikt.. En daar gaat het dus vaak gewoon mis. Maar dat is toch echt de schuld van de gebruiker en niet van de pil. Dwars door de pil heen zwanger worden, betekent dus in 99,9% van de gevallen dat hij niet juist is gebruikt.

Waarom staat er dan in mijn bijsluiter dat de pil nooit 100% veilig is.... Juist omdat dit niet zo is.
Mijn vader is door de pil heen gekomen. Dit terwijl mijn oma de pil goed slikte.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:21

Ik denk dat je niet naar je tijd van je vader moet kijken. Dat was een andere tijd. Zaten ook veel meer hormonen in. Ik weet ook niet wat de bijsluiters toen zeiden. :+ De pillen van tegenwoordig zijn 99,9% veilig. De ene 0,1 procent geven ze je nooit. Maar een buikgriepje met diarree zorgen er al voor dat ze niet betrouwbaar zijn. En dat staat ook in de bijsluiter wanneer ze onbetrouwbaar zijn en ook wat je moet doen. Dat laatste vergeten vrouwen nog al gauw en ja dan kan het idd gebeuren dat ze zwanger raken. Maar dat ligt echt niet aan de pil zelf, maar aan het gebruik ervan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:25

Sammie schreef:
Ik denk dat je niet naar je tijd van je vader moet kijken. Dat was een andere tijd. Zaten ook veel meer hormonen in. Ik weet ook niet wat de bijsluiters toen zeiden. :+ De pillen van tegenwoordig zijn 99,9% veilig. De ene 0,1 procent geven ze je nooit. Maar een buikgriepje met diarree zorgen er al voor dat ze niet betrouwbaar zijn. En dat staat ook in de bijsluiter wanneer ze onbetrouwbaar zijn en ook wat je moet doen. Dat laatste vergeten vrouwen nog al gauw en ja dan kan het idd gebeuren dat ze zwanger raken. Maar dat ligt echt niet aan de pil zelf, maar aan het gebruik ervan.

Het ligt ook wel degelijk aan de pil. Ken meerdere mensen die door goed gebruik van de pil zwanger zijn geworden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:32

Wat is in jou (en hun ogen) ogen goed gebruik? Want daar scheelt het nogal eens :+

Overigens is dit hier wel een tikkeltje offtopic.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:36

Mijn oma is ook tienermoeder, en ze heeft het toch maar mooi gered. Ook is ze nog steeds samen met de vader van haar kinderen en dus mijn opa.

Vooroordelen hoor je inderdaad vaak en dan vooral negatief. Dat ze dom zijn, aandacht nodig hebben, met elke willekeurige jongen het bed in duiken, geld nodig hebben, laag opgeleid zijn en ga zo maar door.

Ik denk dat er vast een aantal meiden tussen zitten die graag een beetje extra aandacht willen en meiden die wel met iedereen het bed in duiken, maar waarom moeten dan opeens alle tienermoeders over één kam geschoren worden? Ik denk dat er ook best meiden zijn die er misschien bewust voor kiezen om op jonge leeftijd een kind te krijgen en hier heel goed hun verantwoordelijkheid in weten te nemen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:38

Sammie schreef:
Wat is in jou (en hun ogen) ogen goed gebruik? Want daar scheelt het nogal eens :+

Overigens is dit hier wel een tikkeltje offtopic.

Slikken op vaste tijden en bij antibiotica of ziekte een condoom gebruiken tot ze de stopwerk hadden.