Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:36

Paardjes45 schreef:
Littera schreef:
Ik ken iemand bij wie het laseren enorm fout is gegaan. Dat is natuurlijk pure pech, maar realiseer je wel dat er risico's zitten aan laseren...

Overigens klopt dat verhaal van die luie ogen. Bij een bepaalde soort lenzen wordt het dragen van een bril ook afgeraden omdat je ogen bij die lenzen zelf het werk moeten doen en een bril ze daar te lui voor maakt.

Mag ik vragen wat er mis is gegaan?

Ik stuur je even een PB, is niet zo'n smakelijk verhaal.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:49

Paardjes45 schreef:
TurdusMerula schreef:
Wat is er mis met lenzen - mits je er netjes mee omgaat uiteraard. :)

Het grootste nadeel vind ik dat het inbrengen en verzorgen een hele klus is.

Ik vind twee keer een minuutje per dag niet zo een grote klus? :D

zonnebloem18

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:07

Op jou leeftijd had ik al -6 en -7 en ben uiteindelijk geëindigd op -9 en -10 qua brillenglazen.
Sinds mijn 14de heb ik lenzen erbij en dat is toch wel heel fijn.
Zoals TurdusMerula zegt, als je er handig in bent geworden en dat gaat vrij snel ben je binnen een minuutje klaar.
Ik heb voor de zekerheid altijd een klein flesje lenzenvloeistof in mijn tas maar heb eigenlijk al sinds mijn 14de mijn bril niet meer op gehad.
Ik heb hem nog wel, voor het geval dat maar ik vind het echt een onding.
Voor lenzen kan je het beste wachten tot je op een stabiele sterkte zit omdat je anders al eerder een nieuwe sterkte lenzen nodig hebt als na een half jaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:29

Paardjes45 schreef:

Dat is even een kwestie van handig worden, dan zitten ze er zo in. Ik heb daglenzen, deze gooi je gewoon weg aan het eind van de dag. Ideaal want je hoeft dus niks meer schoon te maken.

En nog wat info van een oogartsenpraktijk over of je ogen nu wel of niet lui worden van een bril.
KLIK
Opgezocht omdat ik het zelf niet zo ervaar en benieuwd was wat een expert daar over te zeggen heeft. Kan natuurlijk heel prima dat je dat anders ervaart, Cassidy is daarvan het bewijs. :)

Ik draag altijd lenzen omdat ik mijn bril niet fijn vind zitten voor een hele dag. Een zonnebril draag ik ook liever niet en zeker niet langer dan een uurtje, daarna moet ie af. 8-)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:54

Paardjes45 schreef:
Ik haat m'n bril, dus ik doe hem alleen op als het moet :)

Hier gaat het dus al fout.

Net zoals mensen die een leesbril nodig hebben en hem niet op doen.

Als je een bril nodig hebt, draag hem. Ook al heb je min 0.50. Het scheelt alleen maar meer in de toekomst.

Ik heb oook oogproblemen en heb er veel ellende van gehad.
Mijn ogen zijn nu eindelijk beetje rustig. Ik heb min 8.50.

Maar ik zie ook regelmatig nog wazig met mijn goeie bril. En hoe komt dat. Mede door mijn huisstofmijt allergie. Maar ook vaak als ik wat gespannener ben dan normaal. En ook als je te veel computer zoals ik.

Het is allemaal heel makkelijk gezegd.

Ik heb niet alle post gelezen van deze topic.

Maar accepteer dat je een bril hebt gekregen en gebruik hem. Probeer te denken dat het goed is voor je gezondheid.

En het kan op latere leeftijd ook veel hoofdpijn voorkomen. Ik heb op jongere leeftijd een half jaartje te lang met een te zwakke bril gelopen en heb daar nog de naweeen van met zware hoofdpijnen.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:18

Als je ogen ineens erg snel achteruit gaan zou ik voor alle zekerheid even langs de huisarts gaan.
Dit kan duiden op suiker..
Hoeft natuurlijk niet, maar google er maar eens op.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:17

Paardjes45 schreef:
Zonnebril ook niet :D

Precies mijn gedachte Ibbel :j Ik ben van plan (heb al met oudere besproken) dan ik zo'n laser operatie (weet niet hoe je het echt noemt :o ) ga doen, die operatie maakt je ogen weer normaal en hoef ik dus geen bril meer :)

Je klinkt als een jaar of 14? Dan denk ik dat je nog aardig wat jaartjes mag wachten voor ze zo'n operatie willen doen...

Daarnaast zou ik als ik jou was advies van een goede opticien vragen en niet zomaar op het advies van Bokkers afgaan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:20

ik ken het helaas. Toen ik begon met lenzen had ik -1.25 en 1.75, zit nu op -2.50 en -2.75.
Heel vervelend, vooral omdat je je bril steeds er op aan moet passen.

Laseren heb ik ook aan gedacht, maar werd mij afgeraden omdat ik er dan last van zou krijgen met het lezen.
Dacht dat het onzin was, maar de moeder van mijn oppaskindje heeft een klein halfjaartje geleden alleen haar linkeroog laten laseren (ze vond het eng en wilde eerst 1 oog uitproberen) en met haar linkeroog kan ze amper lezen. Ze sluit steeds haar linkeroog zodat ze met rechts goed kan lezen. Schrok er wel een beetje van. :o

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:26

Paardjes45 schreef:
TurdusMerula schreef:

Het inbrengen leer je vanzelf, ik heb ze binnen enkele seconden allebei in.
Zelf heb ik daglenzen, je pakt s'ochtends nieuwe en gooit ze s'avonds weg. Ik hoef er dus niets aan te verzorgen :-) deze kosten mij €20 per maand.

Laseren schijnt ook pas te worden aangeraden wanneer je sterkte al langere tijd stabiel is.
Als je sterkte niet stabiel is en ze laseren dan begin je gewoon weer bij -0.25 en dit gaat zo door, na een tijd heb je er dan niks aan gehad.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:41

Even een kleine aanpassing in Ibbels verhaal:
Ibbel schreef:
Je hebt twee soorten slechtziendheid: bijziend ('min' glazen) en verziend ('plus' glazen).
Bijziend betekent dat je alleen dichtbij scherp kunt zien. Je ogen werken in feite té goed, en het scherptebeeld ligt daardoor áchter voor je netvlies. Daarom heb je negatieve lenzen nodig, die brengen het beeld weer op de goede plek. [..]
Bij verziendheid kun je in de verte goed scherp zien, maar dichterbij niet. Je ogen brengen het scherptepunt niet op je netvlies, maar er vóór áchter. Pluslenzen helpen je ogen om het scherptebeeld wel precies op je netvlies te brengen. Moeheid maakt deze vorm van onscherp zien wél erger. Je kunt door je extra in te spannen nog vrij lang je ogen beter te laten focusseren. Als je moe bent lukt dat niet meer.

In Nederland zijn we blijkbaar heel erg gewend om plus en min te koppelen aan ver- en bijziendheid, maar dat is niet altijd 1 op 1 te koppelen (blijkbaar). Ik heb bijvoorbeeld een plusbril nodig voor veraf (terwijl dit me natuurlijk ook gaat helpen makkelijker dichtbij te lezen). Mijn ogen werken altijd om scherp te stellen, ook als ik ver weg kijk, terwijl dat eigenlijk niet zou moeten.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:51

Jouw ogen kunnen inderdaad nog alle kanten op gaan. 2 van mijn 3 zonen hebben op de basis school allebei een bril gedragen. Eentje moet nog steeds een bril of lenzen dragen de andere heeft niets meer nodig.

Ik draag ook voornamelijk een bril door de weeks in het weekend of als ik vrij heb draag ik lenzen. Met lenzen heb ik soms moeite met lezen. Als ik naar mezelf kijk, als ik het erg druk heb gehad, of erg moe ben, dan moet ik met lezen ook vaak mijn bril afzetten om goed te kunnen lezen (leeftijd kan natuurlijk ook meespelen :o )

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:58

Paardjes45 schreef:
Zonnebril ook niet :D

Precies mijn gedachte Ibbel :j Ik ben van plan (heb al met oudere besproken) dan ik zo'n laser operatie (weet niet hoe je het echt noemt :o ) ga doen, die operatie maakt je ogen weer normaal en hoef ik dus geen bril meer :)

Dit kan pas als je ogen een jaar lang op dezelfde sterkte blijven :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:05

Ik hoor toch ook vrij vaak dat laseren maar een tijdelijk effect heeft....

Je schijnt na laseren vaak alsnog een bril / lenzen nodig te hebben omdat alleen je sterkte wat veranderd is.

En dan schijnt er vaak na een aantal jaren weer opnieuw gelaserd te moeten worden omdat het oog weer opnieuw gecorrigeerd moet worden.

Ik weet verder niet waar dit aan ligt en of dit te voorkomen is, maar voor mij is dit reden genoeg om er niet aan te beginnen.... teveel kans dat het gewoon het geld niet waard is, en dan ook nog de kans dat je net die pechvogel bent die er slechter vandaan komt dan je er naartoe ging :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:10

Als puber gingen mijn ogen ook bij momenten snel achteruit. Kwam gewoon doordat ik groeide en mijn pupillen met dezelfde snelheid mee verkeerd groeide (ik heb een afwijkende vorm). Dus het kon goed zijn dat ik op een halfjaar een volledige min achteruit ging. Daarna is het tot ergens rond mijn twintigste nog even terug langzaam achteruit gegaan en nu ben ik sinds een aantal jaren blijven steken. Al heb ik ook af en toe het idee dat mijn zicht ook niet meer 100% procent is. Soms precies moeite om iets van veraf te lezen waar iemand anders geen problemen mee heeft. Het gekke is dat ik tot twee keer toe oogtesten heb gehad en ze alletwee gewoon prima waren.
Lenzen zijn hemels :D . Niks werk aan, scheelt je een minuutje met schoonmaken en al eens je de vlotheid hebt om ze in te doen.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:24

Ik begon ook met -0,5 en -0,75; 1,5 jaar later zat ik op -3,5 op beide kanten. Komt omdat je groeit, dan groeien je ogen ook nog, en bij - sterktes zijn ze eigenlijk al 'te groot' (te lang) waardoor het beeld niet meer scherp op je netvlies komt.

Ik krijg altijd hoofdpijn als ik geen bril draag. En ja: op het begin heb je als je hem op zeg zoiets van "wowowow alles is té scherp" maar dat komt omdat je oog het probeert aan te passen en het kan er niet zo snel op reageren dat alles wel makkelijk zichtbaar is. Na een paar dagen was je van dat gevoel af+waren mijn ogen minder vermoeid / geen hoofdpijn meer enz.

Bij + sterktes maakt het inderdaad uit hoe vaak je de bril draagt. Dit komt omdat je oog hier "te klein" (te kort) is en de lens in je oog heel veel moet bollen om het beeld scherp te krijgen (wat op een gegeven moment niet meer lukt, want de lens kan op een gegeven moment niet verder bollen) hier komt ook van dat mensen tegen de 50 een leesbril nodig hebben: de lens in je ook wordt harder en minder flexibel en kan daardoor minder bollen om de tekst scherp te krijgen. Dan is het juist belangrijk dat je je bril niet te vaak draagt om je lens toch soepeler te houden (dan gaan je ogen minder snel achteruit)

Maar bij - sterktes als bij jou en mij is je oog juist "te groot" (te lang) en moet je lens zo plat mogelijk worden. Maar ja, op een gegeven moment kan die niet platter dan plat worden he, en dan heb je een bril nodig. Dan maakt het voor je lens niets uit, dan is het zelfs beter om je bril altijd te dragen. Ga maar na: zonder bril gaat je lens van plat naar allerplatst, om te compenseren. Met bril buigt je lens ook gewoon bol, omdat die je sterkte niet meer hoeft te compenseren.

Draag dus gewoon je bril altijd (wen je snel aan!) en ga regelmatig naar de opticien als je slechter ziet, komt gewoon omdat je in de groei bent. Maak je geen zorgen: dat gaat na een paar jaar vanzelf over!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:15

...er is een gegronde reden om je bril niet te dragen als het niet hoeft en just fo fun ook af te zetten als je in de verte kijkt.

Bijziendheid gaat over spieren, die je ooglens in feite "te plat trekken". (Eerder door Ibbel aangeduid, als "ogen die in feite te goed werken". Of anders gezegd: oogspieren die te hard werken.)

Oogspieren zijn in wezen gewoon spieren: gebruik ze met beleid.
Spieren die te hard werken: gun ze rust, zodat ze kunnen ontspannen.
Om die reden pleit ik beslist niet voor het weggooien van je bril (van knijpen met je ogen krijg je hoofdpijn en wat al niet - en het is andermaal het overbelasten van de spieren.)
De eenvoudigste vorm van je ogen ontspannen: "wezenloos", met licht geopende kaak in de verte staren... :j :D :o
Kunnen ze goed ontspannen, dan is de volgende stap om gedoseerd te werken, ipv. meteen loeihard.
Oogarts Bates heeft vele oefeningen ontworpen om je oogspieren te ontspannen en te trainen in gedoseerd werken.

Maar je bril is eerder een soort van kruk. Hoe nuttig de kruk ook is: als je non stop op je kruk blijft steunen en geen spierversterkende oefeningen doet, (of oefeningen om je spierkracht goed te doseren) raak je de kruk niet meer kwijt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:24

Ik heb een bril gekregen toen ik 9 of 10 was, de sterkte weet ik niet meer. 0.75 of zoiets
Als jonge puber weet ik nog wel dat ik ineens snel achteruit ging naar -4
Daar is langzaam aan een paar keer een kwart bij gekomen toen ik in de 20 was. Dus helemaal stabiel is het nooit geweest.
En ergens in mijn 30 ging ik ook weer snel achteruit en heb nu -6,50.
Vaak is mij door andere verteld dat als je volwassen bent je ogen niet meer veranderen of maar heel weinig.
Maar je ziet maar dat dit ook per persoon verschillend is.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 08:44

Ik wil jullie eerst bedanken voor de reacties, ik heb er echt heel veel aan!

Ik heb nog een klein vraagje: Ik heb 2 jaar onder zwemmen gezeten, waarvan 1 jaar (fanatiek) wedstrijdzwemmen. Dus geen rustige baantjes zwemmen, maar echt keihard trainen. Nu paste mijn zwembril niet zo heel erg goed, dus kwam er elke baan dat ik zwom ongelooflijk veel water met chloor in m'n ogen. Mijn ogen waren voor het zwemmen veel beter dan nu, dus mijn vraag is: kan het daaraan liggen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:53

TurdusMerula schreef:

Met lenzen moet je echt heel schoon te werk gaan. Anders heb je een verhoogd risico op de pseudomonas bacterie in je oog. En daar wil je hem niet.

Verder onstaat er altijd wel iets aan beschadegingen aan je cornea maar dat gaat meestal wel over.

Mijn man heeft zijn ogen laten laseren. Was erg pijnlijk maar het resultaat is werkelijk super. Hij heeft het 3 jaar geleden laten doen en nooit meer een bril of lenzen op de snoet gehad. Al zal binnenkort de leesbril wel nodig zijn.

TS,..wat er bij jou ook aan de hand kan zijn zijn droge ogen. Daar kan je soms wat meer soms wat minder last van hebben. Met droge ogen zie je ook minder goed op dat moment.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 17:17

Paardjes45 schreef:

Ik heb nog een klein vraagje: Ik heb 2 jaar onder zwemmen gezeten, waarvan 1 jaar (fanatiek) wedstrijdzwemmen. Dus geen rustige baantjes zwemmen, maar echt keihard trainen. Nu paste mijn zwembril niet zo heel erg goed, dus kwam er elke baan dat ik zwom ongelooflijk veel water met chloor in m'n ogen. Mijn ogen waren voor het zwemmen veel beter dan nu, dus mijn vraag is: kan het daaraan liggen?

Weet iemand het antwoord op deze vraag :o

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:01

Paardjes45 schreef:

Ik denk niet dat je ogen minder worden van chloorwater. Of eigenlijk weet ik dat wel zeker.

Ik vind je bijzonder eigenwijs overkomen. Waarom zou je je bril niet willen dragen, je ogen kunnen blijkbaar niet zonder.
En laseren als je zo jong bent wordt ook niet -snel- gedaan.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:04

Ik was vergeten het erbij te zetten, als ik wil gaan laseren, doe ik dat niet voor mijn zestiende en dankjewel voor je reactie, ik wil deze oorzaak uitsluiten, wat ik denk ik kan gaan doen :D
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 06-12-13 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:05

zonnebloem18 schreef:
Op jou leeftijd had ik al -6 en -7 en ben uiteindelijk geëindigd op -9 en -10 qua brillenglazen.
Sinds mijn 14de heb ik lenzen erbij en dat is toch wel heel fijn.
Zoals TurdusMerula zegt, als je er handig in bent geworden en dat gaat vrij snel ben je binnen een minuutje klaar.
Ik heb voor de zekerheid altijd een klein flesje lenzenvloeistof in mijn tas maar heb eigenlijk al sinds mijn 14de mijn bril niet meer op gehad.
Ik heb hem nog wel, voor het geval dat maar ik vind het echt een onding.
Voor lenzen kan je het beste wachten tot je op een stabiele sterkte zit omdat je anders al eerder een nieuwe sterkte lenzen nodig hebt als na een half jaar.

Draag je harde of zachte lenzen?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:07

Paardjes45 schreef:
Ik had het vergeten erbij te zetten, als ik wil gaan laseren, doe ik dat niet voor mijn zestiende en dankjewel voor je reactie, ik wil deze oorzaak uitsluiten, wat ik denk ik kan gaan doen :D

Twee jaar stabiele metingen en minimaal 18 jaar zijn al twee eisen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:09

marleen_88 schreef:
Paardjes45 schreef:
Ik had het vergeten erbij te zetten, als ik wil gaan laseren, doe ik dat niet voor mijn zestiende en dankjewel voor je reactie, ik wil deze oorzaak uitsluiten, wat ik denk ik kan gaan doen :D

Twee jaar stabiele metingen en minimaal 18 jaar zijn al twee eisen.

Oh dat wist ik niet. Maar niks staat nog vast en zoals ik al eerder zei, ik wil me er eerst in verdiepen voordat ik iets ga doen :j