Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je last van je onderrug? (vul het antwoord in dat het meest bij jou situatie in de buurt komt)

1. Nee.
252 (45%)
2. Ja, ik heb bijna altijd pijn in mijn onderrug en de oorzaak is onbekend.
74 (13%)
3. Ja, ik heb bijna altijd pijn in mijn onderrug en de oorzaak is bekend maar heeft niets met paardrijden te maken.
78 (14%)
4. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik mij ernstig heb verwond (bijvoorbeeld een breuk).
31 (5%)
5. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik me licht heb verwond (bijvoorbeeld een blauwe plek) en ik word hiervoor behandeld.
12 (2%)
6. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik me licht heb verwond (bijvoorbeeld een blauwe plek) en ik word hiervoor niet behandeld.
14 (2%)
7. Ja, de pijn begint tijdens of vlak na het rijden en ik word hiervoor behandeld.
7 (1%)
8. Ja, de pijn begint tijdens of vlak na het rijden en ik word hiervoor niet behandeld.
35 (6%)
9. Anders, namelijk… (graag een pb of post).
46 (8%)

Totaal aantal stemmen: 549

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:20

Ik heb pijn in mijn onderrug door minimaal drie hernia;s en kapotte tussenwervelschijven, de directe oorzaak ervan is onbekend omdat dit pas heel laat is geconstateerd en de klachten pas verschenen doordat ik tijdens mijn zwangerschap stopte met rijden. Het is wel aannemelijk dat het komt door veel stalwerk, sjouwen, ongelukken met rijden etc. omdat ik verder geen grote ongelukken of belasting heb gehad. De remedie zit hem wel in veel paardrijden, dit houdt mijn spieren sterk zodat ik mijn wervels zelf minder voel. Helaas levert het paardrijden dan weer pijn op in mijn rug in het midden, ter hoogte van mijn behaband. :+

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:21

Ik heb wel vaak pijn in mijn onderrug maar dat is meer omdat ik een verkeerde beweging heb gemaakt, dat gebeurd wel vaak onder het rijden..

Ik heb zo'n soort band wat ook vaak door motorrijders wordt gebruikt, die moet ik eigenlijk altijd om doen met rijden maar vaak denk ik er niet aan.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:29

Ik heb 9 gestemd, ik heb terugkerende eenzijdige lage rugpijn door een blessure ongerelateerd aan paardrijden.

Delaja

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:33

Ik heb nummer 2 gestemd. Loop al jaren met rugklachten waar de oorzaak niet bekend is. Op scans is mijn rug goed dus het LIJKT een spierprobleem te zijn.
Begint altijd in de onderrug maar onbehandeld kruipt het steeds verder omhoog. Enige wat nu goed helpt zijn dry needling behandelingen waarmee ik nagenoeg pijnvrij ben.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:37

Bij mij is het ander, namelijk:
Ik heb altijd rugpijn waarvan de oorzaak onbekend is. Na het paardrijden en soms gym is het erger. Heel soms (als ik ook nog ongesteld ben) is het zo erg dat ik (bijna) niet kan lopen. Ik weet niet wanneer het is begonnen. Ik word nu met homeopathie behandelt, het gaat nu wat beter.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:43

Ik heb er ook last van, maar niet altijd. Heb daarom 'anders' ingevuld. Heb het vooral na lang lopen ed. Ben wel een keer op mijn onderrug gevallen en toen een wervel verschoven, maar volgens mij had ik het daarvoor ook al.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:46

ja dit heb ik ook en dit komt volgens fysio en chiropractor doordat ik op jonge leeftijd veel heb paardgereden en ballet heb gedaan. Heb de laatste optie vd poll geklikt :j

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:47

Optie 4 gekozen. Weet niet wat er onder ernstig verstaan word? Ben na mijn val 2 maanden totaal uit de running geweest door een zware hersenschudding is nu een jaar geleden en word sinds vandaag behandeld aan mijn rug.. Klachten heb ik al 7 jaar, maar zijn verergerd sinds/door die val. Althans dat is waar de fysio nu vanuit gaat.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:50

Ik heb regelmatig pijn in mijn onderrug, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat van paardrijden komt. 1x ben ik vol op mijn stuitje beland maar daarvoor kon ik tijdens het rijden ook wel last hebben van mijn rug. Het verschilt en hangt af van bepaalde factoren. Van tijdens de menstruatie pijn in de onderrug tot het rijden op een ander zadel.

Wel een zeer interessant onderwerp. Ben benieuwd wat eruit komt.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:34

3 en 4, dus 9 ;)
Ik heb een hypermobiele rug waardoor de grote spieren die langs mijn ruggengraad lopen soms overcompenseren en zich strak vast zetten, maar ik heb ook twee jaar geleden mijn L1 en L4 allebei in drie stukken gehad (stabiele breuk en ergens ook nog een wervel ingescheurd) na een val van een paard waarbij deze wervels aan een kant ook iets zijn ingeplet.
Mogelijk heeft de spierafname tijdens het stilzitten na die val en het onbegeleid weer moeten opbouwen niet geholpen met de zich vastzettende spieren..
Ik heb zelf het idee dat ik vooral last heb van die vastzittende spieren eigenlijk, dus ik probeer inmiddels door te sporten dat spiercorset rond je buik/rug te versterken, omdat bijvoorbeeld mijn schuine buikspieren nog best wat sterker kunnen..

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:39

Ik heb ook heel veel last vsn onderrug en bekken. Word hiervoor ook behandeld. Moet wel zeggen dat ik eerst een heel erg gedwongen zadel had en nu een minder gedwongen zadel heb. Hierdoor zijn mijn rug en bekken klachten al een heel stuk minder! Moet er wel bij zeggen dat ik hyper mobiel ben dus snel alles overbelast doordat je constant aan het overcompenseren bent

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:46

Gekozen voor optie 9.
Ik heb last gekregen na zwangerschap en bevalling. Daarvoor nooit last gehad. Innmiddels bijna 9 maanden verder, maar af en toe nog wel pijn tijdens en na rijden (erg irritant!). Buikspieroefeningen om de dag doen, lijken wat te helpen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:54

Niet meer. Intensief bezig met krachttraining en nergens last meer van. Zelfs met mijn fysieke toestand ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:07

Ik mis de optie "soms" of "vaak" ipv "altijd". ;)

Heb regelmatig last van mijn rug, moet ook vooral geen activiteiten doen als verhuizen (zwaar tillen) of spitten in de tuin, dan weet ik zeker dat ik er last van krijg.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:11

Ik heb optie 9 gekozen.
Ik heb niet altijd last van mijn rug, maar wel regelmatig.
Tot nu toe heb ik niet het idee dat het door het paardrijden komt.
Waarschijnlijk komt het doordat ik platvoeten heb en daardoor geen goede houding heb.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:16

Ik optie 3

Bij mij is het een gevolg van 2 rugoperatie's waarbij er wervels zijn vast gezet en een cage geplaatst. In mijn geval moest dit omdat de wervels van elkaar afgleden.
Wat overigens niet het gevolg is van een ongeluk.

Ik heb er in het dagelijks leven last van, niet alleen met paardrijden. Al heb ik wel tijden dat ik niet kan rijden vanwege verergerde klachten. Helaas is daar niets aan te doen.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:56

Ingevuld! Succes. :)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:27

Ik heb pijn in mijn onderrug als ik bijna moet gaan menstrueren. En dan ook maar een dag per maand.

groetjes kim

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:29

Ik krijg juist pijn in mijn onderrug als ik een tijdje niet gereden heb :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:30

marijn84 schreef:
Ik krijg juist pijn in mijn onderrug als ik een tijdje niet gereden heb :)

Oh dat zal ik er ook nog even bij melden. Ik heb dus, als ik minder rij, ook meer last ervan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:38

Mijn optie staat er niet bij, dus dan maar even zo:

Ik heb soms last van mijn onderrug, maar dit verminderd door het paardrijden.

Mijn rug is enigzins scheef (milde vorm van een gibbus), maar door het paardrijden worden mijn rugspieren sterker en kan ik krachten beter opvangen. Als ik een tijd niet rijdt, dan heb ik meer last van mijn rug. Als ik het rijden dan weer oppak dan heb ik minder last.
Ik heb hiervoor manueel therapie gehad, en hij raadde mij aan door te gaan met paardrijden om dus inderdaad de spieren te versterken. Gelukkig ben ik niet heel scheef, dus ik zit mijn paard niet in de weg.
Dacht dat dit misschien ook wel een leuke was om erbij te hebben. Paardrijden als therapie voor rugpijn.

Dus de wintermaanden zijn niet tof voor mij. Dan kan ik minder rijden door de vorst en is het ook nog eens koud op mijn spieren...

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:56

anders:

Ja, ik heb bijna altijd pijn in mijn onderrug en de oorzaak is onbekend. Na/door het paardrijden gaat weliswaar over

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:12

Is je stuitje ook onderrug??? :o

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:38

Anders, namelijk: pijnklachten op L5-S1, links meer dan rechts. Ontstaat door andere oorzaak dan paardrijden (lang staan, met een verkeerde houding). Echter bij paardrijden verdwijnen de klachten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:24

Ik ben jaloers op degene waarbij het minder word na het rijden. Hier word het juist erger en wanneer ik meer last heb dan anders en ik ga meer/langer rijden dan geheid tintelende benen/doof gevoel -O-