Anorexia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heb ik anorexia?

Nee
50 (80%)
Ja
3 (4%)
Je zit op het randje
9 (14%)

Totaal aantal stemmen: 62

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:20

Okay, ga toch reageren :o Ben een moeder met een dochter van 13 jaar en 1.64 lang en 49 kilo, met haar zijn we wel bij de huisarts beland en het verdere traject ingedoken want nee het is nog geen anorexia maar het is wel veels te weinig wat ze at/eet, zo kan haar en jouw lichaam niet voldoende uitgroeien tot een volwassen vrouw. Onze dochter krijgt inmiddels maagtabletten omdat haar maag niet meer gewend was aan normaal eten en daardoor ontstoken was, wat ook het misselijke gevoel verklaarde na het eten......

Je bent in de groei en als je in de groei bent is het zelfs beter als je iets te zwaar bent dan te licht, voordat ik nu heel bokt over mee heen krijg :D Ik heb het over iets te zwaar en niet te dik, misschien dat het modebeeld momenteel ook weer te veel naar mager helt? Misschien dat slank dan een beter woord is want sorry mijn dochter is met haar lengte en haar gewicht griezelig mager :o

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 14:20

Hoe ik eet:

's ochtends half 8 ene broodje met kaas
kwart voor 12 een broodje met kaas
Na school (tussen 1 en 3) soep met een droog broodje
's avonds iets van aardappels met groente ofzo, of broccoli... Wat de meeste mensen als avondeten eten :+

Tussendoor eet ik wel eens drop of een appeltje.

Verder zit ik lekker in mn vel en heb ik geen problemen.
Heb verder nooit trek. Als ik ziek ben eet/drink ik alleen soep omdat ik dan een misselijk gevoel krijg.
Ik denk dat ik mezelf heb aangeleerd om zo te eten. Eerst at ik altijd 2 broodjes en heel veel snoep maar omdat ik in die tijd me heel onzeker voelde begon ik minder te eten. Nu lukt het me niet meer om zoveel op te krijgen.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 14:23

hengstveulen schreef:
Okay, ga toch reageren :o Ben een moeder met een dochter van 13 jaar en 1.64 lang en 49 kilo, met haar zijn we wel bij de huisarts beland en het verdere traject ingedoken want nee het is nog geen anorexia maar het is wel veels te weinig wat ze at/eet, zo kan haar en jouw lichaam niet voldoende uitgroeien tot een volwassen vrouw. Onze dochter krijgt inmiddels maagtabletten omdat haar maag niet meer gewend was aan normaal eten en daardoor ontstoken was, wat ook het misselijke gevoel verklaarde na het eten......

Je bent in de groei en als je in de groei bent is het zelfs beter als je iets te zwaar bent dan te licht, voordat ik nu heel bokt over mee heen krijg :D Ik heb het over iets te zwaar en niet te dik, misschien dat het modebeeld momenteel ook weer te veel naar mager helt? Misschien dat slank dan een beter woord is want sorry mijn dochter is met haar lengte en haar gewicht griezelig mager :o

Ik krijg als ik te veel eet dan wat ik gewent ben een misselijk gevoel. Had uw dochter dit ook?
Ik ben volgensmij niet griezelig dun, dat heb ik iig nog nooit gehoord. Mijn polsen zijn wel redelijk dun.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 14:24

lotlot2 schreef:
Hanmar schreef:

Ik moet van mijn moeder minimaal 1 stuk fruit op hebben en 's avonds zit er wel groente door het eten.

Ah, kijk, dat verklaart al wat. Eet je ook wel eens vlees of misschien (vegetarische) vleesvervangers? Iets met eiwitten dus? Die zijn namelijk ook belangrijk voor je, omdat je in de groei bent :)

Nee, ik hou niet van vlees, alleen van knakworsten :+

Kwanyin

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:25

Maar hoe gaat het met je gewicht? Val je af, krijg je evengoed gewicht bij...?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:26

xAmigo schreef:
Maar om zomaar tegen dit meisje te zeggen dat er fysiek iets mis is met haar en dat ze ongezond is vind ik echt kwalijk. We kunnen niet zomaar onze eigen maatstaven als de juiste aannemen en op anderen projecteren, mensen verschillen!

Als iemand werkelijk één boterham en één cracker overdag eet is dat gewoon objectief veel te weinig. Ongezond weinig. Heeft niets te maken met eigen maatstaven of projectie, elke arts zal bevestigen dat het stomweg te weinig eten is. Gelukkig geeft TS nu al aan dat ze toch wel iets meer eet dan dat. :)

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 14:31

Kwanyin schreef:
Maar hoe gaat het met je gewicht? Val je af, krijg je evengoed gewicht bij...?

Geen van beide, ik zit nu al een aantal maanden op hetzelfde gewicht

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:31

Ik had eerder gevraagd of je wel eens hoofdpijn bent of snel moe/ ziek bent, maar daar is geen antwoord opgekomen.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 14:32

Dani schreef:
xAmigo schreef:
Maar om zomaar tegen dit meisje te zeggen dat er fysiek iets mis is met haar en dat ze ongezond is vind ik echt kwalijk. We kunnen niet zomaar onze eigen maatstaven als de juiste aannemen en op anderen projecteren, mensen verschillen!

Als iemand werkelijk één boterham en één cracker overdag eet is dat gewoon objectief veel te weinig. Ongezond weinig. Heeft niets te maken met eigen maatstaven of projectie, elke arts zal bevestigen dat het stomweg te weinig eten is. Gelukkig geeft TS nu al aan dat ze toch wel iets meer eet dan dat. :)

Ja idd, af en toe sla ik het ontbijt over omdat ik dan een opgeblazen gevoel heb :o

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 14:32

Sammie schreef:
Ik had eerder gevraagd of je wel eens hoofdpijn bent of snel moe/ ziek bent, maar daar is geen antwoord opgekomen.

Sorry! Hoofdpijn af en toe maar dat ik minder geworden toen ik naar de huisarts ben gegaan, die had me toen naar de Fysio door verwezen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:36

Als ik zo lees wat je eet op een dag dan mis ik een hele belangrijke bron van voedingsstoffen: eiwitten. Die heb je echt nodig als 'bouwstenen' van bijna alles in jouw lichaam. Als je geen vlees lust, overleg eens met je moeder of er misschien andere dingen zijn waar je eiwitten uit kunt halen. Denk aan allerlei soorten bonen, noten, vleesvervangers, eieren, dat soort dingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:39

Hoi Lotlot,
ik begrijp, dat je het vervelend vind, als mensen dit soort dingen tegen je zeggen (ik citeer liever geen akelige dinge, maar ik doel op je openngspost).

Mijn vraag is: wat zeg je dan terug...?

Zou je bijv. een gevat antwoord willen geven (maar blijft dat j ein de keel steken)...?
Steek je je tong uit...?
Of doe je alsof je het niet hoort...?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:42

Herkenbaar. Kreeg ik vroer ook te horen van zowel familie,vrienden en klasgenoten. Had geen anorexia maar wel een eet probleem wat tusse me oren zit. Nog steeds last van maar eet genoeg 1.60 en 52 kg is netjes. 2 jaar terug woog ik 65kg zelfs, maar daar bedank ik voor ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:44

lotlot2 schreef:
Judith_ schreef:
Ben je ook bewust bezig met eten? Of heb je een goede eetlust en eet je gezond en voldoende zonder er eten als een obsessie te zien?

Dat je op je dertiende dun bent is helemaal niet raar. De ene krijgt al vroeg meer vorm, de andere blijft nog een paar jaar een spriet. Niet teveel van aantrekken. :) Zolang je gewoon genoeg en gezond eet (en daar past ook best eens een uitspatting bij) is er niks om je zorgen over te maken.

Ik let er wel op wat ik eet, niet dat ik 5 donuts ofzo achterelkaar eet.
's ochtends eet ik 1 broodje, 's middags een cracker en 's avonds aardappelen ofzo.
Tussendoor wel eens een dropje

No offence maar dat is echt heel weinig voor iemand die in de groei is... ik at rond jouw leeftijd 6 boterhammen op een dag + avondeten.... en ik was mooi slank en gezond :)

daniweerd

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:02

Lotlot2, dat klopt mijn dochter word ook misselijk na het eten, klaagt over veel hoofdpijn en duizelingen,
probeer gewoon wat variatie in je eten aan te brengen, veel groente en fruit :j

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:03

Ik let er wel op wat ik eet, niet dat ik 5 donuts ofzo achterelkaar eet.
's ochtends eet ik 1 broodje, 's middags een cracker en 's avonds aardappelen ofzo.
Tussendoor wel eens een dropje[/quote]
No offence maar dat is echt heel weinig voor iemand die in de groei is... ik at rond jouw leeftijd 6 boterhammen op een dag + avondeten.... en ik was mooi slank en gezond :)[/quote]

Wow... Dat komt d'r bij mij niet in!

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:04

hengstveulen schreef:
Lotlot2, dat klopt mijn dochter word ook misselijk na het eten, klaagt over veel hoofdpijn en duizelingen,
probeer gewoon wat variatie in je eten aan te brengen, veel groente en fruit :j

Hmm... Dan probeer ik toch wat meer fruit/groente te eten!
Laat ik eens meteen beginnen aan een appeltje :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:05

(edit)

Want je schrijft wel, dat je het naar vind, als mensen zeggen dat je anorexia zou hebben, maar wat vind je zelf...? Wat doet dat met je?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:10

Janneke2 schreef:
(edit)

Want je schrijft wel, dat je het naar vind, als mensen zeggen dat je anorexia zou hebben, maar wat vind je zelf...? Wat doet dat met je?

Ik vind het niet leuk dat ze dat zeggen omdat ik dan ga denken dat ze jaloers zijn (wat niet zo is, heb ik ze gevraagd). Ik voel me dan ook heel erg 'in de gaten gehouden' wat ik niet fijn vind omdat ik dan het gevoel krijg dat ik het niet alleen red.
Ik vind zelf dat ik te weinig eet alleen ik krijg gwn niet meer op, wat ik ook probeer

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:16

lotlot2 schreef:
Ik vind het niet leuk dat ze dat zeggen omdat ik dan ga denken dat ze jaloers zijn (wat niet zo is, heb ik ze gevraagd). Ik voel me dan ook heel erg 'in de gaten gehouden' wat ik niet fijn vind omdat ik dan het gevoel krijg dat ik het niet alleen red.
Ik vind zelf dat ik te weinig eet alleen ik krijg gwn niet meer op, wat ik ook probeer

Goed, dat je het gevraagd hebt...! Want ik vroeg het me af - is het nou pesten, of iets "gewoons" (mensen zien iets, kennen een kreet en gooien die er uit).

En mijn tip zou ook zijn: fruit en eiwitten. Fruit idealiter aan het begin van de maaltijd eten, of probeer een groene smoothie.
Eiwit krijg je uit noten, zaden, linzen, alfaalfa, tauge, falaffenballetjes, bonen (sperziebonen, tuinbonen, witte bonen, etc.) en uiteraard eieren. Desnoods zuivel en als het niet anders kan vlees.

(Misschien eens proberen: gojibessen, ik week ze even in warm water met een scheurtje melk, anders krijg ik er kiespijn van zo zuur. Ik vind het erg lekker, en het is fruit dat veel eiwitten bevat.)

Blijf je dan telkens misselijk, vraag dan de huisarts daar eens naar te kijken.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:19

Janneke2 schreef:
lotlot2 schreef:

Goed, dat je het gevraagd hebt...! Want ik vroeg het me af - is het nou pesten, of iets "gewoons" (mensen zien iets, kennen een kreet en gooien die er uit).

En mijn tip zou ook zijn: fruit en eiwitten. Fruit idealiter aan het begin van de maaltijd eten, of probeer een groene smoothie.
Eiwit krijg je uit noten, zaden, linzen, alfaalfa, tauge, falaffenballetjes, bonen (sperziebonen, tuinbonen, witte bonen, etc.) en uiteraard eieren. Desnoods zuivel en als het niet anders kan vlees.

(Misschien eens proberen: gojibessen, ik week ze even in warm water met een scheurtje melk, anders krijg ik er kiespijn van zo zuur. Ik vind het erg lekker, en het is fruit dat veel eiwitten bevat.)

Blijf je dan telkens misselijk, vraag dan de huisarts daar eens naar te kijken.

Bedankt!

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:20

Nee, je hebt denk ik geen anorexia. Erg goed kan ik het natuurlijk niet vanaf hier beoordelen, maar aan je topic te zien. Heb je géén anorexia.

Ik ben 14 jaar, 1.75 m lang en weeg rond de 52 kilo, maar 3 à 4 kilo meer. Ik eet ontzettend veel en ben prima slank. Als jij (wat de andere ook zeggen) niet geobsedeerd bent door eten en afvallen is er niks aan de hand. Mijn vader is fysiotherapeut en die zegt dat de meisjes die rond hun 11/12/13e het slankst (op een gezonder manier!) zijn (erg mager, iel gebouwd) later het mooiste lichaam krijgen. Tegenwoordig is de meerderheid van de mensen te dik en heeft overgewicht, in Nederland valt dit dan nog wel mee. Mensen zeggen daarom te snel:' Je bent te dun, eet meer.' Jij wordt niet dunner, de rest wordt dikker.