Ik ben het zo beu......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:04

Liesje1611 schreef:
Ben ik de enige die het vreemd vind dat ts haar moeder haar vol probeert te stoppen met vet eten? Dit is alles behalve een gezonde situatie..

Ja, ze is 13 en ja, moet voldoende eten.. Maar dan wel gezond (en tuurlijk, zo nu en dan lekker snacken hoort erbij) maar als moeder hoor je je kind gezond voedsel voor te zetten. Krijg hier een beetje een 'feeder' idee bij.

En niet alle richtlijnen gelden voor iedereen he.. Ik hoorde al van iemand dat je met 13 op 5/7 boterhammen per dag moet zitten, doe normaal joh. Ik eet er hooguit 3, en ja, ik leef nog, zie er goed uit en ben prima op gewicht :')

Ts, is het een idee om dit met je schooldokter te bespreken als je daar weer ns langs moet? Nu ben je waarschijnlijk prima op gewicht, maar als je moeder je vol blíjft stoppen met vette zooi moet je vroeg of laat wel op gaan passen..

Jij snapt me tenminste :) en we hebben hier geen schooldokter

Vond het ookal raar, 7 boterhammen :oo

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:05

Ik kan me bijna niet voorstellen dat TS nóóit vet eten eet, of snackt. Joh op die leeftijd kocht ik elke dag in de pauze een zak chips en die schrokte ik naar binnen :')
Als ts natuurlijk een afkeer heeft voor vet eten is het een ander verhaal, maar ik kan niet opmaken uit haar posts dat ze NOOIT patat of chocola oid aanneemt.

En bokkers, ik vind jullie raar dat jullie zeggen tegen een 13 jarige dat zij áltijd gezond moet eten. Zo'n vaart loopt het niet hoor.. Manmanman bokt zou steigeren als jullie zouden weten wat ik naar binnen schuif :')

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:05

Paardjes45 schreef:
Liesje1611 schreef:
Ben ik de enige die het vreemd vind dat ts haar moeder haar vol probeert te stoppen met vet eten? Dit is alles behalve een gezonde situatie..

Ja, ze is 13 en ja, moet voldoende eten.. Maar dan wel gezond (en tuurlijk, zo nu en dan lekker snacken hoort erbij) maar als moeder hoor je je kind gezond voedsel voor te zetten. Krijg hier een beetje een 'feeder' idee bij.

En niet alle richtlijnen gelden voor iedereen he.. Ik hoorde al van iemand dat je met 13 op 5/7 boterhammen per dag moet zitten, doe normaal joh. Ik eet er hooguit 3, en ja, ik leef nog, zie er goed uit en ben prima op gewicht :')

Ts, is het een idee om dit met je schooldokter te bespreken als je daar weer ns langs moet? Nu ben je waarschijnlijk prima op gewicht, maar als je moeder je vol blíjft stoppen met vette zooi moet je vroeg of laat wel op gaan passen..

Maar jij eet er ook geen drie TS! ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:06

Even van internet, wat je gemiddeld dagelijks nodig hebt gewoon even algemeen op leeftijd:

Citaat:
Meisjes van 14 tot 18
• Brood (6 boterhammen, liefst volkoren), besmeerd met halvarine.
• Aardappelen (4 stuks), peulvruchten, rijst, pasta of couscous (4 tot 5 opscheplepels).
• Groente (4 opscheplepels) en 2 stuks fruit.
• Anderhalve liter vocht: melk (4 bekers), water of thee. Neem zo min mogelijk frisdranken of yoghurtdranken. Daar zit heel veel suiker in.
• Vlees, vleeswaren, kip, vis, ei of vleesvervangers (ongeveer 100 tot 125 gram).
• Een plak kaas.
• Een eetlepel bak- en braadproduct of olie.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:07

Liesje1611 schreef:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat TS nóóit vet eten eet, of snackt. Joh op die leeftijd kocht ik elke dag in de pauze een zak chips en die schrokte ik naar binnen :')
Als ts natuurlijk een afkeer heeft voor vet eten is het een ander verhaal, maar ik kan niet opmaken uit haar posts dat ze NOOIT patat of chocola oid aanneemt.

En bokkers, ik vind jullie raar dat jullie zeggen tegen een 13 jarige dat zij áltijd gezond moet eten. Zo'n vaart loopt het niet hoor.. Manmanman bokt zou steigeren als jullie zouden weten wat ik naar binnen schuif :')

Sinda een paar dagen ben ik helemaal gestopt, maar dan ook helemaal :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:08

Paardjes45 schreef:
antje_vip schreef:
Wat eet je dan precies op een dag en hoe is je gewicht en lengte?

Ik ben 1,68 en rond de 60, waarvan het meeste gewicht in m'n spieren zit, heb een klein buikne :o

Meestal eet ik 's ochtends voor ik naar school ga fruit, als ik uit school kom soep, salade en brood en 's avonds aardappelen en een beetje salade. In het weekend verwissel ik meestal het avondeten met het ontbijt ('s ochtends aardappellen en 's avonds fruit).

Waaaaaar zijn de eiwitten en de dierlijke producten? Waaaaaaar is het vet?

Meis, ik denk dat jij nog niet veel weet over voeding. Zonder dierlijke producten kom je vitamine B12 en veel eiwitten en vetten tekort. Hierdoor kan je bloedarmoede en allemaal andere enge ziektes krijgen. Zonder eiwitten kan je ook niet leven. Bijna alles in je lichaam bestaat uit eiwit (cellen, DNA, RNA, spieren). Als je te weinig eiwit en vet eet, zal je lichaam zichzelf af gaan breken en op den duur vallen dan organen uit. Je menstruatie zal als eerste stoppen, daarna volgen andere cyclussen en organen.
Waarom denk je eigenlijk dat dit gezond is? Waar heb je dat vandaan?

Een goed dieet voor iemand van jouw leeftijd:
Ontbijt: 2 boterhammen met boter en beleg/cruesli met yoghurt en fruit, glas melk/kop thee
Tussendoor: fruit of een koekje, wat te drinken (water, thee, sapje)
Lunch: 2-3 boterhammen met beleg en boter/omelet, glas melk/kop thee
Tussendoor: koekje of chocolaatje of stuk fruit
Avondeten: groenten, aardappelen, vis/vlees, wat te drinken
Tussendoortje: koekje/fruit/chocolaatje/af en toe een chippie, kop thee

Dus, in je voeding moet dit zitten:
- Koolhydraten: zit in brood, rijst, pasta, aardappelen, etc
- Eiwitten: in dierlijke producten, noten, olie. De essentiële eiwitten moet je uit je voeding halen
- Onverzadigd vet en verzadigd vet: in plantaardige en dierlijke producten. Je hebt allebei deze vetten nodig, je kan dus niet alleen plantaardig of alleen dierlijk vet eten.
- Water: vanzelfsprekend waar dat vandaan komt
- Vitaminen: veel in fruit en groenten
- Mineralen: zouten, die zitten in veel producten. Met zouten bedoel ik niet dat je letterlijk veel 'zout' moet gaan eten, 'zout' wat je bijvoorbeeld op je eitje doet, is niet hetzelfde als 'zouten'. Kijk op voedingsverpakkingen of er sporenelementen in zitten, die moet je hebben.

O ja, wil je geen vlees? Gebruik dan andere dierlijke producten zoals kaas, ei, melk, etc. GEEN VETTEN BANNEN! Ik heb gezien wat dat met een lichaam kan doen. Meisje was meer dood dan levend, organen vielen al uit...

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:09

Paardjes45 schreef:
Liesje1611 schreef:

7 boterhammen zie ik geen enkel meisje van mijn leeftijd wegwerken. (18/19 jaar)
Maar; wat eet je wél graag? Wat is je lievelingseten? En eet je wel eens vet eten, en hoe vaak? Of liever nooit?
En hoe denk je over je eigen lichaam? Ben je tevreden? Ben hier erg benieuwd naar! :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:09

Urielle schreef:
Even van internet, wat je gemiddeld dagelijks nodig hebt gewoon even algemeen op leeftijd:

Citaat:
Meisjes van 14 tot 18
• Brood (6 boterhammen, liefst volkoren), besmeerd met halvarine.
• Aardappelen (4 stuks), peulvruchten, rijst, pasta of couscous (4 tot 5 opscheplepels).
• Groente (4 opscheplepels) en 2 stuks fruit.
• Anderhalve liter vocht: melk (4 bekers), water of thee. Neem zo min mogelijk frisdranken of yoghurtdranken. Daar zit heel veel suiker in.
• Vlees, vleeswaren, kip, vis, ei of vleesvervangers (ongeveer 100 tot 125 gram).
• Een plak kaas.
• Een eetlepel bak- en braadproduct of olie.

Dit klopt dus helemaal niet, waarom?

Ten eerste: kip uit de winkel is slecht voor je
Ten tweede: 6 boterhammen is wel erg overdreven
Ten derde: olie en margarine is ook niet goed, bestaat voor 99% uit vet

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:10

Ik heb in een ander topic gelezen dat je vreetbuien hebt.
Is dat de reden dat je nu zo streng bent voor jezelf?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:12

Niet biologische kip is inderdaad zeer ongezond. 6 boterhammen zijn helemaal niet overdreven, hoe kom je daar bij? Margarine is inderdaad niet zo gezond. Olijfolie of kokosolie daarentegen wel en zijn essentiële vetten :)

Lisitano

Ik vind het nog niet zo slecht hoor, ik begrijp je best.
Zelf ben ik ook al jaren iemand die gewoon niet zo'n behoefte heeft aan 5x per dag wat naar binnen te moeten schuiven. Omdat het zou moeten.

's Ochtends koolhydraten eten zoals rijst, pasta of aardappelen is zelfs beter dan 's avonds want je lichaam kan het veel beter verwerken. 's Avonds verbrand je veel minder en koolhydraten is langzame energie.
Fruit kun je ook degelijk een lekkere maaltijd van maken!
Je eet nu sinds een paar dagen geen vet meer? Je hebt ook vet nodig hè? En vet is helemaal niet zo slecht, je kunt beter minderen met suiker dan met vet.
Een gezonde levensstijl is niets mis mee, lekker al je dagelijkse behoeftes binnen krijgen! Je kunt zo ontzettend veel met gezond eten, heerlijk!
Brood is overigens helemaal niet zo gezond, net als melk en kaas. Groenten en fruit, ei voor je proteïnen, kip en vis, avocado is ook heel gezond.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 06-11-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Geen vettige snoep kan geen kwaad, dat is alleen maar goed. Je overleeft het heus wel zonder chips, koeken of chocolade.

Het gaat er alleen om wat je voor de rest nog eet. Gezond eten wil, zeker als 13 bent en nog in de groei, niet zeggen dat je weinig moet eten of erg eenzijdig. Hoe ziet je eetpatroon er verder uit en vooral, hoeveel eet je van alles?
Er is een groot verschil tussen bv elke dag 1 klein potje yoghurt, 's middags een appel en 's avonds meer sla dan iets anders op je bord hebben. Of gewoon een volwaardig ontbijt, rijst, pasta, aardappelen, sausjes, vet, veel groenten van allerlei soorten...bij het eerste ga je echt veel te weinig opnemen en dan begrijp ik heel goed dat je moeder zich zorgen maakt.

En een kleine maag wil niet automatisch zeggen dat je daarom minder moet eten. Hangt er natuurlijk weer helemaal vanaf wat jij onder klein verstaat en weinig eten. Maar zoals iemand hier al zei, je maag past zich aan en als je jezelf een tijdje hebt gedwongen om heel weinig te eten, ben je inderdaad heel snel verzadigd. Iemand met anorexia heeft hier bv last van, die hebben zo lang zo weinig gegeten dat ze bij het minste beetje al helemaal "vol" zitten. Maar zijn ze echt voldaan en hebben ze echt niet meer voedsel nodig? Bijlange niet. Dan is het heel belangrijk om de maag te trainen grotere hoeveelheden op te nemen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:14

Paardjes45 schreef:
Liesje1611 schreef:

Dan mag je daar weer heel snel mee stoppen. :D Je bent volop in de groei en één keer per week patat en een reep chocola ga je echt niet dood aan, om maar een voorbeeldje te geven. Kijk even in mijn profiel met deze informatie in je achterhoofd;
Ik eet 's ochtends 1 boterham, smiddags 2 of 3, dan haal ik zo'n 5x per week een broodje kaassouffle/kipcorn/kroket, met mayo. Eet ongeveer 3 zakken chips per week. Niet bepaald gezond, nee. Ik raad dit je ook niet aan ofzo. :')
Maar ik wil je laten zien dat het allemaal zo'n vaart niet loopt met dik worden, als je daar bang voor bent.

Conclusie; probeer een middenweg te vinden tussen gezond eten en eten waar je zin in hebt en wat je lekker vindt.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:14

Paardjes45 schreef:

Nog een keer, in capslock, vet en groot: ZONDER VET KAN JE NIET LEVEN.
Zonder vet gebeurt dit met je:
- Je lichaam kan niet meer isoleren, je krijgt het altijd koud
- Je lichaam heeft geen beschermlaag meer, iets als zitten gaat al pijn doen
- Je lichaam gaat al je spieren afbreken om aan energie te komen.
- Als de afbraak van je spieren niet meer genoeg oplevert, gaat je lichaam de menstruatie stoppen (je kan geen kinderen meer krijgen) en je lichaam gaat organen stopzetten
- Je krijgt bloedarmoede
- Dit klinkt heel stom, maar toch is het zo: je gaat zonder vet dood.

En ja, je moet niet te veel vet eten, maar je moet van geen een voedingsstof te veel eten. Van te veel vitamines wordt je ook ziek.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:15

Dan slippen je aderen dicht van alle vettigheid, zou ik ook niet voor kiezen :D
Teveel vet is slecht voor je maar vet is ook weer heel goed, kies anders ipv je producten te bakken in boter voor kokosolie. En pindakaas is overigens ook voedingsrijk vol goede vetten!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:18

Voor Liesje: ik ben best wel tevreden over m'n lichaam, mag alleen naar mijn mening iets strakker.
Ook mogen m'n bovenbenen wat dunner, maar dat is om de puntjes op de i te zetten.

Ever voor de duidelijk, ik wil NIET afvallen en vindt mezelf NIET dik, ik ben alleen bang als dit zo doorgaat dat ik WEL dikker wordt!

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:19

StableDoor schreef:
Paardjes45 schreef:

Nog een keer, in capslock, vet en groot: ZONDER VET KAN JE NIET LEVEN.
Zonder vet gebeurt dit met je:
- Je lichaam kan niet meer isoleren, je krijgt het altijd koud
- Je lichaam heeft geen beschermlaag meer, iets als zitten gaat al pijn doen
- Je lichaam gaat al je spieren afbreken om aan energie te komen.
- Als de afbraak van je spieren niet meer genoeg oplevert, gaat je lichaam de menstruatie stoppen (je kan geen kinderen meer krijgen) en je lichaam gaat organen stopzetten
- Je krijgt bloedarmoede
- Dit klinkt heel stom, maar toch is het zo: je gaat zonder vet dood.

En ja, je moet niet te veel vet eten, maar je moet van geen een voedingsstof te veel eten. Van te veel vitamines wordt je ook ziek.

dat bedoel ik dus........

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:20

Paardjes45 schreef:
Voor Liesje: ik ben best wel tevreden over m'n lichaam, mag alleen naar mijn mening iets strakker.
Ook mogen m'n bovenbenen wat dunner, maar dat is om de puntjes op de i te zetten.

Ever voor de duidelijk, ik wil NIET afvallen en vindt mezelf NIET dik, ik ben alleen bang als dit zo doorgaat dat ik WEL dikker wordt!

Joh als je strakker wilt moet je gaan sporten.. :j
Geloof me, 100x beter en leuker dan nu al 100% gezond te willen eten! Dan kan je ook gewoon eens een grote patat speciaal nemen weetje.. :D <<)

Sporten ga je echt strak en mooi van in je vel zitten.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 06-11-13 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:20

Paardjes45 schreef:

dat jij het nu ook al beter weet dan diëtisten en het voedingscentrum joh :Y)

Vet heb je ook NODIG. Nog sterker, ik krijg op mijn flikker omdat mijn kinderen geen boter op hun brood eten (lusten ze nl. niet), en dat is een acceptabele manier van vet binnenkrijgen als je niet aan de friet en chocola wilt gaan.

6 boterhammen is heel normaal, mijn kleine kindjes (1 en 3) moeten er al 2-3 op een dag en ik durf te wedden dat je als je 13 bent geen 80 tot 92 cm meer bent..

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:21

Ten eerste vind ik het heel goed dat je op de gezonde toer bent! Maar zoals zo velen vind ik dat je te weinig eet per dag. Je bent 13 en zit in een belangrijke periode van je leven, je bent volop in de groei en je lichaam heeft echt brandstof nodig! Als jou lichaam niet genoeg voedingstoffen binnen krijgt, sluit je lichaam bepaalde processen af, zoals het ongesteld worden of zelfs in hele erge gevallen onvruchtbaar worden.
Ik las dat je geen vlees lust, wel vis maar zie nergens in je eetschema hoe vaak je dit eet? In vlees zitten ijzer en eiwit en dit zijn 2 hele belangrijke voedingstoffen. Dit is natuurlijk aan te vullen met supplementen maar je kan het ook uit andere dingen halen. Ik weet niet of je ook supplementen slikt?
Je moeder heeft echt het beste met je voor en zij ziet ook echt wel dat je te weinig eet, daarom heb jij het gevoel dat ze je wil volproppen met allemaal lekkere dingen. Je kan ook advies vragen aan je moeder, leg aan je moeder uit dat je graag gezond wil eten en of je daar in wil helpen? ga samen met je moeder koken en lekkere gerechten uitkiezen, betrek je moeder erbij

Ik MOET elke 2 uur iets eten anders val ik van mijn stokje, je kan jezelf dit gaan aanleren. Ik begin met een ontbijt van een kom yoghurt en muesli met een glas melk, 2 uur later 2 boterhammen met beleg, weer 2 uur later een appel, een koekje of soms nog een boterham tussendoor en dan koken, een maaltijd met aardappels, groente en vlees (ik eet elke dag of vlees of vis) en 's avonds gerust wat chips of een koekje.
Ik heb alleen wel het geluk dat ik ALLES kan eten wat ik wil, wanneer ik wil en hoeveel ik wil en kom geen grammetje aan. Ik ben 1.78 en weeg rond de 60 kilo en rijd paard en sport er verder niet naast

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:22

Iris82 schreef:
Ik heb in een ander topic gelezen dat je vreetbuien hebt.
Is dat de reden dat je nu zo streng bent voor jezelf?

Had en alleen als ik ongesteld ben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:23

Als ik eerlijk ben vind ik dat je slecht eet, te weinig, je kan dan wel aangeven ik heb geen honger, maar het is alsnog beter om dan wat kleins te eten, vet heb je ook nodig om te groeien en gezond bezig te zijn.. Kip uit de winkel hoeft helemaal niet slecht voor je te zijn en fruit is een tussendoortje geen hele maaltijd.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:23

Paardjes45 schreef:

In een ander topic zet je dit neer:
Paardjes45 schreef:
Heb een paar dagen niks gedaan :o

Krijg al een paar keer de opmerking van m'n oma: zo jij bent echt afgevallen/dun geworden, dus ik helemaal blij *\o/*

Ik ben ook gestopt met snoepen, wat me zeer gevalt :)

Blijkbaar wil je dus wel afvallen

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:23

Willen jullie ook een beetje aan m'n bewegings/sport mogelijkheden denken, daar zit ik dus erg mee. Ik woon hier in een flat en kan weinig kanten op, alleen met gym op school :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:24

Paardjes45 schreef:
Liesje1611 schreef:

Waar ben je nou mee gestopt?