Lieve allemaal,
Inmiddels zijn we (bijna) een jaar verder en ik wil jullie graag een update geven met hoe het nu gaat.
Het afgelopen jaar is een emotionele achtbaan geweest voor ons. De woede, het verdriet, de frustratie, het schuldgevoel, allemaal emoties die bleven komen en gaan, en nog steeds.
Mijn man en ik hebben zeker de effecten gezien op onze relatie, welke niet positief zijn geweest, en wij zijn (nog) elke dag aan het vechten voor elkaar, voor onze relatie.
Na de abortus ben ik in een depressie terecht gekomen. Hier vecht ik nog steeds tegen, maar beetje bij beetje gaat het beter. We zijn verhuisd naar de stad waar vele van onze vrienden en familie wonen, dit is fijn, maar dit betekend ook een directere confrontatie met mijn moeder en schoonouders.
De schoonouders heb ik nog niet eerder benoemd in dit topic, maar tot op de dag van vandaag voel ik enorme wrok naar hen toe. Ik heb geprobeerd de abortus te rationeren in de hoop het een plaatsje te geven, maar ik blijf enorme woede voelen tegenover mijn schoonouders. Waarom? Omdat, ik het gevoel heb dat het de keuze is geweest van hen, niet die van mij.
Zoals jullie al weten, ben ik een labiel persoon, ik ben emotioneel gezien erg gevoelig. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, was ik alleen thuis. Mijn man was met zijn vader een avond weg. In paniek heb ik toen mijn moeder opgebeld, zij zei mij direct "je houdt het". En ja, dat was ook mijn plan in de eerste instantie! Ik heb een kinderwens, manlief heeft een kinderwens, we hebben een woning, dus waarom zou ik er voor kiezen om het te laten weghalen?
Toen manlief thuis kwam in de avond, heb ik het hem direct verteld. In de eerste instantie reageerde hij blij en we kwamen er wel uit e.d. Maar toen wou hij zijn vader bellen, om het te vertellen. Ik had immers mijn moeder ook al gebeld.
Zijn ouders waren hier direct héél duidelijk in. Dit kind is niet welkom, als jullie dit kind laten komen, hoeven jullie op geen enkele vorm van steun te rekenen van ons.
Dit heeft mijn man dusdanig aan het denken gezet, dat het hem inderdaad beter leek om voor een abortus te gaan.
Die periode, nu precies een jaar geleden, werd er aan alle kanten aan mij getrokken. En ik, labiel als dat ik al ben, ben toentertijd compleet ingestort.
Ouders die aan je ene arm trekken dat je het kind moet houden, schoonouders die aan de andere arm trekken dat je het kind moet laten aborteren, schoonouders die op bezoek komen en je compléét de grond in trappen ("Jij kant geen kind opvoeden", "jij bent te labiel") en een man die tussen twee vuren in staat.
Let wel, ik neem mijn man (tot op zekere hoogte) niet zo veel kwalijk, hij heeft alleen het goede willen doen. Echter neem ik het zijn ouders wél kwalijk dat zij zijn keuze zo hebben beïnvloed.
Hoe dan ook, we zijn een jaar verder en het voelt als de dag van gisteren. Het verdriet, het gevoel van onmacht, ik kom geen steek verder in het verwerkingsproces.
Momenteel heb ik geen professionele hulp meer, dit wil ik wel weer asap gaan starten.