Neussprayverslaving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:44

Spirit schreef:
eilleen333 schreef:
Wat zijn de gevolgen van het missen van je neustussenschot? Vervormd je neus dan ook?

Met een gaatje er in zal dat wel meevallen denk ik, maar als hij helemaal weg is denk ik dat die kans wel bestaat ja!

Google anders eens op cocaine nose. Dan krijg je wel een beeld van een neus zonder tussenschotje. :P

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 13:46

Okey, te doen dingen voor de komende tijd tot nu toe:

Neussprayflesje slopen :+ en met zoutoplossing gaan verdunnen

mocht dat niet werken, nogmaals een cold turkey (dit zal dan waarschijnlijk pas richting de kerstvakantie gaan, aangezien ik dan vrij heb en ik dan niet in een les in slaap kan gaan vallen _O- )

Het is al meer dan ik aan het begin van het topic had, dus ik word er nu al wel wijzer van met tips +:)+

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:49

Kimmej schreef:
Nogmaals, er zijn zát mensen die na 30-40-50 jaar gebruik nog nergens last van hebben. En bovendien.. zelfs het ergste symptoom van neuspray (een gat in je neustussenschot is in mijn ogen toch wel vervelend), is nog altijd bij lange na niet dodelijk. Roken (longkanker) en vet eten (dichtslippen van je aderen) kunnen dat wel zijn.

Tja mijn opa (stevige roker) werd gewoon zonder mankementen 81 zonder longkanker of welke vorm van kanker dan ook. Maar dat praat het niet goed.
Dat het langdurig gebruik van neusspray niet direct dodelijk is, maakt het niet gelijk goed of aanvaardbaar. Het is gewoon ongezond ook al val je er niet dood van neer. Je loopt het probleem te bagatelliseren, maar dat is 1 van de symptomen van verslavingen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:50

Het is niet zo dat ik het tof vind ofzo.. Het is gewoon irritant, en mensen kijken soms zo... Ik zeg dan vaak dat het hooikoortsmedicijnen zijn :+

Liever kom ik er ook van af, daarom gerbruik ik het zo min mogelijk. Als ik naar bed ga, en mijn neus zit niet dicht, dan gebruik ik het ook niet. Alleen wordt ik dan wel na een tijdje wakker omdat mijn neus dus dicht zit... Maar ik blijf proberen :P .

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:52

_Tara_ schreef:
Ik verbaas me ook over de reacties hier. Alsof 't tof is om zo'n verslaving te hebben. En de 'doos' achter de kassa. Diegene doet ook alleen maar haar werk.

Ik gebruik sowieso al nooit neusspray met dat verslavende stofje er in. Altijd zoutoplossing van a.vogel met menthol. Werkt erg fijn en daar kun je niet verslaafd aan raken. Geeft door de menthol ook echt een fris gevoel vind ik.

Er staat al onder dat zij inderdaad erom moeten vragen. En ik heb haar geen doos genoemd hoor, maar als je het al zo lang haalt wordt het ondertussen wel eens irritant dat het continu gevraagd wordt.

Diegene die reageren zonder verslaving weten helaas gewoon niet wat het is. En ik heb absoluut respect voor diegene die er vanaf zijn gekomen! Don't get me wrong. Alleen mij is het nooit gelukt en inderdaad, ik vind de horrorverhalen overdreven. Dat mag ik volgens mij vinden? Tof is het niet om verslaafd te zijn, je moet het continu bij je hebben, heb je dat niet klink je niet charmant en ga je gewoonweg uit je mond stinken door de hele tijd door je mond moeten ademen. Daar wordt je heel zelfbewust van, niet fijn! Daarbij kost het ook nog eens onnodig veel geld op jaarbasis en schaam je je inderdaad om te sprayen en public.
Ik raad iedereen die géén last van de verslaving heeft ook niet aan om neusspray te gaan gebruiken.

Spirit schreef:
Ik ben serieus verbaasd over de reacties. Ondertussen is het bijna een pro-neussprayverslaving topic geworden. :=
Een gat in je neusseptum is idd niet dodelijk, maar zou voor mijn toch een reden zijn om voorzichtig te zijn met neusspray. Tenzij je graag een septumpiercing wil. :+

Ik heb geen tips om er vanaf te komen, want ik heb juist een afkeer voor neusspray (krijg er altijd pijn van in mijn neus, na één keer gebruiken al), dus ik gebruik het zelden tot nooit.
Maar als het psychologisch is, kan je dan niet vragen of er iets van een placebo bestaat? Moet je natuurlijk wel zorgen dat je niet weet dat het een placebo is, wanneer je het krijgt. _O-

Placebo heb ik wel eens gehad, toen had ik namelijk zonder het te beseffen een zoutoplossing. Dat merkte ik niet tot ik me ging afvragen waarom het verdorie niet werkte, en bij nader inspectie van de verpakking bleek ik inderdaad de verkeerde te hebben gekocht.

Noppes schreef:
Dat is precies wat elk mens heeft. Wanneer je neus een beetje verstopt zit is het niet verstandig om direct neusspray te gebruiken. Wanneer ik echt heel verkouden ben, gebruik ik ook neusspray. Op het moment dat het flesje leeg is, is de verkoudheid meestal ook over. Dan is het een kwestie van 2 dagen toch nog met een ietwat verstopte neus zitten, doordat je de spray niet meer gebruikt, maar uiteindelijk herstelt je neus zich bij een verkoudheid/verstopping vanzelf weer. Juist door neusspray zo lang te gebruiken, blijf je zoals Jaime_ al zegt in een negatieve cirkel.

Klopt, alleen ik begin dan met een verstopte neus, waardoor ik veel door mijn mond ga ademhalen. Vervolgens raakt mijn keel dus geïrriteerd en begin ik te hoesten. Dat wordt erger en erger omdat mijn keel gewoon geen rust krijgt, waardoor ik uiteindelijk niet een beetje hoest, maar zo erg dat ik erbij over mijn nek ga. Sorry, maar dan kies ik zelf toch inderdaad weer voor die neusspray.
Laatst bijgewerkt door Kimmej op 31-10-13 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 13:55

Ik heb een tijdje terug ook eentje gehaald, geloof iets van vicks dat het was. Zou ook goed helpen...
Werkte voor geen ene meter...behalve dat het vervelend was dat iets nieuws uitproberen niet werkte, was het een frustratie van hier tot tokio. Je spuit iets in je neus, je lichaam denkt; YEAAAH *\o/* en naar 5 minuten; uhhh, hallo? Meer? Het werkt niet :o?

T spul deed me nog pijn in de neus ook :') Dus helaas kan ik ''ander merk/ander soort'' ook van mijn lijstje schrappen. Ik gebruik nu gewoon huismerk van de DA drogist, voor kids van 2-6 jaar.
Laatst bijgewerkt door Tigress op 31-10-13 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:55

Die 'doos' achter de kassa kan anders wel haar baan kwijtraken en een flinke boete krijgen als ze NIET vraagt of je bekend bent en je NIET wijst op de risico's (7 dagen max gebruiken). Ik ben zo'n 'doos' en ben toch niet graag mijn baan kwijt of krijg die boete, maar het is echt niet leuk om gem. minimaal 20 á 25 verslaafden PER DAG aan je kassa te krijgen die je allemaal uitlachen en 'leuke' opmerkingen maken. Want je bent zo'n doos, en zij hebben er geen zin in om elke keer die vraag te krijgen... :7

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:58

Santigo_ schreef:
Die 'doos' achter de kassa kan anders wel haar baan kwijtraken en een flinke boete krijgen als ze NIET vraagt of je bekend bent en je NIET wijst op de risico's (7 dagen max gebruiken). Ik ben zo'n 'doos' en ben toch niet graag mijn baan kwijt of krijg die boete, maar het is echt niet leuk om gem. minimaal 20 á 25 verslaafden PER DAG aan je kassa te krijgen die je allemaal uitlachen en 'leuke' opmerkingen maken. Want je bent zo'n doos, en zij hebben er geen zin in om elke keer die vraag te krijgen... :7

Overdrijven is ook een vak. Ik heb ook jaren bij het Kruitvat gewerkt en ik kan me bepaald niet herinneren dat er een stortvloed van neussprayverslaafden rondliep.

Maar goed.

Mensen die het over de lange termijn gevolgen hebben. Definieer 'lange termijn'.

Die negative circel waar Noppes het over heeft: die bestaat bij mij niet.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:59

Kimmej schreef:
:= Erg grappig om die ogen groot als schoteltjes zien te worden dan, 'oh mevrouw.. maar dat is niet de bedoeling en kan slecht zijn voor uw slijmvlies'. Ja hoor doos, ik heb nog altijd nergens last van :evaw:

Je hebt haar inderdaad geen doos genoemd, dat hebben wij er zelf bij verzonnen zeker :roll: Maargoed, daar gaat het inhoudelijk niet om.

Ik weet inderdaad niet hoe het is om verslaafd te zijn aan neusspray, maar ik weet wel hoe het is om verslaafd te zijn. En geen enkele verslaving is goed te praten, of het nou dodelijk is ja of nee doet er niet toe. Een verslaving is gewoon ongezond. Als het niet lichamelijk is dan wel geestelijk.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:01

Santigo_ schreef:

Wauw. Dit is echt typisch bokt, blijven vallen over één opmerking die eronder al uitgelegd staat?

Nogmaals, ik heb haar geen doos genoemd, heb eenmaal iets terug gezegd. Je kan het vergelijken met een willekeurige 25jarige die áltijd wordt gevraagd om legitimatie bij het kopen van alcohol. Ja, diegene achter de kassa is verplicht dit te vragen als ze het niet zeker weten. Is het leuk voor diegene die het haalt? Nee. Dus die zal zeker weten ook wel eens hebben gedacht 'doos, ben ver*** al ver boven de 18'.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:02

Jaime_ schreef:
Kimmej schreef:
:= Erg grappig om die ogen groot als schoteltjes zien te worden dan, 'oh mevrouw.. maar dat is niet de bedoeling en kan slecht zijn voor uw slijmvlies'. Ja hoor doos, ik heb nog altijd nergens last van :evaw:

Je hebt haar inderdaad geen doos genoemd, dat hebben wij er zelf bij verzonnen zeker :roll: Maargoed, daar gaat het inhoudelijk niet om.

Ik weet inderdaad niet hoe het is om verslaafd te zijn aan neusspray, maar ik weet wel hoe het is om verslaafd te zijn. En geen enkele verslaving is goed te praten, of het nou dodelijk is ja of nee doet er niet toe. Een verslaving is gewoon ongezond. Als het niet lichamelijk is dan wel geestelijk.

Nee dat heb ik haar inderdaad niet genoemd. Dat dacht ik bij mezelf. Maar ik ben blijkbaar echt een verschrikkelijk mens om 'doos' te denken over iemand, en dat heb jij vast nog nooit gedaan.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:09

Oh jawel zeker wel hoor :D Dat is menselijk.. daar niet van.. en daar ging de hele discussie ook eigenlijk niet over, maar zag alleen dat jij zei dat je dat nooit gezegd had, dus ik dacht "volgens mij zag ik dat toch écht wel staan". Vandaar.

Maar dat is niet het onderwerp van gesprek, het gaat over de neusspray verslaving die door veel verslaafden nogal wordt onderschat/gebagatelliseerd.

Voor degene die hun probleem wel serieus nemen en proberen te stoppen, succes +:)+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:10

Kimmej schreef:
Santigo_ schreef:

Wauw. Dit is echt typisch bokt, blijven vallen over één opmerking die eronder al uitgelegd staat?

Nogmaals, ik heb haar geen doos genoemd, heb eenmaal iets terug gezegd. Je kan het vergelijken met een willekeurige 25jarige die áltijd wordt gevraagd om legitimatie bij het kopen van alcohol. Ja, diegene achter de kassa is verplicht dit te vragen als ze het niet zeker weten. Is het leuk voor diegene die het haalt? Nee. Dus die zal zeker weten ook wel eens hebben gedacht 'doos, ben ver*** al ver boven de 18'.

Waarom is dat per se vervelend voor diegene die 't haalt? Je zegt ja en klaar. Meer niet. Bij de kassa vragen ze ook altijd of ik 't bonnetje wil, dan zeg ik ook gewoon ja of nee.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 14:13

Mijn schoonzusje had haar schotje scheef staan en was daardoor chronisch verkouden..ik heb alleen meer het idee dat het bij mij ligt aan het feit dat ik gewoon ooit eens te lang gebruikt heb :+

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:18

Ik heb ook nooit ontkend dat ik het hier neergezet had, alleen heb het nooit tegen de mevrouw achter de balie gezegd. Anyhow, fijn dat we elkaar nu wel begrijpen.

Overigens onderschat of bagatelliseer ik niks. Een verslaving blijft een verslaving, alleen deel ik mijn ervaringen en mening dat ik zelf nog nooit last heb gehad van het gebruik, noch meerdere mensen die ik ken die het al veel langer gebruiken. Ook op internet kan ik in ieder geval weinig vinden over echte ervaringen van doen met het gebruik van neusspray.
Daarbij vind ik het nogal kort door de bocht om te zeggen dat diegene die hier gewoon normaal hun ervaring delen met het gebruik van neusspray en de overweging om niet te stoppen, hun probleem niet serieus nemen. Ikzelf heb meerdere malen alternatieven geprobeerd en ben al eens cold turkey gestopt, alleen blijkt dit bij mij gewoon niet te werken.

_Tara_ schreef:
Waarom is dat per se vervelend voor diegene die 't haalt? Je zegt ja en klaar. Meer niet. Bij de kassa vragen ze ook altijd of ik 't bonnetje wil, dan zeg ik ook gewoon ja of nee.

Ach, I guess everyone is different. Ik word het wel eens zat, maar nu knik ik gewoon altijd braaf, of zeg ja ik ken het product.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:20

Ik ben ook een vrij lange tijd verslaafd geweest aan neusspray. Vond het echt enorm irritant iedere keer die verstopte neus. Ik ben toen cold turkey gestopt. Had er genoeg van om iedere keer te sprayen. Mijn lippen werden echt enorm schraal van het door mijn mond ademen, maar daar had ik choco-vaseline en aloë vera vaseline voor.
En inderdaad, ik heb een paar nachten niet goed geslapen, maar daarna was ik er wel van af gelukkig. Maar als ik nu verkouden ben, dan spray ik ook niet meer :') Geen zin om weer verslaafd eraan te raken.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 14:21

trouwens, zit er ook verschil in de soorten neusspray qua gevaarlijkheid?
Ik heb nu huismerk, want otrivin menthol doet zo'n verrekte pijn aan mn neus :') zeker als ik verkouden ben. Maar mijn vriendin -jaja, nu komt het; ook verslaafd :+ - gebruikt die altijd

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:22

Tigress schreef:
Mijn schoonzusje had haar schotje scheef staan en was daardoor chronisch verkouden..ik heb alleen meer het idee dat het bij mij ligt aan het feit dat ik gewoon ooit eens te lang gebruikt heb :+

Zou goed kunnen hoor. Ik zou zeggen, probeer het in je vakantie, of probeer het wel gewoon door eerst te halveren (mix te maken van zoutoplossing en spray), want je vergalt wel een beetje je vakantie ook :x . Als het je lukt is dat toch top?

Kimmej

Re: Neussprayverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:23

Ja er zit verschil in. Of er tussen Otrivin en huismerk verschil bestaat, no clue. Maar het gaat om het stofje xylometazoline en dat is, volgens de apotheek, schadelijk voor je neus.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 14:24

het halveren ga ik deze week al proberen :j
als ik een goed flesje heb of er een heb kunnen slopen :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:24

Nee, want het werkzame stofje xylometazoline HCl 1mg/ml is bij allen hetzelfde.

Ik heb altijd eigen merk, etos, kruitvat maakt niet uit, en NOOIT otrivin (behalve in nood) want die otrivin sprayt niet fijn. Daar kun je alleen een hele puf doen, terwijl je bij de eigen merken kunt kiezen om een beetje te sprayen.

Overigens kunnen al die flesjes (etos, kruitvat) niet meer open gedraaid worden.
Irritant, en ook ik ken de 'vang de laatste druppel' procedure dus.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:26

Amaris schreef:
Nee, want het werkzame stofje xylometazoline HCl 1mg/ml is bij allen hetzelfde.

Ik heb altijd eigen merk, etos, kruitvat maakt niet uit, en NOOIT otrivin (behalve in nood) want die otrivin sprayt niet fijn. Daar kun je alleen een hele puf doen, terwijl je bij de eigen merken kunt kiezen om een beetje te sprayen.

Overigens kunnen al die flesjes (etos, kruitvat) niet meer open gedraaid worden.
Irritant, en ook ik ken de 'vang de laatste druppel' procedure dus.

Typisch! Bij ons zitten op die van de kruidvat toch nog echt schroefdraad.. in ieder geval hebben wij ook nog een aantal van die flesjes.
Ik heb inderdaad ook altijd eigen merk verder, want alleen bij hevige verkoudheid of echt dichte neus heb ik een hele 'puf' nodig.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:28

Echt??

Hier al tijden niet meer. Heb er nu zelfs eentje in mn handen van het Kruitvat. Ik maar draaien en draaien, maar het gaat echt niet -O-

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 14:31

ik kan het dopje eraf trekken, maar verder dan dat kom ik niet

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:33

My god jongens, wat een gezeur zeg. Gewoon stoppen met die troep. Ademen kan ook best door je mond hoor! Je zult nu eenmaal een week of wat langer rondlopen met een verstopte neus. Als dat het ergste is. pff..