fietsen met baby in draagzak of fietsstoeltje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: fietsen met baby in draagzak of fietsstoeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:23

Ik vind die fietskarretjes juist weer levensgevaarlijk.
Als ik zie hoe vaak auto-aanhangers en paardentrailer al over het hoofd worden gezien door afslaand verkeer, dan staat het zweet me al op mijn hoofd bij de gedachte dat ze dat ook bij een fietskarretje doen.
Je hoort en ziet daarnaast ook niets van je kind.

Op de buik lijkt me onhandig en daarmee automatisch ook gevaarlijk.

Op de rug is denk ik niet onveiliger dan in een stoeltje, zeker in zo'n metaal gestutte rugzag, ik zie ook altijd mensen skieen met zo'n ding. Het is dan weer eerder onveilig voor jezelf omdat het mij lijkt da je dan makkelijker rugletsel oploopt als je niet kunt rollen.

Stuurstoeltjes zijn bij ons verboden omdat dit levensgevaarlijk zou zijn, daar hebben ze in Nederland weer geen moeite mee blijkbaar.

Een bakfiets lijkt me het meest ideaal eerlijk gezegd. Stevig en je hebt er zicht op.

Maar in geval van een aanrijding kun jij en je kind in alle gevallen dood zijn, zo simpel is het.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:27

Sizzle schreef:
Ik vind die fietskarretjes juist weer levensgevaarlijk.
Als ik zie hoe vaak auto-aanhangers en paardentrailer al over het hoofd worden gezien door afslaand verkeer, dan staat het zweet me al op mijn hoofd bij de gedachte dat ze dat ook bij een fietskarretje doen.
Je hoort en ziet daarnaast ook niets van je kind.

Op de buik lijkt me onhandig en daarmee automatisch ook gevaarlijk.

Op de rug is denk ik niet onveiliger dan in een stoeltje, zeker in zo'n metaal gestutte rugzag, ik zie ook altijd mensen skieen met zo'n ding. Het is dan weer eerder onveilig voor jezelf omdat het mij lijkt da je dan makkelijker rugletsel oploopt als je niet kunt rollen.

Stuurstoeltjes zijn bij ons verboden omdat dit levensgevaarlijk zou zijn, daar hebben ze in Nederland weer geen moeite mee blijkbaar.

Een bakfiets lijkt me het meest ideaal eerlijk gezegd. Stevig en je hebt er zicht op.

Maar in geval van een aanrijding kun jij en je kind in alle gevallen dood zijn, zo simpel is het.

Ja maar bij jullie hebben ze waarschijnlijk niet zoveel fietspaden? Nederland is natuurlijk fietsland bij uitstek en is er ook veel geregeld voor fietsers.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:30

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:31

Zwitserland vind ik veiliger kwa beleefdheid tegen fietsers + overal fietspaden.
Bovendien heb je in Nederlandse steden ook echt geen fietspad hoor, wel veel enge trambanen.
Ik zie ook niet wat dat aan mijn overwegingen veranderd.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 05:45

TS, goed om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen maar feit blijft: je moet doen waar jij je lekker bij voelt. Maar ga geen 'beren op de weg' zoeken.

Als je betrokken raakt bij een ongeval kunnen jij en je baby in alle gevallen dood of zwaargewond zijn, zelfs als je alle mogelijke risico's zoveel mogelijk uitsluit! Maar dat is in een auto niet minder, echt niet.
Garanties heb je in het leven niet, dus doe wat jou het beste lijkt.

Ik had er in jouw geval voor gekozen om een fietskar te gebruiken, zit je zoontje droog en uit de wind.
En je kunt jouw lijf gebruiken zoals jij het graag wil :D

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 06:20

Als je kindje al een beetje kan zitten, kan je best een klein stukje fietsen hoor, tenminste dat is mij mening. 5 a 10. min naar de oppas fietsen is in mijn ogen geen probleem.
Moet ik wel bij zeggen dat het kindje het wel moet kunnen, hij moet niet als een lappenpop in het zitje hangen natuurlijk ;)
Mijn zoontje is denk ik rond 7a 8 maanden voor het eerst mee geweest voorop, schermpje vind ik dan wel iets wat je moet hebben.

Maar als je echt in de winter moet gaan fietsen, dan zou ik toch kiezen voor een fietskar, want daar zit hij uit de wind, kou en regen.

Helmpje heb ik ook niet kunnen vinden, voor zo klein.

(Zo ook, ik heb de kleinste maat cap voor mijn dochter van bijna vijf, maar die is nog te groot -O- )

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:11

Sizzle schreef:
Zwitserland vind ik veiliger kwa beleefdheid tegen fietsers + overal fietspaden.
Bovendien heb je in Nederlandse steden ook echt geen fietspad hoor, wel veel enge trambanen.

In de grote steden niet maar in alle andere steden heb je gewoon fietspaden, ook, gescheiden van de weg.

Een fietskar vind ik geen prettig idee omdat je er geen zicht op hebt en ook het idee dat auto's dat over het hoofd gaan zien.
Een baby mee ken ik verder niet, alleen veel gehoord en gelezen dat het veilig is.
Ik heb gewacht totdat mijn zoontje in de fietsstoel kon en ben toen pas gaan fietsen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:17

je kleine is een half jaar zeg je? dan mag het sowieso nog niet in een gewoon stoeltje
je hebt speciale maci cosi dragers voor op je fiets, dat lijkt mij dan nog de beste oplossing

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:45

Sizzle schreef:

trambanen? Die heb je hier in het noorden niet, wel veel fietspaden

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:58

Nou ik woon in een grote stad en het stikt hier van de fietspaden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:05

Ik heb jaaaaren in Rotterdam en Amsterdam gewoond, daar lopen genoeg trams :D
Maar wat doet dat er in vredesnaam toe?

Het veranderd niets aan mijn afwegingen lijstje hoor :?

Alleen als je echt ergens afgelegen in de polder woont maakt het weinig uit hoe je je kind vervoert want daar is alles even veilig.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:24

Sizzle schreef:

Alleen als je echt ergens afgelegen in de polder woont maakt het weinig uit hoe je je kind vervoert want daar is alles even veilig.

Zelfs daar is een draagdoek niet veilig. Je hoeft maar over een kiezel te vallen met je fiets ..
Met een fietskar hoor je genoeg van je kind hoor ! Ik kan nog altijd praten met dochterlief. En je hebt spiegels voor op de fiets, die kan je dan zo stellen dat je je kind ziet zitten. Voor een kindje dat zelf nog niet kan zitten zou ik gaan voor een bakfiets of fietskar. Zitten ze ook nog eens droog. En kan je als je kindje ouder is ook nog gebruiken.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:29

heb igg niet het hele topic gelezen..

draagzak geen ervaring mee

fiets stoeltje wel
igg mag fietsen pas van af 9 maanden of later ligt er aan of je kindje goed recht kan zitten..
en voor het vallen ken je altijd een helmpje op doen.

succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:42

Ik ben niet de TS hoor. Waarom vallen mensen ineens over mijn post?
Ik geef net als de andere posters gewoon mijn afwegingen lijstje.
Of komt dat door het feit dat ik zei dat het stuurstoeltje in Zwitserland verboden is?
Daar kan ik echter niets aan doen, ik heb de wet niet gemaakt.
Ik snap het echter wel, je stuur is je minst stabiele punt aan je fiets als je omklapt.

Ik zie heel veel fietskarretjes in mijn omgeving, maar zie het zelf inderdaad nog niet zitten. Misschien zou ik het moeten proberen. Nu vind ik het er nog altijd 'eng' uit zien.
De maxicosi vind ik geloof ik geen slechte voor een baby, maar daar is de baby van TS al snel te groot voor als hij al 6 maanden is (toch?).

Ik overweeg persoonlijk de bakfiets.

Uiteindelijk moet je je er zelf prettig bij voelen en je niet enkel laten leiden door wat je buren vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 06:46

Ik vind een bakfiets ook de fijnste optie maar die dingen zijn echt peperduur, ze gaan al snel richting de 1000 Euro.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:42

Sizzle schreef:

erm...nee :n
als ik hier de polder in ga vliegen de auto's je met 100 om de oren op wegen waar ze 60 mogen... :=
ik laat de hond hier niet eens uit in het grootste gedeelte van de polder...levensgevaarlijk en fietspaden zijn er maar zeer beperkt, het gros van de polderwegen heeft geen belijning of een onderbroken lijn langs de kanten..maar veilig :? heck no :n
dan ben je in de stad beter voorzien van fietspaden en schijnveiligheid :j
maar je lijstje blijft hetzelfde idd,

ik vind aanhangertjes achter de fiets idd een beetje creepy, nu heb ik pas nog ene moeder met 2 of 3 bloedjes een sloot in zien rijden met fiets, kar, kinders en al ... langsrijdende automobilisten zijn gestopt om moeder, blerende kleuter en baby etc uit de plomp te vissen...sindsdien twijfel ik toch ook lichtjes over de veiligheid/stabiliteit van die dingen...dan is een bakfiets idd stabieler.
hoewel ik vroegah zelf voor en achter op de fiets heb gezeten bij moeders en draagzakken niet bestonden en bakfietsen voor een huis aan huis verkoper waren...
ik voel me oud :roll:

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:06

Sizzle schreef:
De maxicosi vind ik geloof ik geen slechte voor een baby, maar daar is de baby van TS al snel te groot voor als hij al 6 maanden is (toch?).

Hangt van het kindje af. Mijn zoontje is een jaar en past qua lengte en gewicht nog makkelijk in de mc dus dan zou zijn babymee een optie kunnen zijn omdat je er nog wel een tijd gebruik van kan maken naar dat is per kindje verschillend.
Ze zijn tweedehands rond de 15,- - 30,- dus dat valt nog mee vind ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:31

Toverbal schreef:
Als je kindje al een beetje kan zitten, kan je best een klein stukje fietsen hoor, tenminste dat is mij mening. 5 a 10. min naar de oppas fietsen is in mijn ogen geen probleem.
Moet ik wel bij zeggen dat het kindje het wel moet kunnen, hij moet niet als een lappenpop in het zitje hangen natuurlijk ;)
Mijn zoontje is denk ik rond 7a 8 maanden voor het eerst mee geweest voorop, schermpje vind ik dan wel iets wat je moet hebben.

Maar als je echt in de winter moet gaan fietsen, dan zou ik toch kiezen voor een fietskar, want daar zit hij uit de wind, kou en regen.

Helmpje heb ik ook niet kunnen vinden, voor zo klein.

(Zo ook, ik heb de kleinste maat cap voor mijn dochter van bijna vijf, maar die is nog te groot -O- )

ik heb er 1 van merk horze, past fijn en kun je verstellen, mijn zoon is 3 en past hem goed en is niet eens op het kleinste

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:54

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:32

Ik heb ook wel eens gefietst met mijn zoontje in een draagzak maar hij zat wel zo hoog dat hij met zijn kontje boven mijn stuur uit kwam als ik af moest stappen (ik ben lang). met een voorstoeltje op een gewone fiets kan ik uberhaubt amper afstappen, dan zit je zowat klem wat ik erg onveilig vind. Dus als je dat zou willen neem dan een moederfiets of een mammastuur op je gewone fiets anders vind ik dat nog veel linker dan een draagdoek.
We hebben nu toch maar een fietskar aangeschaft, hij was ook niet goedkoop maar superstabiel en ze zitten vast in riempjes en icm de stalen rolconstuctie is dat denk ik een van de veiligere opties.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:40

Ik vind zo'n bakfiets dan weer dood eng.
Als je oversteekt gooi je je kind met bakfiets als eerste de weg op.
Maar goed dat vind ik met kinderwagens ook.
Zie zo vaak een moeder zonder te kijken een oversteekplaats op lopen met de kinderwagen als eerste. Zo van dit s een zebrapad en ik mag dus oversteken Brrrrr

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:00

Mijn dochter heeft een mamafiets, nou die zijn geweldig qua ruimte en neerzetten van de fiets, er zit een soort slot op het stuur zodat dat niet omkiept. Ik zie mezelf nog rijden met een zitje voor en achter en vaak nog de nodige boodschappen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:28

Wij hebben destijds wel een bakfiets gekocht, optie was een 2e auto of iets waardoor ik met de kleine kon fietsen. Fietskar viel al gelijk af, wij hebben een fietskarretje voor de boodschappen op een zelfde soort onderstel als de fietskarren die ze voor kinderen maken. Als je een stoeprandje verkeerd meepakt gaat zo'n kar gewoon om. Met boodschappen erin is dat hooguit vervelend, met je kind erin wil je dat echt niet hebben. Auto was te duur om erbij te kopen, dat werd dus een bakfiets met adapters voor de maxi cosi. Heb er een hoop plezier van gehad. Mocht je daar geen geld voor hebben (want het was zeker niet goedkoop) zou ik wachten tot de baby voorop mee kan, of zo'n bevestiging voor de maxi cosi kopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:51

Susan, ik heb een goedkope fietskar van de HEMA dus echt niks bijzonders maar daar raus ik gewoon stoepen en drempels mee op en af hoor. Mijn fiets valt om de haverklap om maar door de veer blijft de kar gewoon staan, leeg of met kindjes maakt daarbij niet uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:51

Als mijn fiets valt blijft de kar ook staan, maar als ik een stoeprand mee pak ligt de kar toch echt om ook al zit hij vol met boodschappen. Was voor ons de voornaamste overweging om geen fietskar voor de kleine te nemen destijds. Maar het zou kunnen dat fietskarren voor kinderen stabieler op de weg liggen, omdat de wielbasis lager ligt dan bij een boodschappen kar.

Kwam nog een interessant linkje tegen:
http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/f ... 74630.html