Is melk echt zo goed voor elk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:09

Melk is goed omdat het calcium bevat en vitamine B12. Calcium is nodig voor de skeletbouw, vooral voor kinderen is dit dus erg belangrijk. Vitamine B12 is o.a. belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen. Calcium kan je ook uit sommige andere producten halen, vitamine B12 alleen uit dierlijke producten (zuivel en vlees). Veganisten hebben dus ook vaak een vitamine B12 tekort, wat kan leiden tot dingen als bloedarmoede.
Zelf drink ik geen melk, omdat ik melk niet meer lust sinds een paar jaar. Ik vind melk die nog niet bewerkt is e.d., dus gewoon nog op de boerderie, wel lekker :+ Ik eet echter wel voldoende dierlijke producten (kaas, vlees, vla, yoghurt), zodat ik vitamine B12 binnen krijg.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:10

Wat het allerlekkerste is? Melk uit de melktank. Ijskoud, zonder toevoegingen, of dingen die eruit gehaald zijn. Gewoon melk. Daarnaast smaakt echt alles vies en nep.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:13

Johanna59 schreef:
Wat het allerlekkerste is? Melk uit de melktank. Ijskoud, zonder toevoegingen, of dingen die eruit gehaald zijn. Gewoon melk. Daarnaast smaakt echt alles vies en nep.

Klopt, is goddelijk <3

mexxje

Re: Is melk echt zo goed voor elk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:20

Ik drink niet echt melk, maar eet wel melkproducten. Ik vind het alleen een heel raar fenomeen dat de mens koeien in vieze stallen houdt, de kalveren bij de moeder wegrukken en in zo'n plastic huisje zetten, kunstmelk geven en dat wij dan de melk van de moeder opdrinken? Moeder natuur heeft die melk toch echt voor het kalf bedoeld.

Dus ik neem aan dat wij mensen melk niet echt nodig hebben, maar mochten we dan toch echt niet zonder kunnen waarom laten we de kalveren niet gewoon bij hun moeders. Die produceren tegenwoordig toch ziekelijk veel dat we alsnog kunnen melken.

Nikitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:24

Heb toevallig vanmiddag een ijskoffie op en voel me echt beroerd, telkens als ik melk drink moet ik vlak erna overgeven en kan ik niets binnen houden.
Helaas trap ik er steeds weer in en neem ik een milkshake of ijskoffie.
Geen melk meer voor mij #)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:34

Ik haal mijn calcium uit andere bronnen, ik eet geen zuivel meer (en ben dus vrijwel veggie).

En de link naar nrcnext: ik heb het vaker gehoord: in landen waar men veel zuivel eet/drinkt, breken oude mensen niet minder botten en is er ook niet minder osteoporose.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:08

Je hoeft niet perce melk te drinken
maar wel belangrijk iets van calcium te nemen wil je op je 30ste nie ingezakke botten krijgen ;)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:10

Vivian__ schreef:
Ik drink al jááááren geen melk meer. Vroeger wel een yogi oid, maar nu nooit meer.
Ik krijg eigenlijk helemaal geen eiwitten wat dat betreft binnen.. En ben nogsteeds een gezond en gelukkig mens :Y) Dus ik denk dat niet iedereen het nodig heeft :7

Je bent ook nog maar 23 geloof me als je ouder word krijg je er last van dat je het nu te weinig neemt.
meestal boven de 30 krijg je dan klachten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:12

Ik drink heel veel melk. Gewoon een glas, chocomel, latté macchiatio etc. Heb het altijd gedaan en vind het gewoon erg lekker. De nuttige voedingsstoffen die eruit te halen zijn, zijn ook uit ander voedsel te halen, melk drinken is alles behalve noodzakelijk en zelfs onnatuurlijk. (we zijn immers geen zuigelingen meer) Maar waarom moeilijk als het makkelijk kan met bijv. een heerlijk glas koude melk. :9k

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:13

melk is goed voor elk, behalve voor jan, die poep er teveel van :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:14

Ik ben van mening dat het voor niemand goed is, maar voor mij zeker niet want ik ben lactose intolerant :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:15

Melk is helemaal niet zo gezond als beweerd wordt. Calcium is inderdaad belangrijk, maar kan je uit veel meer andere dingen halen die bovendien beter opneembaar zijn voor het lichaam. Melk is inderdaad onnatuurlijk en is ooit gepropagandeerd wegens economische belangen, niet vanwege gezondheid

Maar goed, ik gebruik wel melkproducten omdat ik het lekker vind, wel minimaal trouwens

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:17

EskeGirl schreef:
Maar waarom zou je melk moeten drinken? Geen enkel zoogdier drinkt als hij volwassen is nog melk, en al helemaal niet van een ander dier. Waarom de mens dan wel?

Nou dit dus.
Koemelk is voor kalfjes... Mijn kind krijgt BV, water en thee.
Limonade vind ze niet eens lekker, vraagt zelf om water of thee.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:19

Ik dronk eigenlijk altijd melk, 's ochtends een glas melk, s middags of 's avonds nog een bakje yoghurt of iets dergelijks. Nooit echt last gehad, behalve veel hoofdpijn (migraine wat ik nog steeds wel heb) veel zere spieren en een verwarde candida cultuur. Op aanraden van mijn masseur (volgens Chinese wijze) tijd geen melkproducten meer gegeten/gedronken. Toen weer eens een bakje yoghurt genomen en wat had ik een last. Ik kan er absoluut niet meer tegen. Inmiddels neem ik al zo'n 2 jaar geen melkproducten meer, wel kaas of kleine hoeveelheden, maar absoluut geen glas. en ook geen volle room oid.
Dus ik denk dat ik het niet gezond is, en ieder mens eigenlijk lactose intolerant is, maar door gewenning geen reacties meer krijgen.
kwam laatst deze site nog tegen:
http://jenaidavanwijk.com/melk_ongezond/
staan wel meer interessante dingen op.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:34

Ik zou niet weten waarom jij nog melk zou moeten drinken? Je eet al kaasproducten, daar zit genoeg melk in, hoor, en veganisten doen het helemaal zonder dierlijke producten, moet zeker kunnen.:j
(Ik zelf heb ook al van mijn 6e bijna nooit melkproducten gegeten/gedronken, omdat ik het niet bepaald lekker kan vinden. :)) )

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:43

Zeker niet voor elk. De meerderheid van de wereldbevolking wordt na zijn kleutertijd (of nog eerder, dat weet ik niet precies) lactose-intolerant. Alleen de meeste blanken niet. Heeft de meerderheid van ons even mazzel! :) Ik vind melk best lekker en ik drink er welgemoed twee glazen per dag van.

Kaas of andere melkproducten zijn trouwens niet even goed als melk. In melk zit nogal veel cholesterol (logisch, een kalf moet er nog van groeien), en in vette melkproducten zit dat nog veel meer. Pas dus op met kaas, zeker als je al dik bent (in dat geval moet je natuurlijk alle vettige producten vermijden).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:49

mymy schreef:
Je bent ook nog maar 23 geloof me als je ouder word krijg je er last van dat je het nu te weinig neemt.
meestal boven de 30 krijg je dan klachten.

Idealiter zijn je botten rond je 30ste maximaal stevig.
En behalve bewegen, heeft eten van calcium (plus voldoende magnesium) zin om je botten zo te houden. Maar melk is daar niet voor nodig - en lang niet iedereen neemt de calcium uit melk op. (Er komt veel osteoporose voor in landen waar men veel zuivel gebruikt. )

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:52

Kentaro schreef:
Echt niet!
Inderdaad, koemelk is voor het kalf! :D

:j

Daarnaast, ik lust het ook gewoon niet. :=
Melkproducten ook niet, bv: vla, yoghurt, milkshake, danoontjes, slagroom, etc. krijg het allemaal niet weg.
Chocola ben ik ook niet dol op.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:13

Wat ik dan wel weer niet begrijp is het woordje 'moet' dat iedere keer maar weer terug komt... Niemand 'moet' melk drinken.. Je mag gewoon melk drinken, en je mag er ook voor kiezen dat niet te doen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:22

michelle___ schreef:

In mijn chocolade zit geen spoor van melk in hoor :D
(Pure chocolade maken ze van cacaoboter)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:27

vuurneon schreef:
michelle___ schreef:

In mijn chocolade zit geen spoor van melk in hoor :D
(Pure chocolade maken ze van cacaoboter)

Ik dacht altijd dat het erin zat :')
Maar ik vind het buiten dat, niet zo lekker :') mits er karamel bij zit. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:32

Ja in melkchocolade haha, maar zelfs de pure chocolade van huismerk AH is gemaakt zonder melk :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:50

Ik heb in mijn jonge jaren veel melk gedronken, maar dat is van de een op de andere dag overgegaan. Heel apart.

Nu drink ik al jaren geen melk meer en gebruik ik weinig zuivelproducten (enkel kaas en boter), en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld :). Uiteraard is dit een persoonlijke ervaring. Ik denk dat in Nederland melk te veel als zijnde goed gezond wordt aangeprezen, tot in het overdrevene. Ik denk niet dat je melk nodig hebt om gezond te leven, daarentegen denk ik ook niet dat het drinken van melk ongezond is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:59

Voor mij is melk niet goed; tenminste... dat zegt mijn lijf. :+
Vooral de combinatie van melk met suiker was niet fijn.
Vermoeidheidsklachten zijn overgegaan sinds ik nauwelijks melk(producten) gebruik.
Calcium en vitamine B12 kun je uit heel veel andere producten halen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:09

Zijn er hier mensen met kinderen die ze laten opgroeien zonder melk? Ik heb nog geen kinderen, maar als ik die later krijg wil ik ze wrs melkloos opvoeden, met uitzondering van hier en daar een plak kaas of een schaaltje yoghurt (daar heb ik niet zoveel moeite mee). Ik wil ze iig niet standaard een glas melk bij het eten gaan geven.
Worden ze vanuit school gepusht om toch melk te drinken, of valt dat mee?