handschoenen voor iemand met syndroom van Raynaud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: handschoenen voor iemand met syndroom van Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:23

Vuurneon goed uitgelegd volgens mij.

Ik heb Raynaud secundair, cadeau bij de ehlers danlos gekregen.
Ik zag in een aantal linkjes handschoenen die lichaamswarmte nodig hebben.
Dat is nu het probleem. Handen zijn steenkoud en moeten extern opgewarmd worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:29

Ik leg altijd de handschoenen op de verwarming; zo houd ik iig warme handen met autorijden totdat de auto zelf warm genoeg is.

Voor voeten heb je ook verwarmende crème, maar of het werkt durf ik niet te zeggen want ik krijg er een allergische reactie van :=

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 20:58

Albrecht, mijn man, heeft al langere tijd last van koude handen gehad. Hij wist niet dat er zoiets als 'Raynaud' bestond. We realiseren pas nu dat hij al langer last had van koude handen.
In februari is Albrecht op intensive care opgenomen wegens een belachelijk hoge bloeddruk.
Sindsdien heeft Albrecht duidelijk veel meer last van koude vingers, die ook heel snel wit worden.

De huisarts herkent de verschijnselen als 'Raynaud'.
We vragen ons af of medicatie heeft kunnen bijdragen aan de verergering van koude vingers tot witte vingers.
Albrecht leest nu ook mee met dit topic, en hij gaat zelf beslissen welke handschoenen of wanten worden aangeschaft. Dank zij jullie adviezen! <3
Ik ben steeds weer verbaasd over de bron van kennis en ervaring die binnen Bokt aanwezig is. *\o/*

Wel schrik over wat er in dit topic voorbij komt! :(:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:36

Bloedvatvernauwers kunnen het inderdaad erger maken, terwijl de verwijders het kunnen verbeteren :)

Te hoge bloeddruk, heeft hij beta blokkers gekregen? Dat kan inderdaad als bijwerking koude vingers en tenen hebben en raynaud veroorzaken :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 22:09

vuurneon schreef:
Bloedvatvernauwers kunnen het inderdaad erger maken, terwijl de verwijders het kunnen verbeteren :)

Te hoge bloeddruk, heeft hij beta blokkers gekregen? Dat kan inderdaad als bijwerking koude vingers en tenen hebben en raynaud veroorzaken :j

Ja, Albrecht heeft inderdaad beta blokkers gekregen.
Dat was niet fijn, hij werd emotieloos.
Een bijzondere ervaring, samenleven met iemand die emotieloos is. Niets drong door. Ik kon schreeuwen, en het deed hem niets. Heel bijzonder. Afschuwelijk ook.
We hebben het aangekaart bij de huisarts, en dankzij aanpassing van de medicatie is de emotie weer terug. Nu de bloedsomloop nog. :)

We hebben inmiddels de Roekl Polartec besteld. Gewoon proberen! :)
Dankzij jullie adviezen! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:22

Ik hoor ook wel eens dat vaatverwijders flauwtes en hoofdpijn kunnen veroorzaken, iemand daar ervaring mee?

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:35

bertie schreef:
ijspeert schreef:
Ik heb deze voor als het heel koud is met rijden ,handschoenen met verwarming die dun zijn zodat je er andere handschoenen over aan kan trekken
http://www.thermogloves.eu/?gclid=CODg0-Ds_bkCFc7C3godm0IAQg

Oh, bijzonder!
We hebben ook nog andere outdooractiviteiten (geocachen). Het kan inderdaad helpen om actief warmte toe te voegen als de eigen warmte niet toereikend is, zoals bij Raynaud het geval is.

Goedkoop zijn de handschoenen die je noemt niet. Maar als zo'n verwarmde handschoen ertoe kan bijdragen dat iemand met veel plezier langer in de buitenlucht bezig kan blijven is het dat geld waarschijnlijk meer dan waard.
Dank je wel voor je bijdrage!
Je gebruikt deze handschoenen, maar vertelt nog niet hoe je ervaring op de langere termijn zijn.
Wat een toepasselijke naam heb je trouwens, ijspeert! :D

Ik gebruik de handschoenen nu 2 jaar en ben tevreden,ze zijn makkelijk te bedienen en als het te warm of te koud word kan je ze op een andere stand instellen.
Eninge nadeel is dat je er wel andere handschoenen over moet trekken en dan word het toch een iets dikker geheel. Bij mij geeft dat niet want rij toch alleen buiten en met lossen teugel ,maar als je goede handschoenen met grip eroveraan doet moet het ook geen probleem zijn.

Ik heb ze ook gebruikt in IJsland met rijden en heb wel een paar exta akku's erbij gekocht zodat mocht er een leeg gaan ik toch nog extra bij me heb.

Tot nu toe nog niet nodig geweest een rit van 3 tot 4 uur als de akku vol is is geen probleem.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:36

Mindim schreef:
Ik hoor ook wel eens dat vaatverwijders flauwtes en hoofdpijn kunnen veroorzaken, iemand daar ervaring mee?

Die heb ik ook geslikt en inderdaad zeer veel hoofdpijn,zo erg dat ik er mee gestopt ben en een andere oplossing heb gezocht

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:40

Ja, dat klopt Mindim. Vooral in het begin kan je hoofdpijn krijgen, dat heb ik ook even gehad.
Toen ik in het voorjaar een merkloze variant kreeg had ik opeens veel meer klachten, weer hoofdpijn, maar ook duizelingen en ik zag vlekken. Ik slik nu weer de nifedipne die ik altijd had (Adalat Oros) en daar voel ik me prima bij. :)
Ik dacht eerst dat het tussen m'n oren zat, maar volgens een vriendin die apotheker is kan het heel goed dat verschillende merken verschillend bij iemand werken. Bij de nifepidine zag de pil er anders uit en loste deze waarschijnlijk sneller op (time-gereleased) waardoor ik te snel te veel werkzame stof in m'n bloed kreeg.
Een ander merk proberen kan bij bijwerkingen dus zinvol zijn.

Ik ben wel benieuwd of het goed blijft gaan als ik de dosis ga verdubbelen wanneer het straks kouder wordt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:42

Geen ervaring met de vaatverwijders, heb af en toe migraine dus ik kan het niet slikken en voor de migraine mag ik geen beta blokkers slikken omdat ze dan in geval van nood geen adrenaline kunnen toedienen :') en dat kan dodelijk zijn.
Dus ik moet het sowieso al doen met hoofdpijn en witte vingers en tenen :)

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:46

Anoniem schreef:
ijspeert schreef:
Ik heb deze voor als het heel koud is met rijden ,handschoenen met verwarming die dun zijn zodat je er andere handschoenen over aan kan trekken

Werkt dat ook goed bij langere buitenritten? En kunnen die handschoenen tegen rengalop als je er gewone rijhandschoenen overheen doet?

Werken ook goed bij langere buitenritten.
En die handschoenen kunnen tegen een rengalop (je loopt toch niet op je handen ;-) )met rijhandschoenen eroverheen.
Ik rij alleen maar buiten en vaak ook ritten van 3 tot 4 uur wel verstandig is om reserve akku mee te nemen

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:50

secricible schreef:
ijspeert schreef:

Nav deze handschoenen bedacht ik me dat je de handschoenen misschien ook kunt vooverwarmen dmv zo'n klikpad die dan warm wordt? Ik heb geen ervaring met raynaud, maar wel vaak koude vingers en vaak als je handen koud zijn doen handschoenen ook niks meer. Dus dan zou je er vooral voor moeten zorgen dat je warm je handschoen in gaat en daarvoor zou zon klikding kunnen helpen?

Deze handschoenen kun je niet voorverwarmen is ook niet nodig ze zijn heel erg snel warm en de draad loopt over elke vinger.en je kunt 3 standen instellen.
Ik begin meestal met stand 1 en als mijn vinger kouder worden naar stand 2 ,stand 3 is me net iets te warm,dus die gebruik ik eigenlijk niet.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:51

He... ik heb dit ook! Nooit geweten dat het een naam had. Mijn vingers (vaak 9 of 10 tegelijk) worden over de gehele lengte wit. Soms trekt het door naar mijn onderarmen. Voeten en enkels doen ook mee. Je voelt niets meer en ontdooien doet echt zeer. Grappige is dat ik op wintersport er relatief minder last van heb dan in Nederland. Zou dat dan gewenning aan de kou zijn of de intensieve beweging van het (erg fanatieke) skiën?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:52

In het Duits klink het wel dreigend:
Morbus Raynaud :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:52

NIV schreef:
He... ik heb dit ook! Nooit geweten dat het een naam had. Mijn vingers (vaak 9 of 10 tegelijk) worden over de gehele lengte wit. Soms trekt het door naar mijn onderarmen. Voeten en enkels doen ook mee. Je voelt niets meer en ontdooien doet echt zeer. Grappige is dat ik op wintersport er relatief minder last van heb dan in Nederland. Zou dat dan gewenning aan de kou zijn of de intensieve beweging van het (erg fanatieke) skiën?

Beweging is gunstig voor raynaud :j

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:53

vuurneon schreef:
voor de migraine mag ik geen beta blokkers slikken omdat ze dan in geval van nood geen adrenaline kunnen toedienen :') en dat kan dodelijk zijn.

Ik slik juist elke dag betablokkers om migraines te voorkomen! ;-)
En bij een ander medicijn staat zelfs in de bijsluiter dat het Raynaud verergert (alleen verergert, je moet het dus al wel 'hebben'). Ik neem het zoals het is, die dagelijkse spierwitte en gevoelloze vingers en tenen bij de minste geringste temperatuurswisseling is irritant, maar migraines zijn veel!!! vervelender. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:55

Dallista schreef:
vuurneon schreef:
voor de migraine mag ik geen beta blokkers slikken omdat ze dan in geval van nood geen adrenaline kunnen toedienen :') en dat kan dodelijk zijn.

Ik slik juist elke dag betablokkers om migraines te voorkomen! ;-)
En bij een ander medicijn staat zelfs in de bijsluiter dat het Raynaud verergert (alleen verergert, je moet het dus al wel 'hebben'). Ik neem het zoals het is, die dagelijkse spierwitte en gevoelloze vingers en tenen bij de minste geringste temperatuurswisseling is irritant, maar migraines zijn veel!!! vervelender. :D

Dat zeg ik ook :j ik mag alleen geen bètablokkers slikken omdat ze dan geen adrenaline kunnen toedienen :) en dat kan dodelijk aflopen; dood vind ik vervelender dan migraine en witte vingers :')
Triptanen zorgen ook voor vaatvernauwing en zorgen ook voor tijdelijke verergering van raynaud.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:56

NIV schreef:

Klopt, bij mij net zo. Maar ik heb ook het idee dat het met de luchtvochtigheid te maken heeft... Dat is in de bergen minder hoog. Ik vroeg het al eerder, maar niemand reageerde; hebben jullie ook het idee dat het met de luchtvochtigheid te maken heeft?

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:57

NIV schreef:
Grappige is dat ik op wintersport er relatief minder last van heb dan in Nederland. Zou dat dan gewenning aan de kou zijn of de intensieve beweging van het (erg fanatieke) skiën?

Ik vermoed eerder gewenning aan de kou; het is een overreactie op temperatuurswisselingen (van warm naar koud), maar als je de hele tijd in de kou bent is dat niet zo'n probleem (en als je daar naar buiten gaat heb je waarschijnlijk ook dikke handschoenen aan!)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:57

Ja, dat klopt inderdaad :) luchtvochtigheid heeft zeker invloed. Hoe vochtiger, des te slechter. Droge lucht is sowieso al fijner dan waterkoud maar met raynaud is dat zeker zo!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-10-13 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:01

vuurneon schreef:
Ja, dat klopt inderdaad :) luchtvochtigheid heeft zeker invloed. Hoe vochtiger, des te slechter.

Idd, zo is het bij mij ook!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:01

kijk eens bij shops die kleding voor beveiligers verkopen, die hebben handschoenen van soort neopreen, zijn heel soepel, warm, hebben veel grip en zijn oersterk en zitten heerlijk.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:02

vuurneon schreef:
Dat zeg ik ook :j ik mag alleen geen bètablokkers slikken omdat ze dan geen adrenaline kunnen toedienen :) en dat kan dodelijk aflopen; dood vind ik vervelender dan migraine en witte vingers :')
Triptanen zorgen ook voor vaatvernauwing en zorgen ook voor tijdelijke verergering van raynaud.

Oh, ik snap 'em, andere interpretatie van je tekst. Is dus nog een lastigere situatie bij jou, jeetje. :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:03

Ach, ik denk maar zo: t wordt vanzelf weer lente :Y)
Ben wel gestopt met zwemmen omdat ik chronisch last had van die dode tenen al bij het uitkleden. Dus heb een andere sport gevonden.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:07

Ik heb ook raynoud, en ben nog steeds op zoek naar goede handschoenen!
Ik lees dus even mee.