Kom uit de kast VOOR vaccinatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:54

Overigens heb ik begrepen dat het inderdaad niet een streng gelovige groep is waar kinderen niet geent worden, maar dat in veel gevallen de niet-enters antroposofen zijn.
Uiteraard geldt dat niet voor alle niet-enters. ;)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:56

Interessant topic dit..

Zelf laat ik mijn kinderen wél volledig enten. Ik ga het mezelf niet vergeven als ze een ziekte krijgt, die ik zo had kunnen voorkomen. Maar dat is persoonlijk onze keuze.

Verder vind ik de argumenten wel zwak hier. Sorry, maar: autisme? Hoeveel mensen zijn er wel geënt die dat Niet hebben. Ik denk toch verreweg de meeste..
En een vals gevoel van veiligheid vind ik nog het meest bekrompen. Doen jullie dan ook geen autogordel aan, dat zou dan ook een ' vals gevoel van veiligheid geven'. Want tevens met gordel kan men verongelukken.

Ieder zijn keus, ik ent wel en een ander niet. Prima, maar dan ook niet komen piepen als mijn kind de mazelen niet krijgt en die van de ander wel. Dat is dan een eventuele consequentie die je zult moeten dragen. Net als ik het risico neem dat ze ziek kan worden na een enting.

Edit: typfouten, typt niet lekker met telefoon.
Laatst bijgewerkt door NoaSky op 04-10-13 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:58

Ik ben geënd en ik heb autisme... Maar dat komt niet door het inenten. Bovendien is die 'wetenschapper' die onderzoek naar autisme heeft gedaan en een verband heeft gevonden al ontmaskerd, er was namelijk helemaal geen verband. Geen enkele andere wetenschapper heeft ook ooit een verband kunnen vinden.

Dus inderdaad een kul-argument.

Edit: http://www.kwakzalverij.nl/1346/
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 04-10-13 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:59

Ben het op zich met je eens Maura, maar wat met bijv het kinkhoest vaccin? Dat is in de jaren 80 ingevoerd om ziekteverzuim van ouders te verkleinen...
Verder, ik ben ingeent tegen kinkhoest maar heb het toch echt gekregen... Vaccin is dus na x aantal jaar uitgewerkt en dat is dus een van de redenen waarom er nu weer een kinkhoest epidemie is.

Ik ga later absoluut mijn kinderen inenten maar ga toch ook kritisch zijn. Ik snap vanwege mijn opleiding best wel wat van immunologie dus ik snap de wetenschappelijke teksten ook.
Ik denk er dus over na om bijv. later te beginnen (waarom zo'n inimini lijfje zo'n zware klap geven? Iets later beginnen krijgt niemand iets van) en misschien sommige dingen niet te geven of bijv. geen cocktails om zo het lichaam meer kans te geven specifieke antilichamen op te bouwen tegen deze ziekteverwekker. Ik kan me nl indenken dat met zo'n cocktail verschillende ziektekiemen tegelijk aangepakt gaan worden en je dus uiteindelijk een mindere reactie kan krijgen...

Oh en het autisme-verhaal: ik denk dat enten absoluut geen autisme veroorzaakt maar misschien wel een versnelde/andere reactie geeft zoals eerder beschreven. Er is uiteindelijk iets "anders" in hersenen van autisten dus ik geloof direct dat zo'n lichaam ook anders reageert...
En idd, wetenschapper is "ontmaskerd" en blijkt klinkklare onzin te zijn...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:00

Ik vind juist dat argument tegen "valse veiligheid dus inenten heeft geen zin" geen goed argument.

Je hebt altijd nog zelf een verantwoordelijkheid je eigen gezondheid te checken.
En ik maak toch weer uit bepaalde antwoorden op dat het inenten tegen HPV een kwestie van òf/ òf is:
dat mensen denken het risico op HPV af te kunnen kopen met een prikkie, en dan verder lang leve de "lol" met jan en alleman rampetampen.
En dat brave oppassende mensen doordat ze ogenschijnlijk minder risico lopen die inenting niet hoeven te hebben.

En dàt heb ik dus tegen het standpunt van die vereniging die leden afraadt hun dochters in te laten enten:

Ik geloof namelijk in èn /èn: dus èn een degelijke levenstijl èn inenten. Je weet vantevoren niet wat voor raars je in je leven tegen kunt komen. (Een kennis van me is slachtoffer geworden van een groepsverkrachting in een als zeer degelijk bekend staand dorp.)
Maar blijkbaar vertrouwen sommige mensen hun eigen dochters niet.
Werkelijk waar: er zijn in die vereniging lieden die zó panisch zijn dat hun dochters na een inenting denken 100% onkwetsbaar te zijn, zodat ze in straatmadelieven veranderen, dat ze liever hun dochters dwingen tot een oppassende levenstijl door ze niet in te laten enten.

En dàt vind ik dus een kul-argument van die mensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:03

NoaSky schreef:
Hoeveel mensen zijn er wel geënt die dat Niet hebben. Ik denk toch verreweg de meeste..

Dat is natuurlijk niet de manier waarop je moet rekenen :)

Bovendien: de meeste mensen die besmet worden met een deel van de ziektes (bv bof, mazelen, griep, kinkhoest, hpv) houden daar ook niks aan over. Als je dus puur kijkt naar wat er met 'de meeste' gebeurt kun je veel inentingen overslaan ;)

Het gaat om risico's en gevolgen, die berekeningen zijn iets ingewikkelder.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:07

marleen_usar schreef:
Mijn kids zijn ook autistisch, misschien toeval misschien ook niet?

Lijkt me dan eerder een familiaire belasting

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:34

Tieneke schreef:
Klets je er maar uit?! Hpv kan door huid-op-huid worden doorgegeven. Zeggen dat het enkel door seks gaat, is gewoon dom.

Tja? dan moet je dat ook maar even aan het RIVM doorgeven, welke toch echt DE informatiesite is voor "onze" gezondheid toch?
Vind het wel raar, dat als ik met een anti vaccinatie site was gekomen deze helemaal de grond in geboord zou worden, (wat nu al iets gedaan werd VOOR je wist dat het van het RIVM was) en nu het van DE info site komt die toch echt PRO vaccinatie is, Maar toch echt duidelijk uitlegt HOE je het HPV virus kunt krijgen. is het weer niet goed. Tja zo kun je elke informatie die je krijgt wel recht maken in je eigen straatje.
Is dat niet waar je/men ook de anti-enters van beticht?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:35

Ik vind dat je niet alle inentingen kunt vergelijken met elkaar.

Polio bijvoorbeeld vind ik een mooie om te afweging te maken. Europa is al lang polio-vrij. Er zijn maar enkele landen in de wereld waar polio nog voorkomt.
Dus mijn (fictieve) kind moet om een besmetting op te lopen in contact komen met de uitwerpselen van een persoon die besmet komt overgevlogen uit de twee of drie landen waar polio nog voorkomt.

Ik kan geen statistieken voorleggen maar serieus wat is de kans dat dat gebeurd hier boerenvelden van West-Vlaanderen :+ . Héél héél erg klein in ieder geval. En in het heel onwaarschijnlijk geval dat er een besmetting plaatsvind word maar 1 procent van besmette personen ernstig ziek.

Nu zul je mij nooit horen zeggen schaf die vaciinaties maar af, maar ik vind het niet raar dat ouders twee keer nadenken of ze wel die vaccinatie willen geven. (Hier in België heb je geen keuze trouwens, de polio vaccinatie is verplicht).

En zo zijn er nog wel een paar vaccinaties waarbij ik mijn twijfels heb. Sommige vaccinaties zou ik dan weer zeker wel geven. dat is het mooie van keuzevrijheid, dat je kan kiezen.

wendyenbram

Re: Kom uit de kast VOOR vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:41

En daar kan ik helemaal in mee komen! Keuze vrijheid.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:42

De EU-landen en IJsland, Liechtenstein en Noorwegen zijn sinds 2002 officieel polio-vrij. De laatste grote uitbraak van polio in de EU was in Nederland in 1992-1993 toen 79 mensen besmet waren. De laatste geïmporteerde poliogevallen betrof drie baby's in Bulgarije in 2001. Vóór de introductie van het vaccin werden in de Europese regio van de WHO ongeveer 30.000 personen per jaar getroffen door polio-verlamming (ECDC, 2009b).

Bron: http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... en-trends/

Om maar even aan te geven dat het geen garantie is ;) Heel simpel; heel veel van die ziekten komen niet meer voor juist omdat er geënt wordt. Stoppen met enten zal er alleen maar voor zorgen dat die ziekten op den duur weer terug komen. Ik heb geen kinderen, maar als ik ze wel had zou ik ze sowieso tegen alles laten enten. Vind het vreemd om je kind moedwillig risico te laten lopen :n

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:51

Wendyenbram, je hoeft zo geen toon aan te slaan, je mag die caps voor jezelf houden.
Het gaat niet om mijn straatje, het gaat om feiten. Feit is dat hpv niet enkel door seks kan worden doorgegeven. Feit is dat jij beweert dat het wel zo is. Feit is dat de site die je zelf quote jou tegenspreekt, maar dat er bijna alleen aan dat seksueel aspect aandacht wordt gegeven.
Die site interesseert mij verder niet en is bij mij als Belg niet bekend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:54

@Tieneke
Dat is de site van de rijksoverheid, dus voor Nederlanders DE site waar onze overheid mensen mee informeert.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:59

Dat snap ik, maar het is niet omdat ik persoonlijk vind dat er een gebrek is aan info, dat het daarom allemaal waardeloos is. Mensen zoals wendyenbram zouden wel eens heel hard kunnen schrikken als ze bv. een monogaam seksleven hebben, zonder hpv bij beide partners op het ene moment en met hpv op het andere moment... Ga je je partner dan beschuldigen van vreemdgaan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:01

Het virus komt alleen voor rond de schaamdelen (dus daar bij huid op huid/mond contact is besmettelijk), niet als je iemand een hand geeft.
http://www.baarmoederhalskankeronline.n ... isico.aspx

Citaat:
Het virus huist namelijk in de schaamstreek en kan al door huid-op-huid contact worden overgebracht. Penetratie, ofwel het binnengaan van de penis in de vagina, is daarom niet noodzakelijk.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-10-13 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:01

@ Tieneke Dat is idd de site waar ALLE Nederlanders hun kennis op baseren en waarom men wel of niet ent. En wanneer dan zo`n site maar de helft zegt, dan denk ik waarom baseert de Nederlander daar hun feitenkennis op.

En over dat toontje aanslaan. ik heb al meerdere keren gezegd dat het NIET alleen door seks komt. echter dmv de site toon ik dus aan, dat dat wel gemeend wordt.
Daarom werd die christelijke vrouw (in dit topic aangehaald) ook zo raar aangekeken toen ze baarmoederhalskanker bleek te hebben.

En dat is waarom ik tegen domweg vaccineren ben. ik vaccineer dus niet omdat de meute zegt dat ik moet vaccineren, en zeker niet met zo`n (zoals jezelf al aangeeft) gebrekkige informatiesite!
Laat mensen zelf kritisch kijken.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:02

Tieneke schreef:
Dat snap ik, maar het is niet omdat ik persoonlijk vind dat er een gebrek is aan info, dat het daarom allemaal waardeloos is. Mensen zoals wendyenbram zouden wel eens heel hard kunnen schrikken als ze bv. een monogaam seksleven hebben, zonder hpv bij beide partners op het ene moment en met hpv op het andere moment... Ga je je partner dan beschuldigen van vreemdgaan?

Geloof me Tieneke ik schrik niet, en als je al mijn posts gelezen had, en niet alleen op dit stukje door hamerde dan wist je dat ;-)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:02

@Vanillia: Dat zegt toch niets die uitbraak van ruim tien jaar geleden. Het gaat om nu.

En mij lijkt het heel erg onwaarschijnlijk dat er één van die 223 besmette gevallen (zoveel waren er in 2012) in de wereld naar hier komt overgevlogen om hier het drinkwater of voedsel te besmetten.

Ik heb het nu even puur over het risico die je baby/kind loopt als je niet ent. Niet om de wereldwijde vaccinantiegraad.
En nogmaals ik zeg niet dat er niet meer moet gevaccineerd worden, maar ik vind het niet raar dat mensen kritisch zijn. Vaccinaties zijn tenslotte erg waardevol, maar niet onschuldig. En iedere ouder moet voor zichzelf (en zijn kind) het risico inschatten.

Voor mij persoonlijk verschilt dat risico per vaccinatie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:03

En als je de hand schudt van een besmette man die na toiletbezoek zijn handen niet heeft gewassen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:06

Tieneke schreef:
En als je de hand schudt van een besmette man die na toiletbezoek zijn handen niet heeft gewassen?

Als je daarna je vinger in je vagina stopt, zou het theoretisch misschien kunnen gebeuren.

Citaat:
De HPV typen die oorzaak zijn van genitale wratten, abnormale cellen in de baarmoederhals (dysplasie) en/of baarmoederhalskanker verspreiden zich van mens tot mens door seks of intiem (genitaal) huid-op-huid contact. Ze worden niet verspreid door inademing, handenschudden of aanraking van huiselijke objecten zoals een deurkruk.

http://www.hpvtest.nl/about-hpv/hpv-faqs/?p=1
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-10-13 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:09

Zijn er nou werkelijk mensen die denken dat autisme van inenten komt? :wow:

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:15

Brainless, handschudden zelf niet, maar de handelingen daarvoor en na wel dus. Je moer je tampon bv. verwisselen en je kan dan gerust prijs hebben. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar het is niet onmogelijk.

Sammie, heel veel mensen denken dat. Héél veel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:19

Tieneke schreef:
Brainless, handschudden zelf niet, maar de handelingen daarvoor en na wel dus. Je moer je tampon bv. verwisselen en je kan dan gerust prijs hebben. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar het is niet onmogelijk.

Sammie, heel veel mensen denken dat. Héél veel.

Er staat: intiem genitaal contact.
Op de gewone huid kan het virus niet overleven (althans degene die huist bij je geslachtsdelen) anders zou je als moeder ook makkelijk je baby kunnen besmetten en daar wordt nergens voor gewaarschuwd.
Ook mensen met het HPV virus mogen gewoon zwemmen en naar de sauna en hoeven geen speciale voorzorgsmaatregelen te treffen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:19

Ik baseer mijn kennis liever niet op de site van het RIVM hoor.... net als de meeste sites die gericht zijn op publieke voorlichting vertelt de site vooral wat men vindt dat het publiek moet weten. Daar ontbreken nog wel eens de nuances, mitsen en maren aan. De informatie over regelgeving is bv ook meestal niet compleet: de algemene indruk wordt gegeven, maar specifieke uitzonderingen staan er niet op.
(En het RIVM heeft voor mij toch al enigzins afgedaan sinds ze ooit serieus verklaarden dat ze ongetest wel wisten dat als het combineren van 4 vaccins kon, er ook best een 5e bijkon, geen probleem.)

Ik kijk liever iets directer in de medische info. En af en toe over de grens kijken is ook nuttig, want het blijkt dat er toch nog wel wat verschil in opvatting is over sommige zaken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:23

Over baby's in de baarmoeder of bij bevalling heb ik trouwens wel iets gelezen hierover, maar dat was op een andere site.