B12 injecties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:07

Nu ik dit zie ga ik eens smelttabletten proberen..
Ik heb Lyme, denk niet dat ik een tekort aan B12 heb zelf maar wil de tabletten wel proberen om te kijken wat het doet.
Ik wil de recovery power van Bloem bestellen, schijnt samengesteld te zijn door het vermoeidheidscentrum.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:32

Ik prik al een tijd (na lange opstart en opnieuwe herstart van dagelijks en om de dag) 2 x per maand. Mijn waarden moet gigantisch hoog blijven omdat ik neurologische schade heb opgelopen door het tekort (jaren geleden) en als ik een waarde heb die normaal is voor een ander, krijg ik bv tics en voel ik mijn handen en voeten en grote delen van mijn mijn huid (benen, rug) niet meer.

Foliumzuur heb ik trouwen maar een keer erbij moeten slikken (1 doosje, niet 1 pil). Pas weer gemeten en is nog prima.

Hier in Portugal erg vervelend dat er steeds middelen van de markt worden gehaald. Ik heb nu noodgedwongen een coctail van vitamine B1, B6 en B12....

Overigens heeft het jaren geduurd voordat het effect had op de neurologische problemen en alleen maar na een intensieve herstart.

Shadow0

Re: B12 injecties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:12

Kun je bestellen vanuit Duitsland Lusitana? https://www.mycare.de/suche?s=lophakomp ... pot1000mcg Deze bijvoorbeeld. Er staat volgens mij dat ze aan worldwide shipping doen, maar dat het in Oostenrijk niet bezorgd mag worden. Over Portugal kon ik niets vinden. Misschien dat dat een optie is?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:21

Ik krijg om de 2 maanden een prik maar ik zou eigenlijk weer eens getest moeten worden of dat nog voldoende is. :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:23

Hier weer getest, nu was mijn waarde 227 *\o/* voorlopig dus geen prikken of pillen meer. Arts heeft mij wel geadviseerd om toch nog elke 3 a 4 maanden nog een keer te laten testen. En vooral veel rood vlees blijven eten, dat is nog wel een uitdaging.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:29

Jilleroo: dat is lastig te testen. Na injecties zeggen de waardes in je bloed niet veel meer - ze zijn meestal hoog maar dat wil niet zeggen dat je op weefselniveau ook echt voldoende B12 hebt. Bovendien denken de meeste artsen dat een 'normale' waarde goed is, en soms schrikken ze van torenhoge waardes en schaffen dan de hele injecties maar af!
Je kunt veel beter op geleide van je klachten werken - als meer injecties beter voelt, dan lekker meer injecties. Als het niet uitmaakt, maar er is nooit achterhaald waarom het tekort ontstaan is, dan ook injecties blijven krijgen, minimaal 1 keer per 2 maanden. (Of, eventueel, hooggedoseerde smelttabletten.)

Miss_lizje: voor jou geldt hetzelfde verhaal. En als het gaat om een gewone B12-meting die uitkomt op 227, dan is dat na injecties veel te laag. Rood vlees is overigens echt onzin. B12 zit in alle dierlijke producten, dus ook ander vlees, vis, eieren, melk etc. Het zou echt heel zonde zijn als je nu stopt en je over een tijd weer problemen krijgt. (En dan misschien ernstiger en nog lastiger op te lossen dan nu.)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:47

Laatste injectie was voor de zomervakantie, dus dat is al wel een tijdje geleden.
Ik eet dus geen/amper vlees en vis. En ei alleen bij de spinazie. Op het moment heb ik ook geen klachten meer. Met mijn studie is injecties halen zo goed als onmogelijk, en nu ik alleen maar practica krijg ben ik van 6:45 tot 19:00 niet thuis. Mocht ik weer klachten krijgen ga ik over op pillen, dat past beter bij mijn planning.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:51

Shadow ik moet mijn leven lang aan de injecties door een maagverkleining. Maar ik ben meer benieuwd of 1keer in de 2 maanden genoeg is of dat ik meer moet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:51

Shadow0 schreef:
Kun je bestellen vanuit Duitsland Lusitana? https://www.mycare.de/suche?s=lophakomp ... pot1000mcg Deze bijvoorbeeld. Er staat volgens mij dat ze aan worldwide shipping doen, maar dat het in Oostenrijk niet bezorgd mag worden. Over Portugal kon ik niets vinden. Misschien dat dat een optie is?

Geen geld voor , (ik betaal nu 5.25 voor een doosje van 6) en ik denk dat het meer nut heeft om hier de boel onder druk te zetten om voor verkoop te blijven zorgen, want ik ben natuurlijk niet de enige met anemie.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:53

Ik krijg ze ook sinds een aantal maanden. Hier ook geen opstart dosis gehad maar gelijk op 1x per maand prikken. Ik merk wel dat ik op het einde van de maand weer echt moe begin te worden.
De prik zelf doet niet echt pijn. Iets branderig bij het laatste beetje maar dat is het wel. Ik zorg er wel voor dat ik van de huisarts naar huis toe loop ca. 5 minuten en dat ik die dag goed in beweging blijf anders word die bil stijf.
Verergering van klachten heb ik gelukkig niet gehad.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:54

Hier nog één. Ik begon met een waarde van 80 en had al meer dan een jaar klachten (fysiek en mentaal) die in maart tot uitvalsverschijnselen begonnen te gaan. Eind maart ben ik toen begonnen met de opstart fase (5 weken 2x per week) en ik zit nu nog steeds op 1x per twee weken. Volgens de artsen zou ik makkelijk kunnen stoppen of gaan naar 1x per kwartaal, maar zo lang als ik me daar niet goed bij voel, blijf ik het heel langzaam rustig zelf afbouwen. Iedere keer gewoon 1 dagje erbij :)
Nog steeds loop ik met de gevolgen ervan en ben ik begonnen bij een revalidatie arts. Het is dus echt niet iets kleins waar sommige artsen het mee afdoen....

Prik krijg ik trouwens altijd in m'n bovenarm. Wilde het zelf niet in m'n been of bil. Het hangt er wel vanaf welke assistente prikt, maar ze kennen me inmiddels goed daar en zorgen ervoor dat vrijwel altijd dezelfde prikt. Heb er zelf niet zoveel last van, even een kwartiertje zwaar gevoel in de arm en wel 2 uurtjes moe, maar daarna gaat het weer een stuk beter :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:14

lizy29 schreef:
Ik krijg ze ook sinds een aantal maanden. Hier ook geen opstart dosis gehad maar gelijk op 1x per maand prikken. Ik merk wel dat ik op het einde van de maand weer echt moe begin te worden.
De prik zelf doet niet echt pijn. Iets branderig bij het laatste beetje maar dat is het wel. Ik zorg er wel voor dat ik van de huisarts naar huis toe loop ca. 5 minuten en dat ik die dag goed in beweging blijf anders word die bil stijf.
Verergering van klachten heb ik gelukkig niet gehad.

...zou je je huisarts zo ver kunnen krijgen, dat hij/zij eens 'gewoon' je bloed op B12 laat testen?
Denkbaar zit je ondanks "af en toe eens wat prikken" gewoon constant te laag!

Ik kreeg destijds 10 injecties in 5 weken tijds - en dan na 4 maanden weer bloedonderzoek. Dan weet je echt iets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:17

Ik vraag me af of bloedonderzoek verstandig is. Er is ook best kans dat de injecties dan helemaal stoppen omdat de waarde 'hoog zat' lijkt (namelijk boven de ondergrens.) Volgens mij kun je beter proberen om, met het farmacotherapeutisch kompas in de hand, te vragen om een echte opstartbehandeling. Voelen of het werkt is belangrijker dan de bloedwaarde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:32

...daar zit iets in.
Maar klachten hebben, die - zo vind ik het klinken - gerelateerd zijn aan B12 gebrek (want die afnemen bij injectie en terugkeren vlak voor de injectie) "dat is het ook niet".

Het fijnste is uiteraard een gedegen aanpak bij een arts die verstand van zaken heeft....