Zwerte schreef:De belangrijkste vraag in dit verhaal: hoeveel last heb je van de dingen die je beschrijft? Wil je hulp bij die dingen of vind je een stempeltje wel makkelijk? Als je er echt in je functioneren door wordt beperkt, dan zou ik zeggen laat je testen. Gaat het nu wel prima, dan heeft een diagnose geen enkele functie eigenlijk. Onderstimulatie kan trouwens goed een oorzaak zijn voor gebrek aan concentratie en aanverwante problemen. Als er andere oorzaken zijn voor je klachten, krijg je geen diagnose adhd. Er moet dus geen andere verklaring zijn voor het scala aan symptomen wat je hebt.
Mijn diagnose is aan de hand van vele dingen gesteld: een twee uur durend gesprek, psychologische vragenlijsten, een gesprek met mn ouders erbij om mn jeugd uit te pluizen (het moet er namelijk altijd al geweest zijn!) en ik had sowieso al wel een dossier uit de psychische hulpverlening dus dat is ook bekeken. Daar is dus adhd uitgekomen.
Ik ben een paar jaar geleden getest, toen ik 25 ofzo was. Was heel fijn, eindelijk een oorzaak waarom ik mn hele leven al vecht om dingen te kunnen maar geen stap verder kom. Geheugen is een drama, concentratie ver te zoeken en laat ik maar niet beginnen over prikkels.... Met medicatie ontdekte ik dat het normaal is dat je in een kamer vol kletsende mensen toch gewoon een gesprek kan volgen! Kon ik nooit, feestjes werd ik echt helemaal knettergek van! Al die gesprekken door elkaar, terwijl ik de persoon tegenover me niet kon volgen. Slechts 1 van de vele dingen die ik dankzij medicatie ontdekte. Ik ben trouwens na de diagnose meteen gestart met een coachingsgroep en medicatie, ik ben best tegen het gebruik van alleen medicatie. Het is een hulpmiddel maar de basis zit toch echt in met jezelf leren omgaan.
Bedankt voor je uitleg, nee ik heb eerder nooit ergens last van gehad (zette mezelf aan het werk met vragen die ik dan zelf, voor mij, logisch ging beantwoorden, heerlijk, alles beredeneren en mentaal aan het werk zijn). Ik denk eerder dat ik dan gewoon niet genoeg uitdaging heb (ik ga overigens ook bij de leraren of zelfs de psycholoog vragen terug stellen, om hun aan het denken te zetten, geweldig vind ik dat).
Ik concentreer me ook gewoon op willekeurige onzin als ik les heb, ik kan gewoon gesprekken aan de andere kant van de klas volgen zonder echt te luisteren of te kijken, ik besef pas dat ik meeluister zodra dan iemand iets grappigs zegt, dan lig ik in een deuk. Zo krijg ik ook overigens de lessen mee, ik ben er wel, en ik hoor het wel, maar ik voel me enorm afwezig, tot de leraar iets verkeerds zegt of iets (voor mij) te langzaam behandeld word, dan ben ik uit het niets enorm aanwezig en val zo even snel ook weer weg in mijn 'niets-doen-status'.
Zie overigens wel af en toe kinderen met AD(H)D die veel suiker krijgen en dan gelijk als 'enorm lastig' worden bestempeld wanneer ze twee keer 'mamma' zeggen, en voor straf moeten 'oprotten' met een glaasje Fanta in handen, lijkt mij toch ook absoluut niet de oplossing?
Wat kunnen (sommige) AD(H)Ders eigenlijk doen om wél geïnteresseerd te raken, om wél eens op te letten en aanwezig zijn?