Eet gezond, Beweeg en val niet af.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:35

Tigress schreef:
Ze hoort een teveel aan koolhydraten, een tekort aan vetten, en een te hoog gehalte aan suikers en suikervervangers (vooral dat laatste...skippen zegt ze :') )
Hieronder word bedoeld de zoetstoffen, koekjes, vla en light producten :)

Glazen water -> Top :D
Aangeraden word: 30 cl per kilo lichaamsgewicht aan water per dag

Verdere aanrader: Skip de magere producten, ga voor de volle.
Wat ergens hier word aangeraden, het overslaan van koolhydraten, is daarintegen onjuist. Koolhydraten zijn goed, maar dan wel de langzame (te vinden in fruit en groente, zoals grapefruit, rabarber, watermeloen, appel, etc) Koolhydraten heb je juist nodig om vet te verbranden :) Een teveel aan koolhydraten word opgeslagen in de spieren en de lever als glycogeen.

Voor de kaas, liever geitenkaas of 30+ kaas.

Als je brood wilt eten, dan brood met zaden en pitten (grof volkoren het liefste ;))

Citaat:
Is rietsuiker ook gezonder als gewonen suiker? Ik vind de yoghurt zo zuur zonder zoetstof.

Nee! Als je toch voor suiker wilt gaan om je yoghurt zoeter te krijgen, gebruik dan palmsuiker :)

--
Zo, een klein berichtje vol met tips die mijn moeder en ik graag aan je willen geven :)
Mijn moeder heeft me even geholpen dus met dit berichtje opstellen, hoop dat je er wat aan hebt :D

Ik zeg ook niet dat ze die over moet slaan, alleen een alternatief voor zoeken.

Glycogeen is een soort van suiker. En als je spieren genoeg glycogeen bevatten en dus vol zitten, slaat je lichaam het op als vet.

Tigress

Re: Eet gezond, Beweeg en val niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:37

dat haal ik eerlijk gezegd wel uit je tekst
Citaat:
geen koolhydraten (pasta, aardappel, brood)= wordt omgezet in suiker

Maar dan is dat dus blijkbaar even een misverstand.
En daarom heb ik ook vermeld dat een teveel aan koolhydraten glycogeen word. Teveel (te) is nooit goed ;)

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:41

Okee palm suiker..

Testje is gedaan, 38% kwam ik uit op Pitta?
Overzicht

(tja dat moet ik inderdaad)•voorkom overmatige geestelijke activiteit (denken en spreken)
(doe ik niet)•rook niet
(die vermijd ik nu ook al, kan er niet over)•vermijd harde en agressieve muziek
(ik zit altijd onder de parasol)•vermijd hitte en teveel directe zon (zomer)
(dat is soms wel erg moeilijk)•neem voldoende vrije tijd
(ben ik mee bezig)•neem voldoende lichaamsbeweging
(ben bezig..)•zoek nieuwe uitdagingen
(is sleur en ritme hetzelfde?)•vermijd sleur
(brr geen van allen voor mij bestemd)•neem geen alcohol, koffie, drugs of zwarte thee

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:42

Vata en Kapha zijn beide 30%

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:47

6:30 uur,
- mok met chocomel

9:30 uur,
- Vanille yoghurt
- 2 eetlepel muesli(euroshopper merk van Jumbo/AH)

11:00 uur,
- glas water

13:00 uur,
- 2 plakken speltbrood
- Halvarine van aldi
- Kaas 30+
- glas water

16:30 uur,
- fruit
- glas water

18:00 uur,
- 4 (eivormige) aardappelen,
- 200 gram groente,
- stukje vlees,
- bakje vruchtenyoghurt,
- 3 glazen water

20:00 uur,
- 1 stuk fruit,
- glas water

Zo zou het beter zijn dus?

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:49

Ik zie dat je vrij veel koolhydraten op een dag binnen krijgt. Door koolhydraten te schrappen val ik echt als een gek af en dat terwijl ik nog wel al mijn voedingsstoffen binnen krijg en geen honger heb :) Probeer je brood te vervangen door bijvoorbeeld een maaltijdsalade met gerookte kip en tomaatjes/komkommer (net wat je lekker vindt), het liefst zonder dressing. Je eet nu vier boterhammen op een dag en dat zet echt aan! Vervang bij het avondeten je aardappelen door meer groenten, want vier aardappelen is ook best veel. Wat ik zelf altijd erg lekker vind is geroerbakte groenten met wat kip en lekkere kruiden!

Als je je aardappels af en toe toch mist kan je ook voor een zoete aardappel gaan, dit is namelijk geen echte aardappel maar een groente. Wat ik erg lekker vind is zoete aardappelpartjes uit de oven, snij je zoete aardappel in partjes en leg deze in een schaal in de oven met wat kruiden/knoflook en een heel klein beetje olijfolie, 20min bij 175graden en zijn echt heerlijk! En let op met koekjes en gebakjes, vervang deze liever voor een stuk fruit.

Als ontbijt eet ik altijd yoghurt met havermout en wat rode vruchten (uit zo'n diepvriespakje van de AH). De vruchten zorgen ervoor dat de yoghurt net wat zoeter is dus dan heb je geen suiker nodig! De havermout is ideaal omdat het zo ontzettend goed vult en langzaam zijn suikers afgeeft. Zo hou je een stabiele suikerspiegel gedurende de dag, te veel schommelingen zorgen namelijk juist voor vetafzetting. Daarom is hongeren ook zo slecht!

Ik heb inmiddels allemaal lekkere recepten verzameld met weinig koolhydraten, mocht je interesse hebben dan moet je maar een pb'tje sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:52

sanne1221 schreef:
Gezond eten:

geen koolhydraten (pasta, aardappel, brood)= wordt omgezet in suiker
Volkoren pasta is niks mis mee. Noch is er wat mis met aardappels/volkoren brood. Dat is echt een fabel die er in geslopen is, complete onzin. In aardappels zitten bijvoorbeeld ook veel vitaminen/mineralen, in volkoren pasta/brood zitten vezels en die moet je ook echt wel hebben.
Citaat:
Bruinbrood of volkorenbrood is een uitstekende keuze wat betreft koolhydraten. Het is een uitstekend verantwoord koolhydraat dat we tijdens veel maaltijden van de dag mogen eten. Het is rijk aan vezels en het maakt energie geleidelijk vrij door de relatief langzaam opname van het koolhydraat door ons lichaam. Volkorenbrood heeft een glycemische indexwaarde van circa 40.

geen light producten (zoetstoffen zijn niet gezond)
Klopt. Door die zoetstoffen ga je juist snaaien.
geen suiker (suiker is niet gezond)
In fruit zit ook gigantisch veel suiker..... Geraffineerde suiker is inderdaad slecht, wat dus in koekjes/snoepjes/etc. zit. Maar je hebt toch echt suiker nodig, dat kun je dan ook het beste uit fruit halen.
geen melk(producten); voor calcium kun je veel beter groene groenten/ verse ongezouten, ongebrande noten eten
geen vlees (antibiotica, MRSA, E. Coli); vis met mate
Nou nou, je kunt ook biologisch vlees kopen waar die troep niet in zit.... Vis is bovendien ook een ontzettend waardevolle bron van eiwitten en gezonde vetten. Vis/vlees kun je het beste beperken tot 1 á 2 keer per week maar je hebt het wel nodig.
niet roken, geen Franse wijn ivm landbouwgif, niet teveel alcohol (wordt de lever niet zo vrolijk van)
Lijkt me logisch.
matig met geraffineerde/ gefabriceerde/ gekookte producten; voedingswaarde daalt met iedere minuut dat het kookt/bakt
Zie suiker ;)

Wat wel?
Biologisch, onbespoten, vers van tuinder, eventueel scharrelvlees en vis, onverzadigde meervoudige vetten/ olie
zaden, noten, wortels; de biowereld is vol met redelijk gezonde producten maar let op waar je koopt
(Jumbo propt erg veel troep in hun producten; lees etiketten)

En ook interessant; http://www.sport-en-dieet.nl/bekijk/art ... nde_vetten

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:58

Inoterry schreef:
Als je meer wilt weten over gezonder eten en wat voedsel met je lichaam doet, kan ik het boek 'de voedselzandloper' van Kris Verburgh van harte aanbevelen. Daar staat onder meer in dat lightproducten, granen en melkproducten niet goed zijn voor je lichaam en waarom niet.

Echt een geweldig boek is dit, maar voor TS misschien wat te radicaal.

TS ik zou allereerst beginnen met het lezen van etiketten, ik zie geen één maaltijd van je voorbij komen waar geen suiker in (verborgen) zit. Fructose (uit fruit) is een heel ander soort suiker dan die uit koek/snoep dus daar kun je weinig fout mee doen. Koolhydraten schrappen is zeker geen goed idee, maar probeer de snelle koolhydraten (witte pasta/brood) te vervangen door langzame (spelt of volkoren pasta/havermout ipv brood).

Bizzybijtje: Jumbo propt echt rare dingen in hun brood he? Een vriendinnetje stuurde mij gister een foto van het etiket van hun 'speltbrood', gezond zou je denken toch? Zat gewoon dextrose en aardappelzetmeel in :+

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:58

tja chocomel.... Die bestaat voor mij niet meer :')
eigenlijk kan je alles eten wat je wilt. alleen met mate. veel afwisseling :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:59

Agave siroop is lekker in de youghurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:59

dressagelady schreef:
Inoterry schreef:
Als je meer wilt weten over gezonder eten en wat voedsel met je lichaam doet, kan ik het boek 'de voedselzandloper' van Kris Verburgh van harte aanbevelen. Daar staat onder meer in dat lightproducten, granen en melkproducten niet goed zijn voor je lichaam en waarom niet.

Echt een geweldig boek is dit, maar voor TS misschien wat te radicaal.

TS ik zou allereerst beginnen met het lezen van etiketten, ik zie geen één maaltijd van je voorbij komen waar geen suiker in (verborgen) zit. Fructose (uit fruit) is een heel ander soort suiker dan die uit koek/snoep dus daar kun je weinig fout mee doen. Koolhydraten schrappen is zeker geen goed idee, maar probeer de snelle koolhydraten (witte pasta/brood) te vervangen door langzame (spelt of volkoren pasta/havermout ipv brood).

Bizzybijtje: Jumbo propt echt rare dingen in hun brood he? Een vriendinnetje stuurde mij gister een foto van het etiket van hun 'speltbrood', gezond zou je denken toch? Zat gewoon dextrose en aardappelzetmeel in :+

Brood moet je gewoon bij een bakker kopen en niet bij zo'n commerciële zaak :)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:00

even offtopic: ik lees net dan brood echt aanzet.
geldt dat het zelfde voor crackers van 60 Kcal? :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:01

Als je echt gezond wil eten kom je haast niet meer in de supermarkt.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:01

Door te beginnen met chocomelk geef je je lichaam een kickstart voor een dag vol cravings (trek in suiker). Daarnaast is het ook verstandig op het moment dat je opstaat gewoon een volwaardig ontbijt te eten. Cruesli is onwijs gesuikerd en sommige vormen zelfs gefrituurd (volgens mijn vriendin een dietiste) := Lust je geen kwark? Met een lading diepvriesfruit of bessen word dit gelijk een stuk zoeter, en is verantwoorder dan vanilleyoghurt :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:02

Bizzybijtje schreef:

Ik bak het meestal zelf :9 nog lekkerder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:03

dressagelady schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik bak het meestal zelf :9 nog lekkerder

Dat kan ook haha maar daar heb ik geen tijd voor :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:06

Okee Pitta dus, er staat ook bij wat er met je gebeurd als je in balans bent. En wat je het beste kan eten in de verschillende jaar getijden.Als je vragen hebt hoor ik het wel?

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:13

Sorry, ik heb niet heel het topic doorgelezen maar wil je toch wat tips geven.

Eigenlijk zou je eens moeten proberen de koolhydraten op 1 dagdeel te houden (als je brood echt niet los kan laten)
Dus: Of smorgen/lunch: brood/cracker/andere koolhydraten óf aardappelen/pasta met het avondeten. Nooit beiden.
En als je koolhydraten eet, hou dan aan dat je niet meer dan de vorm van je vuist pakt. :) Vul dan de rest van je maaltijd aan met groentes en dergelijken.
En pak ook altijd volkoren als je voor koolhydraten kiest (brood,pasta,cracker) dit maakt de maaltijd zeker niet gezond, maar wel het minst ongezond, omdat je lichaam granen wel gebruikt. (of je eet calorieën en koolydraten waar je lichaam niks mee kan, of waar je lichaam wel iets mee kan, die keuze is zo gemaakt toch?)

Koolhydraten minderen is echt ideaal als je gewicht wilt verliezen. :j
Ze zeggen wel dat granen belangrijk voor je zijn, maar wij mensen eten er over het algemeen veel te veel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:14

Lisann__ schreef:

Eigenlijk zou je eens moeten proberen de koolhydraten op 1 dagdeel te houden (als je brood echt niet los kan laten)
Dus: Of smorgen/lunch: brood/cracker/andere koolhydraten óf aardappelen/pasta met het avondeten. Nooit beiden.
En als je koolhydraten eet, hou dan aan dat je niet meer dan de vorm van je vuist pakt. :) Vul dan de rest van je maaltijd aan met groentes en dergelijken.
En pak ook altijd volkoren als je voor koolhydraten kiest (brood,pasta,cracker) dit maakt de maaltijd zeker niet gezond, maar wel het minst ongezond, omdat je lichaam granen wel gebruikt. (of je eet calorieën en koolydraten waar je lichaam niks mee kan, of waar je lichaam wel iets mee kan, die keuze is zo gemaakt toch?)

Ze zeggen wel dat granen belangrijk voor je zijn, maar wij mensen eten er over het algemeen veel te veel van.

Klopt je hongert jezelf dan uit :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:18

De muesli zou ik vervangen door noten en de light halvarine door roomboter.
In light producten zit vaak minder vet, maar meer suikers. En je lijf kan meer met vet dan met suiker. Je kunt ook beter puur eten (bv dus de roomboter en noten) dan gefabriceerd spul dat eigenlijk heel niet zo gezond is.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:19

Lisann__ schreef:

dus volkoren crackers is geen probleem? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:20

Nee.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:21

Bizzybijtje schreef:
Lisann__ schreef:

Sorry maar tenzij je de hele dag zwaar fysiek werk verricht in de buitenlucht heb je echt niet drie keer op een dag een boel koolhydraten nodig om niet uit te hongeren hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:23

Twist1991 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Sorry maar tenzij je de hele dag zwaar fysiek werk verricht in de buitenlucht heb je echt niet drie keer op een dag een boel koolhydraten nodig om niet uit te hongeren hoor!

Er is een verschil tussen 'met mate' en 'koolhydraten zijn slecht foei'

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:33

Twist1991 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Er is een verschil tussen 'met mate' en 'koolhydraten zijn slecht foei'[/quote]

Dat zeg ik ook ;) Maar we hebben het hier wel over afvallen, niet over niet aankomen.

Als je wilt afvallen moet je een tekort creeren, anders gaat je lichaam je vetreserves niet aanspreken