Wat is dyslexie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:47

_San87_ schreef:
mayniac_val schreef:
Maar, Esmeralda, je wilt niet weten wat voor afschuwelijk lelijke spelfouten er worden afgedaan als 'dyslectisch'. Bull, tien jaar geleden zou je gewoon bijles krijgen. Maar daar is geen geld voor, dus de mensen die het nooit geleerd hebben gaan lekker naar de lerarenopleiding om onschuldige kindertjes hun eigen stommiteiten aan te leren.

Ach, ouders kunnen zelf niet eens meer fatsoenlijk Nederlands schrijven. Legio voorbeelden op Bokt alleen al. Maar het wordt wel op de leraar afgeschoven, dat vind ik niet altijd terecht.

Ik ben zelf docent en ik vind dat het toch echt de schuld is van de leraar. Zolang een kind niet thuis geschoold wordt, kun je ouders niet de schuld geven van deze puinzooi.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:55

mayniac_val schreef:
Ik ben zelf docent en ik vind dat het toch echt de schuld is van de leraar. Zolang een kind niet thuis geschoold wordt, kun je ouders niet de schuld geven van deze puinzooi.

zou je dit even nader kunnen uitleggen, want ik vrees dat ik je even verkeerd lees :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:00

Jeetje wat een voor oordelen hier zeg!
Ik wou dat sommige van jullie een dag konden meemaken door mijn ogen. Dan zou je eens echt zien hoe belemerend dyslectie kan zijn! En nee, ik ben niet dom of achtelijk, ik heb gewoon mijn vwo gehaald en zit nu op een universiteit.

Ik heb "pestende docenten" gehad, die voor de klas mijn schrijffouten even gingen voorlezen, ik denk dat weinig van jullie een idee hebben hoe dat voelt. Zelfs leerlingen die de grootste lol hadden om mijn schrijffouten, een aantal van deze heb ik op mijn manier terug gepakt ~~}>

Dit gedicht heb ik toen ooit wel eens in een kwaade en voor verdrietige bui geschreven, misschien snappen sommige nu wel dat echte dyslecten wel bestaan, en het lang niet altijd even makkelijk hebben.

Citaat:
Weinigen die mij zullen begrijpen ook al zeggen ze van wel.
De vooroordelen die er van af druipen komen neer,
in een poel van teleurstelling en verdriet.
Nooit goed genoeg geweest of zijn,
dat is het gevoel.

Alleen omdat ik en de taal niet kunnen samen werken,
met zijn regels in een niet te begrijpen taal.
Iemand kan het voor me vertalen, maar
lezen en begrijpen of onthouden.
Dat is andere koek.

Mijn worstelingen met de taal zullen nooit overgaan,
net als de vooroordelen over het probleem.
Mezelf telkens proberen te bewijzen,
tegenover alles wat ik tegen kom.
Geen warm welkom voor jou,

Dyslexie

En mensen die echt gewoon te lui zijn, en dyslectie als smoes gebruiken, verdienen gewoon een flinke afranseling.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:01

Ik heb een broertje, zusje en vader met dyslexie en ben er eerlijk gezegd een beetje allergisch voor geworden. Niet om iemand hier de grond in te stampen, want ik snap best dat sommige mensen er echt last aan ondervinden. Maar de laksheid die je ingestampt krijgt in Nederland als er bij jou als kind dyslexie geconstateerd wordt.

Zuslief schrijft in sollicitatiebrieven HellevIEtsluis in plaats van Hellevoetsluis. "Maaaaar ik heb dyslexie hoor!" Broertje vergeet zijn huiswerk op te schrijven op school. "Maar ik heb dyslexie hoooooooor!" En zo gaat het maar door.. Toen broertje naar de middelbare school ging kreeg hij zijn dyslexiekaartje mee, waar allerlei vrijbrieven stonden voor het vergeten van zijn boeken tot aan het krijgen van extra tijd voor tentamens.

Toen ik daarentegen in drie gymnasium onvoldoendes haalde voor wiskunde was ik gewoon niet slim genoeg voor het VWO in plaats van dat ik de begeleiding kreeg die mijn broertje en zusje wel kregen voor hun dyslexie.

Ik denk niet zozeer dat de kinderen het probleem zijn maar het Nederlandse onderwijssysteem dat dyslectici met een fluwelen handschoen aanpakt.
Laatst bijgewerkt door luf_horses op 22-09-13 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:02

Ik heb zelf dyslexie maar bij mij licht het in de spelling en grammatica ik kan de grammatica echt niet onthouden en toepassen en als ik woordjes moet leren dan leer is ze als ik ze op krijg voor een toets ze gelijl ga leren een week lang iedere dag in kleine stukjes en iedere keer een stukje er bij en elke dag over horen en dan ken ik de woordjes wel maar heb ik nog steeds moeite met spelling en haalde ik daar door lage cijfers wij zijn er pas aan het eind van het eerste jaar op de middelbare acgeter gekomen en hebbben we het laten testen en hebbben we in de zomer vakantie de uitslag gehad

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:03

Esmeralda schreef:
mayniac_val schreef:

zou je dit even nader kunnen uitleggen, want ik vrees dat ik je even verkeerd lees :D

Kinderen leren lezen en schrijven op school, toch? Waarom zouden de ouders dan ergens de schuld van moeten krijgen? 50% van de leerlingen op mijn school is allochtoon, dat hoort school op te vangen. Zo ook van autochtone kinderen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:04

@miss_lizje duidelijk hoor

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:05

Esmeralda schreef:
mayniac_val schreef:

Kinderen leren lezen en schrijven op school, toch? Waarom zouden de ouders dan ergens de schuld van moeten krijgen? 50% van de leerlingen op mijn school is allochtoon, dat hoort school op te vangen. Zo ook van autochtone kinderen.

okey op die manier, las het dus verkeerd

AngeliqueB

Re: Wat is dyslexie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:16

Luff-horses, ik heb een dyslectische zoon en als hij zijn dyslexie als excuus opwerpt om zich eronderuit te piesen, krijgtie de wind van voren! Huiswerk wordt gemaakt zonder fouten (want hij kent de regels wel, toepassen is moeilijk en kost tijd, dus neemt hij die tijd maar) Hij wordt op school gelukkig ondersteunt met extra tijd, deels voorgelezen worden (we zijn in de opstartfase van een laptop in de klas met Kurzweil.) Net als jij ben ik allergisch voor de uitspraak, ik mag fouten maken want ik ben dyslectisch..

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:17

Nayomie schreef:
Er wórdt misbruik van gemaakt. Leren van spellingsregels is dus géén dyslexie als ik mijn docent heb gehoord. Dat kun je leren en als dyslect valt dat prima te leren. :)

Deze opmerking lijkt mij wat kort door de bocht, hoewel het eigenlijk ook wel waar is. Echter is de manier waarop de dyslecticus de spellingregels leert wel erg belangrijk. Dat moet namelijk op een andere manier dan wat normaal voldoende zou zijn. De aanpak moet gewoon anders, hoe precies is lastig te zeggen omdat het moet passen bij het cognitieve functioneren van de dyslecticus in kwestie en dat verschilt van persoon tot persoon. Het is fout om te veronderstellen dat gewoon meer oefenen en het stampen van woordjes zou volstaan. Als het vervolgens niet van het kortetermijngeheugen naar het langetermijngeheugen komt, heeft het nog geen zin.

Ik zie vaak op bokt staan dat mensen zich excuseren voor eventuele taalfouten maar dat ze dyslectisch zijn. Dat gaat er bij mij niet in. Maar 4% van de Nederlandse bevolking heeft daadwerkelijk dyslexie. (En op bokt lijkt al minimaal 5% te zitten, dat lijkt me dus sterk) Daarnaast is er nog wel een grote groep zwakke spellers, die heus niet allemaal lui zijn maar gewoonweg moeilijk leren en echt veel moeite hebben met het onthouden en toepassen van de spellingregels.

Feit is wel dat er iets rammelt aan het spellinggeweten (de wil om iets foutloos te spellen) van de meeste kinderen en volwassenen tegenwoordig. Misschien ook met de oorzaak dat iedereen wel teksten kwijt wil, maar dan het liefst het snel mogelijk. Wat ik af en toe langs zie komen hier, op faceboek.... Maar eerlijk gezegd maak ik me steeds vaker zelf aan schuldig. Als ik een stuk schrijf voor werk of een officiële brief dan zorg ik er wel voor dat er geen fouten in staan. Op een post hier ben ik tegenwoordig ook al niet zo kritisch meer. Slechte zaak eigenlijk!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:19

@miss_lizje: En toch schrijf jij een stuk beter dan veel mensen op internet, waarmee je eigenlijk veel van de dingen die in dit topic geschreven worden bevestigd.
Je hebt dyslectie, maar schrijft keurig, begrijpelijk Nederlands omdat je dat geleerd hebt en zorg besteed aan je post. Of dat met de hulp van een spellingchecker is of omdat je het zelf ziet maakt weinig uit, maar je zit niet lui achterover 'want ik heb dyslectie'.

Ik heb geen dyslectie, maar kan met alle goede wil van de wereld geen regeltjes onthouden of toepassen, niet in taal en niet bij wiskunde. Vijf jaar stampen in atheneum en havo heeft daar niets aan kunnen veranderen. (En ook daar zo'n leuke leraar die na een jaar zegt 'dan ben je gewoon dom' en klaar is met uitleggen).

Doordat ik veel lees in Nederlands en Engels kan ik me daar prima in redden, uiteindelijk leer je zien hoe het moet, al zijn dingen als 'Waar moet nou wel een -t achter en waar niet?' gewoon niet te leren.
Heb op de middelbare zelfs een jaar naast iemand gezeten die tijdens haar eigen werk ook mijn werk ook met een oogje in de gaten hield. Kwam die pen van haar er weer aan als ik weer eens 'iedee' schreef. :P (overigens een fout die ik sinds dat jaar niet meer maak :+ )

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:23

Aan de mensen met dyslexie in dit topic.
Is het bij jullie ook zo, of word het ondervonden door andere die de zelfde computer gebruiken. Dat sommige fouten woorden, overgenomen worden door de computer.
Hier hebben wij namelijk wel last van. We moeten regelmatig de pc opschonen op spellingscontrole.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:25

Nee, fouten als 'niewschierig' in plaats van 'nieuwsgierig' pakt hij gewoon elke keer weer, dan klikt er bij jullie denk ik iemand op de optie om het woord goed te keuren.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:26

Tegenwoordig lees je snel sorry ik heb dyslexie terwijl ze bedoelen :ik kan geen goed Nederlands.

Nu ben ik de laatste 20 jaar steeds meer dingen gaan tegen komen. Voor mij is spelling ook een ramp, iedereen leert het op de lagere school op voortgezet onderwijs komt het ook weer terug. En ik heb het in een cursus nog een keer gehad. Ik snap het nog niet, ik raak de weg kwijt na stam + T in tegenwoordige tijd. En geen T er achter in verleden tijd.

Nu ben ik na jaren zelf er achter gekomen dat ik dus duidelijk moeite heb bepaalde met letters en cijfers.
Hoe lastig is het als je 6 8 9 door elkaar haalt? Later kwam ik erachter dat m n o p d h voor mij dus ook vaak verkeerd gezien worden. Natuurlijk leer je er mee leven, let je goed op check je alles dubbel. Maar soms zie je het gewoon niet. Ik ben ook altijd blij met de correctie die automatisch een rood streepje aangeeft :P

Ook zijn er gewoon woorden die ik er niet in krijg, vraag me niet waarom.

Als kinderen (zoals ik dus) op school wel begeleiding krijgen. Maar daar werd gewoon niet opgemerkt wat er fout ging. Hoe kan je dan de school de wijzende vinger geven? Kinderen worden heel handig in omzeilen van het probleem terwijl ze het zelf niet eens weten. Hoe heb ik anders alle schooljaren doorgelopen zonder dat het boven water kwam?

Een bedrijfsleider zag het dat ik steeds fouten maakte met de prijs maar ook dat ik dus het stickertje bekeek, ik het in toetste, ik terug keek op de sticker en weer op de kassa. Ik maakte dus weinig fouten ik zag ze wel.
Pas jaren later kom je bij een ogentest er pas achter dat ik dus ook letters door elkaar haal. Ik zie ze dus anders dan wat er staat. Helaas heb ik hier nog geen controle manier voor gevonden.

Wel merk ik dat de sms taal veel fouten veroorzaakt bij de kinderen. Even = ff maar dan schrijven ze dus ook voluit effen ipv even.

Dus wie heeft nu wel dyslexie en wie is gewoon slecht in Nederlands of allebei?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:33

BlueStar schreef:
Tegenwoordig lees je snel sorry ik heb dyslexie terwijl ze bedoelen :ik kan geen goed Nederlands.

Nu ben ik de laatste 20 jaar steeds meer dingen gaan tegen komen. Voor mij is spelling ook een ramp, iedereen leert het op de lagere school op voortgezet onderwijs komt het ook weer terug. En ik heb het in een cursus nog een keer gehad. Ik snap het nog niet, ik raak de weg kwijt na stam + T in tegenwoordige tijd. En geen T er achter in verleden tijd.

Nu ben ik na jaren zelf er achter gekomen dat ik dus duidelijk moeite heb bepaalde met letters en cijfers.
Hoe lastig is het als je 6 8 9 door elkaar haalt? Later kwam ik erachter dat m n o p d h voor mij dus ook vaak verkeerd gezien worden. Natuurlijk leer je er mee leven, let je goed op check je alles dubbel. Maar soms zie je het gewoon niet. Ik ben ook altijd blij met de correctie die automatisch een rood streepje aangeeft :P

Ook zijn er gewoon woorden die ik er niet in krijg, vraag me niet waarom.

Als kinderen (zoals ik dus) op school wel begeleiding krijgen. Maar daar werd gewoon niet opgemerkt wat er fout ging. Hoe kan je dan de school de wijzende vinger geven? Kinderen worden heel handig in omzeilen van het probleem terwijl ze het zelf niet eens weten. Hoe heb ik anders alle schooljaren doorgelopen zonder dat het boven water kwam?

Een bedrijfsleider zag het dat ik steeds fouten maakte met de prijs maar ook dat ik dus het stickertje bekeek, ik het in toetste, ik terug keek op de sticker en weer op de kassa. Ik maakte dus weinig fouten ik zag ze wel.
Pas jaren later kom je bij een ogentest er pas achter dat ik dus ook letters door elkaar haal. Ik zie ze dus anders dan wat er staat. Helaas heb ik hier nog geen controle manier voor gevonden.

Wel merk ik dat de sms taal veel fouten veroorzaakt bij de kinderen. Even = ff maar dan schrijven ze dus ook voluit effen ipv even.

Dat is een hele goeie
En daar kom je enkel achter met een goede test
En ik denk dat jij er dyscalculie bij heb, helemaal lastig

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:37

hier ook iemand met dyslexie.

het word onwijs vaak als excuus gebruikt.
ofdat mensen beweren dyslexie te hebben maar nooit getest zijn.
ikben in de eerste van het vmbo getest.
jammer want als ze het eerder wisten had ik eerder bijles/hulp kunnen krijgen.
vanaf de eerste van het vmbo tot de 3e van het MBO heb ik trouw elke week prive les gevolgt om spelling te leren.
ik kwam niet hoger als groep 4/5.
toenwas ik er zat van en ben ik gestopt.
misschien zou ik ooit verder gekomen zijn maar ik was het zat om op dat niveau te blijven hangen om verder te komen moest ik mijn toets met 75% halen en dat redde ik dom weg niet.
ik vind het gebruik van laptops een uitkomst.

lezen was ook een groot probleem maar door oefenen, oefenen en nog eens oefenen lees ik nu vrij goed. geen gehakkel ofzo.
alleen lange moeilijke worden zijn moeilijk.

oefenen is goed voor een persoon met dyslexie mijn dyslexie leraar (gaf les aan kids met dyslexie) had zelf ook dyslexie maar je merkte het niet (meer).
mooi voorbeeld die man heeft zijn droom waar gemaakt.
wel door extra lessen, bijles, oefenen en extra jaren maar hij is er gekomen.

dyslexie kids moeten begeleid worden.
geholpen en ze moeten zelf de wilskracht hebben om door te gaan om meer te leren.

Mungbean

Ik heb een broer die zwaar dyslectisch is.
Hij verschuilt zich er nooit achter en gebruikt het nooit als excuus.
Echter helemaal alleen een text foutloos schrijven zal er niet inzitten. Daarom heeft hij een hele stapel trucs gaand van stukken zinnen uit internet kopieren, spellingcontroles en speciale lettertypes die beter geschikt zijn voor dyslecten. Ook probeerde hij bijv. koopcontracten door collega's te laten opmaken omdat hij zich daarvoor schaamde. Helaas ook op veel onbegrip gestuit daardoor.

Fouten uit de OP zijn gewoon slordigheidsfouten. Wat je bij dyslecten ziet is dat combinatie letters verkeerd om staan, een stuk van een woord op de verkeerde plek terecht komt en er letters tussen komen die je wel uitspreekt maar niet schrijft.
Met een pen schrijven resulteerde voorheen nog wel regelmatig in letters in spiegelbeeld schrijven.
Hij heeft tot heel lang zijn eigen naam in omgekeerde volgorde geschreven waarbij 1 van de letters ook nog in spiegelbeeld stond.

iefke

LZP -> MW

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:41

dyscalculie heb ik ook.
erg lastig.

mijn dyscalculie en dyslexie test duurde eerst 3 dagen en daarna moest ik af en toe nog eens langs komen voor tests en na weken (misschien maanden) kregen mijn ouders een heel boekwerk met daarin de uitslag.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:42

Ik ben juf en heb in de afgelopen jaren verschillende dyslecten in de klas gehad. En nog weet ik niet genoeg over dyslexie, daarom ga ik er dit jaar nog een cursus over volgen. Maar wat me wel duidelijk is geworden, is dat het probleemgebied bij elk kind ergens anders kan liggen. Zo had ik kinderen die het tot groep 6 aardig konden maskeren, omdat ze woordbeelden onthielden, maar tegen de lamp liepen zodra het over regels en dus over werkwoordspelling ging. Ik heb kinderen gehad die er juist wel baat bij hadden om die regels tot in den treure te oefenen. Kinderen die baat hebben bij extra tijd voor hun toets, zodat ze alles wel kunnen lezen. Kinderen die baat hebben bij een toets op geel papier of die vergroot wordt. Wat voor andere kinderen dan weer niet werkt.

Mijn man haalt allerlei samenstellingen uit elkaar of plakt juist woorden die niet aan elkaar horen, aan elkaar. En heeft geen flauw idee hoe het wel moet, omzeilt moeilijke woorden door een ander woord te gebruiken. Een tekst lezen duurt bij hem veel langer, omdat hij elk stukje moet herlezen en aan het einde van de bladzijde niet meer weet wat er aan het begin stond. Mijn vriendin heeft de boel jarenlang kunnen compenseren met haar intelligentie, maar had 'alleen maar' extra tijd nodig om de teksten te lezen om vervolgens wél goed te kunnen scoren.

Maar hoewel de aanpak kan verschillen, is mijn ervaring tot nu toe dat de meeste dyslecten er wél keihard voor willen werken om wél een goede tekst te schrijven of een goed resultaat te halen. Die hun tekst nog tig keer overlezen (en vervolgens nog de fouten niet zien zitten, of wel het gevoel hebben dat er iets niet klopt, maar wat?) en laten controleren door anderen. Ik heb een jongen in de klas gehad die nu in groep 7 zit, maar nog steeds het leestempo heeft van een kind in groep 3. Enorm frustrerend, en toch blijft hij gemotiveerd. Mijn vriendin heeft moeite met spellen en met name in andere talen, maar is zich bewust gaan oefenen in het Engels om bij te blijven en succesvol te kunnen zijn in haar werk. En daarin verschillen veel échte dyslecten naar mijn mening (en dat zal vast niet in alle gevallen opgaan) van mensen die het als excuus gebruiken om maar niet op hun spelling te hoeven letten. De drive om te proberen het wél voor elkaar te krijgen en ervan balen als dat niet lukt. Dat is iets wat ik veel in mijn omgeving zie.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:43

Even volgen dit, heb nu even geen tijd om er wat over te zeggen, maar dat wil ik wel ;)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:54

BlueStar schreef:

En/of is slecht in leren in het algemeen (lager iq)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:04

@Tamara "Zo had ik kinderen die het tot groep 6 aardig konden maskeren, omdat ze woordbeelden onthielden"

Hier zeg je iets leuks, misschien dat de mensen hier er ook een antwoord op kunnen geven.

Ik ben dus een duidelijke beelddenker, bij een woord zie ik dus eigenlijk in gedachte de afbeelding.
Er zijn ook mensen die bij een woord het dus geschreven zien in gedachte.

Zitten er hier veel beelddenkers? Of juist veel woorddenkers? En wie heeft er wel of geen last van dyslexie?

Zou er een overeenkomst zijn tussen dyslexie en beelddenken?

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:06

Je kan volgens mij geen (gediagnosticeerde) dyslexie hebben én een laag IQ. Dat moet minimaal hoger dan 70 zijn dacht ik zo uit mijn hoofd.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:09

Annemiek80 schreef:
BlueStar schreef:

En/of is slecht in leren in het algemeen (lager iq)

Maar mensen met een "lager IQ" hebben vaak een andere sticker. En zullen volgens mij niet snel
dyslexie als plakker krijgen. Eerder autistisch spectrum, adhd, pdd nos noem maar op. Mijn zoon zit dus in
autistisch spectrum, zijn taal is echt niet best maar dyslexie is bij hem nooit getest omdat er al een sticker is.