Tegenwoordig lees je snel sorry ik heb dyslexie terwijl ze bedoelen :ik kan geen goed Nederlands.
Nu ben ik de laatste 20 jaar steeds meer dingen gaan tegen komen. Voor mij is spelling ook een ramp, iedereen leert het op de lagere school op voortgezet onderwijs komt het ook weer terug. En ik heb het in een cursus nog een keer gehad. Ik snap het nog niet, ik raak de weg kwijt na stam + T in tegenwoordige tijd. En geen T er achter in verleden tijd.
Nu ben ik na jaren zelf er achter gekomen dat ik dus duidelijk moeite heb bepaalde met letters en cijfers.
Hoe lastig is het als je 6 8 9 door elkaar haalt? Later kwam ik erachter dat m n o p d h voor mij dus ook vaak verkeerd gezien worden. Natuurlijk leer je er mee leven, let je goed op check je alles dubbel. Maar soms zie je het gewoon niet. Ik ben ook altijd blij met de correctie die automatisch een rood streepje aangeeft

Ook zijn er gewoon woorden die ik er niet in krijg, vraag me niet waarom.
Als kinderen (zoals ik dus) op school wel begeleiding krijgen. Maar daar werd gewoon niet opgemerkt wat er fout ging. Hoe kan je dan de school de wijzende vinger geven? Kinderen worden heel handig in omzeilen van het probleem terwijl ze het zelf niet eens weten. Hoe heb ik anders alle schooljaren doorgelopen zonder dat het boven water kwam?
Een bedrijfsleider zag het dat ik steeds fouten maakte met de prijs maar ook dat ik dus het stickertje bekeek, ik het in toetste, ik terug keek op de sticker en weer op de kassa. Ik maakte dus weinig fouten ik zag ze wel.
Pas jaren later kom je bij een ogentest er pas achter dat ik dus ook letters door elkaar haal. Ik zie ze dus anders dan wat er staat. Helaas heb ik hier nog geen controle manier voor gevonden.
Wel merk ik dat de sms taal veel fouten veroorzaakt bij de kinderen. Even = ff maar dan schrijven ze dus ook voluit effen ipv even.
Dus wie heeft nu wel dyslexie en wie is gewoon slecht in Nederlands of allebei?