Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:36

Mando schreef:
Ik probeer alles van suiker te vermijden, voel me goed, ben aktiever en wat vooral fijn is... de kilo's gaan er langzaamaan af,

Sinds waneer doe je dat? En vanaf wanneer merkte je er iets van? De kilo's hoeven er bij mij niet af gelukkig.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:42

Hee interessant topic dit!

Ik ben begonnen met het minderen van suikers. Doe nu bijvoorbeeld geen suiker meer in thee of koffie. Ben sowieso niet zo'n snoepert, maar ergens ook nog niet helemaal bewust van waar allemaal geraffineerde suikers in zitten.

Hoe voorkom je nou dat het er alsnog weer bij in sluipt?

Sinds mijn gezondheid de laatste tijd een beetje laat afweten ben ik eens gaan kijken naar mijn voedingspatroon. Afvallen hoeft niet, maar mijn energielevel moet wel omhoog (en heb erg slechte bloedwaardes op dit moment -bloedonderzoek is momenteel gaande-). Dus ik lees mee. En ga me er ook verder in verdiepen :)

Straww_

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:52

Ik denk dat je voorkomt dat het er weer insluipt door het een paar weken echt streng vol te houden. Eventueel met iemand samen (sociale controle, bij ons thuis is mijn moeder de waakhond :+ ) en gewoon echt even doorgaan. Verandering neemt tijd, dus duurt het ook even voordat je het als gewoon gaat zien.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:06

Na twee weken was de ergste behoeft weg. En na 6 weken, ongeveer dan, deed het me niks meer. Kan rustig een zak m&ms in mn tas doen zonder dat ik er ook maar aan denk om hem open te maken.
Wel eet ik nog steeds op vaste tijden en loop dus vaak met bakjes in de tas rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:14

Ok JJane, bedankt. Maar dan komt nu mijn volgende vraag. Ik heb net best wel gezond geluncht. Lekkere verse salade met 3 crackers, een extra tomaat en ik heb evt nog een komkommer liggen voor als ik vanmiddag trek krijg. Maar ik heb nu direct na het eten zoooooooo'n zin in iets zoets. Is dit voor jullie herkenbaar? Ik moet mij echt inhouden om niet even naar de snoeppot te lopen en lekker een handje snoepies in mijn mond te stoppen.

Dat heb ik bijna altijd na het eten.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:27

Ja heel herkenbaar. Dat is na een half uurtje weg. Het is net of het hongergevoel nog moet worden afgemeld in je hoofd. Handje nootjes tussendoor is ook lekker. Zelf lunch ik wel wat steviger hoor neem er een spelt bolletje bij en doe daar nog een lekkere laag roomboter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:32

Normaal gesproken eet ik meestal 2 bruine sneetjes brood, met kaas, een Opkikker tomaat en een komkommer en een tomaat.

Spelt bolletje ga ik eens even naar op zoek. Mmmmmm roomboter, lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:33

Oh maar als we het over roomboter hebben, moet ik zeggen dat een broodje met roomboter en dan chocoladevlokken ook wel heeeeeeel erg lekker is. Maar dat mag dan natuurlijk ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:36

Ik ben bewust of onbewust al een tijd geleden gestopt of heb het in ieder geval aardig geminderd. Scheelt ook enorm voor het sporten, nu hou ik het veel langer vol zonder in te storten. Af en toe eet ik nog wel suikers, maar echt niet zo veel meer. Ik drink nog wel limonade en (chocolade)melk of melk met honing, ik weet niet of dat telt. Snoepen doe ik meestal met fruit tussendoor of sultana's, als ik echt honger heb na het sporten ook wel eens een paar boterhammen of tosti's. :Y) Afvallen hoeft bij mij namelijk niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:38

Ergens half juli en tuurlijk zondig ik wel eens maar ik merk dat ik mezelf daar dan niet goed bij voel maar he.... ik blijf een vrouw he. :-)

Kilo's hoefde er ook niet af ... maar dat gebeurde gewoon wel fijn

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:38

Straks kan je wel weer eens een keer hagelslag nemen. Alleen nu is het niet verstandig. Of je moet even kijken in de natuurwinkel of je wat kunt krijgen op basis van stevia.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:51

Die trek in zoet is bij mij er niet als ik geen brood of tarweproducten e.d. eet.. Misschien helpt dat?

Zodra ik een boterham of cracker eet (behalve bij spelt brood) heb ik vlak erna trek in zoet.. :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:55

[***] schreef:
Normaal gesproken eet ik meestal 2 bruine sneetjes brood, met kaas, een Opkikker tomaat en een komkommer en een tomaat.

Spelt bolletje ga ik eens even naar op zoek. Mmmmmm roomboter, lekker!

Ik was ook echt verslaafd aan opkikker tomaat, maar je moet je eens verdiepen in smaakversterker, dan is opkikker tomaat ineens een stuk minder lekker... :(:)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:56

Ik heb het zelfde met tarwe producten. Gelukkig zijn brood en pasta makkelijk voor spelt te vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:00

JJane schreef:
Straks kan je wel weer eens een keer hagelslag nemen. Alleen nu is het niet verstandig. Of je moet even kijken in de natuurwinkel of je wat kunt krijgen op basis van stevia.

Oh, maar dan neem ik het nu gewoon even een tijdje niet hoor. Eet 's morgens nu meestal een broodje met chocopasta. Ga dat maar weer veranderen in pindakaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:01

Cer schreef:
Die trek in zoet is bij mij er niet als ik geen brood of tarweproducten e.d. eet.. Misschien helpt dat?

Zodra ik een boterham of cracker eet (behalve bij spelt brood) heb ik vlak erna trek in zoet.. :)

Dat ga ik eens proberen. Wat eet jij ipv brood of tarweproducten als lunch? Altijd speltbrood?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:03

Bunga schreef:
Ik was ook echt verslaafd aan opkikker tomaat, maar je moet je eens verdiepen in smaakversterker, dan is opkikker tomaat ineens een stuk minder lekker...

oh, ik vond het al heel gezond van mij dat ik geen Cup a Soup meer nam omdat daar ook veel suiker in zit....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:06

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:18

Oef als ik dit topic zo even door scan krijg ik het gevoel dat je helemaal niks meer mag eten...
Ik wil op zich ook graag gezonder gaan eten, maar heb als arm student geen geld voor producten uit van die natuurlijke winkels :p
Dus wat zijn nou de praktische tips? Wat te vermijden en waarom?
En wat mag dan wel? behalve fruit natuurlijk ;)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:41

Hebben jullie toevallig tips voor interessante boeken over gezonder (o.a. suikervrij) eten?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:50

Ahhhhh ik moet er ook weer aan! 2 jaar geleden heb ik een suiker detox gedaan met 10kg eraf als resultaat.. de kg's zijn nog steeds weg maar de suikerverslaving is weer terug :( Dus ik moet er ook weer aan! Weet alleen niet zo goed waar te beginnen, aangezien mn vriend en ik nogal houden van een glas wijn en stuk chocola. Merk ook, omdat hij altijd liga's enz in huis heeft, je makkelijker dat pakt dan dat je snel een salade in elkaar draait.. Zo slecht! maar went snel, zelf haal ik eht niet huis dan is de beohefte er ook niet

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 14:58

Wat ik voor mezelf tot noch toe aanhoudt is dat ik moet kunnen zien en weten, wat het is voordat wat ik eet. Met brood, liga's, koek, snoep etc weet je dat meestal niet. Dus ofwel naar de natuurwinkel of zelf maken. Fruit en groenten zijn dus wel ok. 100% yoghurt is ok. Maar je kan bijvoorbeeld ook pastasaus zelf maken, 100% tomatensaus met wat knoflook, ui en kruiden ipv kant en klaar.

Ik zorg ook dat ik altijd snacks in huis heb, zoals dadels, noten, fruit, snoep tomaatjes en gezonde muesli repen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:00

Ik eet niet helemaal suikervrij maar wel een eind.
Eet sowieso geen brood, alleen smoothies van groente/fruit/superfoods, eiwitpoeder/ei s'morgens.
Slappe limonade drink ik, alleen per uitzondering suikerbommen als drinken.
Toevallig dit weekend 3 pakjes wicky gedronken over 2 dagen, erg intensief bezig geweest en dan is het soms wel lekker.
S'avonds wel gewoon, maar ik mag geen gluten en melk dus veel pakjes en kant en klaar enzo mag ik toch niet. :)
Wel een tijd echt strikt gedaan maar toen werd ik zo ziek van de suiker op een gegeven moment dat ik daar mee gestopt ben.
Dat kan gewoon niet, want ik mag ook al geen melk en gluten, daarbij zeeeeer beperkt soja en geen varkensvlees.
Eet wel aardappelen trouwens, maar dat gaat ook goed en zijn ook geen geraffineerde suikers uiteraard!
Minder koolhydraten in de vorm van brood doet mijn lichaam wel erg goed, net als voldoende eieren/eiwitpoeder!
Ben best gevoelig op mijn spieren, en dit helpt daar wel erg goed tegen plus ik zit goed vol.
Het eiwitpoeder is van erwten.
Het houdt ergens op met beperken.. Met mate hier dus. :)
Net snoepjes gehaald, niet suikervrij want dat is chemische bende maar dat zijn uitzonderingen. :)

Suiker hier dus met mate.
Heb er ook niet echt last van als ik het wel doe moet ik zeggen.
Ben hooguit wat moe, heel slappe limonade gaat goed. Anders drink ik gewoon niet genoeg..
Merk het wel aan mijn gewicht, maar niet schokkend veel maar ik ben en was ook niet te zwaar. :+

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:01

wat zijn dan gezonde mueslirepen? Want over het algemeen zit dat juist vol met geraffineerde suikers

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:03

Ik eet altijd eat natural.. Geen idee hoe gezond die zijn maar volgens mij een stuk gezonder als de gemiddelde reep!
Googelde net en daar staat dat eat natural heel veel vet bevat en suiker?
Nou vet zijn ze, zijn notenrepen immers maar die vetten zijn zeker niet ongezond.
Vet/cholesterol hebben we nodig anders ga je hartstikke dood.

Eat natural schijnt wel veel suiker te bevatten, klopt ook wel want er zit rijstmeel in en dat zet om in glucose.
Kan wel zeggen dat ik ontzettend lang kan teren op zo'n reep, en dat kan ik niet van veel dingen zeggen aan kant en klaar tussendoortjes.
Mag van mij calorieen/suikers/vet bevatten, als ik er maar lang op kan teren en dat kan ik op eat natural. :)
Eet het meestal als ik weg ben van huis met vliegen, vind het anders lastig om wat te eten mee te nemen wat ook goed vult.
Het is vaak best intensief en dan kan ik het goed gebruiken omdat ik verder overdag niets eet.

Vergelijkingen met Kitkats qua calorieen van ik overigens niet op gaan.
Je moet geen calorieen tellen, je moet gezond eten.. En daar komt geen calorieen tellen bij kijken imo.
Noten zijn calorieen bommen, maar wel gezonde calorieen..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-09-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt