Zwanger! Mag je paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Zwanger! Mag je paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:49

Ik hoef toch ook niet in de auto te gaan zitten :=
Kan ook met de bus toch?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:49

Ik had toentertijd een heel braaf paard en heb tot na de uitgerekende datum gereden.
Uitgerekende datum was eind februari en op 15 maart nog een rustige buitenrit gemaakt. De 17e naar het ziekenhuis en is de baby gehaald.

Buiten dat ik heel dik was voelde ik mij goed en had een superbraaf paard. Indien je dit niet hebt zou ik zeker eerder gestopt zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:51

Een van de grootste problemen voor de groei en ontwikkeling van de baby is trouwens stress van de moeder.
Ik denk dat ik maar gewoon niet meer ga werken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:53

Goed idee sizzle!!

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:54

Nou ik noem het niet echt 'gevaar opzoeken' Jijzelf kent je paard het beste, en jij weet wat hij/zij eng vind of wat voor raars hij/ze tijdens het rijden misschien kan gaan doen. Natuurlijk, ongeluk zit in een klein hoekje, blabla, maar zo kan alles wel gevaarlijk zijn.

Ik heb trouwens geen ervaring, ben 12, dus voorlopig nog geen kindjes voor mij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:56

Ik denk dat er meer kans bestaat dat mijn paarden me per ongeluk pletten in de stal dan dat ik er af val :')

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:02

maar toch weet je van het braafste paard ook maar nooit....als hij onverwachts schrikt....

maar ik laat verder iedereen in zijn waarde wat ze doet hoor, maar ik zou gewoon heel voorzichtig zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:02

VivaLaVida schreef:
Ik denk dat er meer kans bestaat dat mijn paarden me per ongeluk pletten in de stal dan dat ik er af val :')

Zoiets had een stalgenoot. Had al 10 jaar dezelfde brave gelderse, nooit 1 stap verkeerd, liep voltige lessen etc. Ze is vroeg in de zwangerschap gestopt met rijden, kwam echter de stal in om te poetsen, paard schrok en trapte haar in de buik (hoog zwanger).
Gelukkig volledig zonder gevolgen, maar daarmee is poetsen ook een no-go geworden lijkt mij.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:03

hier ook door gereden tot 25 weken niet alle gangen gingen meer fijn en licht rijden was een ramp.. kon beter door zitten maar om je paard met rijden maar geen galop meer te laten doen en gelijk te gaan door zitten vond ik ook geen strak plan(paard is bekent met rug problemen) dus nu stop gezet. aangezien ik er geen ruiter voor kon vinden
ben nu 29 weken.. maar mis rijden wel..

Elan_GV

Ik ben over 6 weken uitgerekend en ik ben in combi met een paard met een blesure en een jong paard met goede bijrijdster gewoon dit keer eerder gestopt. Ook omdat een jong paard soms gewoon even doorgepakt moet worden en heel eerlijk gezegd was ik dan te moe. Dus toen ik aan mezelf begon te twijfelen ben ik gestopt.
Bij de eerste kwam er, las het hier al, een gigantische vorstperiode.. toen dacht ik, ach, mooi moment om te stoppen.

Vind het wel twee héél uiteenlopende vragen hoor. Je bent onzeker over hoe je vriend je gaat vinden e.d., maar hij had gezegd tegen je dat het allemaal goed kwam toch, dan is dat toch mooi?

Als je 3 maanden bent, moet je nu wel dingen gaan regelen hoor.. Ben je nog niet bij de verloskundige geweest? Vaak krijg je met 3 maanden ongeveer de eerste echo om te zien wanneer je uitgerekend bent.

Mag ik vragen hoe oud je bent?

Als je vragen hebt of iets mag ook per pb hoor.. Van leerkracht tot leerkracht dan maar?

Anoniem

Eigenlijk wel..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:07

Oja, wat de vader er van vind?
Die is arts en ziet niet echt veel gevaar voor iets wat veilig in water is verpakt.
Zijn commentaar: hoe krijg je een ei ongebroken de trap af?
Stop het in een zak water en er komt geen barstje in.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:14

Ja is ook zo springen heb ik nog gedaan tot mijn buik echt begon te groeien.. En rijden dus totik last van kreeg

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:31

Je bent niet ineens van chinees porselein als je zwanger bent, kom op zeg. De dames die zwanger zijn (geweest) kunnen je wel vertellen tot de hoeveelste week je kindje beschermd achter je schaambot ligt - dan kan er echt niet veel gebeuren. Verder is het gewoon luisteren naar je lijf en bij twijfel niet doen. Paardrijden mag :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:04

Dat is maar tot 12 weken dus Hilli, daarna begint de baarmoeder boven je schaambot uit te komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:16

Weet je, een ieder moet gewoon doen wat hij/zij wil.
Er zijn ook zwangeren die niet meer bij vrienden met katten op bezoek willen (toxoplasmose).
Sommigen durven geen vis meer te eten, anderen blijven spastisch bij franse kazen uit de buurt al is het nog zo gepasteuriseerd.
Als iemand zich daar veiliger bij voelt, so be it. Maar kijk dan niet scheef naar mensen die wel een kat aaien.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:13

Sizzle schreef:
Oja, wat de vader er van vind?
Die is arts en ziet niet echt veel gevaar voor iets wat veilig in water is verpakt.
Zijn commentaar: hoe krijg je een ei ongebroken de trap af?
Stop het in een zak water en er komt geen barstje in.

Fijn hè, dat we 'gepromoveerd' zijn tot hoogwaardig verpakkingsmateriaal :+

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:32

Sizzle schreef:
Er zijn ook zwangeren die niet meer bij vrienden met katten op bezoek willen (toxoplasmose).
Sommigen durven geen vis meer te eten, anderen blijven spastisch bij franse kazen uit de buurt al is het nog zo gepasteuriseerd.
Als iemand zich daar veiliger bij voelt, so be it. Maar kijk dan niet scheef naar mensen die wel een kat aaien.

Zou wel wat sneu zijn voor mijn poezels.. haha.

Ja het is maar net hoe je er mee omgaat. De een is er gewoon wat realistischer in denk ik. Als je nu valt kan er idd nog weinig mee gebeuren, maar als je je er onzeker over voelt, dan ga je ook onzeker op je paard zitten en lijkt me dan in dat geval niet verstandig.
Ik heb zelf nog lekker een marathon met mijn paard gereden, door waterbakken en over een crosbaan racen. Geen moment onzeker geweest, ook omdat het absoluut niet hoeft met het paard, juist als die op buitenrit is, dan gaat dat prima.
Stel mijn andere paard was niet geblesseerd was ik daar zeker ook nog een tijd op blijven rijden en daarna gewoon een beetje bijhouden met longeren en eventueel de bijrijdster er op.

Ik mocht van mijn instructeur niet meer springen.. ik vroeg hem nl om mijn paard even aan te singelen wat ik nóóit vroeg, maar kon niet meer zo goed zo ver voorover buigen. :+ Dus toen ging er bij hem een lichtje branden.. :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:13

Sizzle schreef:

Dat is denk ik het belangrijkste - niet alleen in dit geval, maar ook in veel andere situaties.

Ik zou in dit geval zelfs nog een argument kunnen bedenken om juist wél te blijven rijden: nu heb je nog alle tijd voor je paard en met een beetje geluk ook de energie (mits geen last van extreme vermoeidheid, misselijkheid, je bekken, tig keer moeten plassen, enzovoort), Straks is je kleintje er en verschuift je paard naar een veel lagere plek op de prioriteitenlijst. Dat is helemaal niet erg (een kind heeft gewoon goede zorg nodig van z'n ouders), maar nu nog even 'onbezorgd' genieten kan dan best lekker zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:16

PP -> MW

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:11

Die discussie heb ik ook al gehad met mijn vriend en een paar vriendinnen. Wij zijn aan het proberen om zwanger te worden. Een van mijn vriendinnen meteen al dan mag je niet meer paardrijden want dat wekt je weeen op zelfs in vroeg stadium, heb haar toen maar even uitgelegd dat onzin is. Mijn vriend wil het ook absoluut niet, ik heb hem verteld dat er dus in de eerste paar weken niks kan gebeuren. Maar ik stap niet op het paard omdat het paard waar ik op rijd nog wel eens even lollig kan doen want ze vind het zo leuk. Ik vertrouw dat niet met dit paard daarom ga ik er niet op. Maar stel het paard waar ik eerst altijd op reed, ja daar zou ik toch nog wel willen proberen zolang mijn lichaam zegt dat het kan.
Ik heb juist gehoord dat het je bekke sterker maakt ofzo, bepaald spieren zijn dan sterker voor het bevallen??

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:34

Ik ben nu bijna 30 weken en rij nog vrolijk door hoor! Ik ging tot 20 weken ook nog op wedstrijd, maar mijn rij jasje ging niet meer dicht :D. Zo lang het goed voelt rij ik lekker door, ik zou het veel te erg missen!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:36

Ik heb door gereden tot 30 weken, toen ging paardlief met mijn zusje op vakantie en daarna ben ik er niet meer opgeklommen. Erop en eraf ging ook niet zo soepel meer :+

Ik heb overigens ook geen last gehad van mijn bekkenspieren met bevallen, ik had m er zo uit! :D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:50

wemkelover schreef:
Ik heb juist gehoord dat het je bekke sterker maakt ofzo, bepaald spieren zijn dan sterker voor het bevallen??

Dat gaat om je bekkenbodemspier. :) Die verzwakt vaak tijdens je zwangerschap en tijdens de bevalling. Paardrijden houdt/maakt deze spier sterker (je kunt hem ook op andere manieren trainen, maar die zijn minder leuk dan paardrijden :D ).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:28

heeft voor en nadelen, en het is nooit bewezen over de bekken, hetzelfde als dat paardrijden de bevalling zou kunnen bemoeilijken omdat je bekken bodem te getraind zou zijn, dus minder ontspant. nooit bewezen. dus geloof er niet zo in.