Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:43

Romyv schreef:
@Rocamor en liedje89: zeg jullie hiermee dat "alle" dikkies zelf onverantwoordelijk zijn en een schop onder zn kont moet krijgen om af te vallen? Hoe kijk je dan aan tegen mensen met een eetstoornis?

Ik vind eigenlijk dat je eetpatroon vooral je eigen probleem is, van mij hoeft niemand een schop onder zijn kont. Als mensen iets willen doen en hun gewicht/levensstijl kan dat best die informatie is gewoon beschikbaar de meeste vinden het alleen niet belangrijk genoeg, dat mag (gelukkig) maar dat geklaag dan de hele tijd, als je die tijd nu eens zou besteden aan het lezen van de labels van die pakjes was je al veel gezonder :Y)

@Shadow: Iedere industrie maakt toch gebruik van dat soort techieken, het is aan jezelf om maat te houden. ook fabrikanten van kleding, cosmetica, elektronica, meubels etc doen hun best om die vraag te creeën geven een te positief beeld van hun producten etc. Ik vind het wat slap om te zeggen dat je die trucjes niet kan weerstaan en dat je dan slimmer moet zijn dan de industrie, de meeste dingen kan je gewoon overleven door streng te zijn voor jezelf en niet blind uit te gaan van informatie van mensen met een duidelijk belang zoals fabrikanten :roll:

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:44

Het verse sap dat je bij AH kunt kopen is ook niet zo gezond als je denkt (in de glazen flessen). Er zitten niet meer zoveel vitaminen in; het is verhit om toch die paar dagen in het schap te kunnen staan. Zelf sap persen is inderdaad de beste oplossing en ook de lekkerste!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:45

liedje, je onderschrift sluit goed aan op je post :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:46

Maar om even op de beginpost terug te komen. Overgewicht is idd volgens mij gedeeltelijk te wijten aan de voedingsindustrie. Gedeeltelijk want het grootste deel ligt aan jezelf, zoals hier ook al menigmaal gezegd. Het kan natuurlijk ook erfelijk zijn, voor een stukje. Maar we worden zeker ook misleid. Denk de mensen die hier op dit topic reageren, weten al min of meer hoe ze bedrogen worden door misleidende reclame. En we weten wel wat min of meer goed is maar de meeste mensen denken echt goed en gezond te eten (volgens de reclames), terwijl ze niets dan rommel binnensteken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:47

Leuk topic :j

Ik denk dat de toegenomen welvaart en gemakzucht de belangrijkste oorzaken zijn.

Komer eventueel later op terug. Nu weinig tijd.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:48

Dana82 schreef:
Maar om even op de beginpost terug te komen. Overgewicht is idd volgens mij gedeeltelijk te wijten aan de voedingsindustrie. Gedeeltelijk want het grootste deel ligt aan jezelf, zoals hier ook al menigmaal gezegd. Het kan natuurlijk ook erfelijk zijn, voor een stukje. Maar we worden zeker ook misleid. Denk de mensen die hier op dit topic reageren, weten al min of meer hoe ze bedrogen worden door misleidende reclame. En we weten wel wat min of meer goed is maar de meeste mensen denken echt goed en gezond te eten (volgens de reclames), terwijl ze niets dan rommel binnensteken.

Maar is dat niet iets van alle tijden? Vroeger leefden mensen ook niet zo gezond. En nog daarvoor had je bijv scheurbuik vanwege het slechte eten. Ik denk dat het iets van alle tijden is en dat iedereen zelf beetje moet nadenken voor ze iets naar binnen schuift.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:50

chevax schreef:
Dana82 schreef:

Maar is dat niet iets van alle tijden? Vroeger leefden mensen ook niet zo gezond. En nog daarvoor had je bijv scheurbuik vanwege het slechte eten. Ik denk dat het iets van alle tijden is en dat iedereen zelf beetje moet nadenken voor ze iets naar binnen schuift.

Toen aten ze niet gezond omdat er gewoon weg niets anders was. En lang leefden die mensen ook niet altijd hé.
Kijk maar gewoon naar het roken. Hoeveel mensen beginnen er nu nog steeds te roken terwijl dat er al jaren op de pakjes staat dat je ervan dood gaat? Terwijl het stinkt? Terwijl het zo duur is? En van je eerste sigaret ben je niet verslaafd hé, dat is pas na een tijdje. En toch beginnen mensen er nog aan.
Dus is het dan zo onlogisch dat mensen trappen in het fabeltje van "gezond" maar goedkoop eten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:52

liedje89 schreef:
@Shadow: Iedere industrie maakt toch gebruik van dat soort techieken, het is aan jezelf om maat te houden.

Dat vind ik wat al te makkelijk, te dicht naar het excuus van dieven die zeggen 'dan moet je je waardevolle spullen maar niet in de auto laten' of oplichters die vinden dat je hen dan maar niet had moeten geloven.

Citaat:
de meeste dingen kan je gewoon overleven door streng te zijn voor jezelf en niet blind uit te gaan van informatie van mensen met een duidelijk belang zoals fabrikanten :roll:

Lang leve het internet wat dat betreft, want een aantal dingen waren anders nooit aan het licht gekomen.
Maar dan nog: het is vermoedelijk geen toeval dat overgewicht juist veel voorkomt onder mensen die de middelen niet hebben om dat allemaal zelf uit te zoeken en uit te voeren, dus mensen met een laag inkomen en/of een laag opleidingsniveau.

En zo eenvoudig is het bovendien niet altijd om dingen uit te vinden. Zo mag er in Amerika bv niet op de verpakking gezet worden of een product genetisch gemodificeerd is. Je kunt dan als consument gewoon niet over de informatie beschikken om behoorlijk te kiezen. En wat dat aangaat: ik heb een jaar in Amerika gewoond en het was waar ik zat vrijwel onmogelijk om gezond te eten. Wat dat betreft hebben we het hier in Europa wel echt een stuk beter (en dat blijft hopelijk zo.) :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:52

chevax schreef:

Scheurbuik kwam meer omdat de manieren/middelen toen niet voorhanden waren omdat te voorkomen.

Iedereen heeft geld genoeg om voedsel te kopen, en meer voedsel dan perse noodzakelijk is om in leven te blijven. Dat was vroeger, en in grote delen van de wereld nog steeds, niet vanzelf sprekend.

chevax

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:54

Volgens mij krijg ik niet goed uitgelegd wat ik bedoel. Anyway, ik ga vanavond nav dit topic maar weer eens de tijd nemen om gezond te koken! ;-)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:55

Scheurbuik onstond alleen op lange zeetochten waar geen vitamine C voorhanden was. Op land moet je goed je best doen om geen vitamine C binnen te krijgen :-).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:56

Shadow0 schreef:
En zo eenvoudig is het bovendien niet altijd om dingen uit te vinden. Zo mag er in Amerika bv niet op de verpakking gezet worden of een product genetisch gemodificeerd is. Je kunt dan als consument gewoon niet over de informatie beschikken om behoorlijk te kiezen. En wat dat aangaat: ik heb een jaar in Amerika gewoond en het was waar ik zat vrijwel onmogelijk om gezond te eten. Wat dat betreft hebben we het hier in Europa wel echt een stuk beter (en dat blijft hopelijk zo.) :j

bizar he!!! Heb ook een vriendin in Amerka wonen, zij is volledig overgestapt op biologisch eten omdat de supermarkt gewoon nul te vertrouwen is. Een salade bestellen ergens? zoek het blaadje sla onder de mayo.. En iedereen daar maar afvragen waarom amerikanen zooo dik zijn!?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:57

chevax schreef:
Volgens mij krijg ik niet goed uitgelegd wat ik bedoel. Anyway, ik ga vanavond nav dit topic maar weer eens de tijd nemen om gezond te koken! ;-)

*\o/* :Y)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:57

Een vriendin van mij was daar op reis en zij zei ook dat het bijna onmogelijk iets deftigs te vinden voor het eten. En als je gaat eten, is het al helemaal erg. Dat kunnen wij ons hier bijna niet voorstellen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:01

Net op de radio reclame voor goedkopere wijn in de Delhaize, gevolgd door reclame van de Macdo (eten vanaf 1 €). Geen reclame over een lekker worteltje tussendoor :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:03

Dana82 schreef:
Ik drink al maanden geen fruitsap meer, heb het gewoon niet meer in huis. Ik pers mijn eigen appelsienen. En als ik al eens ergens een fruitsap bestel, heb ik er altijd spijt van van die zoete brol. Krijg er gewoon maagpijn van. Vroeger dronk ik die troep met liters tegelijkertijd.

Precies, als je gewoon eigen geperst drinkt, of water (of thee of infusion zonder suiker), proef je pas echt wat een troep verpakte sappen en frisdranken zijn.

Ik kan hier uit armoede me geen snoep veroorloven (voor de prijs van een zakje snoep kan ik tien broodjes kopen, of 2 kilo fruit, of een kopje thee met gebak nemen op een terrasje, om het even in verhouding te zien).
Als mijn moeder hierheenkomkt neemt ze snoep mee en is er ook altijd in huis (suikerverslaafd) en dan eet ik wel mee, en dan merk je meteen het verslavende effect, terwijl als ze er niet is, ik er maanden buiten kan. Neem wel af en toe een stuk chocolade.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:05

Dana82 schreef:
Een vriendin van mij was daar op reis en zij zei ook dat het bijna onmogelijk iets deftigs te vinden voor het eten. En als je gaat eten, is het al helemaal erg. Dat kunnen wij ons hier bijna niet voorstellen.

Wat een onzin zeg, ik ben al tig keer in Canada en Amerika geweest. Genoeg gezonde dingen te krijgen ook in restaurants (en de vegatarische kaarten zijn helemaal top! kunnen we hier in nederland heel veel van leren). En mayo kennen ze daar haast niet. Ga eens daar naar een Mac bij de frieten kun je alleen ketchup krijgen.

Wat wel opvalt dat ze daar gewoon heel anders eten of het gezond is.... zij vinden van wel. Bijna altijd zie je ze bij de lunch chips eten en nooit een bammetje :-).

chevax

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:06

En ketchup bestaat weer voor het grootste deel uit suiker.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:06

je voedselpatroon is je eigen schuld, jij beslist toch wat je eet? dat doet de voedsel industrie toch niet?
als je 7x per week biologische groenten wilt eten is dat je eigen beslissing.
als je 7x per week rondje mc donalds wilt eten moet je dat vooral doen, maar kom dan niet zielig doen als je zwaar overgewicht hebt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 15:08

Suusie22 schreef:
je voedselpatroon is je eigen schuld, jij beslist toch wat je eet? dat doet de voedsel industrie toch niet?
als je 7x per week rondje mc donalds wilt eten moet je dat vooral doen, maar kom dan niet zielig doen als je zwaar overgewicht hebt.

en wat nu als je maar 200 euro per maand te besteden hebt om 5 monden van te voeden?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:10

yarrah schreef:
Dana82 schreef:

Wat een onzin zeg, ik ben al tig keer in Canada en Amerika geweest. Genoeg gezonde dingen te krijgen ook in restaurants (en de vegatarische kaarten zijn helemaal top! kunnen we hier in nederland heel veel van leren). En mayo kennen ze daar haast niet. Ga eens daar naar een Mac bij de frieten kun je alleen ketchup krijgen.

Wat wel opvalt dat ze daar gewoon heel anders eten of het gezond is.... zij vinden van wel. Bijna altijd zie je ze bij de lunch chips eten en nooit een bammetje :-).

Ahum, ik zeg maar gewoon wat ik gehoord heb. Zij hebben echt moeten zoeken in een supermarkt naar iets dat te eten was. En de porties eten op restaurant waren gigantisch en dikwijls heel erg vettig. Dat is wat zij mij vertelde hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:11

yarrah schreef:
Scheurbuik onstond alleen op lange zeetochten waar geen vitamine C voorhanden was. Op land moet je goed je best doen om geen vitamine C binnen te krijgen :-).

Toch komt het tegenwoordig links en rechts weer voor onder tieners!

Maar ook wel grappig dat men bij "vroeger" meteen op eeuwen terug grijpt. Voor 1980 is ook "vroeger " en ik heb zelf zomaar de indruk dat er toen redelijk gezond gegeten werd. Pas daarna is de magnetron en dus kant en klaar maaltijden gigantisch populair geworden en heeft de frisdrank en sappen industrie vlucht genomen.

Ook wat er aan snoep, koek en snacks was, was redelijk beperkt vergeleken nu. En veel hadden ook niet zoveel geld te besteden aan dat soort "luxe" omdat de gezinnen groter waren.

(Ik ben van 1961)

Wat Amerika betreft, het ligt er heel erg aan waar je bent. Mijn zus heeft ook altijd de grootste moeite om iets gezonds te kopen of te bestellen in ene restaurant. Ze zit voor het grooste deel in Florida.
In grote steden zul je keukens van de hele wereld treffen en vegetarische keuzes. Maar dat gaat niet op als je een of andere diner in in the middle of nowhere binnenstapt ofzo.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:11

Romyv schreef:
Suusie22 schreef:

en wat nu als je maar 200 euro per maand te besteden hebt om 5 monden van te voeden?

Mc donalds is ook behoorlijk duur qua eten!
je kunt deels zelf gaan verbouwen (moestuin, fruitbomen/notenbomen).

De aldi heeft ook goed spul voor weinig geld.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:12

Romyv schreef:
Suusie22 schreef:

Denk dat dit vooral het grootste probleem is op dit ogenblik voor veel mensen. Het ongezonde is gewoon veel goedkoper dan het gezonde. Moesten ze dat al eens opdraaien... zou al een hele verandering te weeg brengen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:14

MacDo is het goedkoopste dat er is. Idd Aldi heeft ook wel gezonde dingen maar je moet ook weer zoeken (zoals in alle supermarkten). En een groententuin? De meeste mensen hebben nog geen tijd om deftig te koken laat staan groeten zelf te kweken.