Ben het helemaal zat; lage rugpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Ben het helemaal zat; lage rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:12

@RoyceMack, ik dacht dat ergotherapie enkel toegepast werd in rusthuizen en zo, heb hier nog nooit gehoord van zelfstandig ergotherapeuten (mss is het bij ons in BE anders).

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:20

Ik heb ook altijd rugklachten gehad, ik ben ook gezegend met heerlijke x benen en platvoeten. Momenteel ga ik naar de eerder genoemde BSR therapeut, nu gaat het zo goed dat ik maar een keer in de 2 maanden hoef. Ook kunnen lage rugklachten (ook in de SI zone) door zwakke bespiering komen. Ik ben begonnen met medische pilates en er is een wereld voor me open gegaan ik ben zoveel sterker mijn houding zo zoveel beter geworden en mijn balans is zo verbeterd! Ik heb eerst cesar gehad maar het is heel moeilijk om dit te doen als je de spieren mist, pilates is hiervoor een uitkomst!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:25

als de rugklachten duidelijk aan een kant zitten en ook in heup en bovenbeen, zou het aan de iliospoas kunnen liggen. Dat is een spier die van bovenkant dijbeen naar de ruggengraat loopt. Als die verkrampt, levert het allerlei onduidelijk klachten op. Ik tob ook al jaren met onduidelijke rugklachten, kraken hielp zeker maar nooit 100%, idem voor anders eten (minder afvalstoffen). Ik ben nu sinds een paar weken bij een fysio die mn die iliopsoas aanpakt en dat levert duidelijk resultaat op.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:28

TS, dit klinkt echt als een ordinaire hernia. (met uitval, uitstraling naar je been) Ben je hier al wel op onderzocht? Zijn er al eens uitgebreide foto's/MRI gemaakt van je rug? Daar zou je toch een stuk wijzer van moeten worden...

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:01

Bedankt voor alle reacties. Ik ga eerst maar trouw de fysio proberen. Ik ben ook nog niet overtuigd dat er niks mis is, maar ja, ik heb me best gedaan bij de dokter..
Volgens de dokter had ik geen hernia verschijnselen, ze heeft me gevoel in me been gecontroleerd en nog wat trucjes. Ik weet het verder ook niet.. Dokter zei dat het niet nodig was om een scan te maken. Morgen afspraak bij de fysio, hopelijk kan ik erheen want ik ben ook nog s ziek. Maar ik ga ervoor!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:54

Ken dat: als je reflexen werken, heb je geen hernia en is er niets aan de hand. Terwijl ik toch wel degelijk (beginnende) hernia had. En de fysio kon eerst ook niet geloven dat mijn bekken scheef stond omdat de plek van de blokkade niet gevoelig was, maar toen ie verder checkte, bleek het toch het geval.

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 17:43

Nou, inmiddels weer bijna een week verder. Ben bij de fysio geweest, ze heeft me goed nagekeken en conclusie is instabiliteit vd rug en ongelijke benen. We gaan as vrijdag het verschil opmeten om te kijken of ik evt zooltjes moet. Ook ga ik een soort traject in van meerdere behandelingen om de stabiliteit te verbeteren. Dus veel oefeningen. Dit was een soort intake, dus verder nog niet veel te melden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:44

Aan je verhaal te horen lijkt het mij de juiste behandelvorm, hier zou ik ook voor hebben gekozen in jouw geval (mits ik natuurlijk geen rare dingen zou vinden).

Succes alvast!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:48

vlaatjee schreef:
Nou, inmiddels weer bijna een week verder. Ben bij de fysio geweest, ze heeft me goed nagekeken en conclusie is instabiliteit vd rug en ongelijke benen. We gaan as vrijdag het verschil opmeten om te kijken of ik evt zooltjes moet. Ook ga ik een soort traject in van meerdere behandelingen om de stabiliteit te verbeteren. Dus veel oefeningen. Dit was een soort intake, dus verder nog niet veel te melden.

Je weet tenminste wat, ik heb eens gehad bij iets dat ik net wist wat ze ging doen maar nog niets wijzer was. :P

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:18

Ik heb precies het zelfde! Soms kan ik niet meer lopen van de pijn en word ik er ook wel eens ziek bij (griep) Ik ben op een geologieweek met school ook letterlijk ingestort. Tijdens het paardrijden heb ik er ook last van. Het is soms ook te zien, vooral bij het galopperen.
Nu doe ik aan homeopathie, me rugpijn is nu minder, maar niet weg.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:02

rindin schreef:
vlaatjee schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Op dit moment doe ik niet aan sport. Ook niet helemaal ideaal, i know.
Ik heb ook van iemand een link gehad van body stress release, klinkt wel heel goed!
Ik ben bij een manueel geweest, die heeft de plek gevonden (ik zelf kan m niet vinden als ik duw op me rug) en hij heeft toen druk er op uit geoefend zodat het weefsel uiteindelijk zou ontspannen. Nou ik kon meteen 2 weken bijna niet lopen.
Uitstraling gaat tot me knie denk ik? Moeilijk te zeggen. Vooral bil en bovenbeen. Niet echt duidelijk krachtverlies denk ik, wel paar keer gehad dat als ik een opstapje nam dat ik dan door mijn been heen zakte. Maar dit is niet vaak. SI gewricht is volgens mij wel naar gekeken maar ik heb nooit een duidelijke "diagnose" gekregen.
Ik heb volgens mij wel een lengte verschil in mijn benen.

Ok, dit is het eerste wat in mijn hoofd opkomt; triggerpoints. (bijvoorbeeld in je kleine bilspieren: http://www.yoganatomy.com/wp-content/up ... in_tps.png.) Kan zijn door overbelasting, bijvoorbeeld door je beenlengteverschil, waardoor je een scheefheid in je belasting hebt.
Daarnaast zou het ook bij je SI weg kunnen komen. Ik zou me, als ik jou was, toch nog eens laten onderzoeken door een fysio of manueel die zich heeft laten bijscholen om triggerpoints te behandelen.

Naast de pijn in je been heb je ook pijn in je rug; waar zit dat precies?

Triggerpoints en heb je wel eens stabiliserende oefentherapie gedaan bij je fysio? (Of eigenlijk: doe je die nog steeds? Want dat is wel iets wat je bij moet blijven houden).
Want met enkel de triggerpoints behandelen en verder niets doen kom je er meestal niet als je al zo lang klachten hebt.

Ah ik lees net de laatste update.. Goede zaak :j
Die oefeningen zijn even wennen, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt zul je zien dat de oefeningen je steeds makkelijker af gaan en bij de meeste helpen ze goed (als je ze maar blijft volhouden) :)

Uitstraling hoeft trouwens lang niet altijd een hernia te betekenen, er zijn zoveel soorten uitstraling die niet door een hernia veroorzaakt worden :)
Daarnaast is een hernia helemaal niet altijd reden voor paniek :) het woord klinkt voor veel mensen zo eng en heftig maar als je alle inwoners van nl onder de scan legt vind je bij heel veel mensen een hernia of hernia-beeld waar ze helemaal geen last van hebben, en ook als het wel voor klachten zorgt is het menselijk lichaam in de meeste gevallen zelf in staat om het weer zelf op te lossen (al dan niet met een beetje hulp van buitenaf in de vorm van oefentherapie ed)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:08

Ik moest van mijn fysio mijn rugspieren trainen.
Door meer paard te rijden en thuis te trainen met het roeiapparaat zou dat nog minimaal een half jaar duren voor ze sterk genoeg waren. De spieren zijn gewoon te slap nu zei de therapeut. Ik hoop dat het helpt anders is het weer een half jaar tijdverspilling geweest.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:13

Akhal-teke: dat is t enige wat je van je fysio mee hebt gekregen? Ga maar een half jaar trainen op je roeimachine? Nog iets van een schema erbij? Andere oefeningen?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:14

Akhal_Teke schreef:
Ik moest van mijn fysio mijn rugspieren trainen.
Door meer paard te rijden en thuis te trainen met het roeiapparaat zou dat nog minimaal een half jaar duren voor ze sterk genoeg waren. De spieren zijn gewoon te slap nu zei de therapeut. Ik hoop dat het helpt anders is het weer een half jaar tijdverspilling geweest.

Een half jaar is wel heel lang voor resultaat.
Daarnaast moet je niet alleen je grote rugspieren trainen, maar ook juist de "kleintjes", die
zijn verantwoordelijk voor de stabiliteit. Zorgen dat je stabiliserende oefeningen krijgt, dus!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:17

Rindin: volgens mij zitten wij op een lijn haha.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:15

Top, hoeven we daar geen ruzie over te maken ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:24

Haha nee joh, zoiets moet je een vakinhoudelijke discussie noemen :p klinkt liever :p
Maargoed, ontopic again. Ts ik hoop dat je snel aan de slag kunt en dat de behandeling aan slaat bij je! Hou ons maar op de hoogte :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:52

Maar een fysio behandeld triggerpoints. Tenminste een goede wel. Goed boek en therapie hoor opzich maar ik vind het wel een rocketsience naam voor zoiets...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:44

moonfish13 schreef:
Maar een fysio behandeld triggerpoints. Tenminste een goede wel. Goed boek en therapie hoor opzich maar ik vind het wel een rocketsience naam voor zoiets...

Een fysio die geen cursus heeft gehad om zich te scholen in de behandeling van triggerpoints, behandelt geen triggerpoints.
Dat zit niet in de reguliere opleiding, dus daar moet je iets extra's voor doen. Ik heb daar een cursus voor gevolgd, en pas
daarna ga je echt leren hoe je triggerpoints moet voelen en behandelen. Dat doe je niet zomaar even...

(zo, even mijn vak verdedigen :P )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:22

Mag hoor maar zo'n rocketsience is dat niet. Ik heb het boek en heb het helemaal uitgeplozen. Een goede fysio/manueel doet dat. Maar niet elke fysio oid kan zover denken. Fijne methode en heb er veel aan gehad en nog.steeds. Maar rocketsience, nee sorry.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:31

VeerenAshley schreef:
Heb je al eens een (goede!) chiropractor geprobeerd? Daar heb ik zelf (net zo'n klachten als jij) hele goede ervaringen mee.

Hier het zelfde verhaal! Ik ben van mijn onderrug pijn af, heb het jaren gehad. Net als pijn in mijn nek, is nu ook weg. In het begin moet je misschien heel vaak heen. Maar later is 1x per maand als "onderhoud" voldoende. Ik kom nooit meer bij de huisarts.... ik ga gelijk naar "mijn" Jan :-)

Sterkte!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:41

moonfish13 schreef:
Mag hoor maar zo'n rocketsience is dat niet. Ik heb het boek en heb het helemaal uitgeplozen. Een goede fysio/manueel doet dat. Maar niet elke fysio oid kan zover denken. Fijne methode en heb er veel aan gehad en nog.steeds. Maar rocketsience, nee sorry.

Dat zeg ik ook nergens, en dat hoeft ook niet. Maar als je er last van hebt, dan is het wel fijn dat je fysio het
herkent en op de juiste manier behandeld ;)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:44

welkom bij de club weet niet beter dan dat ik niet sereus genomen word.

Als ik gestofzogen heb en daarna gedweild kan ik daarna de hele dag niet meer lopen of moeilijk.
Maar ik mankeer niets zeggen ze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:50

Niet helemaal alles gelezen maar bovenstaande had ik ook veel last van, wat bleek, mijn hamstrings waren aan de korte kant, daar krijg je dus ook lage rugpijn van. Simpele oefening gekregen ( plat op je rug liggen, met twee handen in je knieholte je been naar je toehalen en dan langzaam het been strekken, eerst een paar keer en dat langzaam opvoeren naar 10 a 15 keer) en bij werkt het iig goed.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:52

Ook hier een met rugklachten en doorstraling naar been, lies, onderbeen en voet. Ook steeds behandeld door fysio/manueel, osteo etc etc. Uiteindelijk naar de orthopeet doorgestuurd omdat het niet langer ging.
Röntgenfoto: niks te zien, toen 3d foto: slijtage aan 1 wervel, toen toch maar de MRI: slijtage aan 3 wervels en tussenwervels met een kleine uitstulping in 1 wervel maar niet direct een hernia (maar hieruit blijkt wel het verschil tussen rontgen en MRI!!!!) Doorgelopen vanaf januarie aangezien er niets aan te doen was. Tot augustug; ik zakte dor mijn benen en kon niet meer opstaan. Doorverwezen naar de revalidatiearts en die heeft de MRI nog eens goed bekeken. Voorgesteld om een wortelblokkade te doen (in de zenuw die doorstraald). gedaan en wat was dat lekker. Pijn vrij voor een week of 3. Weer aan het werk voor have dagen en helaas toch weer teveel gedaan. Rugpijn kwam langszaam terug tot het punt waar ik nu ben. Sinds een week weer veel pijn. Gelukkig heeft de revalidatie-fysio waar ik nog bij loop, me meteen weer naar de arts doorgestuurd, en dinsdag krijg ik weer een blokkade. Ik moet juist paardrijden (alleen stap of rustige draf) om mijn bekken los te laten. Alleen als ik zoveel pijn heb lukt dat niet helaas.