Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:42

Zó herkenbaar.. de geluiden die kaken maken als iemand aan het eten is, kauwgom kauwen, slikgeluiden, iemand horen ademen, 'snuffen' (neus ophalen) _-:( ... brrrrr

Dungen

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:55

Ik heb geen idee wat die therapie in houdt.. Ik kan er nu prima mee leven, maar ben stiekem bang dat het ooit erger word :=

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:27

Mijn vriend heeft dit ook en heeft meegedaan aan het onderzoek bij het AMC, daardoor heeft het nu een naam gekregen.

Hij stoort zich wel aan enorm veel dingen, maar met name eetgeluiden, nagels tikken, zwaar ademen, slurpen, met bestek tegen het bord/kom tikken, tandenpoetsen.

Ik moet zeggen dat het vaak een hele opgave is om met hem samen te wonen, want hij wil dat ik overal rekening mee hou, maar dat wil ik niet, want dan wordt het alleen maar erger. Hij neemt wel oordoppen mee naar de bioscoop, omdat hij anders gek wordt van de popcornetende mensen.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:16

Nou Misofonie wil ik het zeker niet noemen maar herken het wel. Kan absoluut niet tegen tandenknarsende mensen... word dan inderdaad boos en zit mezelf dan helemaal op te vreten. Vriendlief doet het wel eens in zijn slaap (voornamelijk als hij iets teveel heeft gedronken) en dan lig ik al lekker te slapen maar word wakker van dat geluid. Gelukkig houdt hij dan na een paar keer porren wel op.
Ook tegen nagelbijtende of nagelknippende mensen kan ik absoluut niet tegen, hoe zachtjes mensen het ook proberen te doen, ik blijf het toch horen en dan lopen de rillingen over mn lijf heen. Gelukkig weet mijn omgeving dit en houdt er ook rekening mee.

Mijn zus kan ook absoluut niet tegen smakkende mensen, deed dit vroeger wel eens voor de grap en binnen no-time was ze dan over de zeik. Leuke was; paar jaar geleden met wintersport zaten we in de gondel om naar boven te gaan (rit van 20 minuten) en kwam er op het laatste moment nog een mannetje bij ons in de gondel zitten en die begon enorm te smakken toen we net van het 'perron' af waren. Ik dacht dat mijn zus zou ontploffen, ze wist niet waar ze het zoeken moest en wilde volgens mij nog liever door het raampje van de gondel naar buiten springen als nog langer dat geluid aan horen.
Moet zeggen, dat was wel erg grappig om te zien :+

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:37

Heel erg herkenbaar. Ik heb het vooral met eten en drinken, boeren, neus ophalen, kuchen en nagels vijlen.
Het begon denk ik toen ik een jaar of 7 was, een soort oom zat bij ons te lunchen en elke keer als hij kauwde hoorde je zijn kaken klikken op elkaar.

Ik vermijd deze momenten door inderdaad zelf te gaan eten, of door naar mijn kamer te gaan. Heel lang heb ik zelf ook moeite gehad met eten omdat ik de geluiden die ik zelf maakte ook vreselijk vond. Nu gaat het gelukkig beter en kan ik mijzelf wel verdragen.
Mijn vriend kan ik redelijk verdragen, maar niet als er eten naast zn mond hangt of op zn lippen zit. Bah

Mischien dat ik ook wel van die speciale oordoppen ga halen om het makkelijker te maken voor mijzelf..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:41

Je kunt beter juist geen oordoppen in doen. Mijn vriend heeft die neiging ook, maar dan wordt het alleen maar erger totdat je uiteindelijk de hele dag oordoppen in doet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:41

Voor mij is dit ook heel herkenbaar, woedend word ik niet, maar kan me vreselijk opvreten om bepaalde geluiden. Bij mij is ook m'n vader die aan het eten is een grote trigger, hij eet daarbij ook altijd heel snel, dus van die hele snelle kauw geluiden -:(- :r
Maar ik kan ook slecht te scherpe geluiden: bestek wat door elkaar klettert, m'n magnetron die piept, maar ik kan voornamelijk heel slecht tegen het hoge stemgeluid van kinderen :o Volgens mij is dit dus ook een reden waarom ik niet aan kinderen krijgen moet denken :o

Ik denk trouwens niet dat ik misofonie, maar gewoon wat overgevoelige oren heb :') Ik zie het in ieder geval niet als een handicap, ik ontwijk dus ook geen situatie's en ga gewoon geregeld bij m'n ouders eten :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:27

Herkenbaar! Ik heb het ook en dan eigenlijk alleen bij eetgeluiden. Had het net nog, meisje naast me op een bankje op het station zat iets te eten en daarbij de smakken. Niet eens heel hard ofzo, maar ik werd er bloedlink van. Begin het dan heel warm te krijgen (+zweten) en heb de neiging om het eten uit haar handen te rukken en weg te gooien... Eigenlijk moet ik er bijna om lachen als ik het zo opschrijf, achteraf vind ik het zo stom dat ik daar boos om wordt, maar ik kan er niks aan doen.

Bij m'n vriend heb ik het ook soms, hoewel hij vaak wel netjes en vrij geluidsloos eet. Maar soms, bij hard eten... Ik word dan echt boos, loop vaak ook weg en hij vind dat ik me aanstel. Zal hem es laten lezen over Misofonie, misschien begrijpt hij me dan beter. :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:26

Goh, dat hier een topic over is, ontdek het nu pas!

Ik heb ook jaren gedacht dat ik gewoon wat overgevoelig was voor geluiden, maar sinds van misofonie heb gehoord passen alle puzzelstukjes in elkaar. Ik heb echt ALLE symptomen, of hoe je het wil noemen.
Het is begonnen in mijn pubertijd, dingen die er wel uitspringen zijn mijn vader die cornflakes eet, mijn moeder die haar koffie echt heel hard doorslikt en broer/zus die hun neus steeds ophalen.

De bekende appel eten, of wortels, typen op een toetsenbord, chips eten, snurken, zwaar ademhalen, zo'n hard slissend geluid maken om wat tussen je tanden weg te halen, lepelen in een bakje, vork langs de tanden, smakken, je vingers aflikken, ooooooh als ik er alleen al aan denk krijg ik wurghanden.

Als kind zat ik dus vaak met mijn oren dicht en heb ik heel veel ruzies gehad, ik werd boos op vader/moeder/broer/zus die geluid maakte en zij vonden dat ik me aanstelde. En nog steeds ontwijk ik op mijn werk de momenten dat mensen een appel eten: dan moet ik altijd naar de WC. Alleen kan ik ook heel erg slecht tegen het toetsenbord en dat is heel erg vervelend op een kantoor. Gelukkig ben ik ZZP-er en werk ik dus veel alleen, maar ik werk ook op een verzamelwerkplek en daar zitten andere mensen vrij dicht bij mijn bureau. Ik merk dat er tegenwoordig minder naartoe ga omdat ik dat typen echt niet meer aan kan. Een koptelefoon die andere geluiden buitensluit is al in bestelling. Ik kan trouwens ook niet goed kijken naar mensen die een appel eten bijvoorbeeld, de associatie met het geluid is zó groot, dat ik het liever ook niet wil zien.

Ik schaam me best wel voor dit alles: andere mensen zullen dit allemaal afdoen met aanstelleritis, voor mij is het alleen heel erg anders….En inderdaad in een relatie is het erg moeilijk, zeker omdat je bij mensen waar je vaker bij bent je irritatiegrens omhoog gaat, raar maar waar.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:43

Brr herkenbaar. Maar ik heb het met fluiten. Als iemand begint te fluiten dan.. Argh. Nouja, laten we het er op houden dat die persoon wat mij betreft nooit meer fluit. :oo Ik word of heel erg boos of ik begin keihard te janken omdat ik het zo naar vind :P Dus ik lees even mee.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:46

Ik heb t met mensen die gaan zitten kraaken met zakken, chips of vervakkings matriaal, heel hinderlijk!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:54

Ik weet niet o'f ik misfonie heb, maar ik flip compleet als mensen smakken -O- Ik wordt om niets boos, ga aan me haren trekken of mezelf knijpen om niet helemaal te flippen.

Vingers aflikken is ook echt een trigger bij mij :brr:

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:59

Ik denk dat ik maar eens een mail ga sturen om te kijken of een behandeling mogelijk is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:00

eclair98 schreef:
Ik weet niet o'f ik misfonie heb, maar ik flip compleet als mensen smakken -O- Ik wordt om niets boos, ga aan me haren trekken of mezelf knijpen om niet helemaal te flippen.

Vingers aflikken is ook echt een trigger bij mij :brr:

Spareribs oid kluiven en dan de vingers aflikken maakt de duivel in mij wakker :o

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:03

O dit is herkenbaar, ik heb het met piepschuim, echt een ontzettende hekel aan :brr:

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:04

Annuuuhh schreef:
O dit is herkenbaar, ik heb het met piepschuim, echt een ontzettende hekel aan :brr:

Als je misofonie hebt, heb je niet een hekel aan een paar geluiden, dat gaat wel iets verder...

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:08

Er zijn nog een hele rij meer, maar piepschuim is het ergst.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:12

Ik kan niet eens naar piepschuim kijken of ik voel al kippenvel.

Maar... Piepschuim maakt mij niet boos. Ik ren daar alleen voor weg, omdat het klinkt als nagels over een schoolbord :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:15

Nagels over het schoolbord en piepschuim zijn eigen wel dé geluiden waar veel mensen niet tegen kunnen. Net als smakken of chips kraken.

Het gaat richting misofonie als het je aantast in je functioneren.

Ik vind trouwens het gevoel aan je nagels als je langs een schoolbord gaat vervelender dan het geluid, haha is dat ook herkenbaar?
Laatst bijgewerkt door Yucca op 22-11-13 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:16

Yucca schreef:
Nagels over het schoolbord en piepschuim zijn eigen wel dé geluiden waar veel mensen niet tegen kunnen. Net als smakken of chips kraken.

Het gaat richting misofonie als het je aantast in je functioneren.

Precies, het geluid van kluiven zorgt ervoor dat ik het liefst het uit hun handen wil meppen... Dat is een stuk minder. Ik zal ook echt nooit naar een sparerib restaurant gaan. Daar kan ik echt niet zitten :n
(Wou de schoonfamilie heen, heb toch vriendelijk verzocht of ze ook wat anders uit konden kiezen :o )

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:09

Ik wil het toch weer een beetje leven in blazen, zit hier nu weer met keiharde muziek op en een verkruimelde koek op schoot, omdat moeder een eierkoek eet. Ik denk dat het bij mij een beetje uit de hand gaat lopen, ik prop uit woede mijn eten naar binnen, gooi het weg etc...

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:13

So, wat grappig om te hoe andere mensen hier last van hebben.
Inderdaad, smak geluiden kan ik écht niet hendelen. Daar word ik helemaal woedend van, echt woedend in de trant van agressief. Zodra het geluid me opvalt moet ik er echt vandaan. Ik heb het bijvoorbeeld ook met als iemand drinkt uit een rietje, had het vandaag nog bij mn moeder. Kan daar ook letterlijk spastisch van worden (klinkt heel raar, maar ja, ik word er echt spastisch van) of geluid van zwaar ademen, niet per se van degene die naast mij slaapt maar ook gewoon in het dagelijks leven. Getik en geneurie kan ik ook echt agressief van worden. Ik had het eerst niet echt in mijn hoofd zitten maar mijn moeder hing er een tijdje geleden een label aan met de naam misofonie. Vanaf toen was het wel duidelijk dat ik hier last van heb

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:01

Omg, dit heb ik ook. Heel erg herkenbaar. Als mijn vader eet, hij smakt niet eens, maar het het geluid wat je hoort van het eten wat tussen zijn kiezen komt, in de mondholte zegmaar, ARHGGG. Ik kan dan wel de haren uit m'n kop trekken. Ik heb al een aantal keer geschreeuwd of ie op wilde houden, waarna ik me superschuldig voel :=

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:07

Inderdaad eet geluiden, zodra ik die hoor gaat er echt een golf van 'haat' door mij heen.. Ik weet het het klinkt heel erg, maar je wilt niet weten wat ik op die momenten denk.

Is overigens allemaal begonnen door een topic hier op bokt, toen ben ik er op een een of andere manier op gaan letten en mij er op die manier ook aan gaan storen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:09

Ik denk niet dat er iemand is die zich hier absoluut NIET aan ergert :')

Zelf heb ik een vreselijke hekel aan speekselpraters :x Van die mensen met zo'n vreselijk vochtige mond waarbij je het speeksel hoort bewegen terwijl ze aan het praten zijn...

YUCK!!! Daar zou ik het liefst een brandslang op zetten. Spoel je mond, kwijlbakkes!

Verder merk ik dat met name mensen die zich in mijn allergie bevinden geen geluid mogen maken. Of ze nou aan het ritselen zijn met een zakje, aan het kauwen of eten zijn, of ademhalen. Ik ben zo heerlijk tolerant :')