Bloed of stamceldonor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:15

Hier ook een donor :)

Super TS dat je ook gaat doneren! Ik word meestal het maximaal aantal keer opgeroepen. (3 keer) Ik heb A-. Nooit problemen gehad na donatie of met het prikken (klopt af :P ) Idd wel handig om na donatie even rustig je tijd te nemen en wat te eten en te drinken. En sporten of andere erg inspannende bezigheden op de dag van donatie is ook af te raden.

Anoniem

Re: Bloed of stamceldonor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:15

Testen hoe snel je eigenlijk bloed kan geven door fanatiek in dat balletje te knijpen kan ik ook afraden :') :o

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:38

Dankzij dit topic heb ik me zojuist aangemeld ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:28

Femek2902 schreef:
Als ik 18 wordt wil ik ook graag bloed doneren :) Ik vraag me alleen af of ze mij wel vaak gaan oproepen aangezien ik bloedgroep AB- heb wat volgens mij de minst voorkomende is. Of ze hebben het juist wel nodig omdat er maar weinig mensen zijn die dat geven..

Waarschijnlijk zullen ze jou juist wel willen hebben. Er zijn weinig mensen die die bloedgroep hebben, maar ook weinig donoren. Dus ik denk wel dat ze blij met je zijn!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:34

Blue_Eyes schreef:
Femek2902 schreef:
Als ik 18 wordt wil ik ook graag bloed doneren :) Ik vraag me alleen af of ze mij wel vaak gaan oproepen aangezien ik bloedgroep AB- heb wat volgens mij de minst voorkomende is. Of ze hebben het juist wel nodig omdat er maar weinig mensen zijn die dat geven..

Waarschijnlijk zullen ze jou juist wel willen hebben. Er zijn weinig mensen die die bloedgroep hebben, maar ook weinig donoren. Dus ik denk wel dat ze blij met je zijn!

Dat denk ik ook. Hoe zeldzamer je bloedgroep, hoe liever dat ze je willen hebben als donor. Mijn oom, met de zeldzaamste bloedgroep, werd vroeger een paar keer door de ambulance van z'n werk gehaald als het ziekenhuis bloed tekort kwam. Dat is al minimaal 20 jaar geleden, maar toch.

Ik heb me ook aangemeld, voor bloeddonor. Als me dat lukt (flinke naaldenangst), dan geef ik me ook op voor stamceldonatie.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:07

Haha, grappig dat er altijd veel donoren zijn met naaldenangst.
Ik hou er ook niet van. Dus zie dit als een mogelijkheid om er op een dag aan te wennen.
Al vind ik het nog steeds niet comfortabel ofzo. Ben altijd blij als ik er weer klaar mee ben.

Ik heb naderhand een dag of 2 last van de arm, 'aderpijn' noem ik het maar. Niet echt pijn maar beetje zeurend, vermoeid gevoel. Het zal wel tussen mijn oren zitten want mijn vriend (de plasmadonor die de naald er 4x zo lang in heeft zitten) lacht me er om uit, die heeft nooit ergens last van. Overigens beweert mijn vader het ook te voelen. Wij gooien het er op dat roodharigen gevoeliger zijn. :')
Ik doe wel mijn best de arm te ontspannen want ik kan me voorstellen dat het daar ook van kan komen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:20

Ik heb zelf een autologe stamceltransplantatie gehad, wat inhoudt dat ik mijn eigen stamceldonor was. De stamcellen zijn bij mij afgenomen via de stamcelafarese..

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:44

ievie schreef:
Ik heb zelf een autologe stamceltransplantatie gehad, wat inhoudt dat ik mijn eigen stamceldonor was. De stamcellen zijn bij mij afgenomen via de stamcelafarese..

Interessant! Maar waren je stamcellen dan wel goed maar moest je er meer ofzo? Want je krijgt toch vaak een transplantatie als je stamcellen niet goed zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:48

Zo ik heb mij net ook aangemeld voor bloeddonor :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:52

Ik ben ook bloeddonor maar ook een vegamuts en had de laatste tijd dus iets te weinig ijzer... dus mocht de laatste keer geen bloed geven.. (Nouja, moet ook eerlijk zeggen, dat ik het na de eerste keer ook echt wel merkte.. dacht het valt mee... maar bereid je er wel even goed op voor en doe niet zo eigenwijs als ik :p)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 16:00

Haha ja ik heb al vaker bloed moeten geven. Om mijn vitaminewaarden te checken maar das vast niet zoveel als dat je moet bij afname :D

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:07

Wel jammer dat je hier in de buurt niet echt voor stamcel donor terrecht kunt :\

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 16:10

Ik zou het eerlijk gezegt ook niet weten waar. Maar je reiskosten worden vergoed. Dus ook al is het verweg doe ik het wel.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:13

Aha oke, ik had even op die site gekeken. Maar voor stamcellen kun je zelfs niet in Harderwijk terrecht...

Dus dan ben je aardig wat tijd kwijt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:16

Ibonn schreef:
De keuring is idd streng maar dat is alleen maar goed want zo krijg je als patient wel veilig bloed....

Ik vind het standaard niet accepteren van homoseksuelen anders wel erg ver gaan. Als hetero kun je erg losbandig zijn, terwijl diverse homo's al jaren dezelfde partner hebben.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 16:18

Ja dat vind ik idd ook wel raar Sammie :(

ThreeFingers idd is dat wel apart. Maar als je in Utrecht ook kan vind ik het ook best. Ik ga alleen niet helemaal naar Amsterdam reizen. Dan moet ik er even over nadenken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:24

Ik ben stamceldonor geweest voor mijn broer.
Ruggemergprik moest sowieso om te kijken of er een match was. Daarna moest ik geloof ik een week lang zelf injecties geven zodat er extra stamcellen in mijn bloed werden aangemaakt, die zijn er naderhand weer uitgefilterd.
Afhankelijk van het gewicht van degene die jouw stamcellen gaat ontvangen moet je een aantal uur aan het apparaat zodat er genoeg stamcellen kunnen worden gefilterd. Ik moest 8 uur en ik vond dat vooral op het laatst zwaar. Mijn bloed is 8 keer door die machine geweest.
Mijn broer leeft nog.

Ik was in het VU in Amsterdam omdat mijn broer daar lag

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 16:27

Wow wat moedig van jou zeg dat je zoiets helemaal doorstaan hebt voor jou broer!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:32

Dat is niet moedig hoor, anders ging hij dood.
Hij had eerst al net als bij ievi een autologe stamceltransplantatie gehad maar dat hielp niet mijn stamcellen wel *\o/*
Hij had non-hodgkin

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:39

Omaro schreef:
ievie schreef:

Interessant! Maar waren je stamcellen dan wel goed maar moest je er meer ofzo? Want je krijgt toch vaak een transplantatie als je stamcellen niet goed zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Klopt, in de meeste gevallen wordt het bijv. bij Leukemie gebruikt, als heel je beenmerg vervangen word. Ik had echter een tumor in mijn been en had onvoldoende gereageerd op eerdere behandelingen en daarom wilden ze nu een allesvernietigende kuur doen. Letterlijk.. ik heb zelf een dag of twee mijn bloedwaardes rond de 0 gehad..

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:33

Ah ok. Heftig zeg! Hopelijk is nu alles weer goed? :(:)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:51

Ik wil me ook graag inschrijven, ben helaas nog geen 18. Ga me dan zeker inschrijven :)
Las ergens op internet dat je 50 kilo moet wegen, geen idee of dat klopt. Super iedereen die bloed doneert! +:)+

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 02:05

Die 50 kilo grens is er ja

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 02:11

Kom maar op met die taart dan :Y)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:38

Omaro schreef:
Ah ok. Heftig zeg! Hopelijk is nu alles weer goed? :(:)

Ja, alweer elf jaar gelukkig!