Het leed dat "jaloezie" heet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:47

Heel erg bedankt voor je reactie. Hier heb ik zeker wat aan. Ga er meteen aan beginnen.

Sassol schreef:
TuttiFrutti_ schreef:
Had idd ook gelezen dat het met onzekerheid te maken heeft, ben ik ook wel.
Mijn vriend verteld me heeeel vaak hoeveel hij van me houd en ook echt alleen mij leuk vind en benoemd dan ook waarom.
Heel soms overwin ik mijn jaloezie, ik tel tot 10 en adem-in-adem-uit haha. Maar soms lukt het niet en schiet het "knopje" door en dan ga ik ruzie maken om NIKS. Achteraf heb ik enorme spijt van en beloof ik mezelf dat het nooit meer gebeurt maar dit lukt gewoon niet :o

Het gebeurt echt niet iedere week ofzo...

Hier zul je uiteraard wel een andere oplossing voor moeten vinden. Op deze manier beschadig je namelijk de gezonde relatie en nu is je vriend nog ondersteunend en begripvol, maar ook bij hem kan de maat een keer vol raken.
Een oplossing kan zijn dat je even wegloopt om een hele boze brief te schrijven (aan je vriend of aan dat meisje) die je vervolgens niet verstuurt. Dan ben je er toch even vanaf, zonder dat je boos tegen je vriend doet. Vaak voel je aan het einde van zo'n brief de liefde ook wat meer en kom je dichter bij de kern. Met die boodschap kun je terug gaan naar je vriend.
Of je gaat even een stukje hardlopen, of schreeuwt gewoon even of je gaat mediteren, het is maar net wat voor jou werkt. Maar je zult op zoek moeten gaan naar een gezonder alternatief om met die emoties om te gaan.

En wat ik eerder al zei: werken aan je zelfbeeld en zelfwaardering. Daarvoor zul je naar de kern van je onzekerheid moeten gaan. Ben je onzeker over je uiterlijk, je karakter, je prestaties, je ... (vul zelf in) ? En hoe komt het dat je over 1 (of meerdere) van deze dingen onzeker bent?

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 08:41

Joyce_ schreef:
Oh en: verslaafd aan liefde, van Jan Geurtz. Legt de vinger op de hele pijnlijke open wond, echt een ontzettend leuk, mooi, verhelderend en herkenbaar boek. Ook voor niet-jaloerse mensen, trouwens. Legt heel wat menselijke patronen bloot die allemaal neerkomen op zelfafwijzing. Want dat is immers waar jaloezie in de kern ook om draait. Echt lezen!

En Anne, ik scheer helemaal geen relaties over één kam. Maar weet uit eigen ervaring dat als je genoeg van elkaar én jezelf houdt, je dit dan los kan laten. Zeg ook niet dat jaloerse mensen ongelukkig zijn, maar wel dat je veel gelukkiger kunt zijn zodra je die jaloezie achter je kan laten. Je kan mij namelijk niet wijs maken dat je een lekker gevoel krijgt van jaloerse gedachtes.. :)

Het boek ga ik zeker lezen. Maar het klopt wat je zegt dat het leven een stuk aangenamer is als je niet jaloers bent.
En die jaloezie ga ik zeker overwinnen, ga er heel hard aan werken.
Gelukkig heeft mijn vriend nauwelijks "last"ervan omdat ik het vaak op dat moment niet laat blijken dat ik jaloers ben. Maar het is meer voor mezelf. Wil het niet meer dat vervelende gevoel, wordt er gek van.
In ieder geval heel erg bedankt voor je tips :D

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:12

Ik ben ook super jaloers een vrouw hoeft alleen nog maar naar mijn vriend te kijken en ik denk al kijk je niet a het moois er van af. alleen ik probeer dit zoveel mogelijk te onderdrukken met de gedachten als hij vreemd zou gaan of iets dan is hij het niet waard!! en ik denk dat je zo maar moet denken niemand is voor de volle 100% te vertrouwen :Y)
je moet gewoon proberen het gevoel los te laten en te denken hij houd van mij en ik van hem en het zit goed tussen ons. en anders gewoon over praten met elkaar dat helpt veel mee.
ik ben zeker geen voorstander van in mobiels kijken en zijn whapsapp controleren en zijn facebook, denk dat je daar alleen maar ruzies van krijgt en ik vind dat je ook zover niet moet gaan het is ook een soort van vertrouwen wat je hebt

Azmay

Re: Het leed dat "jaloezie" heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:20

Ik kan ook hartstikke jaloers zijn(en mijn vriend is nog bi ook :+ ) en mijn vriend wil er ook wel eens gek van worden. Maar hij is trouw(al is hij dat bij een ander ooit niet geweest) en met die gedachte kan ik me er best doorheen slaan, al ben ik soms wel even goed chagrijnig. Misschien die tips van hierboven eens op gaan volgen.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 08:54

jacquelinee schreef:
Ik ben ook super jaloers een vrouw hoeft alleen nog maar naar mijn vriend te kijken en ik denk al kijk je niet a het moois er van af. alleen ik probeer dit zoveel mogelijk te onderdrukken met de gedachten als hij vreemd zou gaan of iets dan is hij het niet waard!! en ik denk dat je zo maar moet denken niemand is voor de volle 100% te vertrouwen :Y)
je moet gewoon proberen het gevoel los te laten en te denken hij houd van mij en ik van hem en het zit goed tussen ons. en anders gewoon over praten met elkaar dat helpt veel mee.
ik ben zeker geen voorstander van in mobiels kijken en zijn whapsapp controleren en zijn facebook, denk dat je daar alleen maar ruzies van krijgt en ik vind dat je ook zover niet moet gaan het is ook een soort van vertrouwen wat je hebt

Vervelend gevoel he :(
Denk wel dat iemand 100% te vertrouwen is qua vreemdgaan, een ander verhaal is als iemand verliefd wordt. Dit kun je helaas niet afdwingen.
Als hij daar dan eerlijk over is dan vind ik dat geen "ontrouw" wel vreselijk k*t voor de ander persoon. ( hopelijk gebeurt het nooit *klopt af* )
Gek genoeg kijk ik niet vaak in zijn gsm. Heel af en toe en dan is hij er ook nog eens bij ook.

Gisteren heb ik mijn jaloezie overwonnen! Tips van hierboven meegepikt en mezelf eens toegesproken dat ik me toch echt niet druk hoef te maken. Heeft geholpen :D :D Op de naar de volgende keer!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:07

Wat goed dat je je jaloezie overwonnen hebt! En vooral ook dat je er zo mee bezig bent :j

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:24

Sassol schreef:
Wat goed dat je je jaloezie overwonnen hebt! En vooral ook dat je er zo mee bezig bent :j

ik denk als je jezelf er van bewust bent dat je het bent dat je al goed op weg bent :o
jaloezie komt vaak voort uit onzekerheid, en daar kan je aan werken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:43

Ayasha schreef:
Ik krijg meer het idee "zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten"

Inderdaad. Mijn ex vriend was ziekelijk jaloers en was er stellig van overtuigd dat ik vreemd zou gaan als ik alleen uitga, maar is uiteindelijk degene geweest die al een half jaar vreemdging.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:19

Matheno schreef:
Ayasha schreef:

Inderdaad. Mijn ex vriend was ziekelijk jaloers en was er stellig van overtuigd dat ik vreemd zou gaan als ik alleen uitga, maar is uiteindelijk degene geweest die al een half jaar vreemdging.

dat ken ik.
het excuus, "Ik was je alleen maar voor, want bij jou zat het gewoon aan te komen." :')
jahoor, ik heb oogkleppen en oordoppen als ik in een relatie zit, ik zie dan gewoon echt niets anders.

Anoniem

Re: Het leed dat "jaloezie" heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:37

Ik ben ook tijden erg jaloers geweest en wantrouwig. Verschrikkelijk als je je zo voelt..
Mijn ex is flink vreemdgegaan en daarna dacht ik "ik laat me nooit meer bedonderen".
Maar op de manier hoe ik mezelf gek maakte stond het gelijk aan "ik laat me nooit meer gelukkig maken" :')

Toch is een beetje jaloezie wel gezond vind ik. Ben gewoon erg gek op mijn vriend :Y) zolang de jaloezie voor beiden niet hinderlijk is zie ik het probleem niet zo.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 10:51

Matheno schreef:
Ayasha schreef:

Helaas heb je ook die mensen ertussen lopen...maar gelukkig zijn ze niet allemaal zo!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 10:53

VivaLaVida schreef:
Ik ben ook tijden erg jaloers geweest en wantrouwig. Verschrikkelijk als je je zo voelt..
Mijn ex is flink vreemdgegaan en daarna dacht ik "ik laat me nooit meer bedonderen".
Maar op de manier hoe ik mezelf gek maakte stond het gelijk aan "ik laat me nooit meer gelukkig maken" :')

Toch is een beetje jaloezie wel gezond vind ik. Ben gewoon erg gek op mijn vriend :Y) zolang de jaloezie voor beiden niet hinderlijk is zie ik het probleem niet zo.

Als je bent bedrogen is natuurlijk een extra "trigger"om jaloers te worden ( als je er aanleg voor hebt )
Maar het klopt dat je je zelf niet TE gek moet maken.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:17

Jaloezie is een lelijk ding en soms moeilijk om mee om te gaan. Ik heb om me heen ook inderdaad relaties in zwaar weer zien komen hierdoor.
Mijn man en ik proberen er zo eerlijk mogelijk in te staan en wat voor ons werkt is dat we volledig toegang hebben tot elkanders zaken. Openheid is ons sleutelwoord. Dus mobiel, mailboxen, wachtwoorden, zoekgeschiedenissen, noem maar op, als we ons eens onzeker voelen mag alles ingezien worden.
Daarbij is alles bespreekbaar bij ons en gaan wij relationele moeilijkheden nooit uit de weg. Zoals mijn man altijd zegt, liever er dwars doorheen dan giswerk want bij giswerk kleuren eigen onzekerheden de waarheid.

Het zal ongetwijfeld niet voor iedereen werken, maar wij voelen ons er prettig bij.

Ik moet er wel bij zeggen dat we allebei niet heel erg jaloers zijn aangelegd en dat er weinig "gebruik" gemaakt wordt van onze afspraak, maar het feit dat je openheid hebt hierin is rustig leven.