Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:34

Coloured schreef:
DRESSAGEFAN schreef:
Soms lees je zelfs onzin als zou autisme een gevolg kunnen zijn van inenten.. Hier enkele cijfers over bijwerkingen: http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ma_in_2010

Bron: RIVM...

Ik zou zo graag eens van iemand die zegt dat er door middel van wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat er geen relatie bestaat tussen vaccinaties en autisme een link krijgen naar zo'n onderzoek.
Helaas heb ik die tot op heden nog van niemand gehad.
Is er iemand die mij een link naar zo'n wetenschappelijk onderzoek kan geven? Of heb je dit gewoon aangenomen/overgenomen omdat dit zo vaak verkondigd wordt door onder andere het RIVM? en andere voorstanders van enten?

http://www.jpeds.com/content/JPEDSDeStefano Gezaghebbend medisch vakblad, onderzoek bij 256 kinderen met autisme en 752 kinderen zonder autisme.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:37

Janneke2, hij had 40 graden koorts, en pusserige bultjes/blaasjes ben er zelfs nog voor bij de huisarts geweest omdat ik het niet vertrouwde. De hoge koorts zakte na een dag naar gewone koorts en hij heeft zeker ruim een week verhoging/lichte koorts gehad. dus niet echt ziek wil ik het niet noemen. maar wel geluk dat het niet veel erger was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:38

DRESSAGEFAN schreef:
Nog een interessante tekst over dit onderwerp, die ook een mogelijke veklaring aanreikt, met name dat de eerste tekenen van autisme vaak opduiken op dezelfde leeftijd als waarop de vaccinatie gegeven wordt.

Hier wil ik toch wel tegenin brengen dat er duidelijk verschillen zijn tussen kinderen die zich vanaf de geboorte anders ontwikkelen, en kinderen die een duidelijke teruggang laten zien (bv woorden verliezen, eerst wel en later geen oogcontact meer maken.) Het is dan ook meestal niet waar dat de tekenen pas opduiken op de peuterleeftijd: in heel veel gevallen is er al lang voor die tijd 'iets'. Maar in een aantal gevallen heel nadrukkelijk niet.

Juist de vasthoudendheid aan 'autisme is aangeboren' maakt dat ouders die duidelijk ervaren dat het niet zo is (en dat soms kunnen bewijzen met duidelijke filmpjes) weinig vertrouwen kunnen hechten aan de medische ontkenning. Want als ze eigen ervaringen al zo glashard ontkennen, dan kunnen de conclusies ook niet deugen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:40

calice schreef:
Janneke2, hij had 40 graden koorts, en pusserige bultjes/blaasjes ben er zelfs nog voor bij de huisarts geweest omdat ik het niet vertrouwde. De hoge koorts zakte na een dag naar gewone koorts en hij heeft zeker ruim een week verhoging/lichte koorts gehad. dus niet echt ziek wil ik het niet noemen. maar wel geluk dat het niet veel erger was.

Maar dat is toch gewoon een reactie op de enting?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:41

Dat er nu nauwelijks van die nare ziektes zijn is juist te danken aan het inenten.
Als we nu masaal zouden stoppen omdat het toch niet meer voorkomt en er komt een uitbraak, staan we allemaal met de handen in het haar, en ook de mensen die zo hard roepen dat inenten het spekken van bedrijven is.

Mensen waarvan kinderen nu de mazelen hebben en waar ook niet ingeent is, staan nu ook wanhopig aan het bed van hun doodzieke kind. en het had voorkomen kunnen worden!!

Als we via de moedermelk anti stoffen zouden binnen krijgen, zouden er ook nog maar weinig ziektes zijn denk ik zo......
Schijnbaar is ons imuunstysteem niet opgewassen tegen die nare ziektes, en mocht ik in de toekomst zelf kinderen krijgen, zullen die ook echt een prik krijgen

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:41

Citaat:
Hadden ze niet specifiek onderzocht ofzo. Van dat soort ontstellend onwetenschappelijke uitspraken word ik wat nerveus.

Als ik op de site van nvkp.nl kijk is ook het meeste ook niet wetenschappelijk onderzocht, dat vind ik misschien nog vele malen enger dan uitspraken van een wetenschappelijk instituut.. :)

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:43

Als je er voor kiest je kindje niet te laten enten, zou ik je baby wel tegen tetanus laten enten. Dat is een hele gemene ziekte waar kinderen grote kans op hebben, doordat ze vaak vallen of er ergens tegenaan lopen. Overigens zou ik wel vaccineren. Juist in NL is de kans op het krijgen van mazelen of zelfs polio niet klein door de aanwezigheid van de bijbelbelt waar grote groepen niet geënt. Je kind kan dan alsnog ziek worden op bijvoorbeeld de Veluwe. En neem al die alternatieve sites met een korrel zout, dat zijn vaak dezelfde mensen die kritisch zijn over chemokuren etc.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:43

Ik zou bij een volgende wel kritisch zijn op wat ik wel en niet laat prikken.
Hoe en wat ga ik nog uitzoeken. Er zijn zeker een aantal ziektes waarvan ik de inenting wel belangrijk vind, maar ook een aantal waarbij ik dat minder vind (neem de bof, rode hond, hep B).

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:48

Shadow0 schreef:
Juist de vasthoudendheid aan 'autisme is aangeboren' maakt dat ouders die duidelijk ervaren dat het niet zo is (en dat soms kunnen bewijzen met duidelijke filmpjes) weinig vertrouwen kunnen hechten aan de medische ontkenning. Want als ze eigen ervaringen al zo glashard ontkennen, dan kunnen de conclusies ook niet deugen.

En toch blijft het gewoon een feit dat er al verschillende wetenschappelijke studies naar zijn gebeurd, die zijn opgestart net omdat de geneeskunde de geluiden van verontruste ouders hoorde, en daar is 1 voor 1 uitgekomen dat autisme niet door enige vaccinatie kan worden veroorzaakt.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:49

NoName126 schreef:
Als je morgen contact hebt met het CB weet je waarschijnlijk wel al wat ze gaan zeggen: enten.

Dat denk ik inderdaad ook... Als je een niet al te 'ouderwetse' huisarts hebt, kan je denk ik nog het beste een gesprek met hem of haar aangaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:51

Myca schreef:
Dan heb je nog de DKTP prik. Difterie hebben we hier al sinds de 20'er jaren niet gehad, daar loop je kans op bij vervuild drinkwater (oorlogsgebieden). Ook hier kan je voor kiezen als je naar zo'n gebied vertrekt of als de dreiging van een oorlog in Nederland groot wordt.

Kinkhoest kan je nog gewoon krijgen na een vaccinatie, dus dat is ook geen must.
Tetanus kan je pas krijgen na een verwonding waar micro organismen bij komen die geen zuurstof nodig hebben om te leven. Je kan ook na zo'n verwonding tegen Tetanus enten, dat hoeft niet perse van te voren.
Tot slot heb je dan nog Polio, dat is een gevaarlijke en vervelende ziekte. Ik kan me voorstellen dat je dat risico niet durft te lopen. En aan de andere kant is het al een generatie geleden dat er Polio in Nederland heerste en de kans dat dat weer opduikt is erg klein.
Pas gaan denken aan enten als je op vakantie gaat of NL in WOIII verzeild dreigt te raken is en flink laat en verwacht meer medische kennis van de gemiddelde nederlander dan wat er langs komt in de basis biologielessen op de middelbare school.
Tetanus is zo iets wat je op kan lopen zonder je ervan bewust te zijn hoe riskant de wond is, zeker met actieve jonge kinderen is voorkomen dan een verantwoordelijke keuze.

Kinderziektes zijn inderdaad veelal weinig risicovol voor een kind, maar wie ze dan niet krijgt en als volwassene pas loopt veel meer risico op complicaties en je bent er meer en langer ziek van.

Niet te vroeg enten ivm optimale reactie immuunsysteem is aan te raden, niet enten geeft hogere risico's. Al is dat op een veel langere termijn met allerlei factoren die je niet kan voorzien.

Komt in NL nog bij dat er flink wat mensen uit alle uithoeken van de wereld hierheen komen + onze eigen reislust en daar liften nog wel eens wat aan ziektes op mee. Multiresistente tbc is daar een bekende van (al kan je daar niet tegen enten). Dat het hier nu niet voorkomt zegt niks over de (nabije) toekomst.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:52

Even los van de discussie wel of niet vaccineren, maar ik ga over twee weken naar Amerika om daar te studeren en moest aantonen dat ik ingeënt ben tegen de standaard dingen (om ze zo maar even te noemen) voordat verdere inschrijving geregeld kon worden. Misschien om in je achterhoofd te houden. :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:55

Voorop wil ik stellen dat ik geen kinderen heb en er voor mij dus niets van af hangt maar ik vind de anti-enting-stroming toch ietwat eng.

De veiligheid van entingen zit 'm in het enten van de hele populatie zodat de virussen geen gastheren meer vinden om in te huizen. Hierdoor verdwijnt de ziekte maar het virus blijft nog wel latent (inactief) in de populatie aanwezig. Zodra de entingsdruk verlaagt, vindt het virus meer gastheren en kan zich verspreiden dus stijgt de virusdruk en worden meer mensen ziek bij gebrek aan antistoffen. Tel daarbij de muterende vormen van virussen en dan blijkt het risico veel hoger dan gedacht.
Het feit dat er geen polio meer uitbreekt, is niet doordat het poliovirus uitgestorven is maar omdat het virus geen geschikte gastheer meer vindt om in te overleven ....

Tel daarbij op dat er steeds meer mensen naar verre oorden met weinig entingsdruk reizen en onze populatie wordt bedreigd.
TBC was in de jaren 50 een gevaarlijke ziekte, nl de paasei en daaraan ging je veelal dood. Door antibiotica, veranderde hygiene en betere voeding verdween TBC voor de grote massa maar intussen worden er weer nieuwe sanatoria geopend voor TBC-patienten met een AB-resistente vorm die uit het buitenland komt.

Ik snap dan ook niet dat er mensen overwegen om hun kind niet mee te vaccineren met de populatie want dardoor wordt hun kind kwetsbaarder dan de andern in de populatie.

En wat ik dan helemaal tenenkrommemd vind, is dat ouders bewust kiezen om hun kind niet in te enten maar zodra het kind ziek wordt, wel verwachten dat de doktoren alles uit de kast trekken om het kind te genezen .... Imo zou dan ook het gevolg moeten zijn dat die kinderen en ouders de gevolgen van de ziekte zelf moeten dragen, financieel en medisch (levensreddende hulp natuurlijk wel maar geen dure therapieen, etc) maar dit is mijn persoonlijke mening.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:56

Iris82 schreef:
Ik zou bij een volgende wel kritisch zijn op wat ik wel en niet laat prikken.
Hoe en wat ga ik nog uitzoeken. Er zijn zeker een aantal ziektes waarvan ik de inenting wel belangrijk vind, maar ook een aantal waarbij ik dat minder vind (neem de bof, rode hond, hep B).

Tegen bof zou ik toch zeker laten vaccineren, een kennis (70+) is aan een kant doof als gevolg van de bof in de kindertijd, ook is meningitis een niet weinig voorkomende complicatie bij bof.
Edit: dat je voor hep B nog twijfelt snap ik al helemaal niet..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:03

Steffie2012 schreef:
Juist in NL is de kans op het krijgen van mazelen of zelfs polio niet klein door de aanwezigheid van de bijbelbelt waar grote groepen niet geënt. Je kind kan dan alsnog ziek worden op bijvoorbeeld de Veluwe. En neem al die alternatieve sites met een korrel zout, dat zijn (...).

Als je er woont, kun je idd niet wat men zo elegant noemt "gebruik maken van de 'herd-immunity'" maar voor toeristen geldt dit niet.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:04

In Vlaanderen is er pas een bofuitbraak geweest, waarbij zelfs gevaccineerde mensen ziek werden. Daarom denk ik dat het goed is om te blijven kijken naar de werking van inentingen zelf. Virussen evolueren, vaccinaties moeten dat ook doen.

Niet vaccineren vind ik op zich een recht dat iedereen moet hebben, maar anderzijds vind ik het erg egoïstisch om zo de volksgezondheid in gevaar te brengen. Want inderdaad: de ziektes komen nu minder voor net omdat er zo strak gevaccineerd werd. Als dat echt zo afneemt, zijn we in no-time weer bij af.

Ik vraag me maar af: elke paar jaar is er een uitbraak van één of ander minder bekend virus waar mensen dood van gaan, pak bv. de vogelgriep (H5N1). Als je kind dan toevallig, door niet te vaccineren, aan een andere ziekte lijdt waardoor het zoal verzwakt is... en het krijgt dan nog, door de vatbaarheid, zwaar te verduren onder bv. een vogelgriep, dan is er toch ook meer kans op sterfte? En dan moet jij maar net de beslissing hebben genomen om je kind niet zo ver mogelijk te hebben beschermd...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:05

calice schreef:

...dat geloof ik allemaal grif, maar dan snap ik niet goed, dat je eerst schreef, "dat hij niet zo erg ziek was geweest".

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:07

Bij ons in het dorp heeft ook ide halve school de bof gehad ondanks de enting en dat is toch al 25 jaar geleden.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:07

Ibonn schreef:
Voorop wil ik stellen dat ik geen kinderen heb en er voor mij dus niets van af hangt maar ik vind de anti-enting-stroming toch ietwat eng.

De veiligheid van entingen zit 'm in het enten van de hele populatie zodat de virussen geen gastheren meer vinden om in te huizen. Hierdoor verdwijnt de ziekte maar het virus blijft nog wel latent (inactief) in de populatie aanwezig. Zodra de entingsdruk verlaagt, vindt het virus meer gastheren en kan zich verspreiden dus stijgt de virusdruk en worden meer mensen ziek bij gebrek aan antistoffen. Tel daarbij de muterende vormen van virussen en dan blijkt het risico veel hoger dan gedacht.
Het feit dat er geen polio meer uitbreekt, is niet doordat het poliovirus uitgestorven is maar omdat het virus geen geschikte gastheer meer vindt om in te overleven ....

Tel daarbij op dat er steeds meer mensen naar verre oorden met weinig entingsdruk reizen en onze populatie wordt bedreigd.
TBC was in de jaren 50 een gevaarlijke ziekte, nl de paasei en daaraan ging je veelal dood. Door antibiotica, veranderde hygiene en betere voeding verdween TBC voor de grote massa maar intussen worden er weer nieuwe sanatoria geopend voor TBC-patienten met een AB-resistente vorm die uit het buitenland komt.

Ik snap dan ook niet dat er mensen overwegen om hun kind niet mee te vaccineren met de populatie want dardoor wordt hun kind kwetsbaarder dan de andern in de populatie.

En wat ik dan helemaal tenenkrommemd vind, is dat ouders bewust kiezen om hun kind niet in te enten maar zodra het kind ziek wordt, wel verwachten dat de doktoren alles uit de kast trekken om het kind te genezen .... Imo zou dan ook het gevolg moeten zijn dat die kinderen en ouders de gevolgen van de ziekte zelf moeten dragen, financieel en medisch (levensreddende hulp natuurlijk wel maar geen dure therapieen, etc) maar dit is mijn persoonlijke mening.

hier ben ik het mee eens :j

mijn zoontje en ons volgende kindje zijn/zullen beide ingeënt worden..
ik zou het mezelf niet vergeven als een van mijn kinderen een van deze vreselijke ziektes krijgt omdat er overal verhalen worden verspreid waarvan het grootste gedeelte niet wetenschappelijk is bewezen.

vaccinaties bestaan niet voor niets :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:13

Zoolgangster schreef:
Voordat een inenting in een cocktail wordt gestopt willen ze eerst 100% zeker weten dat dat VEILIG kan. De reden van cocktails: anders moeten kinderen te vaak terug komen om te prikken en vooral voor werkende ouders is dat niet handig. Voor de kinderen zelf is het ook geen pretje om zoveel prikken te moeten krijgen terwijl het ook gecombineerd kan worden.

Denkbaar is dit waar.
Maar als we het hebben over het immuunsysteem van het kind vind ik het kulargumenten.
(Toen oma klein was, werkte haar moeder niet en die prikken zelf vond ik geloof ik niet erg. De plek van het prikken was op 5 minuten lopen, dus "zo vaak terugkomen", och...)

Als je je kind laat prikkel: liever 1 voor 1 en met een vaccin, waar geen kwik in gebruikt wordt om te conserveren.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:20

Tieneke schreef:
In Vlaanderen is er pas een bofuitbraak geweest, waarbij zelfs gevaccineerde mensen ziek werden. Daarom denk ik dat het goed is om te blijven kijken naar de werking van inentingen zelf. Virussen evolueren, vaccinaties moeten dat ook doen.

Inderdaad, in mijn vriendenkring zijn vorig jaar twee vrienden besmet met de bof. Zij werden door de huisarts gezegd dat het maar goed was dat ze ingeënt waren als kind, want dat ze anders waarschijnlijk veel zieker zouden geweest zijn. Nu hadden ze beiden erg weinig last.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:23

Janneke2 schreef:
Zoolgangster schreef:

Als je je kind laat prikkel: liever 1 voor 1 en met een vaccin, waar geen kwik in gebruikt wordt om te conserveren.

Ik denk dat er in de gemiddelde visfilet meer kwik zit dan in een vaccin, dat ook maar niet meer aan kinderen geven dan?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:25

Coloured schreef:
Bron: RIVM...

Ik zou zo graag eens van iemand die zegt dat er door middel van wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat er geen relatie bestaat tussen vaccinaties en autisme een link krijgen naar zo'n onderzoek.
Helaas heb ik die tot op heden nog van niemand gehad.
Is er iemand die mij een link naar zo'n wetenschappelijk onderzoek kan geven? Of heb je dit gewoon aangenomen/overgenomen omdat dit zo vaak verkondigd wordt door onder andere het RIVM? en andere voorstanders van enten?

Heb je er wel aleens naar gezocht? Afgelopen voorjaar heeft er nog een alleraardigste review in het BMJ gestaan.

Voor wat betreft keuzes: die zijn aan ouders en daar wil ik ze ook graag aan laten. Goed beargumenteerd, of blind gekozen - dat is hun recht, ik heb daar wezenlijk niets in te zeggen. Maar niet vaccineren omdat men "alleen vaccineert vanwege het geld" of "je krijgt er autisme van" vind ik wel verdrietig. Niet voor nu, nu je kind gezond is, je lachend aankijkt uit de wieg en tevreden zijn flesje leegdrinkt. Maar wel voor die talloze momenten die zouden kunnen komen, momenten van diep verdriet - die wellicht niet nodig zouden zijn geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:26

DRESSAGEFAN schreef:
Shadow0 schreef:

En toch blijft het gewoon een feit dat er al verschillende wetenschappelijke studies naar zijn gebeurd, die zijn opgestart net omdat de geneeskunde de geluiden van verontruste ouders hoorde, en daar is 1 voor 1 uitgekomen dat autisme niet door enige vaccinatie kan worden veroorzaakt.

Tja...
Mijn schoonzus heeft het syndroom van rett.
Dat houdt in, dat ze na een normale geboorte een normale baby was - en rond haar 3e jaar stopte haar ontwikkeling.
OF autisme is aangeboren...??? En hoe dan...? Welk gen, om welke reden deze genexpressie..??? Daar zijn de geleerden het niet over eens.
Maar voor mij zijn er dus wel feiten zoals die vrouw die bij mijn schoonzus in huis woont: inenting, fikse reactie en daarna diepzwakzinnig en jaren niet meer gereagerd op prikkels.

Dus met beide uitspraken ben ik het oneens.
"een filmpje dat eerst een gezond kind laat zien en daarna is het zelfde kind autistisch" - dat kan rett zijn en dat is bij mijn schoonzus niet gerelateerd aan (een reactie op) prikken/ entingen.

En "dat er geen wetenschappelijk bewijs zou zijn" moge waar zijn, maar de feiten zijn er wel.
(Gewoon waarheidsvinding: "zijn er meer mensen, die zo'n triest verhaal te vertellen hebben - punt uit", loggen onder ede oid. = daar hebben we meer aan dan aan wetenschappeijk studies. helaas wordt er weinig gelogd onder ede.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:30

Citaat:

Citaat:
Ik denk dat er in de gemiddelde visfilet meer kwik zit dan in een vaccin, dat ook maar niet meer aan kinderen geven dan?

Ik heb geen flauw idee hoeveel kwik er zit in visfilet, maar het hoort er niet.
(Dat we onze oceanen beschouwen als vuilstort is off topic, maar helaas waar.)
En om op het moment dat je (als het gaat om de BMR of de DKTP) al 3 of 4 ziekmakers binnenkrijgt OOK nog eens een schadelijke stof zoals kwik er bij krijgen is geen goed idee.

In Duitsland kun je (...vraag je apotheek het te bestellen...) vaccins krijgen zonder kwik van/ tegen 1 ziekmaker tegelijk.