Mensa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:47

Marsu schreef:
Punz wat je hierboven schrijft is zooo herkenbaar. Nu gaat het leren me meestal wel redelijk af, maar ik ga me vervelen zodra het niet interessant (genoeg) meer is.

De thuistest gaf bij mij ook aan dat ik me aan kon melden voor de eindtest. Twijfelt....

Ik vrees dat elk mens wel met dat probleem kampt. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:50

Manlief is lid geweest en ik partnerlid, mocht ook lid worden maar dit was gemakkelijk. Destijds een heerlijke groep mensen in uiteenlopende nivos aan werk, of juist geen werk. Sommigen die idd liepen te showen hoe intelligent ze wel niet waren anden juist helemaal niet. Toen ook wel bekende nederlanders tegengekomen trouwens.

We zijn ook een aantal keren op een weekend weg geweest, dolle pret goede gesprekken maar toch meestal slap geoh. Hebben er best goede vriendschappen aan over gehouden ook.

Wat me vooral opviel is de grote hoeveelheid mensen die niet op de werkvloer kon meekomen op nivo en daardoor bewust hebben gekozen simpel werk ver beneden nivo te gaan doen en daar erg gelukkig is waren, of zelfs hun opleiding niet heeft kunnen afmaken. Net een normale samenleving dus.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:53

Is er eigenlijk ook een vereniging voor hoge EQ-scoorders? Of zit je dan gewoon eerder bij een HSP-groep?

Ik ben ooit officieel getest en heb een hoog IQ (146) en dat heeft mij persoonlijk weinig windeieren gelegd. Daar bovenop HSP-er en dat is niet zo'n makkelijke combinatie. Mijn broer zit in dezelfde situatie, met dyslexie er bovenop.

Mensa? Nee bedankt. Ik ken een paar leden en dat zijn toevallig erg omhooggevallen personen die sociaal gezien enorme mankementen hebben en dit nooit zullen willen veranderen. Ik voel me dus niet geroepen om die mensen nog meer te zien of om gewoon al bij zo'n groep te horen. Dat anderen dat wel voelen, is prima. Ik zeg ook niet dat iedere hoogbegaafde zo is, anders zou ik mezelf tekort doen, maar ik hecht aan dat IQ veel minder belang dan aan EQ.

Karina, ik ben momenteel uitvoerend administratief bediende, heel bewust :)

karuna
Drukke kabouter

Re: Mensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:55

Tieneke maar er maar Karuna van, hihi. Een man die we spraken, een schat, was was lopende band medewerker en heel erg gelukkig, geen sores aan zijn hoofd, werktijd over geen hoofdbrekers meer. De uitdagingen haalde hij wel uit zijn privetijd. Een gevoeliger mens dan dat was niet denkbaar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:00

Dat is dus de schuld van de autocorrectie op de phone :D

Ik heb 4 jaar in het onderwijs gewerkt, altijd van korte interim naar nog kortere interim. Emotioneel ging ik daar kapot aan, dus nu ben ik gelukkig :-)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:14

toch is het goed dat deze verenigingen er zijn want bekenden hebben er toch echt steun aan of baat bij..,
zelf ben ik slechts gewoon dus ach ik hoef me niet druk te maken er over.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:22

Een vriendin van me is lid van Mensa en zij heeft een aantal keer via Facebook contact gezocht met Mensa's op andere plekken van de wereld en heeft hen toen ook ontmoet toen ze daar was. Zodoende is ze meer over se stad waar ze was te weten gekomen..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:22

Tieneke:
Misschien even wat artikelen van Tessa Kieboom lezen. Het HSP wat je noemt, is hoogstwaarschijnlijk gewoon een aspect van je hoogbegaafdheid. Het hoort erbij.

Karuna: ik wíst het!!! :)

En ja: heel veel hoogbegaafden hebben het lastig om sociaal maatschappelijk mee te draaien. ( sterker nog 5 op de 6 mislukt op school...). Dit blijkt toenemend te maken te hebben met juist de hooggevoeligheid, de geringe frustratietrolerantie, de grote angst om fouten te maken en het hiermee samenhangende fantastische talent tot vermijden...

Ayasha: het ligt iets complexer... en natuurlijk gaat het over iets wat in principe normaal menselijk is... maar dan uitvergroot.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:27

Punz, bedankt voor de tip! Ik weet nog maar pas echt dat ik HSP-er ben, al hebben mijn moeder en ik het wel altijd gedacht. Het maakt het leven er niet makkelijker op, maar ik ben er eigenlijk wel "blij" mee :+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:51

Verdiep je maar eens in het "Zijnsluik" van hoogbegaafdheid, zoals beschreven door Tessa ( overigens een landgenote van je)... weet zeker dat er dan een wereld voor je open gaat!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:00

Punz schreef:
? Daar kun je dan dus over twijfelen litilaura :)
Want als je hoort bij de slimste 10% dan ben je wel degelijk hoogbegaafd .

( ook al voelt het soms niet zo, en ook al doe je soms stomme dingen, of maak je ook nog fouten, of zijn er gebieden waar je helemaal niet goed in bent...)

Hierin moet ik je tegenspreken. Je bent hoogbegaafd vanaf IQ<130. Dit is twee standaarddeviaties boven het gemiddelde. 95% van de mensen valt binnen 100+/-2SD. Als je dus boven de 130 zit, zit je bij de 2,5% hoogst scorenden. Met bij de 10% hoogst scorenden te zitten kom je dus nog lang niet aan hoogbegaafdheid.

On topic: geen lid van Mensa, wel vastgesteld hoogbegaafd door psychologen. Stiekem wil ik graag lid worden, maar ik heb het heel moeilijk met onbekende plaatsen/situaties, dus meetings zouden me alleen maar stress geven, om over die toelatingstest in groep nog maar te zwijgen :') . Leuk dat hier een topic over loopt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:05

Letitia1991 schreef:
Punz schreef:
? Daar kun je dan dus over twijfelen litilaura :)
Want als je hoort bij de slimste 10% dan ben je wel degelijk hoogbegaafd .

( ook al voelt het soms niet zo, en ook al doe je soms stomme dingen, of maak je ook nog fouten, of zijn er gebieden waar je helemaal niet goed in bent...)

Hierin moet ik je tegenspreken. Je bent hoogbegaafd vanaf IQ<130. Dit is twee standaarddeviaties boven het gemiddelde. 95% van de mensen valt binnen 100+/-2SD. Als je dus boven de 130 zit, zit je bij de 2,5% hoogst scorenden. Met bij de 10% hoogst scorenden te zitten kom je dus nog lang niet aan hoogbegaafdheid.

On topic: geen lid van Mensa, wel vastgesteld hoogbegaafd door psychologen. Stiekem wil ik graag lid worden, maar ik heb het heel moeilijk met onbekende plaatsen/situaties, dus meetings zouden me alleen maar stress geven, om over die toelatingstest in groep nog maar te zwijgen :') . Leuk dat hier een topic over loopt!

Als jij door een psycholoog hoogbegaafd bent 'verklaard' hoef je de toelastingstest niet te doen. Misschien dat dat de drempel wat voor je verkleint?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:25

Mijn vriend is lid, juist omdat hij er zo tegenaan liep dat hij zo anders denkt en de hele wereld zo traag en simpel lijkt. Ik herken mezelf daar dus ook in, we zijn erg aan elkaar gewaagd. Juist dat "zijnsluik" (term kende ik nog niet) is zooooo herkenbaar, in alles. Ik ben mn hele leven al zo: ik analyseer alles om me heen, wil alles weten en begrijpen (en eerlijk gezegd nog niets tegen gekomen wat ik niet KAN begrijpen), kan heeeel weinig met wat ik noem sociaal geneuzel, ben een extreme moraalridder, hooggevoelig.... Het kan enorme voordelen hebben (ik kan sneller denken en analyseren dan ik zelf bewust bij kan houden....) maar levert toch ook wel eenzaamheid en onbegrip op, want je bent gewoon net even anders dan de gemiddelde mens. Gemiddeld iq is rond de 100, hoogbegaafden zitten dus minimaal 30 punten hoger. Trek dat eens door naar de andere kant, dan kom je op een iq van 70 en dat is dus laagbegaafd. Een gemiddeld persoon kan ook niet op gelijk niveau met een laagbegaafde praten, maar hoogbegaafden moeten dat wel kunnen?

Ik heb mezelf nooit laten testen omdat ik heeeeeel slecht functioneer onder druk en sowieso slecht met cijfers ben en de helft van de test bestaat uit cijfers. Het ruimtelijke deel zou ik wel halen denk ik (had mn vriend ook gehaald en ik scoor daar beter op dan hij) en wellicht ga ik het nog een keer proberen, maar op dit moment zie ik de meerwaarde niet. Mn vriend heeft ook weinig actief ermee gedaan tot nu toe. Hij is naar een paar borrels geweest, maar dat viel best tegen. Toch wel veel mensen die er mee te koop lopen, of sociaal echt raar zijn en daar weigeren iets aan te doen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zelf het idee heb dat er best wel wat mensen zijn met een hoog iq, maar die niet hoogbegaafd zijn. Ook binnen mensa moet je het kaf van het koren scheiden.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit topic ervoor zorgt dat ik er toch weer even naar ga kijken, misschien hebben we te snel besloten dat dit ook niet echt iets is, als ik de verhalen hier zo hoor!

Edit: ik vergeet nog een heel belangrijk kenmerk: nuance! Ik zie geen zwart/wit, alles heeft 500000 nuances. Meerkeuzetoetsen? Dramatisch want het echt juiste antwoord staat er nooit tussen. Ik kan niet simpel genoeg denken voor zulke dingen, je hersentjes blijven al die verbanden zien....

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:37

Ik heb een IQ-test gehad waar ik als 'hoogbegaafd' uit kwam, maar ben geen lid van Mensa. Hoewel ik regelmatig tegen problemen aanloop heb ik de stap naar zo'n vereniging nog nooit gezet.

Dat is voornamelijk omdat ik tegen de toelatingstesten opzie, ik ben perfectionistisch en heb veel faalangst dus ik moet er niet aan denken om opnieuw een IQ-test te ondergaan.

Ik heb een drietal jaar geleden een IQ-test gehad bij een erkend psychologisch centrum, en dat was een grote bron van stress voor mij. Hoewel ik vorige week met grootste onderscheiding afgestudeerd ben als ingenieur heb ik nog altijd weinig vertrouwen in mijn eigen capaciteiten, en ben ik dus niet bereid om opnieuw met dat hele testen en resultaat gedoe geconfronteerd te worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:40

GeekGirl schreef:
Ik heb een IQ-test gehad waar ik als 'hoogbegaafd' uit kwam, maar ben geen lid van Mensa. Hoewel ik regelmatig tegen problemen aanloop heb ik de stap naar zo'n vereniging nog nooit gezet.

Dat is voornamelijk omdat ik tegen de toelatingstesten opzie, ik ben perfectionistisch en heb veel faalangst dus ik moet er niet aan denken om opnieuw een IQ-test te ondergaan.

Ik heb een drietal jaar geleden een IQ-test gehad bij een erkend psychologisch centrum, en dat was een grote bron van stress voor mij. Hoewel ik vorige week met grootste onderscheiding afgestudeerd ben als ingenieur heb ik nog altijd weinig vertrouwen in mijn eigen capaciteiten, en ben ik dus niet bereid om opnieuw met dat hele testen en resultaat gedoe geconfronteerd te worden.

Als jij door een psycholoog hoogbegaafd bent 'verklaard' hoef je de toelastingstest niet te doen. Misschien dat dat de drempel wat voor je verkleint?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:41

Heerlijk herkenbaar dit! Twijfel zelf erg over diagnose laten stellen over HB. Heeft mijn zus gedaan en die is nu nog hoogdravender en vervelend geworden en bekijkt nu alles door een HB SPIEGEL. erg sneu vooral voor haar kinderen.
Ik durf niet goed te testen, vind mezelf juist niet slim, naar ben het wel. Ik ben vanuit het onderwijs veel met HB bezig en zie vanuit beide perspectieven de voor- en de nadelen. Damned als je het hebt en damned if you don't. Het is nooit goed. Ik hou mijn mond er maar over en noem mezelf veel liever hoogsensitief.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:45

Via mijn opleiding ooit een IQ test laten doen, die kwam ook een stukje boven 130 uit en volgens de thuistest van Mensa zou ik ook lid mogen worden. Toch voel ik me niet hoogbegaafd of bovengemiddeld intelligent. Wel herken ik bijzonder veel in het zgnde 'zijnsluik' en de problemen/struikelblokken.
Behoefte om lid te worden heb ik dan weer niet echt.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 15:01

@Vjestagirl, bedankt voor de info! Eens kijken of ik die verklaring nog ergens kan vinden... dan kan ik nog kijken wat ik ermee doe. Drukte staat me namelijk erg tegen, en ik neem aan dat je niet met z'n drietjes op zo'n bijeenkomst bent :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 15:04

Letitia1991 schreef:
@Vjestagirl, bedankt voor de info! Eens kijken of ik die verklaring nog ergens kan vinden... dan kan ik nog kijken wat ik ermee doe. Drukte staat me namelijk erg tegen, en ik neem aan dat je niet met z'n drietjes op zo'n bijeenkomst bent :)

Vaak niet, maar ik ben bijvoorbeeld lid van de Next-Gen Big, en via hun facebookgroep heb ik wel contact met een aantal mensen die ik ook 1 op 1 spreek.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:00

Letitia: Je hebt helemaal gelijk! Even te snel over een getal heen gelezen ( 10 vs 2,5) :o :o
Enne: had ik de ( soms extreme ) faalangst al genoemd als veelvoorkomend probleem bij HB?)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:07

litilaura schreef:
Haha ik hoor ook bij de slimste 10 procent. Maar ik ben echt niet hoogbegaafd.

he, 2 toch? ipv 10?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:18

Wat ik trouwens wel jammer van Mensa vind, is dat het vrij sterk gericht is op non-verbale intelligentie, dus puzzeltjes, patronen, wiskunde etc. Zou ik zo'n test doen, kom ik daar op basis van dat stukje waarschijnlijk niet doorheen (hoewel ik volgens de websitetest wel een kans zou maken). Verbaal daarentegen ben ik juist heel erg sterk, net niet "officieel hoogbegaafd". Er zit bij mij een gigantische kloof tussen het verbale en het handelingsgerichte. Verbaal kom ik makkelijk mee met hoogbegaafde vrienden, handelingsgericht echter niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:32

Niet iedereen met een hoog iq zal zich thuis voelen bij Mensa, omdat niet iedereen is geïnteresseerd in "intelligente" gesprekken op hoger politiek, technisch en/of wetenschappelijk niveau.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:22

Brainless schreef:
Niet iedereen met een hoog iq zal zich thuis voelen bij Mensa, omdat niet iedereen is geïnteresseerd in "intelligente" gesprekken op hoger politiek, technisch en/of wetenschappelijk niveau.

Maar daar gaat mensa ook niet alleen over. Die gesprekken kun je opzoeken, maar het moet niet.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:15

Vjestagirl schreef:

Dat wist ik helemaal niet, ik dacht dat je sowieso aan de test van Mensa zelf moest deelnemen.

Ik heb even een mailtje gestuurd om te vragen of ik met de afgelegde test en het bestaande onderzoeksverslag in aanmerking kom om lid te worden :)