Zomerdepressie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:17

een zomerdepressie bestaat serieus :P Dus kan me voorstellen dat de titel mensen op het verkeerde been zet.

Ik ben vorig jaar naar Australie geweest en heb daar heerlijk genoten van temperaturen van 42 graden + .... Maar hier in Nederland trek ik het niet. Het zal de combinatie met hooikoorts zijn, maar ik lig de hele dag tollend , hoofdpijn, benauwd en ziekig op de bank.... Echt niet chill, en het gevoel grenst redelijk aan een depressie :+ Ik probeer nog wel dingen te ondernemen, maar aan het einde van de dag van ben ik bekkie af en volledig afgepeigerd.

Desondanks probeer ik er van te genieten, dat lukt zo af en toe :P , want de wereld ziet er toch wel een stukje mooier uit met een zonnetje! (en helemaal als je in Scheveningen woont :D )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-13 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:18

Ik kan er ook niet tegen, ik plof dan het liefst op de bank en doe niks meer.
Ik heb 3 weken in de outback van Australië gewerkt (cattle station), waar het overdag 40+ graden is met extreme droge lucht. Vreselijk! Maar zodra de zon onderging was het meteen tegen het 0 punt en dat is ook niet grappig haha.
Een graadje of 20 met een zonnetje en windstil is heerlijk! Of 25 graden met een koel briesje!
Zit op dit moment in Brisbane met een graadje of 19 en dat is toch wel koud hoor! :+
Temperaturen hier in Australië voelen zoveel anders aan dan in Nederland.

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:32

Ik vind dit weer HEERLIJK! Mest gewoon de wei en boxen uit, paard staat helaas op boxrust i.v.m. een blessure dus daar hoef ik nu niets mee te doen, anders was ik of 's morgens of 's avonds gewoon gaan rijden in de bak of bos. De tuin, de was en de rest van het huishouden worden ook gewoon bijgehouden, geen probleem.

Zit nu op m'n werk met een lange broek en een vest aan. Lang leve de airo..... :( Collega's verklaren me voor gek, zij zitten in een korte broek en slippers achter hun bureau onder de airco en ik drink warme choco en ga regelmatig naar buiten om op te warmen..... Zal blij zijn als het 4 uur is en ik weer naar huis kan....

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:36

Ik denk dat hier merendeel mensen reageren die te kampen hebben met bovenstaande problemen hoor..althans, ik kan ook al jaren niet tegen de zon..eigenlijk nooit goed gekunt, maar na een flinke zonnesteek in 2 keer in het ziekenhuis te hebben gelegen paar jaar terug, door oververhitting (en dan was ik niet eens buiten) etcetc, leer je je aanpassen en loslaten. Klinkt makkelijker dan het is, want ik heb ook absoluut paniek hoor als ik zie dat het dit weer wordt..elk jaar weer roep ik dat ik de hele zomer naar ijsland ga en ik september pas weer terugkom.

Echter heb ik wel een begripvolle omgeving en hier stappen ze wel in de auto om dan lekker bij mij te lunchen of even gedag te zeggen..zodat ik toch mensen zie..Nu heb ik een 2e mazzel, ik krijg pas last bij hoge vochtluchtigheid (en dan kan het zelf maar 15 graden zijn) of bij temp hoger dan 22 graden zonder wind. Ik drink 3 liter water de dag om koel te blijven van binnen, loop als een gezwollen pompoen rond, gewrichten die pijn doen en vingers die nauwelijks nog te buigen zijn als bv de luchtvochtigheid hoog is...maar ik kan blijven zeuren en daar schiet ik niets mee op, dan leg ik de focus steeds meer op wat nu niet gaat, niet lukt en dan kom ik weer in paniekaanvallen terecht..en nogmaals, dat klinkt erg simpel..maar elk jaar is dit een terugkerend probleem, een probleem waar ik me elk jaar zo goed als mogelijk op voorbereid ben en elk jaar weer heel smerig tegenvalt en weer 2 weken overdoe of langer om het te accepteren..het is als een vicueuze cirkel, je wereld maak jezelf steeds kleiner en das echt niet om het probleem te baggetaliseren.
Nu valt dit niet te vergelijk met jou, die boven de 20 graden al ziek wordt..maar 'de handicap' valt wel te vergelijken. Jouw hypothalamus ook zo goed als defect? Of ziekte van Fabry oid?

1 ding staat vast, het een is erg kwalijk en onderschat probleem..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:42

Ik persoonlijk vind de warmte heerlijk (al had mijn lijf dit jaar iets langer nodig om te acclimatiseren).
Wel blijf ik zo veel mogelijk uit direct zonlicht want dat brand mij te veel en ik verbrand levend ondanks goed smeren.

Als straks de airco op kantoor weer gemaakt is ga ik ook weer met een vestje naar kantoor. Ook al mag hij hier niet meer dan 4 graden kouder staan dan buiten toch vind ik die klap die je dan krijgt als je naar buiten loopt verschrikkelijk en zit ik met kippenvel binnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:46

Zwerte schreef:
Jammer dat de term zomerdepressie met dit topic weer niet serieus genomen word. Een zomerdepressie bestaat net zo goed als een winterdepressie en is net zo ernstig! Het komt alleen minder voor, is daardoor minder bekend, en is niet veroorzaakt door tekort aan licht. Het komt vermoedelijk wel door de hele korte en warme dagen, wat niet past bij je natuurlijke ritme, maar voornamelijk door de eenzaamheid die de zomer kan veroorzaken.
Gewoon een beetje zat zijn van deze hitte is NIET vergelijkbaar met een zomerdepressie!

verootjoo schreef:
Ik vind het heerlijk, eindelijk lekker zomer. En ja, je moet je bezigheden wat aanpassen. Dan is mijn huis maar wat minder schoon ;) Het RIVM raad lichamelijke inspanning erg af vandaag en deze week. Als je weinig doet is het prima te houden met je voeten in een bad.
En om je huis te koelen; ramen dicht, gordijnen dicht en zonneschermen naar beneden. Dan blijft het hier prima koel :)

Kun je geen airco installeren in je huis als je er zo slecht tegen kan?

Dit soort reacties is een mooi voorbeeld van het onbegrip voor mensen die echt last van warmte hebben. 'je bezigheden wat aanpassen' is voor mij gelijk aan de hele dag op de bank hangen of zelfs in bed want zelfs naar de wc lopen resulteert in hartkloppingen, zweetuitbraak, hyperventilatie. 'huis iets minder schoon'? Zolang het weer boven de 20 graden blijft, ben ik niet eens in staat even te vegen dus er gebeurt hier wekenlang serieus niks. Mag ik straks weer gaan inhalen dus.
'prima uit te houden', nou niet dus. Ik lig nu al twee dagen stil op bed, airco in de kamer dus slechts 22 graden maar ik heb hoofdpijn, ben misselijk en duizelig bij elke beweging en dan heb ik het nog niet over mijn humeur..... Want tja, 22 graden is nog 2 graden boven mijn persoonlijke max. Nadenken hoef ik niet te proberen, waardoor ik weer eens in de knel kom met studie.

Toen ik zag dat dit weer er aan kwam, heb ik eerst een kwartier gevloekt en gehuild want dit weer is voor mij een hel. Ik kan ook niet smorgens of savonds genieten want het blijft te benauwd, teveel UV en verkeerde luchtdruk/vochtigheid. Maar afgezien van de lichamelijke ellende, is de eenzaamheid hetgene waar je echt depressief van kan worden. In de zomer worden mensen namelijk echt egoistisch want je hoeft niet te verwachten dat er rekening wordt gehouden met ons zomerhaters. Dat is in mn hele leven nog nooit anders geweest. Als kind stond ik al huilend bij mn raam naar buiten te kijken hoe alle andere kindjes buiten spelen.... En dat is nu niks anders! En waag het niet om te klagen, dan worden mensen soms zelfs boos want mooi zomerweer moet iedereen leuk vinden. En de dooddoener dat het slechts een paar dagen per jaar is.....fout! Het is gemiddeld 85 dagenper jaar boven de 20 graden!
Mensen kunnen het zich gewoon niet voorstellen, dat je ook als je stil zit een hekel kan hebben aan warmte. En omdat men het zich niet kan voorstellen, wordt je gezien als zeikerd en hoef je niet te rekenen op begrip. Dat is voor mij de grootste ellende elk jaar en ik doe een dansje in de regen zodra de lucht weer zuurstof bevat in de herfst.....

Maar serieus... als het voor jou zo erg is, zou ik airco in het hele huis installeren of zelfs serieus nadenken om te emigreren naar scandinavie ofzo :) Als het klimaat hier zoveel doet voor jouw gemoedsrust en fysieke gesteldheid.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:00

Zwerte schreef:
Jammer dat de term zomerdepressie met dit topic weer niet serieus genomen word. Een zomerdepressie bestaat net zo goed als een winterdepressie en is net zo ernstig! Het komt alleen minder voor, is daardoor minder bekend, en is niet veroorzaakt door tekort aan licht. Het komt vermoedelijk wel door de hele korte en warme dagen, wat niet past bij je natuurlijke ritme, maar voornamelijk door de eenzaamheid die de zomer kan veroorzaken.
Gewoon een beetje zat zijn van deze hitte is NIET vergelijkbaar met een zomerdepressie!

verootjoo schreef:
Ik vind het heerlijk, eindelijk lekker zomer. En ja, je moet je bezigheden wat aanpassen. Dan is mijn huis maar wat minder schoon ;) Het RIVM raad lichamelijke inspanning erg af vandaag en deze week. Als je weinig doet is het prima te houden met je voeten in een bad.
En om je huis te koelen; ramen dicht, gordijnen dicht en zonneschermen naar beneden. Dan blijft het hier prima koel :)

Kun je geen airco installeren in je huis als je er zo slecht tegen kan?

Dit soort reacties is een mooi voorbeeld van het onbegrip voor mensen die echt last van warmte hebben. 'je bezigheden wat aanpassen' is voor mij gelijk aan de hele dag op de bank hangen of zelfs in bed want zelfs naar de wc lopen resulteert in hartkloppingen, zweetuitbraak, hyperventilatie. 'huis iets minder schoon'? Zolang het weer boven de 20 graden blijft, ben ik niet eens in staat even te vegen dus er gebeurt hier wekenlang serieus niks. Mag ik straks weer gaan inhalen dus.
'prima uit te houden', nou niet dus. Ik lig nu al twee dagen stil op bed, airco in de kamer dus slechts 22 graden maar ik heb hoofdpijn, ben misselijk en duizelig bij elke beweging en dan heb ik het nog niet over mijn humeur..... Want tja, 22 graden is nog 2 graden boven mijn persoonlijke max. Nadenken hoef ik niet te proberen, waardoor ik weer eens in de knel kom met studie.

Toen ik zag dat dit weer er aan kwam, heb ik eerst een kwartier gevloekt en gehuild want dit weer is voor mij een hel. Ik kan ook niet smorgens of savonds genieten want het blijft te benauwd, teveel UV en verkeerde luchtdruk/vochtigheid. Maar afgezien van de lichamelijke ellende, is de eenzaamheid hetgene waar je echt depressief van kan worden. In de zomer worden mensen namelijk echt egoistisch want je hoeft niet te verwachten dat er rekening wordt gehouden met ons zomerhaters. Dat is in mn hele leven nog nooit anders geweest. Als kind stond ik al huilend bij mn raam naar buiten te kijken hoe alle andere kindjes buiten spelen.... En dat is nu niks anders! En waag het niet om te klagen, dan worden mensen soms zelfs boos want mooi zomerweer moet iedereen leuk vinden. En de dooddoener dat het slechts een paar dagen per jaar is.....fout! Het is gemiddeld 85 dagenper jaar boven de 20 graden!
Mensen kunnen het zich gewoon niet voorstellen, dat je ook als je stil zit een hekel kan hebben aan warmte. En omdat men het zich niet kan voorstellen, wordt je gezien als zeikerd en hoef je niet te rekenen op begrip. Dat is voor mij de grootste ellende elk jaar en ik doe een dansje in de regen zodra de lucht weer zuurstof bevat in de herfst.....

Ik heb er niet zoveel last van als jij (voornamelijk hoofdpijn en duizelig door gebrek aan slaap, want als het boven de 25 graden is slaap ik simpelweg niet), maar het onbegrip komt me zo ontzettend bekend voor. Je mág gewoon niet klagen over de warmte "want iedereen houdt toch van lekker weer?". Dat er mensen zijn die dit niet lekker vinden, er zelfs fysiek flinke last van hebben, komt vaak niet eens bij mensen op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:02

Je mag best klagen van mij, alleen je doet zo weinig aan het weer. Alsof wij-die-van-het-warme-zomerweer-houden de warmte dan weer uit kunnen zetten voor jullie :?
Dan kun je m.i. beter maatregelen nemen zoals goede climatcontrol in je huis of serieus overwegen om te emigreren naar een land met een klimaat wat wel bij je past ;) Want dat een klimaat je ziek kan maken geloof ik wel. Sprak pas nog iemand uit curacao die niet met dat klimaat overweg kon, en hierheen is verhuisd voor de kou.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:06

verootjoo schreef:
Je mag best klagen van mij, alleen je doet zo weinig aan het weer. Alsof wij-die-van-het-warme-zomerweer-houden de warmte dan weer uit kunnen zetten voor jullie :?

Je doet inderdaad heel weinig aan het weer, maar een beetje begrip zou prettig zijn, en dat is bij de meeste mensen héél ver te zoeken ;)

verootjoo

Re: Zomerdepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:15

Maar wat zou ik dan moeten tonen aan begrip, no way dat ik bij iemand in een huis met airco ga zitten. Daar word ik weer ziek van, steeds tien graden verschil of je binnen of buiten bent. Mij niet gezien ;) Ik gedij het best met temperaturen boven de 25graden :+ Hoewel ik de strenge winters ook geweldig vind. Ben iemand van extremen denk ik ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:24

Naar koude kan men zich kleden naar hitte niet. Airco is ook niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:35

verootjoo schreef:
Maar wat zou ik dan moeten tonen aan begrip, no way dat ik bij iemand in een huis met airco ga zitten. Daar word ik weer ziek van, steeds tien graden verschil of je binnen of buiten bent. Mij niet gezien ;) Ik gedij het best met temperaturen boven de 25graden :+ Hoewel ik de strenge winters ook geweldig vind. Ben iemand van extremen denk ik ;)

zeggen dat iemand maar naar een scandidavisch land moet emigreren is wel een beetje baggataliseren van het probleem iig :') ...

Net alsof je zomaar even emigreert...
Maargoed, ik ben het er wel mee eens dat klagen ook niets helpt... En ik weet echt wel een klein beetje hoe het voelt, ik voel me ook compleet ruk momenteel (en vooral 's avonds ben ik helemaal leeg, lusteloos benauwd en ook behoorlijk moedeloos/gefrustreerd :') Al wijt ik het in mijn eigen geval nu vooral aan mijn graspollen-allergie die momenteel héél sterk aanwezig is ), en vroeger kwam ik ook altijd helemaal onder de blazen en blaren thuis als ik een dagje in de zon had gelopen, dus als de zon weer uitrukte (wat nou ook weer niet zovaak gebeurt in Nederland) zorgde dat altijd voor een licht paniek momentje.
Maar je kunt er nou eenmaal niet veel meer aan doen dan het accepteren en wachten tot het weer weer een beetje dragelijker is....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:36

Ik ben compleet omgeslagen! Ik kon nooit tegen dit soort warmte, maar sinds afgelopen winter kan ik juist ontzettend slecht tegen de kou. Nu vind ik deze warmte heeeeerlijk, al zou het wel mogen afkoelen tot maximaal 27 graden :+

Dus, er is hoop :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:40

Menino schreef:
verootjoo schreef:

zeggen dat iemand maar naar een scandidavisch land moet emigreren is wel een beetje baggataliseren van het probleem iig :') ...

Net alsof je zomaar even emigreert...
Maargoed, ik ben het er wel mee eens dat klagen ook niets helpt... En ik weet echt wel een klein beetje hoe het voelt, ik voel me ook compleet ruk momenteel (en vooral 's avonds ben ik helemaal leeg, lusteloos benauwd en ook behoorlijk moedeloos/gefrustreerd :') Al wijt ik het in mijn eigen geval nu vooral aan mijn graspollen-allergie die momenteel héél sterk aanwezig is ), en vroeger kwam ik ook altijd helemaal onder de blazen en blaren thuis als ik een dagje in de zon had gelopen, dus als de zon weer uitrukte (wat nou ook weer niet zovaak gebeurt in Nederland) zorgde dat altijd voor een licht paniek momentje.
Maar je kunt er nou eenmaal niet veel meer aan doen dan het accepteren en wachten tot het weer weer een beetje dragelijker is....

emigreren is wel drastisch, maar als mensen er blijkbaar echt ziek van worden en niet meer functioneren lijkt het me wel een overwegen waard. Of iig tijdens die weken oid.
Meer kan je er ook niet aan doen. Die warmte is er nu eenmaal en gaat vanzelf weer weg.

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:44

Pff wat een plakkerige benauwde nacht zeg... ik ben er nu echt klaar mee. ik zou op buitenrit gaan vanavond, gaat niet door. ik wil sinds dit weekend naar de stad maar ik moet mezelf echt tegenhouden omdat ik weet dat ik niet tegen de warmte kan. morgen wordt het gelukkig 26 graden en later deze week 28, nog steeds warm maar alles beter dan 33.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:49

verootjoo schreef:

Dat begrip is voor jou duidelijk teveel gevraagd. Dank je voor deze mooie illustratie! Want je zou idd kunnen overwegen eens binnen te gaan zitten (als je zulke mensen in je omgeving hebt natuurlijk) zodat diegene niet continu alleen zit. Als je echt ziek wordt van de airco heb je wel weer een goede reden natuurlijk, maar de meeste mensen willen er geen rekening mee houden en/of begrip voor tonen omdat ze in de zomer alleen maar willen genieten van het lekkere weer en dat is dan ook prioriteit.

En emigreren is inmiddels ook een optie in mn hoofd. Als mn vriend de kans krijgt zn werk in schotland voort te zetten, gaan we direct die kant op. En dat terwijl ik dol ben op Nederland en me hier enorm thuis voel, een vreselijke huismus ben en heb altijd geroepen dat ik hier nooooooit weg wil. Deze zomers beginnen me te dwingen om dit toch serieus te overwegen.
Ik zou ook niks liever doen dan het hele huis climate control te hebben, overal airco! Maar ik heb de lotto niet gewonnen en zou niet weten waar ik dat geld vandaan zou moeten halen. Aanpassingen aan warmte kosten geld, heel veel geld....

KinkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:15

Ik heb ook een hekel aan hitte, maar vergeleken met de klachten die sommige bokkers hebben stelt dat van mij niets voor. Deze dagen ga ik heel vroeg de paddock uitmesten, zo kan ik de hordes dazen nog ontlopen en is het nog niet te warm. Pas daarna ga ik douchen. Verder zet ik de paarden op een plek waar de hele dag schaduw is en op die plek waait het ook goed door (als er tenminste wind is). Verder houden de hond en ik ons schuil in huis, waar ik de hele dag de vouwgordijnen dicht heb. Boven is het al behoorlijk opgewarmd, gisteravond hebben we voor het eerst de ventilator aangezet toen we naar bed gingen. Het is nu zowaar een voordeel dat ik even geen werk heb, ik gedraag me als een enorme luilak nu :)