Kale ronde plekken juist achter het oor kunnen ook komen door eczeem. Dat hoeft niet eens heel erg te jeuken, soms merk je er zelfs niks van. Soms zie je een hele fijne schilfering, net als hele fijne roos. Vaak spelen schimmels hier een rol en kom je er makkelijk van af met ketoconazol shampoo. Moet je wel effe voor naar de huisarts. Bij mij is mijn cap een factor bij het ontstaan van eczeem en kale plekken. Deze komen vooral voor onder de rand van mijn cap. Zeker als je je cap steeds op stal laat, en deze eigenlijk altijd vochtig blijft, dan is dit een broedplaats voor schimmels. Bij mij heeft het al erg geholpen dat ik mijn cap iedere dag mee neem naar huis en hem goed te drogen leg. Bij voorkeur (als ie schijnt) in de zon want dat werkt schimmeldodend.
Dan had ik nog een vraag: buiten het eczeem heb ik nog een andere progressieve haarafwijking. Ik heb nu nog veel haar maar het wordt snel minder. Op een zeker moment zal ik aan een haarwerk moeten. Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met het dragen van een haarwerk onder een cap? Gaat dat? Is dat niet heel warm? Slijt het haarwerk daar niet erg van? Ik hoor het graag.