Daarnaast is een depressie een ziekte. Je hersenen zijn letterlijk niet in staat om je gelukkig te laten voelen, ze zijn ziek. Dat heeft niets met je geest te maken, als zoiets al bestaat, en met antidepressiva zet je je 'geest' ook niet buiten spel. Antidepressiva zijn juist bedoeld als een kickstart om uit de negatieve spiraal te komen, weer wat energie te krijgen zodat je in ieder geval de kracht érgens vandaan kunt halen om je bed uit te komen en wellicht een hele kleine overwinning weet te behalen die dag, en zo stapje voor stapje weer richting enig geluk kunt.
Ik snap niet zo goed waarom je nu al zo benauwd bent voor medicijnen. Zelfs al ben je depressief, dan zul je alsnog eerst met een psycholoog aan de praat moeten voor er ook maar over antidepressiva gesproken zal worden. Je huisarts zal je die echt niet op basis van een gesprek van een kwartiertje voorschrijven, dat zou enorm onverantwoord zijn. Je moet eerst nog de diagnose depressief krijgen, en dan proberen ze het eerst op andere wijzen aan te pakken. Antidepressiva zijn vaak het laatste redmiddel in de meest heftige gevallen.
Enneh, wat betreft 'chemische rotzooi' en veel liever natuurlijke middelen willen, dat is natuurlijk gewoon een drogreden
Maar daar zal ik maar niet op in gaan.
die mogen je sowieso geen medicatie voorschrijven, dus dat lijkt mij een verstandige stap. Ook om erachter te komen waar je echt last van hebt en eraan te werken. Medicatie is lang niet altijd nodig namelijk.