Hoe vaak en hoe verzorgen jullie je tanden/gebit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chantaliiejj

Re: Hoe vaak en hoe verzorgen jullie je tanden/gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:12

ik poets 2x per dag s'ochtens en s'avonds en in de avond vlos ik me tanden na het poetsen

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:21

Destino schreef:
Ballard_L schreef:
ik heb heel gevoelig tandvlees -_- dus minimaal 2x per dag poetsen met parodontax, dat is de enigste tandpasta die bij mij echt werkt en verder niet flossen, want dan bloed mn tandvlees heel snel :S heb nog nooit gaatjes gehad en dat hoop ik nog even zo te houden ^^

Als jouw tandvlees zo bloedt moet je juist gaan flossen of stoken!
Mijn tandarts zou zeggen dat je tandvlees ziek is, gezond tandvlees bloedt niet van flossen. Even doorzetten en binnen een week, misschien max 2 weken is het over en zal het niet meer bloeden en minder tot geen zeer doen.

Dit is geheel correct, als je tandvlees bloed tijdens het poetsen / stokeren / flossen betekent dat het juist ontstoken is..
Door dagelijks, 1 maal en dan het liefst vóór het poetsen te stokeren of te flossen, verwijder je de plaque tussen je tanden en kun je in combinatie met goed poetsen dus een optimale mondgezondheid creëren.

Overigens poetst ikzelf 2 maal per dag, en stoker ik 1 á 2 maal per dag, tenzij ik aan het werk ben, dan poets ik na elke maaltijd (ik ben zelf tandartsassistente..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:22

Wow, dat er echt mensen zijn die systematisch hun tanden 3/4x per dag poetsen.. Zou dat echt niet volhouden. Ik poets 2 keer per dag mijn tanden, maar wil het (vooral 's avonds) nog wel eens vergeten. 's Morgens voor ik de deur uit ga doe ik het natuurlijk wel altijd maar als het laat is en vriendlief blijft niet slapen.. Lekker boeiend

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:26

Helaas geen super gebit hier heb makkelijk gaatjes enz. Ik poets twee keer pd standaard en vaak drie keer ik flos elke dag en spoel met mondwater. Ga elke jaar 2 x op controle en ga naar de mondhygiënist helaas blijven mijn tanden zwak

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 06:27

Ik poets 2 keer per dag met parodontax zonder fluoride. Geen andere tandpasta :n Ik had een tijdje geleden ook een hele fijne orabrush (tongborstel) maar die was echt aan vervanging toe. Heb alleen nog geen nieuwe besteld. Mis dat wel. Voelt toch een heel stuk frisser. Kan me ook niet voorstellen dat je je tong echt schoon krijgt met je tandenborstel/zo'n tongschraper die je hier in de winkel kunt kopen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 06:43

Ik poets 's morgens en 's avonds en de rest naar behoefte ;) Flossen doe ik meestal 's avonds of na het eten als er iets tussen mijn tanden blijft zitten. Naar werk heb ik meestal tandenstokers mee voor die gevallen. Mondwater hooguit af en toe voor de smaak.

Ik heb wel een tandpasta fetisj: ik MOET regelmatig een niuwe proberen :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 06:48

Sowieso twee keer per dag, 's morgens als ik opsta en 's avonds als ik ga slapen.
Soms floss ik, maar meestal vind ik dat te veel moeite. :+

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 06:53

Ik poets 2x per dag, 's ochtends en 's avonds. Ook poets ik ook mijn tanden als ik wegga en ik doe ook tandenstoken omdat ik slecht tandvlees boven heb (opgezet en gaat snel bloeden). Ik poets overigens wel elektrisch. (met timer).
Ik heb vind ik zelf best een mooi wit gebit. Alleen mijn tandvlees is ontzettend slecht en ik heb wel tandsteen achter pijn ondertanden achter mijn spalkje.... Ik ben hier heel gevoelig voor, hoe goed ik het ook poets, het komt toch wel. En dan maken ze het bij de tandarts weer schoon. (Het zit trouwens niet met dikke plakaten ofzo hoor, als iemand dat nu denkt ha,ha)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:00

S morgens uitgebreid poetsen, s avonds even snel en als ik weg moet nog een keer. om de dag flossen en 1 keer per dag mondwater.
Ik ben gezegend met een top gebit gelukkig!!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:01

Tandsteen is echt naar, ik ben daar ook gevoelig voor. Sinds ik die tandpasta met korreltjes ( :+) van Oral-B heb is het wel veel minder! :j
Ik poets trouwens met een handtandenborstel, die ik na anderhalf tot twee maanden vervang, als de blauwe haren ook wit beginnen te worden.

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:59

Ik poets 2x per dag. in de ochtend gewoon normale tijd en in de avond zo'n 8 minuten.
Ik stook met soft picks elke dag en gebruik in de avond mondwater na het poetsen. En om de dag moet ik na het poetsen 5 minuten een fluoride bitje in.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:08

Ik poets 2 maal per dag en soms meer (als ik bijv. naar een feestje moet nog een keer extra voordat ik wegga). Flossen is bij mij een hell omdat mijn tanden zeer dicht op elkaar staan, dus maar mee gestopt. Wat ik wel als tic heb is dat ik tijdens het poetsen op mijn tandenborstel bijt wanneer ik mijn grib verander. Een tandenborstel gaat hier niet langer mee dan 1 a 1,5 maand. :+
Heb trouwens nooit tandsteen, maar soms wel last van een slechte adem. Zeker wanneer ik mijn nachtbeugel in heb gehad.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:11

Hier ook een fanatieke poetser :o

Ik doe minimaal 3 keer daags, flossen doe ik overigens niet want daar kan ik niet tegen, krijg ik letterlijk de kriebels van ...
Om wel even te onderbouwen dat het geen gemis is, ik heb slechts een gaatje en ben inmiddels 34 jaar jong.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:18

Il lees een hoop mensen zeggen: ik heb een gezond gebit, want ik heb nooit gaatjes (sommige met bijna niet poetsen). Gaatjes zijn niet de enige graadmeter voor een gezond gebit, maar plaque, tandsteen, je pockets en je tandvlees ook.
Mijn ouders hadden ook nooit gaatjes en flosten nooit... Mijn moeder haar gebit was niet meer te redden en mijn vader heeft meerdere flapoperaties (tandvlees wordt als flap verlegd om tandsteen te kunnen weghalen) en andere operaties gehad en is nu ongeveer verplicht elke dag minimaal een half uur aan het stokeren, flossen etc. om zijn eigen tanden te kunnen behouden.

Sommige tandartsen hebben daar helemaal geen oog voor en helaas sommige mondhygienisten ook te weinig.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:19

Ik poets 2 keer per dag, flos 1 keer per dag en gebruik nog zo'n rubber borsteltje (soft picks http://www.uwplein.nl/imgview.php?prodid=2207 )voor tussen m'n tanden en kiezen op aanraden van m'n mondhygiëniste, verder probeer ik om niet te vaak te eten niet meer dan 7 eetmomenten op een dag en niet te veel dingen die suiker bevatten drinken geen sapjes fris enz..
Ja heb nu een gezond gebit (na 8 jaar) en dat wil ik graag zo houden :j
Laatst bijgewerkt door Boompje1985 op 17-07-13 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:34

Ik poets 2x per dag, sochtends en savonds.

Flossen doe ik niet meer, ben een keer heel hard uitgeschoten, waardoor ik een snee in mijn tandvlees had :')
Mondwater heb ik nog nooit gebruikt, alleen toen ik mijn tongpiercing liet zetten.

Ik heb niet zon sterk gebit. Ik krijg heel snel gaatjes, waardoor mijn voortanden voor de helft uit witte vulling bestaat.
Helaas, maar niet zo heel veel aan te doen gok ik. Heb er al last van sinds dat ik klein was.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:02

Ik poest 1x per dag, in de ochtend, soms ook 's avonds, maar vaak vergeet ik dat :D Ik spoel in de ochtend wel met listerine :)

Ik ben inmiddels 34 jaar en heb nog geen vullingen :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:05

Ik poets 1x per dag 's avonds. Soms tussendoor.

Ik heb erg goede tanden met dik glazuur en vrijwel geen tandsteen en geen een gaatje (ben 36). De tandarts roept elke keer weer dat ze mijn tanden zo graag ziet.

Ben ik erg blij mee, ook financieel want ik hoef geen dure TA verzekering en ik ben per jaar maar 29,- aan de tandarts kwijt :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:10

Ik poets 2 x, 's ochtends en 's avonds.
En daarnaast ga ik al mijn tanden langs met een tandenstoker.
(Ik zag hier voorbij komen dat iemand dat niet deed omdat er niet genoeg ruimte tussen de tanden zat? Dat had ik ook niet, juist daarom moest ik van de TA beginnen met een tandenstoker. De ruimte wordt vanzelf groter)

Ik heb ook tijden geroepen dat ik noooit wat had.. Dat heb ik geweten.. Daarna regelmatig gaatjes en verstandskiezen moesten er ook uit. Dus ja, dat zegt helaas niets :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:18

Dat was ik, maar je gaat toch niet moedwillig je tanden weer uit elkaar duwen na een jarenlang traject met beugels ed om ze juist tegen elkaar te zetten? :+
(mijn gebit is trouwens verder hartstikke goed, mijn grootste probleem is holtes in de kiezen door het klemmen, maar daar kun je verder weinig aan doen met poetsen)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:22

Haha nee dat is waar, maar volgens mij TA moeten ze ook niet te dicht op elkaar staan ivm vuil wat er dan tussen blijft zitten.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:26

2 keer per dag elektrisch, bijna dagelijks flossen, mondwater doe ik nu even niet ivm zwangerschap, 2 keer per jaar TA + mondhyg. nu 30 jaar en geen gaatjes en amper tandsteen <<) ( ook 16 jaar gerookt helaas en een koffiedrinker)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:35

Vroeger moesten mijn ouders altijd het gevecht met mij aan als ze mijn tanden moesten poetsen. Toen heeft de tandarts ze geadviseerd om één keer per dag goed te poetsen in plaats van meerdere keren half en dat zit er zo in gesleten, dat ik ook nu nog 'maar' één keer per dag mijn tanden poets. Maar dat doe ik dan wel met gemak 5 minuten. Aan 2 minuten heb ik bij lange na niet genoeg. (Ik poets trouwens met de hand.) Verder gebruik ik na het poetsen altijd tandenstokers, want anders krijg ik last van bloedend tandvlees. Afgezien daarvan heb ik (tot noch toe) geen gaatjes en nauwelijks last van tandsteen. Van mijn tandarts kreeg ik de laatste keer zelfs de opmerking "je ziet maar wanneer je weer komt", omdat er vrij weinig aan mijn gebit mankeert. Ik heb geen stralend witte filmsterrenlach, maar ook zeker geen vieze, gele tanden (al zeg ik het zelf).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:43

Ik poets sowieso 2x per dag, 's ochtends en voor het slapen gaan en dan met een gewoon eenvoudig tandpasta van Elmex.
Daarnaast poets ik ook altijd voor ik aan het werk ga, ik werk in de horeca dus die tijden wisselen nog al. Als ik 's ochtends begin, dan poets ik niet een keer extra(omdat ik dan vlak na het ochtendpoetsen ga werken), maar als ik bijvoorbeeld om 1400 uur moet beginnen dan poets(en douche) ik voor die tijd nog een keer extra.

Stoken/flossen wil bij mij haast niet door de spalkjes die achter mijn gebit langs zitten van de beugel.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:47

In principe 's ochtends en 's avonds, maar 's avonds wil er nog wel eens bij in schieten. Heeeeel soms ergens tussendoor, voor ik naar een feestje of belangrijke afspraak ga of een vieze smaak in mijn mond heb.
Flossen doe ik niet.
Heb goed glazuur, nog nooit een gaatje gehad :P