Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
magda_90 schreef:Voor diegenen die wel van stevig leesvoer houden met betrekking tot immunologie (basale basiskennis is wel vereist), kan ik de volgende twee (studie)boeken aanraden:
- Basic immunology (humaan)
- Veterinairy immunology (zowel veterinair als humaan)
Hier staat perfect in omschreven wat vaccinaties eigenlijk doen met je immuunsysteem en wat er allemaal bij komt kijken.
Unleash schreef:Het is trouwens wel goed om stil te staan bij dingen die wij nu heel normaal vinden, zoals entingen, maar dan zou ik wel betere wetenschappelijke onderbouwingen erbij halen.
CoolCorrie schreef:In ontwikkelingslanden sterft 5 tot 10 procent vd kinderen die niet gevaccineerd zijn, jonger dan 5 jaar aan mazelen, door complicaties die erbij komen.
Voor 1950 in nederland, toen het vaccinatieprogramma gestart werd, stierven elk jaar tientallen kinderen en volwassenen aan deze kinderziektes. De complicaties van die mensen die niet doodgingen varieerden van hersenvliesontsteking, verlamming, blindheid, enz enz. Ooit eens goed gekeken naar de jongste dochter van Beatrix, blind als gevolg van rodehond.
CoolCorrie schreef:In ontwikkelingslanden sterft 5 tot 10 procent vd kinderen die niet gevaccineerd zijn, jonger dan 5 jaar aan mazelen, door complicaties die erbij komen.
Voor 1950 in nederland, toen het vaccinatieprogramma gestart werd, stierven elk jaar tientallen kinderen en volwassenen aan deze kinderziektes. De complicaties van die mensen die niet doodgingen varieerden van hersenvliesontsteking, verlamming, blindheid, enz enz. Ooit eens goed gekeken naar de jongste dochter van Beatrix, blind als gevolg van rodehond.
Gytrash24 schreef:wauw dat was veel text
Of het nou om mens of dier gaat. Persoonlijk aan de ene kant vind ik het slecht omdat je punt 1 je lichaam op een softe manier makkelijk anti-lichamen laat maken. Tuurlijk je bent dan wel klaar maar wat ik dan denk wordt je lichaam dan niet lui als er wel eens wat agressiefs langs komt?
Aan de andere kant ik ben blij dat ik voor hepatitis ben ingeënt ik werk veel met bloed dus tja riscio's zijn er altijd. Dat ik die anti-lichamen al heb is toch al een voordeel. Maar goed of het nou heel goed is....
Tja ik ben geen wetenschapper ik zou het niet weten.
Maar zelf ben ik er niet zo fan van gewoon omdat het mij het idee geeft dat jij je lichaam dan op een makkelijke manier anti lichamen laat aan maken.
Of het nou om mens of dier gaat. Persoonlijk aan de ene kant vind ik het slecht omdat je punt 1 je lichaam op een softe manier makkelijk anti-lichamen laat maken. Tuurlijk je bent dan wel klaar maar wat ik dan denk wordt je lichaam dan niet lui als er wel eens wat agressiefs langs komt?
Aan de andere kant ik ben blij dat ik voor hepatitis ben ingeënt ik werk veel met bloed dus tja riscio's zijn er altijd. Dat ik die anti-lichamen al heb is toch al een voordeel. Maar goed of het nou heel goed is....
Maar zelf ben ik er niet zo fan van gewoon omdat het mij het idee geeft dat jij je lichaam dan op een makkelijke manier anti lichamen laat aan maken.
Ossi schreef:Gytrash24 schreef:wauw dat was veel text
Volgens mij beredeneer je nu veel te veel vanuit menselijk denken, je weerstand kan niet denken. Het vecht tegen iets of het vecht niet. Hoe goed het kan vechten is afhankelijk van de anti-lichamen die je hebt opgedaan (en van je gezondheid natuurlijk).
chevax schreef:Maar ab heeft ook een keerzijde: mensen raken er in rap tempo immuun voor. Plus dat een allergie op ab in veel gevallen erg extreem kan zijn.
Citaat:correlatie is geen causaliteit.
Gytrash24 schreef:Nee dat snap ik. Maar een lichaam kan toch best de makkelijke uitweg kiezen.
Hoe ik hier op kom is omdat mijn lichaam nog al verdraait is. Het doet precies de dingen die niet nuttig zijn en verkloot behoorlijk wat. (dat is natuurlijk wel heel anders dan een immuun systeem)
Dus waarom zou dat ook niet kunnen zijn met je immuunsysteem.
Daarbij is het niet te zeggen of je lichaam er onbewust bij betrokken is of niet.
Misschien zijn het wat dromerige gedachtens maar zo zie ik het een beetje.
Jans schreef:Wat ook is, stel ik zou zwanger zijn, ik ben volkomen ingeent. Ik woon ook in een regio waar een groot deel van de mensen zich niet inent. Ik weet niet wie het niet doen, dat gaat me verder ook niks aan. Allemaal eigen keuze. Maar stel dat ik door contact met deze mensen "besmet" raak met bijvoorbeeld mazelen of rode hond, ik krijg het niet, maar het ongeboren kind is er wel vatbaar voor. Er zijn genoeg gevallen waarbij er daardoor een ongelukkig kindje geboren wordt.
Alleen daarom, om ongeboren kinderen te beschermen, zou van mij iedereen al moeten vaccineren. Ik kan er met mijn pet niet bij als je je kind / jezelf blootstelt aan potentieel dodelijke ziektes, en ik vind het egoistisch als je er anderen aan blootstelt die wel alle maatregelen treffen én daardoor een ongelukkig kindje krijgen.
(Voorbeeld he).
Dani schreef:CoolCorrie schreef:In ontwikkelingslanden sterft 5 tot 10 procent vd kinderen die niet gevaccineerd zijn, jonger dan 5 jaar aan mazelen, door complicaties die erbij komen.
De jongste dóchter van Beatrix?![]()
Verder: ga je nu werkelijk de omstandigheden in ontwikkelingslanden en in Nederland voor 1950 vergelijken met die van Nederland vandaag de dag? Lijkt me duidelijk dat er enórme verschillen zijn in hygiëne en voedselaanbod - zaken die nogal belangrijk zijn als 't gaat om een gezond immuunsysteem. Je kan echt met geen mogelijkheid beweren dat er een één-op-één-relatie is met vaccinaties bij wat jij hier zegt.
janderegelaa schreef:Sowieso, de uitlating "het is de wil van God", is feitelijk niets anders dan afstand nemen van hun eigen verantwoordelijkheid. Diep gelovigen leren hun kinderen toch ook om te kijken voordat ze oversteken? Als alles de wil van God is dan hoef je ze dat ook niet meer te leren.