Is inenten wel zo verstandig als we denken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is inenten wel zo verstandig als we denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:59

Wat ook is, stel ik zou zwanger zijn, ik ben volkomen ingeent. Ik woon ook in een regio waar een groot deel van de mensen zich niet inent. Ik weet niet wie het niet doen, dat gaat me verder ook niks aan. Allemaal eigen keuze. Maar stel dat ik door contact met deze mensen "besmet" raak met bijvoorbeeld mazelen of rode hond, ik krijg het niet, maar het ongeboren kind is er wel vatbaar voor. Er zijn genoeg gevallen waarbij er daardoor een ongelukkig kindje geboren wordt.

Alleen daarom, om ongeboren kinderen te beschermen, zou van mij iedereen al moeten vaccineren. Ik kan er met mijn pet niet bij als je je kind / jezelf blootstelt aan potentieel dodelijke ziektes, en ik vind het egoistisch als je er anderen aan blootstelt die wel alle maatregelen treffen én daardoor een ongelukkig kindje krijgen.

(Voorbeeld he).

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:14

magda_90 schreef:
Voor diegenen die wel van stevig leesvoer houden met betrekking tot immunologie (basale basiskennis is wel vereist), kan ik de volgende twee (studie)boeken aanraden:
- Basic immunology (humaan)
- Veterinairy immunology (zowel veterinair als humaan)

Hier staat perfect in omschreven wat vaccinaties eigenlijk doen met je immuunsysteem en wat er allemaal bij komt kijken.

Veterinairy immunology heb ik gelezen :P
Heb ook vakken gehad over immunologie. Het is inderdaad allemaal niet zo zwart wit als in de OP staat. Hoe meer je je er in gaat verdiepen, hoe ingewikkelder het wordt. Heb ook college's over astma en allergieën gehad, maar daarin werd niet gesproken over verbanden met vaccinaties maar wel over verbanden met allergien en de huidige levenstijl van de meeste mensen.

En inderdaad, die grafiekjes en de vergelijken met de Amish... Niet erg degelijke argumenten om de redenen die al eerder genoemd zijn in dit topic. Die website is inderdaad erg gekleurd, kun je al aan naam van de website zien. :')

Ik vind het wel een erg interessant onderwerp, wil er misschien nog wel wat meer vakken over volgen in mijn minor.

Het is trouwens wel goed om stil te staan bij dingen die wij nu heel normaal vinden, zoals entingen, maar dan zou ik wel betere wetenschappelijke onderbouwingen erbij halen. :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:19

Unleash schreef:
Het is trouwens wel goed om stil te staan bij dingen die wij nu heel normaal vinden, zoals entingen, maar dan zou ik wel betere wetenschappelijke onderbouwingen erbij halen. :j

Ik ben 'maar' een simpele programmeur en geen afgestudeerde dokter. Ik ben zelf ook reuze benieuwd naar de meningen van andere bokkers en hun argumenten.

CoolCorrie schreef:
In ontwikkelingslanden sterft 5 tot 10 procent vd kinderen die niet gevaccineerd zijn, jonger dan 5 jaar aan mazelen, door complicaties die erbij komen.
Voor 1950 in nederland, toen het vaccinatieprogramma gestart werd, stierven elk jaar tientallen kinderen en volwassenen aan deze kinderziektes. De complicaties van die mensen die niet doodgingen varieerden van hersenvliesontsteking, verlamming, blindheid, enz enz. Ooit eens goed gekeken naar de jongste dochter van Beatrix, blind als gevolg van rodehond.

Inmiddels is de hygiene in de westerse landen aanzienlijk verbeterd. In ontwikkelingslanden hebben ze nog steeds niet altijd schoon drinkwater en gezonde voeding.
Mijn meningen zijn gebaseerd op een hygienische leefomgeving.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:41

Matheno schreef:
Ik ben 'maar' een simpele programmeur en geen afgestudeerde dokter. Ik ben zelf ook reuze benieuwd naar de meningen van andere bokkers en hun argumenten.

"Niet gehinderd door kennis van zaken" heet zoiets.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:47

Kuggur schreef:
Matheno schreef:

"Niet gehinderd door kennis van zaken" heet zoiets.

Zoals de meesten hier toch, Kuggur?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:51

Heb je het over heel bokt, of alleen dit topic Chevax...?
:D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:52

CoolCorrie schreef:
In ontwikkelingslanden sterft 5 tot 10 procent vd kinderen die niet gevaccineerd zijn, jonger dan 5 jaar aan mazelen, door complicaties die erbij komen.
Voor 1950 in nederland, toen het vaccinatieprogramma gestart werd, stierven elk jaar tientallen kinderen en volwassenen aan deze kinderziektes. De complicaties van die mensen die niet doodgingen varieerden van hersenvliesontsteking, verlamming, blindheid, enz enz. Ooit eens goed gekeken naar de jongste dochter van Beatrix, blind als gevolg van rodehond.

De jongste dóchter van Beatrix? :')
Verder: ga je nu werkelijk de omstandigheden in ontwikkelingslanden en in Nederland voor 1950 vergelijken met die van Nederland vandaag de dag? Lijkt me duidelijk dat er enórme verschillen zijn in hygiëne en voedselaanbod - zaken die nogal belangrijk zijn als 't gaat om een gezond immuunsysteem. Je kan echt met geen mogelijkheid beweren dat er een één-op-één-relatie is met vaccinaties bij wat jij hier zegt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:56

Door al het vaccineren in de afgelopen jaren, hebben wij voorkomen dat ziektes zoals mazelen, bof, rode hond etc. geen kans meer hebben gekregen zich te verspreiden of muteren, omdat ze geen gastheer/gastvrouw hadden om zich in te ontwikkelen. Dat wil niet zeggen dat de veroorzakers van deze ziektes compleet verdwenen zijn, want hiephoi, wat is er de afgelopen weken in het nieuws geweest? Uitbraak van de mazelen en nog een ziekte, en waar was deze uitbraak? Met name in regio's waar niet of slecht gevaccineerd wordt. Hoe kan dit? Bacterie/virus komt in kind, een bacterie deelt zich elk half uur, dus, binnen een paar uur, enkele honderden laat staan duizenden bacteriën die het kind ziekmaken.

Vervolgens verspreiden deze cellen zich door de lucht, via lichamelijke contact of andere vormen van contact. Volgende niet ingeënt kind of volwassen wordt weer besmet, en zo draait het cirkeltje rond.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:57

Kuggur schreef:
Heb je het over heel bokt, of alleen dit topic Chevax...?
:D

8-)

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:00

wauw dat was veel text

Of het nou om mens of dier gaat. Persoonlijk aan de ene kant vind ik het slecht omdat je punt 1 je lichaam op een softe manier makkelijk anti-lichamen laat maken. Tuurlijk je bent dan wel klaar maar wat ik dan denk wordt je lichaam dan niet lui als er wel eens wat agressiefs langs komt?

Aan de andere kant ik ben blij dat ik voor hepatitis ben ingeënt ik werk veel met bloed dus tja riscio's zijn er altijd. Dat ik die anti-lichamen al heb is toch al een voordeel. Maar goed of het nou heel goed is....
Tja ik ben geen wetenschapper ik zou het niet weten.
Maar zelf ben ik er niet zo fan van gewoon omdat het mij het idee geeft dat jij je lichaam dan op een makkelijke manier anti lichamen laat aan maken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:02

Gytrash24 schreef:
wauw dat was veel text

Of het nou om mens of dier gaat. Persoonlijk aan de ene kant vind ik het slecht omdat je punt 1 je lichaam op een softe manier makkelijk anti-lichamen laat maken. Tuurlijk je bent dan wel klaar maar wat ik dan denk wordt je lichaam dan niet lui als er wel eens wat agressiefs langs komt?

Aan de andere kant ik ben blij dat ik voor hepatitis ben ingeënt ik werk veel met bloed dus tja riscio's zijn er altijd. Dat ik die anti-lichamen al heb is toch al een voordeel. Maar goed of het nou heel goed is....
Maar zelf ben ik er niet zo fan van gewoon omdat het mij het idee geeft dat jij je lichaam dan op een makkelijke manier anti lichamen laat aan maken.

Je lichaam kan pas anti lichamen aanmaken als het ergens mee in contact komt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:06

Stipje. Interessant onderwerp wat mij momenteel erg bezig houd omdat ik een dochter heb van 3 maanden waarover ik moet beslissen hoe en of wij haar gaan vaccineren.
Ik vind het heel moeilijk. Dus ga dit topic zeker even meelezen. :)

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:07

Gytrash24 schreef:
wauw dat was veel text

Volgens mij beredeneer je nu veel te veel vanuit menselijk denken, je weerstand kan niet denken. Het vecht tegen iets of het vecht niet. Hoe goed het kan vechten is afhankelijk van de anti-lichamen die je hebt opgedaan (en van je gezondheid natuurlijk).

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:10

Ossi schreef:
Gytrash24 schreef:
wauw dat was veel text

Volgens mij beredeneer je nu veel te veel vanuit menselijk denken, je weerstand kan niet denken. Het vecht tegen iets of het vecht niet. Hoe goed het kan vechten is afhankelijk van de anti-lichamen die je hebt opgedaan (en van je gezondheid natuurlijk).

Nee dat snap ik. Maar een lichaam kan toch best de makkelijke uitweg kiezen.
Hoe ik hier op kom is omdat mijn lichaam nog al verdraait is. Het doet precies de dingen die niet nuttig zijn en verkloot behoorlijk wat. (dat is natuurlijk wel heel anders dan een immuun systeem)
Dus waarom zou dat ook niet kunnen zijn met je immuunsysteem.
Daarbij is het niet te zeggen of je lichaam er onbewust bij betrokken is of niet.
Misschien zijn het wat dromerige gedachtens maar zo zie ik het een beetje.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:11

chevax schreef:
Maar ab heeft ook een keerzijde: mensen raken er in rap tempo immuun voor. Plus dat een allergie op ab in veel gevallen erg extreem kan zijn.

Mensen zijn altijd al immuun geweest voor AB het zijn de bacteriën die nu resistent worden :)*

Citaat:
correlatie is geen causaliteit.

Volgens mij het enige antwoord dat nodig is voor allerlei rare verbanden die worden getrokken. Lees inderdaad eens een van die boeken die al genoemd zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:12

Ik vind inenten wel noodzakelijk. Stel je hebt een kindje dat de mazelen of een andere ziekte onder de leden heeft en waar jij niks vanaf weet en je kindje besmet per ongeluk een ander dan heb je zo een grote groep kinderen de elkaar lekker aan het aansteken is....
Vind het niet meer dan een verplichting van de ouders om kettingreacties te voorkomen. Maar hoe kun je dat aanpakken? Zolang het de grondwet is met vrijheid van geloofsovertuiging zal het een lastig probleem worden.

Het enige waar ik tegen ingeënt ben is Hepatitis. Maar dit omdat ik in de zorg werk en dus een grotere kans heb op besmetting.
Laatst bijgewerkt door purny op 11-07-13 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:16

Ik heb recentelijk na een kattenbeet in mijn lip een tetanus inenting gehad, ik werk namelijk met dieren. Mijn tetanus enting was verlopen en had er echt niet meer aan gedacht deze te verlengen, tot er een kat in mijn lip hing en ik aan de AB kon omdat het anders behoorlijk link had kunnen aflopen.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:20

Is dat met elk vaccien dat ze het 'dood'maken met Formaldehyde. Ik ben daar allergisch voor, nu snap ik waarom ik altijd ziek word van prikjes :o

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:33

Vooral reagerend op de eerste post. Eens met velen voor mij. Het leven is een geschenk. Je zou haast denken dat gelovige mensen daar juist nog meer bij stil staan dan atheïsten. Waar trek je dan als (zwaar)gelovige de grens als je bepaalt wat van jou nog wél gedaan mag worden om je kind te beschermen (of redden)? Sommige mensen weigeren bijv. bloedtransfusies om religieuze redenen. Maar wat is nou een prachtiger gebaar dan het leven van een ander kunnen redden door onbaatzuchtig een deel van jezelf af te staan?? Het is toch fantastisch dat dat mogelijk is?!

Even niet diep ingaand op de huidige praktijken van internationale farmaceutische bedrijven, maar veel bestaande inentingen hebben veel goeds voortgebracht. Soms wordt er naar mijn mening vandaag te lichtzinnig gedaan over ziektes waar we ons dankzij inentingen nauwelijks meer zorgen over hoeven te maken. Waarom zou je daar geen gebruik van maken als het wel kán? God wil toch juist niet dat zodra je geboren wordt alles wat op je pad komt passief ondergaan wordt met een "God heeft dat gewild".. Dan heb je iets niet goed begrepen, denk ik zo maar. := (Excuses als iets uit mijn post iemand beledigt, dat is niet de bedoeling).

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:37

Gytrash24 schreef:
wauw dat was veel text

Doordat er zwakke ziekteverwekkers worden ingespoten gaat het lichaam al antilichamen maken. Het merkt echt niet of het vanuit een spuit komt of niet hoor, het zijn gewoon ziekteverwekkers die naar binnen zijn gekomen. :D Volgende keer dat je met die ziekteverwekker wordt besmet ''denkt'' het lichaam dan ''hey! Die hebben we al eens gehad!'', en kunnen antilichamen dus sneller worden gemaakt want je lichaam weet dus al welke ziekteverwekker het is. Je lichaam wordt er dus totaal niet lui van hoor want het maakt dus z'n eigen antistoffen. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:59

Gytrash24 schreef:
wauw dat was veel text

Vanuit gaande dat het immuunsysteem gezond is, werkt het altijd op dezelfde manier: een pathogeen wekt een immuunrespons op. Hoe effectief dit is (effectief in de zin van hoeveel pathogenen het kan herkennen) hangt af van het MHC-complex wat op je DNA ligt en dit is erfelijk bepaalt (inteelt verlaagd aanzienlijk de gezondheid hiervan, wat je bij veel dieren treft dus).

Inenten maakt je lichaam dus niet soft, het zorgt er alleen voor dat je onder gecontroleerde omstandigheden kennis maakt met het verzwakte pathogeen, in een net voldoende hoeveelheid voor de vorming van geheugencellen. Doe je dit onder ongecontroleerde omstandigheden (via de natuurlijke manier) dan heb je niet te maken met verzwakte pathogenen maar met vele kerngezonde en dat zorgt voor ziekte in ernstige mate.

NB, persoonlijk mag je dit een niet lekker idee vinden, maar het is wel een feit en wetenschappelijk aangetoond.

Gytrash24 schreef:
Nee dat snap ik. Maar een lichaam kan toch best de makkelijke uitweg kiezen.
Hoe ik hier op kom is omdat mijn lichaam nog al verdraait is. Het doet precies de dingen die niet nuttig zijn en verkloot behoorlijk wat. (dat is natuurlijk wel heel anders dan een immuun systeem)
Dus waarom zou dat ook niet kunnen zijn met je immuunsysteem.
Daarbij is het niet te zeggen of je lichaam er onbewust bij betrokken is of niet.
Misschien zijn het wat dromerige gedachtens maar zo zie ik het een beetje.

Wat jij aanhaalt kan wel met een immuunsysteem, maar dan spreken we over een auto-immuunziekte en dan kunnen entingen inderdaad dodelijk zijn.

Je lichaam is altijd betrokken bij je immuunrespons want de cellen die hiervoor nodig zijn worden onder andere in het beenmerg en lymfeklieren gemaakt. Daarnaast speelt je lever ook een grote rol (of eigenlijk alle organen dragen hun steentje bij). Alleen jouw geest staat er los van. Positief in het leven staan schijnt wel goed voor je te zijn, net zoals manisch depressief er slecht voor is, maar dit is echter het gevolg van allerlei cytokoninen die dan weer van alles uitvreten.

Maar, ervan uit gaande dat je lichamelijk én geestelijk lekker fit en gezond bent, kan je lichaam het gewoon aan en zal het niet lui worden van vaccinaties (tenzij je als man langdurig vaccinaties met testosteron laat zetten, daar wordt je lichaam wél lui van, maar dat is andere koek).

Slot, je immuunsysteem werkt zwart/wit (van goede gezondheid uitgaande): pathogeen wekt immuunrespons op > ruimt pathogeen op > vormt geheugencellen.

Afbeelding

Grafisch uitgelegd: Antigeen A is bijvoorbeeld het vaccin met de ziekteverwekker, daar wordt een bepaalde afweer mee opgewekt. Bij herbesmetting van antigeen A zal er een veel indrukwekkender en heftig werkende respons optreden omdat het lichaam het pathogeen herkent en er zo korte en krachtige metten mee maakt.

Dezelfde curve tref je ook aan vaccinaties waarbij boostering nodig is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:18

Jans schreef:
Wat ook is, stel ik zou zwanger zijn, ik ben volkomen ingeent. Ik woon ook in een regio waar een groot deel van de mensen zich niet inent. Ik weet niet wie het niet doen, dat gaat me verder ook niks aan. Allemaal eigen keuze. Maar stel dat ik door contact met deze mensen "besmet" raak met bijvoorbeeld mazelen of rode hond, ik krijg het niet, maar het ongeboren kind is er wel vatbaar voor. Er zijn genoeg gevallen waarbij er daardoor een ongelukkig kindje geboren wordt.

Alleen daarom, om ongeboren kinderen te beschermen, zou van mij iedereen al moeten vaccineren. Ik kan er met mijn pet niet bij als je je kind / jezelf blootstelt aan potentieel dodelijke ziektes, en ik vind het egoistisch als je er anderen aan blootstelt die wel alle maatregelen treffen én daardoor een ongelukkig kindje krijgen.

(Voorbeeld he).

Sowieso, de uitlating "het is de wil van God", is feitelijk niets anders dan afstand nemen van hun eigen verantwoordelijkheid. Diep gelovigen leren hun kinderen toch ook om te kijken voordat ze oversteken? Als alles de wil van God is dan hoef je ze dat ook niet meer te leren.

Overigens zei de directeur van een basisschool met tientallen zieke kinderen gisteren op televisie dat ze niet adviseren om te enten maar dat hij het waarschijnlijk niet meer eens zou zijn met de wil van God als het zijn eigen kind zou betreffen.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:22

Dani schreef:
CoolCorrie schreef:

De jongste dóchter van Beatrix? :')
Verder: ga je nu werkelijk de omstandigheden in ontwikkelingslanden en in Nederland voor 1950 vergelijken met die van Nederland vandaag de dag? Lijkt me duidelijk dat er enórme verschillen zijn in hygiëne en voedselaanbod - zaken die nogal belangrijk zijn als 't gaat om een gezond immuunsysteem. Je kan echt met geen mogelijkheid beweren dat er een één-op-één-relatie is met vaccinaties bij wat jij hier zegt.

Sorry ik bedoelde de jongste zus van Beatrix.

Er zijn inderdaad verschillen tussen ontwikkelingslanden en Nederland.
Maar ik probeerde duidelijk te maken dat onschuldige kinderziektes niet zo onschuldig zijn, als de op beweert.
Een vd redenen dat de kindersterfte in sommige landen zo hoog is door die onschuldige kinderziektes

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:25

janderegelaa schreef:
Sowieso, de uitlating "het is de wil van God", is feitelijk niets anders dan afstand nemen van hun eigen verantwoordelijkheid. Diep gelovigen leren hun kinderen toch ook om te kijken voordat ze oversteken? Als alles de wil van God is dan hoef je ze dat ook niet meer te leren.

Inderdaad. Dan kan je net zo goed passief blijven liggen en wachten tot je sterft. Dan is dat is de ultieme wil van God. :Y) Om religieuze redenen kinderen niet leren zwemmen in een land zoals Nederland of ze basisinentingen ontzeggen, ik kan er met mijn pet niet bij.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:28

Niet alles gelezen ts, maar wel eens nagedacht over de gevolgen van rode hond voor bijv een zwangere vrouw? De risico's die het kind dan loopt? En ik vind het wel een beetje hypocriet, niet willen enten e.d. Maar wel volledige behandeling willen bij arts en ziekenhuis mocht je wel besmet raken... Is toch ook god's wil dat je het krijgt dan? Waarom dan wel behandelen?
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 11-07-13 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt