Niet ziek aan de buitenkant? Dan is er niks aan de hand?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:54

Petpa schreef:
Ziek is ziek. Om het heel cru te stellen... Indien jij morgenochtend je been breekt, dan gaat het bedrijf ook door. Denk aan jezelf!

Inderdaad!!!
Dat is ook het kromme, als je in het gips zit is overduidelijk dat je niet kan werken... En dan is iedereen vervangbaar...
Maar als het geestelijk is, dan is alles anders.....
Nogmaals, ik heb de mazzel dat mijn baas heel erg meewerkt, maar absoluut, ziek is ziek!
Wat wil je dan? Doorgaan tot je echt instort :(:)

Begrijp me niet verkeerd, ik weet maar al te goed dat het makkelijker gezegd is dan gedaan :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:58

Jij had op je werk eigenlijk helemaal niets hoeven te melden, ik zou maar opletten want in deze tijd zullen ze geen risico nemen en mensen waarvan ze een minder verwachtingspatroon hebben vliegen er heel snel uit. Ik wil je één belangrijke tip geven, alles via mail of op papier vastleggen, dus aantekeningen maken en alles bewaren op chronologische volgorde. Niet meer op je werk praten, het is duidelijk hoe ze er tegenover staan, proberen vol te houden en ben je maandag bij de huisarts geweest en er is reden toe dan meteen ziek melden. Krijg je vanzelf een oproep van de arbo arts maar nogmaals, alles opschrijven, je weet nooit waar het goed voor is. En wat je collega's zeggen is grote onzin, ziek is ziek, nu zul je zien dat je wel naar je werk gaat en dan kunnen zij zeggen: Zie je wel, zo erg is het niet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:03

bigone schreef:
Jij had op je werk eigenlijk helemaal niets hoeven te melden, ik zou maar opletten want in deze tijd zullen ze geen risico nemen en mensen waarvan ze een minder verwachtingspatroon hebben vliegen er heel snel uit. Ik wil je één belangrijke tip geven, alles via mail of op papier vastleggen, dus aantekeningen maken en alles bewaren op chronologische volgorde. Niet meer op je werk praten, het is duidelijk hoe ze er tegenover staan, proberen vol te houden en ben je maandag bij de huisarts geweest en er is reden toe dan meteen ziek melden. Krijg je vanzelf een oproep van de arbo arts maar nogmaals, alles opschrijven, je weet nooit waar het goed voor is. En wat je collega's zeggen is grote onzin, ziek is ziek, nu zul je zien dat je wel naar je werk gaat en dan kunnen zij zeggen: Zie je wel, zo erg is het niet.

Mee eens!

jesito

Re: Niet ziek aan de buitenkant? Dan is er niks aan de hand?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:29

Ts, ze kunnen je op dit moment veel makkelijker ontslaan, als je ziek bent ben je beschermd.
Een werkgever moet dan een Arboarts inschakelen en deze gaat kijken hoe of wat verder.
Deze kijkt ook waar de schoen wringt en maakt een plan van aanpak.
Daar MOET de werkgever aan mee werken, is dat niet het geval kun je dit melden.
Nu heb je je vrije dagen op maar je voelt je nog steeds niet beter, daarbij is de sfeer op het werk er ook niet beter op.
Zij gaan jouw een beetje chanteren dat je niet ziek mag worden, wat een onzin.
Waarom luister ja wel naar hun terwijl hier zoveel mensen hetzelfde zeggen??

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:37

lovelygirly schreef:
Dus ik moet nu maar gewoon door werken tot ik ''kapot'' ben.
Toen ik vertelde dat ik dit dan maar ging doen, was ik mezelf te dom af.( Maar hun helpen niet?)
en was ik aan het dreigen. Maar ik ken mezelf en mijn lichaam. Ik kan ook niet alles. :=

Wat ook een mogelijke stap is, de beste die ik zie: word lid van de vakbond. Het punt is, dat er nu nog geen juridisch conflict is, maar "dat hangt wel in de lucht".

Vervolgens bel je de juridische afdeling van de bond, legt de zaak voor - en ik wed 100 tegen 1 dat je min of meer dit te horen krijgt:
"JIJ bent de enige, die kan bepalen, of je verantwoord aan het werk kan - en niemand anders.
Jij bepaalt dus of je je ziekmeldt.
Je werkgever kan daar menselijkerwijs van balen, maar heeft zich verder bij de feiten neer te leggen.
Vervolgens zal de arbo arts worden ingeschakeld - (een arts met een nogal onduidelijke functie, vind ik zelf, de arbo arts wordt betaald door jouw werkgever) en de arboarts maakt dan een rapport op.
Ben je het niet eens met dat rapport, bel je weer de juridische afdeling en dan regelen zij de gang van zaken."

Neem geen halve maatregelen, want deze baas overtreedt nu al gewoon de wet (doot te beweren "dat je je niet ziek mag melden") en als je maar doorgaat, met over je eigen grenzen heen te gaan, word het vrees ik alleen maar akeliger.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:49

voor eventuele bewijslast zou het ook handig zijn dat je op papier hebt staan dat ze aan de ene kant vinden dat je jezelf "kapot" werkt, maar aan de andere kant voor het ziek zijn verlof uren op moet nemen :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:09

Hoe is het nu met je TS?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 14:21

Allemaal super bedankt voor jullie berichten!
Hier heb ik zeker wat aan!
Erg fijn dat jullie mee denken. Dat waardeer ik enorm.

Op het moment hebben we kermis in het dorp.
ik kan me vermaken maar niet zoals het hoort.
een erg flinke dip.

het gaat nu ook echt niet goed meer met me. Ik zit er ook flink doorheen.
Ik denk nu aan dingen waar ik absoluut niet aan zal moeten denken..
betreft hoe het zal zijn als ik er niet meer ben.. en of ik dan uberhaupt gemist word...

ik hoor maandag wanneer ik vrij heb. En dan maak ik meteen een afspraak met de huisarts....

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:22

Morgen meteen ziek melden en een afspraak maken bij je huisarts. Gewoon zeggen dat je helemaal op bent en bang bent voor een burn-out. Als ze weer zeggen dat je je niet ziek kan melden, dan zeg je maar dat ze snel een afspraak bij de Arboarts moeten regelen en op je strepen blijven staan dat je niet komt. De Arboarts gaat je echt niet weer meteen aan het werk zetten omdat je werkgever je niet gelooft, of niet wilt geloven, die merkt zelf wel aan jou of het wel of niet kan, dus daar hoef je je echt niet druk over te maken. En idd. lid worden van de vakbond is wel een goed idee. Het bedrijfsleven is kei en keihard, dus je zal echt naar je eigen gevoel moeten luisteren wat je wel en niet aankunt. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt en mocht me ook niet ziek melden en voel meteen weer die spanning die ik toen ook had nu ik jouw verhaal lees. Na een jaar thuiszitten van een burn-out ben ik er nog steeds niet, dus trek nu aan de bel anders gaat het nog veel langer duren voordat je er weer bovenop bent. Ook is het misschien goed om te bedenken of de functie of het bedrijf wel bij jou past, het kan zijn dat het gewoon teveel van je vergt en dat het niet iets is voor op de lange termijn. Wees verstandig je bent volwassen, dus maak morgen dan ook een volwassen beslissing door voor jezelf op te komen en je ziek te melden. Ik wens je veel sterkte!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:57

lovelygirly schreef:
Allemaal super bedankt voor jullie berichten!
Hier heb ik zeker wat aan!
Erg fijn dat jullie mee denken. Dat waardeer ik enorm.

Op het moment hebben we kermis in het dorp.
ik kan me vermaken maar niet zoals het hoort.
een erg flinke dip.

het gaat nu ook echt niet goed meer met me. Ik zit er ook flink doorheen.
Ik denk nu aan dingen waar ik absoluut niet aan zal moeten denken..
betreft hoe het zal zijn als ik er niet meer ben.. en of ik dan uberhaupt gemist word...

ik hoor maandag wanneer ik vrij heb. En dan maak ik meteen een afspraak met de huisarts....

Zorg dat je DIRECT in de zorgstraat terecht komt en naar een psychologe kan. Mijn huisarts heeft ook eerst geprobeerd, paar x, met zo'n praktijkondersteuner. Kwam geen stap vooruit en piekerde nog. Zag nog alles zwart. Kon van niets en niemand (man en kinderen) genieten.

Je hebt de eerste stap gezet. Er komt een moment dat 'het kwartje valt'. Met of zonder psycholoog, met of zonder medicijnen. Dat je nu al zo zwaar nadenkt...en het überhaupt kan typen...

Ik dacht eraan maar kon het gewoonweg niet toegeven.

En ja ik lees nu pas je topic maar had vandaag al ziek gemeld. Je kan jezelf nu echt kapot denken/maken.

Wil je pben is dat geen probleem. Ik ben uiteindelijk 3 maanden helemaal thuis gebleven en toen heel langzaam gaan opbouwen qua fulltime werken. Nu pas, na dik een jaar, kan ik zeggen dat het best heel goed gaat. Maar dat ik erg moet opletten wat ik doe en hoeveel. Heb 9 maanden anti depressiva geslikt. Daar ben ik gelukkig vanaf.

Het was een klap in mijn gezicht en een gevoel van falen, maar als je aan het eind van je Latijn ben....ik moest wel als moeder.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:58

Aryana schreef:
Morgen meteen ziek melden en een afspraak maken bij je huisarts. Gewoon zeggen dat je helemaal op bent en bang bent voor een burn-out. Als ze weer zeggen dat je je niet ziek kan melden, dan zeg je maar dat ze snel een afspraak bij de Arboarts moeten regelen en op je strepen blijven staan dat je niet komt. De Arboarts gaat je echt niet weer meteen aan het werk zetten omdat je werkgever je niet gelooft, of niet wilt geloven, die merkt zelf wel aan jou of het wel of niet kan, dus daar hoef je je echt niet druk over te maken. En idd. lid worden van de vakbond is wel een goed idee. Het bedrijfsleven is kei en keihard, dus je zal echt naar je eigen gevoel moeten luisteren wat je wel en niet aankunt. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt en mocht me ook niet ziek melden en voel meteen weer die spanning die ik toen ook had nu ik jouw verhaal lees. Na een jaar thuiszitten van een burn-out ben ik er nog steeds niet, dus trek nu aan de bel anders gaat het nog veel langer duren voordat je er weer bovenop bent. Ook is het misschien goed om te bedenken of de functie of het bedrijf wel bij jou past, het kan zijn dat het gewoon teveel van je vergt en dat het niet iets is voor op de lange termijn. Wees verstandig je bent volwassen, dus maak morgen dan ook een volwassen beslissing door voor jezelf op te komen en je ziek te melden. Ik wens je veel sterkte!

En ja, wat zou het als ze de Arbo inschakelen?!? Je bent OP.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:26

Miss_Blimm schreef:
Aryana schreef:

En ja, wat zou het als ze de Arbo inschakelen?!? Je bent OP.

Ja precies, dus ze moet niet bang zijn, de Arbo kan juist achter haar staan waardoor ze zich gesteund voelt.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:31

Zeker!! Alle twijfels over mijn ziekmelding werden weggenomen door de Arbo arts! Heel prettig :j

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:52

DenK4ever schreef:
Zeker!! Alle twijfels over mijn ziekmelding werden weggenomen door de Arbo arts! Heel prettig :j

In mijn geval ook. En de Arboarts wist niet wat hij hoorde toen ik vertelde dat ik me van mijn werkgever niet ziek mocht/kon melden, dat werkte voor mijn werkgever zelfs eerder in het nadeel.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:55

Aryana schreef:
DenK4ever schreef:

In mijn geval ook. En de Arboarts wist niet wat hij hoorde toen ik vertelde dat ik me van mijn werkgever niet ziek mocht/kon melden, dat werkte voor mijn werkgever zelfs eerder in het nadeel.

TS, leer van deze ervaringen!

Maandag ziekmelding en naar de huisarts!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:17

Aryana schreef:
DenK4ever schreef:

Erg is dat he. Mensen die zoiets nog nooit hebben meegemaakt weten niet hoe .... je je dan voelt. Ik snapte er eerst ook niets van. Wie gaat er nou naar een psyche?!? Ik bedoel...je kan er zelf toch uit komen!? Je moet jezelf opbeuren.... Nou ja....uiteindelijk MOET je wel toegeven want je ziet/voelt/ruikt alles zwart :-(

En ja....een Arbo arts wil je natuurlijk wel aan het werk hebben maar als je daar echt instort, dan ziet een arts dat ook wel.

Wat valt dat tegen he van je werkgever dan :-( ik snap wel dat je werkgever je het liefst aan het werk wil hebben. Maar als je niet meer kan....

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:36

Miss_Blimm schreef:
Erg is dat he. Mensen die zoiets nog nooit hebben meegemaakt weten niet hoe .... je je dan voelt. Ik snapte er eerst ook niets van. Wie gaat er nou naar een psyche?!? Ik bedoel...je kan er zelf toch uit komen!? Je moet jezelf opbeuren.... Nou ja....uiteindelijk MOET je wel toegeven want je ziet/voelt/ruikt alles zwart :-(

En ja....een Arbo arts wil je natuurlijk wel aan het werk hebben maar als je daar echt instort, dan ziet een arts dat ook wel.

Wat valt dat tegen he van je werkgever dan :-( ik snap wel dat je werkgever je het liefst aan het werk wil hebben. Maar als je niet meer kan....

Een burn-out/overspannen is zelfs voor je eigen omgeving vaak al moeilijk te begrijpen, dat is misschien nog wel het allerergste. Je eigen partner die zo zijn behoeftes heeft die je niet meer kan waarmaken of je eigen ouders die je even liever niet langs ziet komen of naar toe wilt gaan etc. dat je op een gegeven moment zo ver bent dat je denkt van ik hoop dat jullie ook nog eens iets vervelends mee gaan maken dan begrijp ik jullie ook maar even niet.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:38

Allemaal super bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor alle tips. Die kan ik allemaal zeker gebruiken. ..
mijn werk zit nu heel erg tegen namelijk. ..
morgen heb/had ik een afspraak met de huisarts. Maar nu is er geen
personeel. Dus zoals het er nu uit zit kan ik niet gaan. Moet ik 6 dagen werken
en kan ik dus nog niks. Probeer nu heel erg op.mijn strepen te staan, mja

mijn omgeving heeft er nu echt onzettend last van...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:41

Lieverd,
Je gaat morgen gewoon naar de huisarts. Denk om jezelf!
Iedereen is vervangbaar.
Sterkte...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:44

Ik vraag me af waarom jij zo ontzettend trouw bent aan die werkgever terwijl zij het geen enkel probleem vinden dat jij je over de kop werkt maar dan het liefst in jouw eigen tijd? Je moet echt beter voor jezelf gaan zorgen.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:08

lovelygirly schreef:
Allemaal super bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor alle tips. Die kan ik allemaal zeker gebruiken. ..
personeel. Dus zoals het er nu uit zit kan ik niet gaan. Moet ik 6 dagen werken
en kan ik dus nog niks. Probeer nu heel erg op.mijn strepen te staan, mja

mijn omgeving heeft er nu echt onzettend last van...

Meid ik weet het..

Ik heb me toen ziek gemeld vlak voor een mega verbouwing op mijn werk en kreeg dus ook het verwijt dat ik het echt niet kon maken om ze op dat moment te laten zitten. Ik kon me eerder ook niet ziekmelden want het kwam natuurlijk nooit gelegen er was altijd wel wat, maar ik zag mezelf toch echt niet meer aan de sjouw terwijl ik totaal geen krachten meer had, liet al overal en nergens alles uit me handen kletteren omdat de rek er gewoon uit was.

Het is toch te gek voor woorden dat je niet eens een afspraak kan maken bij je huisarts wanneer je dat nodig hebt? het probleem ligt toch echt bij je werkgever hoor, die moet het maar niet zo krap inplannen dat de hele boel in elkaar klapt wanneer er 1 uitvalt. Ook dat hoort bij het werk van je baas om vervanging te regelen als dat nodig is, desnoods maar via een uitzendbureau ofzo.

Nog steeds zou ik je adviseren om je morgen ziek te melden en een afspraak bij je huisarts te maken hoor, zeg maar dat je het heel erg voor ze vind maar dat ze het toch echt even zonder jou moeten doen. Moed verzamelen ts, desnoods neem je maar iets kalmerends voor je gaat bellen, dat heeft mij iig geholpen om de stap te nemen.
Laatst bijgewerkt door Aryana op 19-08-13 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:26

vuurneon schreef:
Iemand die assertief is durft voor zichzelf op te komen, iets dat veel mensen moeilijk vinden. Vandaar die tip ts, assertiviteitscursus om te leren hoe je grenzen durft te stellen. Want ziek is ziek, maar jij moet het aangeven. Niet vrij nemen, maar ziek melden.

Onbegrip houd je toch, je kan niet de wereld tevreden houden en dat moet je ook niet willen. Zolang jij maar tevreden bent met jezelf :)

En echt; iedereen is vervangbaar, je bent niet onmisbaar. Als het moet wordt er heus wel iets geregeld.

Inderdaad! Ik ken het... ik heb met lichamelijke problemen véél te lang doorgelopen (bekkeninstabiliteit, uitstralende rugpijn) gewoon omdat je je collega's niet "in de steek" wil laten, maar reken maar dat die collega's zich zelf wèl ziekmelden als ze zich niet goed voelen!

Kortom: je zult ècht aan jezelf moeten denken, een ander doet dat niet, (of gaat ervan uit dat je zelf zo handig bent op tijd "nee" te zeggen.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:36

lovelygirly schreef:
personeel. Dus zoals het er nu uit zit kan ik niet gaan.

....een vriendin van mij kan soms cynisch uit de hoek komen, en ik hoor haar hier bij wijze van spreken zeggen
"Goh, wat toevallig nou!"
= alsof ze het expres doen: als jij je ziek wil melden, wordt er op je ingewerkt "nee, jij bent de enige die kan werken". (Nou, dan loopt de rest maar eens een stapje harder.)
lovelygirly schreef:
Moet ik 6 dagen werken

Moeten...?
Het is geen wettelijke verplichting. Je werkgever overtreedt de wet door jou te verbieden/ het onmogelijk te maken om je ziek te melden als je ziek bent.
(Alleen wegblijven bij je werk zonder goede redenen is contractbreuk. Maar het recht om je ziek te melden als het niet meer gaat, geldt OOK.)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:51

De moed om me daadwerkelijk ziek te melden heb ik niet.. hoe graag ik ook wil.
denk gewoon dat ze te veel op me hebben ingepraat dat er echt geen personeel is.
Ze zijn erg boos dat ik naar huisarts ga zonder te overleggen.
ik heb zaterdag al duidelijk gemaakt dat ik echtt gaan moet..
ik mag nu morgenochtend gaan maar moet voor 12 uur terug zijn,
want daarna is er geen personeel meer...
bedankt voor alle reacties!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:52

Heel erg veel sterkte... gelukkig dat je wel naar de huisarts gaat!
Dat hun erg boos zijn is hun probleem.... niet die van jou!