Gebeten door paard, tetanus prik halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:51

little_king schreef:
Ik heb bij mijn BHV toch ook geleerd dat flink bloeden minder kans op infecties geeft omdat het vuil dan weer naar buiten spoelt.

Bij een hondenbeet heb je wel het gevaar dat het een smalle maar diepe wond is en dat er onderin het diepste punt misschien niet zo hard bloed, dat zie je namelijk niet waar het bloed vandaan komt.
En als daar dan bacteriën blijven zitten heb je wel een probleem.
Door het smalle diepe sluit het zich bovenaan snel en kan het onderste vuil er niet meer uit.

Het klinkt ook logisch hoor, dat ben ik helemaal met je eens. Maar het is dan toch vreemd dat mij een aantal maal iets anders is verteld.

Heb zelfs nog een voorbeeld; heb ooit een keer met een mestvork door mijn rubberen laars, dwars door mijn voet gestoken, bloedde als een rund aan zowel boven als onderkant, waren 2 mooie, kleine gaatjes (de dikte van een tand van een mestvork om precies te zijn :D ), maar ook toen werd mij door de weekendarts gezegd dat juist omdat de huid doorboort is de kans groot is dat er bacteriën in de bloedbaan terecht komen.

Ik denk dat het zeker met het soort wond en het soort arts te maken heeft, maar eerlijk gezegd zou ik er voor een beet van een paard waarbij het een beetje gebloed heeft er niet eens over nadenken dat ik een tetanusinjectie moet gaan halen.

BigOne

Re: Gebeten door paard, tetanus prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:00

Ben jaren geleden eens door een verwilderde hond aangevallen en flink gebeten en toen ben ik wel naar de ha geweest, complete serie van drie prikken gehad, daarvoor vaak genoeg wonden gehad, ook van straatvuil maar er eigenlijk nooit aan gedacht dat het tetanus kon opleveren.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:01

Natuurlijk zal het zo zijn dat elke wond, bloedend of niet risico geeft.
En een mestvork is wel de grootte boosdoener van tetanus. Omdat paardenmest als erg gevaarlijk wordt gezien.
En dan zullen ze het zekere voor het onzekere willen nemen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:23

Ik zou toch gewoon even voor de zekerheid huisarts bellen! :)

Ik ben laatst ook door een kraai aangevallen,
Dag daarna pas de huisarts gebelt, toch maar voor de zekerheid
Die werd harstikke kwaad dat ik niet eerder had gebelt :p
Uiteindelijk heb ik er 3 prikken voor gehad :)